handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Tuning misslyckades (Solo2)



LFN
2015-02-01, 23:09
Hej. Helt plötsligt har jag tuning misslyckades med 0% mottagning på både ingång A och B (0.8 grader). Har ett lnb från canaldigital med 4 utgångar. Jag använder 2 av dom och har kablar dragit direkt till boxen. Ingen diseq alltså.
Och allt har funkat perfekt till nu. Kan det vara lnb:t som gett upp? Hur kan jag felsöka den? Det har ju varit snöstorm senaste dygnet men det är snö och isfritt på tallrik/lnb. Kan den ha blåst ur läge? Den har suttit som gjuten de senaste 8 åren utan att en mutter är rörd. Min Solo 2 är bara 2 månader så den hoppas man ju inte är trasig.
Tacksam för lite tips.

Ibrahim
2015-02-01, 23:18
Kan den ha blåst läge misstänker jag, det kan inte vara lnb i den här fallet
man felsöker med en annan fungerande mottagare om den inte funkar med den då är det dags att justera tallriken igen.

LFN
2015-02-02, 11:20
Kan den ha blåst läge misstänker jag, det kan inte vara lnb i den här fallet
man felsöker med en annan fungerande mottagare om den inte funkar med den då är det dags att justera tallriken igen.
Tack för svaret. Har nu testat med en fungerande mottagare och den har oxå 0 i signal på a och b ingången. Bara att påbörja justering av tallriken då.

LFN
2015-02-02, 19:48
Case closed. Det var blåsten som justerat tallriken. Åtgärdat med ännu högre signalstyrka än innan.

Ibrahim
2015-02-02, 20:47
Case closed. Det var blåsten som justerat tallriken. Åtgärdat med ännu högre signalstyrka än innan.
Härligt det löste sig :)