handdator

Visa fullständig version : SVTr



berra123
2015-03-21, 09:52
Hej,

Detta inlägg kanske hamnat i fel forum. Om så är fallet så flytta gärna tråden.

Har idag fiber, Telia Tripleplay i min bostad. Telia har nu meddelat att de kommer släcka sin playtjänst SVTr 26/3 för att dom inte kommer överens med Copyswede. Nu undrar jag först varför TV operatörerna endast får erbjuda tjänsten SVTr istället för SVT Play? Min andra fråga är vad är skillnaden rättighetsmässigt att visa SVT Play via t.ex genom min Apple TV jämfört om de skulle få sända detta via Telias digitalbox? Det borde väl inte egentligen vara någon skillnad rättighetsmässigt eller?

/Berra

atomized
2015-03-21, 10:53
Detta verkar vara en väldigt infekterad konflikt och olika besked lämnas från de olika parterna. Läs mer på nedanstående länkar:
http://www.dn.se/ekonomi/infekterad-konflikt-till-ytan-nar-telia-tar-bort-svtr/
http://www.idg.se/2.1085/1.615491/tvist-om-avtal-for-svt-innehall-i-digitalboxar

DennisOlof
2015-03-21, 12:54
atomized, precis.

Det är ingen som kan göra något åt detta, det är branschen som måste lösa problemet. Oavsett vilken leverantör man har. Sedan är det så att många MISSTAR sig om att tjänster försvinner. Det har alltid varit frågan om att tillhandahålla SVT Play och andra liknande playtjänster direkt i digitalboxarna. Det är just detta bråket har handlat om. Har man en dator så händer inget. Inte som det var tidigare, inte nu och inte i framtiden.

Det innebär att man måste koppla sin dator till TVn och kan inte nyttja digitalboxen, obekvämt och osmidigt, men vad ska man göra, som privatperson har man inget val. Själv kopplade jag min dator till min TV runt 2003 då jag inte orkade med strulet att vissa saker inte kunde spelas upp i extern DVD spelare. Sedan dess har jag aldrig gått tillbaka till externa spelare, mediaspelare osv. Det finns alltid något som inte kan spelas upp. Har du dator så är det i stort sett alltid 100% kompatibelt, går så gott som alltid att spela upp materialet.

berra123, JO det är juridiska skillnader, det är just det dom bråkar om, jag kan inget om detaljer (bryr mig inte faktiskt), men det är detta dom strider om, ersättningar och sånt.

jo1
2015-03-21, 15:33
vem bryr sig om svtr och svt play
lägg det som en betalsida alla som vill
se det får väl pröjsa som på alla andra sider