handdator

Visa fullständig version : DVB-T, 25m kabel, ingen signal



myrn
2015-05-04, 12:46
Hallå!

Har flyttat in i nytt boende. Tänker köra marksänd digital TV men får ingen signal alls med min setup. Köpte en billig passiv utomhusantenn. Satte den på taket i relativt rätt riktning. Trodde inte det skulle vara så kinkigt då jag befinner mig i Stockholms län. Jag har en sköldad klass A kabel på 25m. Ingen splitter eller förstärkning. Skarvade kabeln med en F-dubbelhona ihop med kabeln som ligger i väggen. Väggkabeln är ca 10m. Vad bör jag angripa först? Antenn eller förstärkare? Finns det både splitter och förstärkare i ett? Finns någon bra förstärkare, antenn och splitter att rekommendera?

balob
2015-05-04, 19:18
Hej.

Hade liknande problem i ett nybyggt hus.
Elektrikerna hade slarvat så skärmen låg emot mittledaren i antennuttagen

Schwede30
2015-05-04, 23:39
Kolla att det är signal vid anslutningen vid dubbelhonan.

myrn
2015-05-05, 05:05
Mer i detalj. Hur gör jag detta? Måste jag dra tillbaka all kabel och mäta båda ändar samtidigt med multimeter?

Schwede30
2015-05-05, 11:54
Anslut mottagaren och se om du får signal. Det kan bli lite bärande och jobbig arbetsställning.underlättas om du har en liten skärm så att du kan se om du har signal eller inte.

myrn
2015-05-05, 13:01
Mottagaren? Snackar vi fackspråk?

rolrn
2015-05-05, 14:21
Mottagaren? Snackar vi fackspråk?
TV-mottagaren + skärm/tv alt. TV:n om du har inbyggt DVB-T mottagare i den..

myrn
2015-05-05, 17:59
Anslut mottagaren och se om du får signal. Det kan bli lite bärande och jobbig arbetsställning.underlättas om du har en liten skärm så att du kan se om du har signal eller inte.

Ursäkta min inkompetens. Liten skärm? Vad snackar du om? På multimetern?

atomized
2015-05-05, 18:15
Vad alla försöker tala om för dig är att bära upp en TV på taket. Det projektet kan naturligtvis vara olika svårt beroende på vad man har för grejor. Själv brukar jag använda en liten bärbar dator med en USB DVB-T TV-sticka.

Vitsen är att först koppla in en TV så nära antennen du kan för att se att antennen funkar och för att kunna justera in den optimalt. När du sedan vet att du har bra signal från antennen kan du koppla in längre kablar och se om du får det att fungera. Som all vettig felsökning får man ta det stegvis. Först kolla att antennen fungerar, sedan koppla in en kabel i taget och kolla att allt fungerar efterhand.

myrn
2015-05-05, 19:35
Ok nu är jag med. Tur att man är så prestigelös. ;)

myrn
2015-06-01, 13:36
Skaffade kablar, tvkort, adapter ->F .. felsökte. Upptäckte signal i tvättstugan. Det visade sig att jag har använt en felaktig kabel mellan tv och vägguttag. Hane-hane. Hehe .. till radiohålet.
Skönt att det funkar nu iaf. Lite dålig signal på tv4. Ska köpa en antennförstärkare så blir det nog bra. Tack för svaren.