handdator

Visa fullständig version : Testar Tvheadend istället



switchcore
2015-03-23, 19:31
Tänkte nu testa att köra lite tvheadend och kodi (openelec) istället för mediaportal.

Har fått det att fungera men har nån frågor till er som kör tvheadend/kodi

Vad jag har förstått så ska teletext undertexter fungera och gå att aktivera i vanliga undertext menyn i kodi men det fungerar inte för mig, någon inställning jag missat?

Hur fungerar timeshift för er? att pausa fungerar fint men så fort man försöker söka framåt eller bakåt så fryser kanalen, erkänt problem?

Samt finns det något smidigare sätt att sortera kanaler på i tvheadend, känns lite omständigt?

kaptenmorgan
2015-03-23, 20:09
Tänkte nu testa att köra lite tvheadend och kodi (openelec) istället för mediaportal.

Har fått det att fungera men har nån frågor till er som kör tvheadend/kodi

Vad jag har förstått så ska teletext undertexter fungera och gå att aktivera i vanliga undertext menyn i kodi men det fungerar inte för mig, någon inställning jag missat?

Hur fungerar timeshift för er? att pausa fungerar fint men så fort man försöker söka framåt eller bakåt så fryser kanalen, erkänt problem?

Samt finns det något smidigare sätt att sortera kanaler på i tvheadend, känns lite omständigt?

Teletext har jag ingen aning om då jag aldrig använt det.
Angående timeshift så är det lite buggigt, och kan krångla lite när man spolar, tyvärr...
Även att sortera kanaler är halvtaskigt. Man får göra en ny grupp och sen manuellt sitta och ändra kanal för kanal. Det finns ett program till windows där du ska kunna ändra flera kanaler på en gång, men det kraschade när jag försökte använda det. Kan vara så att det är gjort för den gamla config strukturen och inte fungerar pga det.
Det finns även en kanalhanterare i kodi där man kan skapa grupper och flytta runt kanaler, men hur den fungerar vet jag inte då jag inte använt den.

Jönke
2015-03-23, 20:47
Man sätter mkv som standard istället för ts så funkar all text , både live och inspelat.
Ge kanalerna ett nummer i tvheadend så kommer dom i samma ordning i Kodi sen , sett olika tags på kanalerna för att göra kanalgrupper

switchcore
2015-03-24, 12:19
Man sätter mkv som standard istället för ts så funkar all text , både live och inspelat.
Ge kanalerna ett nummer i tvheadend så kommer dom i samma ordning i Kodi sen , sett olika tags på kanalerna för att göra kanalgrupper

Var hittar man inställningen för mkv?

kaptenmorgan
2015-03-24, 15:59
Config -> recording -> stream profile. Ändra den till matroska.
antar att det är det som herr jönke menar.

rolrn
2015-03-25, 08:09
Redovisa gärna för dina erfarenheter.
Har kört Media Portal i flera år och har även provat andra lösningar.
Än så länge har jag inte blivit imponerad av andra lösningar (XBMC/KODI/VDR/HTS..)

switchcore
2015-03-25, 12:42
Har ändrat till matroska men får fortfarande inte igång några teletext undertexter.

Kanalsorteringen är färdig :) Kan man backa upp det på något vis om något skulle skita sig så man får installera om eller nåt?

Anledningen till att att provar tvheadend och kodi är för att mediaportal och acamd har strulat alldeles för mycket, kan fungera i några månader och sen bara fungera på vissa kanaler och strula allmänt (du kan läsa lite i en annan tråd jag har här)

Annars är jag mer van vid mediaportal och gillar det. En fördel med kodi är multiplattformstödet.

kaptenmorgan
2015-03-25, 15:42
Är den gjord i kodi eller i tvheadend? Går väll alltid o göra backup på .hts som ligger i din hemmapp. Där finns alla config filer.

