handdator

Visa fullständig version : hur flashar man en dreambox 500 hd med trasigt nätverk ?



bengus
2015-02-07, 21:59
har en orginal dm500 hd box som åskan tagit nätverket på .har försökt med dream up via service porten men det funkar inte den bara stannar vid när jag försöker flasha in nån image
jag har kopplat in så jag har usb på den då jag tänte köra wifi via den men får det inte att funka med den gemini som är i boxen.
tacksam för hjälp. mvh bengus

matkoh
2015-02-08, 05:09
Hmmmm

www.kop_en_ny_box.nu

deas
2015-02-08, 06:45
Har du provat med en äldre version av DreamUp? Och har du kryssat bort rutan "Use network" i dreamup innan du börjar flasha?

bengus
2015-02-08, 07:26
japp har testat en massa dreamup från förr fram tiil senaste med samma resultat. och med datorer från xp till win 8 . mycket skumt den läser in flashfilen i boxen sen när den ska skriva in den i minnet stannar den och när jag startar om den så är det den gamla gemini som startar

box type: DM500HD
Calculating checksum
Uploading file to box
box is flashing from its memory

sen stannar det och händer inget mer ?

torve
2015-02-08, 11:49
Det kanske är så att du behöver flasha med en 32 bitars dator om din box är äldre. Jag har haft de problemet tidigare med en box.
Bara en tanke, kan vara värt ett försök.

cossierolle
2015-02-09, 18:38
Jag har samma problem med min gamla 500HD, nätverket är paj och tydligen kan man inte få den att fungera med nån wifi dongel heller via mini usb porten. så det är väl bara att slänga skräpet då.. :(

torve
2015-02-09, 22:09
Funkar det ej med nollmodemkabel?

bengus
2015-02-10, 20:01
nej det finns ju ingen serieport på den . bara en mini usb serviceport

nyburgare
2015-02-10, 20:22
Du kör ju dreamup just mot den mini usb porten

edit: tja det är väl per def ingen nullnmodem då


nej det finns ju ingen serieport på den . bara en mini usb serviceport

_com_bort_
2015-02-10, 20:27
Alla vill inte köpa nytt så fort man har lite äldre hårdvara som krånglar.
Många här inne gillar att mixtra och testa sig fram lite.

Om du inte kan ge mer kontruktiva svar så kan du hålla tyst.

MVH


Hmmmm

www.kop_en_ny_box.nu (http://www.kop_en_ny_box.nu)

matkoh
2015-02-11, 05:12
Hmmmm.

@_com_bort_

Har nätverksporten på en DM500HD gått sönder så är boxen oanvändbar, då du inte kan använda miniusb till ex. en wifi dongel. Alltså -> köp en ny box. Så svaret var konstruktivt. Jag har 4-5 DM500HD på hyllan från kompisar med trasiga nätverksportar, bara att kasta bort.

nyburgare
2015-02-11, 06:02
Nja, så är det inte

a) flashbackup om du har tillgång till en till box, om nu dreamup och kortläsare fungerar.

b) http://www.chargeconverter.com/store/dm500usb + flashbackup = wifi-dongel



Hmmmm.

@_com_bort_

Har nätverksporten på en DM500HD gått sönder så är boxen oanvändbar, då du inte kan använda miniusb till ex. en wifi dongel. Alltså -> köp en ny box. Så svaret var konstruktivt. Jag har 4-5 DM500HD på hyllan från kompisar med trasiga nätverksportar, bara att kasta bort.

matkoh
2015-02-11, 06:21
Hmmmm.

Detta funkar nog inte på orginalboxar, dock har jag sett den lösningen på kloner.

nyburgare
2015-02-11, 14:54
Vilket skitsnack !!!

Jag har själv monterat en sådan dära i orginalboxar UA
Vidare håller jag @Ridax långt över dig i "dreamboxkunskaper"
hade det dock gällt blocketannonser så kanske det varit tvärsom.



Hmmmm.

Detta funkar nog inte på orginalboxar, dock har jag sett den lösningen på kloner.

bengus
2015-02-11, 16:09
precis com_bort
jag har 3 st fungerande 800 boxar 500 boxen fick jag och som teknik nörd så vill man ju försöka få igång den :-)

bengus
2015-02-11, 16:17
jag har köpt en sådan http://www.chargeconverter.com/store/dm500usb och installerat den och usb funkar stoppar jag in ett usb minne så läser den det utan problem
men när jag stoppar i en dreambox wifi så hittar boxen den och den syns i hårvara infon men jag får inte wifi att funka i den gemini som är i därför vill jag flasha om den

bengus
2015-02-11, 16:18
jag har köpt en sådan http://www.chargeconverter.com/store/dm500usb och installerat den och usb funkar stoppar jag in ett usb minne så läser den det utan problem
men när jag stoppar i en dreambox wifi så hittar boxen den och den syns i hårvara infon men jag får inte wifi att funka i den gemini som är i därför vill jag flasha om den

matkoh
2015-02-11, 16:38
Hmmmm.

@nyburgare.

Vad är det för påhopp du håller på med ??? Vad har sakfrågan med blocketannonser att göra ?

Mig veterligt så har jag inte haft en blocketannons ute på många år. Så jag vet inte vad du pysslar med.

_com_bort_
2015-02-12, 06:28
Jag och många andra här håller även på med hårdvara.
Det är nog inte omöjligt att man kan byta komponenter i boxen för att få igång det igen.

Det har jag sett trådar om för andra dreamboxar på detta forum.

MVH


Hmmmm.

@_com_bort_

Har nätverksporten på en DM500HD gått sönder så är boxen oanvändbar, då du inte kan använda miniusb till ex. en wifi dongel. Alltså -> köp en ny box. Så svaret var konstruktivt. Jag har 4-5 DM500HD på hyllan från kompisar med trasiga nätverksportar, bara att kasta bort.

joxen
2015-02-12, 14:14
http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=24094

värt att testa om man tycker om att labba.

bengus
2015-03-02, 21:12
hej är nära att få igång boxen med hjälp av en usb lan adapter. Den syns i hårdvaran och det blinkar i den. Så nu klurar jag bara på hur man skall få in drivrutinerna till den. jag har fått över drivrutinerna till tmp mappen i boxen och nu vill den att man kör [root@localhost template]# make
nån som vet hur jag kan göra detta då jag inte kan köra telnet ?