handdator

Visa fullständig version : Byta till SSD i en äldre Compaq laptop



poolle
2015-02-17, 19:58
Min hårddisk har gått sönder och jag funderar om den här passar https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-256gb-25-7mm/817432
i min gamla Compaq HP Presario CQ 61 Notebook PC CQ61-310SO?

Serial ata-150.

concast
2015-02-17, 20:01
Ser bara kontakterna lika ut då ska det inte vara några större problem

Kalle_P
2015-02-17, 23:58
Det kommer säkert att fungera, men du kommer inte att se någon hastighetsökning.

M v h Kalle

matkoh
2015-02-18, 06:07
Hmmmmm.

Om du ska använda enbart en SSD-disk så se till att ta bort swapfilen på disken, annars kommer du inte att få någon livslängd att att tala om (3-6 månader max).

_com_bort_
2015-02-18, 10:36
Eller så använder man Windows 7 eller senare microsoft operativsystem då dessa har trim som default när man kör med SSD.
Kom ihåg att aktivera AHCI (i bios) innan du installerar operativsystemet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29

MVH



Hmmmmm.

Om du ska använda enbart en SSD-disk så se till att ta bort swapfilen på disken, annars kommer du inte att få någon livslängd att att tala om (3-6 månader max).

matkoh
2015-02-18, 11:19
Hmmmm.

Det funkar inte. Vi köpte in 400 Dell bärbara med SSD-diskar. Efter 3 månader hade c:a 100 trasiga diskar & efter 6 månader gick resten.

DennisOlof
2015-02-18, 11:36
matkoh, hehe, grejen är att man inte behöver "swap" fil i windows om man kör på SSD, för dom är så pass snabba att det är ointressant. Däremot kan det vara besvärligt om man har för lite minne såklart, men eftersom 32bitas kan ha upp till 4gb även om man bara kan nyttja runt 3gb så räcker det till alla program utan problem.

I win7 (och även win8) bör man också stänga av windows automatiska indexering eller vad det var för något, söker man på nätet så hittar man hur man gör.

Laptopen i fråga tycks också kunna ta 4Gb, så man borde maximera minnet också om man ska byta till en SSD, man kan köra windows på 2Gb minne, men med Win7 är det lite lika, det dög utmärkt för WinXP iofs, men den krävde inte lika mycket. Det enda negativa är att äldre minnen och sådant kostar mer att köpa, men det är billigare än att köpa en ny bärbar, speciellt om man bara använder en bärbar dator ibland. Då behöver man inte en ny, då kan man ju också välja köpa begagnat om nytt är för dyrt, beror på vad det är för något iofs.

matkoh
2015-02-18, 12:19
Hmmmm.

Fråga inte mig hur burkarna var uppsatta, men det jag vet är att pcteknikerna satte upp dem enligt Dells rekomendationer, och det var win7 / 64 bitars. Dock bara 4gb RAM i burkarna.

Minime
2015-02-18, 15:05
Nu kommer det mycket "shitsnack" det är inga problem att köra swap på en ssd disk...
Däremot så har några ssd diskar haft problem med drivers och komponenter som påverkat kvaliteten av disken...
Har som sagt inget med swap att göra...
Detta var ett tag sedan nu så det är inget man behöver bekymra sig om mera.
Flesta diskar idag håller bra kvalitet.

Dock så kan jag rekommendera Intels ssd diskar och Samsungs ssd diskar.
Speceiellt prisvärd disk är Samsungs Evo diskar.
Bra diskar för lite pengar....

DennisOlof
2015-02-18, 22:04
Minime, jo det går ju, men om man kan undvika swapfil (går ju utan problem på en vanlig standarddator) där man inte kör speciella program osv, då är ju det att föredra och att man istället utökar minnet något. Nu klarar man sig gott och väl på 4Gb minne på Win7. Mer behövs inte, iofs skadar det ju inte med 8Gb minne och köra på 64bitars men inte nödvändigt för en standardanvändare.

macuser
2015-02-19, 00:03
Får hålla med Minime, en del konstiga inlägg.

matkohs problem går ju inte att förklara utan mer data. Själv känner jag bl.a. till en hel skola med Macbook Air som haft original SSD i 5 år med swap utan problem. Det låter ju snarare som de firmware-problem som fanns hos vissa tidigare diskar, speciellt om nu alla var samma fabrikat. Men då blir ju inte disken fysiskt dålig, utan bara korrumperar filsystemet. Men det kräver ju uppdatering av firmware och ominstallation. Man ska inte behöva oroa sig för onödiga skrivningar, "moderna" diskar sprider datan automatiskt så inte enskilda block förstörs för snabbt. Men detta kräver att man inte lever på gränsen utrymmesmässigt, då man tvingar den att skriva till samma block. Gärna minst 10-15% ledigt.

Vad Kalle_P säger bör väl ses som direkt felaktigt. Visst behöver det inte vara någon större skillnad i långa läs-/skrivserier. Men den upplevda prestandaboosten kommer från mycket lägre accesstid och latency, vilket iaf märks tydligast vid uppstart av OS och program. Detta även på äldre datorer där det finns fler flaskhalsar, som PATA-interface osv. Har hjälpt att byta ZIF 4200rpm PATA-disk i gammal Dell D420 till mSATA SSD, markant skillnad.

poolle
2015-02-20, 13:56
Enda jag har hört av dataföretagen när jag ställde samma fråga var att jag skulle satsa på en Samsung SSD disk om jag skulle byta.
Så får väl beställa en sån.