Jönke
2015-03-25, 21:37
I Openelec can du backa upp hela installation direkt från Kodi , kolla under program Openelec settings
Har du aktiverat svenska undertexter i kodi video settings - undertexter ?

bema
2015-03-25, 23:03
De flesta kanaler (svt/tv4...) kör med DVB-textning. Aktivera under audio settings. För teletext tryck "txt" och sida. Andra sätt, vet inte. DVB-textning spelas in, teletext vet jag inte. Tidigare fanns den strömmen inte med.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av andra mediasystem men tvh har en del finesser. Webinterface som man kan släppa ut på nätet (med lösenord givetvis) och hantera inspelningar mm. Eller använda TVHGuide på en android. Vidare finns transcode funktion och man kan definiera den per "användare" så om man har en mobil kan man dra ner bandbredden om man så vill. Man kan även göra en viss filtrering av onödiga strömmar. Vidare kan man kaskadera flera tvh då den accepterar http (MPEGTS) input. Bra om man vill plocka kanaler nån annastans. Har man inte en MPEGTS signal kan man använda pipe funktionen (köra via avconv eller ffmpeg). Jag har tex NASA-TV, ABC news etc som inte är MPEGTS från början.

Iconer för varje kanal kan man lätt lägga in (i tvh). Jag kör men lyngsat logo så det är bara att peta in resp URL för varje kanal..

Numrera kanalerna i tvh och kör gärna med lite mellanrum ibland så kan man lägga in nya kanaler i mellan om man vill. I kodi hamnar kanalerna i den ordning de har i tvh. Stuvar man om så behövs ibland en reset PVR database i kodi för att det skall bli rätt..

2308

Jönke
2015-03-26, 05:07
@bema ändra till matroska så slipper du allt problem med text. Bara om du kör ts som du måste trycka txt och hålla på med sidnr osv. Med matroska valt i tvheadend fixar Kodi alla typer av text från svensk tv, funkar både live och på inspelat. Du väljer text i menyn på samma sätt som i vilken film som helst när den spelas upp.

sikerim
2015-03-26, 17:16
tja nån som kan hjälpa med tvheadend.Har precis lyckats installera på ubuntu.En anna fråga jag har dvb-s sky star 2.När jag öppnar tvheadend web så syns det inte på TV adapter.istället så syns STB0899 nånting.ska det vara så?

bema
2015-03-26, 21:33
@bema ändra till matroska så slipper du allt problem med text. Bara om du kör ts som du måste trycka txt och hålla på med sidnr osv. Med matroska valt i tvheadend fixar Kodi alla typer av text från svensk tv, funkar både live och på inspelat. Du väljer text i menyn på samma sätt som i vilken film som helst när den spelas upp.

Du pratar om DVB-textning nu (eller textsub som den ibland kallas) ? Tror inte kodi vet vilken sida ev teletext finns på. Ja jag kör mkv och där finns mycket riktigt textning.

Jönke
2015-03-27, 05:14
Tvheadend gör om teletext om du använder matroska så att du får med all text och inte behöver använda sid nr

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=142333&pid=1342483#pid1342483
Jo sätter du svenska som valt text i huvudmeny i Kodi så får du svensk text på alla svenska kanaler från tvheadend . Vilket du inte får om du kör med ts från en Dreambox tex. Då får du bara dvb sub

sikerim
2015-03-27, 15:54
n[n som har lyckats att installera skystar hd 2 linux driver pa ubuntu.Fattar nada

kaptenmorgan
2015-03-27, 18:06
n[n som har lyckats att installera skystar hd 2 linux driver pa ubuntu.Fattar nada

Nått jag lär mig angående linux är att man bör kunna googla lite på saker och ting. Är inte så jäkla svårt att googla på "skystar hd2 linux"

"So far so good - the "Techni'Sat SkyStar HD2" is visible in Tvheadend as "STB0899 Multistandard"."

