handdator

Visa fullständig version : Dreambox problem med switch



FcBarcelona
2015-01-29, 15:37
Hej!

Har köpt en helt ny parabol med 4 LNB och SPAUN SAR 411 WSG men den hittar bara en satellit och inte fler.

Jag har en Dreambox 500 HD med Open PLI.

Här kan ni se mina inställningar ifall jag gjort nåt fel:

2262

atomized
2015-01-29, 15:47
Inställningarna ser bra ut.
Vilken satellit hittar den?
Är du säker på att du har riktat parabolen rätt?
Har du kollat att de frekvenser för resp. satellit som satfinder i boxen använder är sådana frekvenser som används? Du kan kolla på t.ex. www.lyngsat.com (http://www.lyngsat.com).

jo1
2015-01-29, 16:01
börja med att när du är bakom parabolen så är thor till vänster
koppla direkt till db sen sök
sen nästa är astra på 5,0 grader öst
sen nästa 16 grader öst
sen nästa på 19,2 öst
funkar det inte så är parabolen fel inställd

FcBarcelona
2015-01-29, 16:25
Inställningarna ser bra ut.
Vilken satellit hittar den?
Är du säker på att du har riktat parabolen rätt?
Har du kollat att de frekvenser för resp. satellit som satfinder i boxen använder är sådana frekvenser som används? Du kan kolla på t.ex. www.lyngsat.com (http://www.lyngsat.com).

1:a LNB:n hittar alla satelliter när jag man vrider parabolen men den kan aldrig hitta 2 satelliter samtidigt, parabolen är riktad rätt i.o.m att 0.8 funkar.
Jag har uppdaterat satellit.xml senast idag.

FcBarcelona
2015-01-29, 16:26
börja med att när du är bakom parabolen så är thor till vänster
koppla direkt till db sen sök
sen nästa är astra på 5,0 grader öst
sen nästa 16 grader öst
sen nästa på 19,2 öst
funkar det inte så är parabolen fel inställd

Först LNB som är kopplad till 1 och 0.8 hittar alla satelliter.

atomized
2015-01-29, 17:28
1:a LNB:n hittar alla satelliter när jag man vrider parabolen men den kan aldrig hitta 2 satelliter samtidigt, parabolen är riktad rätt i.o.m att 0.8 funkar.
Jag har uppdaterat satellit.xml senast idag.

Det spelar ingen roll om du har uppdaterat satellites.xml idag om du har fel frekvens i satfinder i boxen. Jag misstänker att det kan vara det som spökar ifall parabolen är rätt inriktad.

Prova att göra en manuell kanalsökning i boxen på Astra 4A. Får du några värden på signalstyrka m.m.? Om du inte får det kan hända att boxen vägrar göra kanalsökning. Ställ in frekvensen 11785 V som är en aktiv transponder och se om du får värden på signalstyrka? Prova sedan att göra en kanalsökning igen.

FcBarcelona
2015-01-29, 17:39
Det spelar ingen roll om du har uppdaterat satellites.xml idag om du har fel frekvens i satfinder i boxen. Jag misstänker att det kan vara det som spökar ifall parabolen är rätt inriktad.

Prova att göra en manuell kanalsökning i boxen på Astra 4A. Får du några värden på signalstyrka m.m.? Om du inte får det kan hända att boxen vägrar göra kanalsökning. Ställ in frekvensen 11785 V som är en aktiv transponder och se om du får värden på signalstyrka? Prova sedan att göra en kanalsökning igen.


O.8 har signal hela tiden.
4.8 får ingen signal, jag har provat med alla transpondrar.
Jag bifogar bilder:

22632264

atomized
2015-01-29, 17:59
Får du ingen signal i satfindern så har du antingen riktat parabolen fel eller också har du fel i kablarna nånstans. Prova med jo1:s förslag att koppla en kabel direkt från resp. LNB till mottagaren för att verifiera att parabol-inställningen är rätt och att alla LNB fungerar.

lonn2se
2015-01-29, 18:21
Håller med er att kabel direkt till respektive Lnb först och optimera varje Lnb skew. Sedan kan du om switchen trilskas
köra avancerat läge och följa denna guide http://dream.hyperboards.com/action/view_topic/topic_id/122

shalle
2015-01-29, 18:31
Tänk på att ingen LMB får vara riktad direkt mot en satellit alla ska sidmatas kan vara jävligt kinkit att få till har själv en europa parabol handlar om millimetrar för att alla ska få signal vid sökning ska svitchen koppla automatisk mot respektive satellit full sökning med min db800hd ger sammanlagt 5250 kanaler.

FcBarcelona
2015-01-29, 20:36
Nu har jag löst det, för det första hade jag vänt 0.8 åt fel håll, höger sida istället för vänster.
Andra problemet var att två kablar som går till LNB hade slutat fungera darför fick jag in en satellit bara.

Tack för hjälpen killar, era svar löste mitt problem.