Sen en till fråga gällande en annan dator: Går det att installera Windows 7 när det är färdigt installerat redan ett Windows 7-8 på datorn? (Vill lägga in ett nytt operativsystem från skiva)

shalle
2015-02-20, 15:48
gör som jag gjorde lämna in och klona din gamla disk till den nya så får du den exat som du hade den inte så dyrt 300 kr tror jag att jag gav

mongot
2015-02-21, 00:54
jag var själv inne på att köpa en ssd disk till min laptop, främst för att få en disk som aldrig skulle krasha då det inte finns rörliga delar i den, men efter att läst detta så verkar det nästan tvärtom, är det så känsligt med ssd diskarna eller?

pepparkaka
2015-02-21, 04:33
Visst är en ssd disk ett lyft för en dator men alla saker går sönder, förr eller senare. Om exemplet som matkohs beskriver skulle vara något som beskriver en ssd diskens hållbarhet, så skulle sådana diskar snabbt försvinna från marknaden och företaget som köpet in 400 datorer bör rimligtvis ha fått problemet åtgärdat.
Använder du windows 7 eller 8 så hanterar de operativen ssd disken och till en del diskar följer klonings program med. Har du använt den gamla disken under några år skulle jag ta mig tid med att installera om allt från början och använda 2 diskar, ssd disken för operativ, program och en större "vanlig" för dina data. För som Macuser skriver ska du inte fylla din ssd disk utan ha utrymme kvar på den.
Min rekommendation är, köp en ny ssd disk för jag är helt övertygad om att du inte kommer bli besviken.
Att tro, om jag köper en ssd disk så behöver jag inte ta backaupp på mina data, för den går aldrig sönder, måste nog få lära sig den hårda vägen vad ett sådant beslut innebär.

matkoh
2015-02-21, 07:02
Hmmmm.

En SSD-disk är ungefär som en USB-sticka. Den klarar bara av ett begränsat antal skrivningar, Så ha en SSD disk för operativet & en "vanlig" för swap + levande dat -> perfekt. Men en annan lösning är att köpa en SSHD som kombinerar de båda teknikerna.

mongot
2015-02-21, 11:16
då förstår jag.tack.

_com_bort_
2015-02-21, 13:48
Alla former av datalagring klarar bara ett visst antal cykler.
Om du använder en SSD ihop med tekniker som sprider skrivningarna (TRIM) jämt över disken så räcker disken i många många år ja längre än vad din dator är värd att använda.

MVH


Hmmmm.

En SSD-disk är ungefär som en USB-sticka. Den klarar bara av ett begränsat antal skrivningar, Så ha en SSD disk för operativet & en "vanlig" för swap + levande dat -> perfekt. Men en annan lösning är att köpa en SSHD som kombinerar de båda teknikerna.

atomized
2015-02-21, 14:00
Alla former av datalagring klarar bara ett visst antal cykler.
Om du använder en SSD ihop med tekniker som sprider skrivningarna (TRIM) jämt över disken så räcker disken i många många år ja längre än vad din dator är värd att använda.

MVH
Exakt!
Moderna USB-stickor, SD-kort och SSD-diskar av bra fabrikat har inbyggd firmware som ser till att sprida ut skrivningarna så att de fördelas jämnt över alla minnesceller. Därför är det ingen större risk att drabbas av de problem matkoh varnar för. Själv har jag kört många små Linux-datorer med SD-kort eller USB-sticka i stället för hårddisk rätt av utan modifieringar av swap el. liknande och det har gått bra. Jag har också en Win8-dator med SSD som rullar utan bekymmer.

Så köper man bra grejor av bra fabrikat så är nog ev. risker minimala. Jag personligen använder helst grejor av fabrikat Samsung eller Transcend. Har ännu inte haft en krasch på dessa... ;)

nyburgare
2015-02-21, 16:03
Jag har på det förhatliga o/s windows XP som inte stödjer TRIM, kört SSD i flera ÅR utan att de slutat
fungera !!!

Det blir också både mindre varmt och mindre ljud

macuser
2015-02-21, 19:32
Sen en till fråga gällande en annan dator: Går det att installera Windows 7 när det är färdigt installerat redan ett Windows 7-8 på datorn? (Vill lägga in ett nytt operativsystem från skiva)
Vad menar du exakt? Du kan installera precis vad du vill på datorn. Vill du använda den befintliga licensen och installera om går det bra, vill du däremot byta version behöver du ju så klart en ny licens. Använd nyckeln på klisterlappen eller extrahera din aktivering med ABR (http://directedge.us/content/abr-activation-backup-and-restore) (Activation Backup & Restore).


jag var själv inne på att köpa en ssd disk till min laptop, främst för att få en disk som aldrig skulle krasha då det inte finns rörliga delar i den, men efter att läst detta så verkar det nästan tvärtom, är det så känsligt med ssd diskarna eller?
Allting kan gå sönder, men lyssna inte på matkoh. Googla däremot modellen du tänkt köpa och kolla om där finns några kända fel.


Så ha en SSD disk för operativet & en "vanlig" för swap + levande dat -> perfekt.
Varför fortsätter du repetera onödigheter, går det inte att ta in ny information? hmmmmmmmm


tekniker som sprider skrivningarna (TRIM) jämt över disken
TRIM är INTE en teknik som sprider skrivningarna, det är en garbage collection. Det förlänger dock också SSD:ns livslängd och prestanda.