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/TechniSat_SkyStar_HD
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1888847

switchcore
2015-03-28, 07:59
Timeshift fungera bättre i Kodi 15 Alpha

Jag får dock inte ordning på teletext subs fortfarande, har ingen aning om vad som strular.
Kanske får prova en annan version av tvheadend

kaptenmorgan
2015-03-28, 16:42
Timeshift fungera bättre i Kodi 15 Alpha

Jag får dock inte ordning på teletext subs fortfarande, har ingen aning om vad som strular.
Kanske får prova en annan version av tvheadend

Vilken version kör du?
Jag upplever att 3.9.x fungerar bättre än senaste stable.

sikerim
2015-03-28, 20:20
nu fick jag igång allt men vet inte resten.ser alla mina kanaler i mux.ska man öppna nån port på routern för att den ska fungera.

switchcore
2015-03-29, 13:28
Vilken version kör du?
Jag upplever att 3.9.x fungerar bättre än senaste stable.

Jag kör 3.9.2496~gd386ed0

switchcore
2015-03-30, 10:43
Jag ändrade bara till matroska under recording, nu ändrade jag under stream/stream profiles till matroska men då startar inga kanaler alls i kodi. Det enda som fungerar är htsp.

Jönke
2015-03-30, 14:53
Jag kollade vad jag har och jag har alla stream profiles enabled samt att default är i bockad på ts

switchcore
2015-03-30, 15:02
Jag har htsp, matroska, pass med default på htsp (alla enabled)

Vad har du för version på din tvheadend?

Jönke
2015-03-30, 16:09
Testa samma inställning som jag då. Jag har HTS Tvheadend 3.9.2496~gd386ed0

sikerim
2015-03-31, 17:44
Jag har htsp, matroska, pass med default på htsp (alla enabled)

Vad har du för version på din tvheadend?

vilken utav demhär ska man ha enabled på htsp, matroska, pass

Jönke
2015-04-01, 06:08
Jag kollade vad jag har och jag har alla stream profiles enabled samt att default är i bockad på ts

Gissar att det beror på vad du vill göra , men Kodi använder htsp. Ovan har du mina inställningar och allt funkar som det ska.

switchcore
2015-04-02, 14:25
Jönke, vad kör du för hårdvara?

Jönke
2015-04-02, 18:59
2x http://sundtek.com/shop/Digital-TV-Sticks-oxid/Sundtek-SkyTV-Ultimate-IV-DVB-S/S2.html

switchcore
2015-04-03, 10:13
Är dom kopplade till en PC eller kanske raspberry pi?
Vilken version av openelec kör du?

Jönke
2015-04-03, 14:48
Sitter i en HP server som kör Openelec 5.0.0
Finns här om du vill testa http://archive.openelec.tv/

Under access entries har jag allt i bockat utom All dvr (rw), vet inte om det gör till eller från

Leatherface
2015-04-05, 01:24
De flesta kanaler (svt/tv4...) kör med DVB-textning. Aktivera under audio settings. För teletext tryck "txt" och sida. Andra sätt, vet inte. DVB-textning spelas in, teletext vet jag inte. Tidigare fanns den strömmen inte med.

SVT/TV4 och dom andra vanliga kanalerna kör inte med DVB textning utan dom kör med inbränd text som är en del av bilden.
DVB textning används däremot på HD kanalerna medans Teletext är vanligt på filmkanaler i SD bla.

Leatherface
2015-04-05, 01:36
Ett tips är också att gå hit och pusha på för riktigt stöd

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=142333

Jönke
2015-04-05, 13:55
Om jag fattat rätt så är det när svt textar vissa program som man kan få text med sid 199 som inte funkar i Tvheadend/kodi
Text på Viasats sd kanaler & Canal + sd och hd kanaler funkar.

Har då samma problem som TS, ledsen för missförståndet

switchcore
2015-04-05, 14:19
Ja precis. T ex när det sänds ett svenskt program så kan man få svensk text via text-tv (sid 199)
DVB subs som används på filmkanalerna t ex fungerar fint.

Leatherface
2015-04-05, 17:12
DVB textning används inte på SD versionerna av filmkanalerna.
SVT's textning är inbränd men den texttv textning som SVT använder är mer för hörselskadade för svenska program och visas normalt inte. Har för mig jag sett nån inställning nånstans även för det.

switchcore
2015-04-05, 19:12
Ahh, visste inte att t ex filmkanalerna i sd, att deras textning var teletext baserad.
Men det såg jag nu.

Ok, då är sannolikheten väldigt stor att stöd för t ex svt teletext p199 inte finns just nu.
Synd, det fungerar alldeles utmärkt i mediaportal

Leatherface
2015-04-05, 21:12
Ska kolla lite i nya Kodi 15 så finns en option "Prefer subtitles for hearing impaired" men den verkar inte hjälpa så mycket heller.
Men det är nog snarare pga Tvheadend gör om Teletext till annan variant så är nog där man måste leta.
Det går ju manuellt lägga till Subtitle streams och sånt i Tvheadend så man kan leka lite med det kanske.
Det lustiga är att den visar att svensk text finns under textning.

switchcore
2015-04-05, 21:50
Du verkar lite mera insatt än mig 😊
Vad menar du med att den visar att det finns svensk text under textning?
Var ser du det och under vilka omständigheter?

bema
2015-04-05, 23:28
SVT/TV4 och dom andra vanliga kanalerna kör inte med DVB textning utan dom kör med inbränd text som är en del av bilden.
DVB textning används däremot på HD kanalerna medans Teletext är vanligt på filmkanaler i SD bla.

Vad är textsub då ?? På SVT (SD och HD) finns även Dansk text på vissa program. Tror inte det kommer via teletext...


Service details for SVT1 Väst
PID TypeDetails
1019 MPEG2VIDEO
1018 MPEG2AUDIO
1014 TELETEXT
8991 TEXTSUB
8783 TEXTSUB
8391 TEXTSUB



Service details for TV4 Göteborg
PID TypeDetails
1049 MPEG2VIDEO
1048 MPEG2AUDIO
1046 TELETEXT
9083 TEXTSUB
8391 TEXTSUB


Edit: Efter att ha läst på är TEXTSUB ascii kodad textström medan DVBSUB är grafisk kodat textström (kan visa vilka tecken som helst) Inget av dem borde vara kopplat till teletext (text-tv). Bägge är DVB textning....

Ex nedan från en kanal från Freesat som kör både och...

Service details for BBC Two HD
PID TypeDetails
5500 H264 25.00 Hz
5502 MPEG2AUDIOnar
5503 TELETEXT
5504 DVBSUBeng (0001 0001)
5501 AC3eng
9080 TEXTSUB

Leatherface
2015-04-06, 01:05
TEXTSUB = Texttv texning
DVBSUB = DVB textning
TELETEXT = Hela texttvn med alla sidor som du kan läsa

Skillnaden mellan TEXTSUB och DVBSUB är som du säger ena är i text från texttvn och DVBSUB är grafiskt.
OpenPLi gänget har däremot varit duktiga och lyckats manipulera DVB textning så det är centrerat och transparent om man vill bla.

bema
2015-04-06, 01:09
TEXTSUB = Texttv texning
DVBSUB = DVB textning
TELETEXT = Hela texttvn med alla sidor som du kan läsa

TEXTSUB har en egen PID i TS, alltså inte kopplat till text-tv...

Leatherface
2015-04-06, 01:14
Ja det är en egen PID för att boxarna ska kunna läsa dom olika textströmmarna precis som ljudet bla.
Men det är ändå samma texttv sida som visas på texttvn.
Kodi stöder redan DVB subtitles och har inga problem alls och visa det.
På HD kanalerna får jag text om jag streamar direkt från Dreamboxen.