handdator

Visa fullständig version : BBC, ITV etc på 27,5W



Stickan
2015-06-06, 10:47
Någon som har filer för avkodning i BISS på 27,5W. Läste någonstans att det kan funka.

Rags32
2015-06-06, 14:12
Någon som har filer för avkodning i BISS på 27,5W. Läste någonstans att det kan funka.

Wow så du har en parabol på 2-3 m?

DennisOlof
2015-06-06, 15:08
Stickan, det ska finnas på nätet.

Rags32, ÖH, nej, man behöver inte stor parabol för "BBC-satback service" som sänds ut med BISS via 27.5 west. Det är satelliten som matar ut signalen (kanalerna) i det marksända nätet i England. Det är god täckning över hela europa. Men man behöver en dekoder som fixar att ta emot kanaler plus man måste ha rätt nycklar, dock är BISS en mycket enkel kryptering, och dom byter inte nycklar så ofta. Har blivit mer populärt att försöka ta in den satelliten eftersom dom nya satelliterna på 28.8 kräver en mycket stor parabol för att få bra mottagning.

Här i Sverige klarar man sig på 1.8-2.4m parabol fast det ger inte så bra marginaler längre, men det går.

http://www.satandpcguy.com/Site/intelsat_907_uk_tv_channels.php

Där står det lite mer.

Som sagt, nog bara en tidsfråga innan dom byter ut hela det systemet också så man inte kan komma åt dessa kanaler, misstänker jag i alla fall.

macuser
2015-06-06, 23:09
Wow så du har en parabol på 2-3 m?

Rags32, ÖH, nej, man behöver inte stor parabol för "BBC-satback service"/.../
Här i Sverige klarar man sig på 1.8-2.4m parabol fast det ger inte så bra marginaler längre, men det går.
Tyckte 1.8-2.4m med dåliga marginaler var så fruktansvärt långt ifrån 2-3m?

Rags32
2015-06-06, 23:42
Stickan, det ska finnas på nätet.

Rags32, ÖH, nej, man behöver inte stor parabol för "BBC-satback service" som sänds ut med BISS via 27.5 west. Det är satelliten som matar ut signalen (kanalerna) i det marksända nätet i England. Det är god täckning över hela europa. Men man behöver en dekoder som fixar att ta emot kanaler plus man måste ha rätt nycklar, dock är BISS en mycket enkel kryptering, och dom byter inte nycklar så ofta. Har blivit mer populärt att försöka ta in den satelliten eftersom dom nya satelliterna på 28.8 kräver en mycket stor parabol för att få bra mottagning.

Här i Sverige klarar man sig på 1.8-2.4m parabol fast det ger inte så bra marginaler längre, men det går.

http://www.satandpcguy.com/Site/intelsat_907_uk_tv_channels.php

Där står det lite mer.

Som sagt, nog bara en tidsfråga innan dom byter ut hela det systemet också så man inte kan komma åt dessa kanaler, misstänker jag i alla fall.

My bad extratecken pga forumet

DennisOlof
2015-06-07, 00:20
Macuser, nja. Det beror mycket på vart man bor.

Grovt kan man säga att för Sverige gäller runt 1.4m till 2.4m och då prime focused parabol, metall (aluminium) eller liknande samt, matarhorn och bra LNB, då ska man klara sig och även ha en del marginal eftersom signalen varierar på dygnet, påverkas av väder. Och även vintertid om man får snö i parabolen. Så det är ganska mycket mekande för att hålla signalen uppe på en godtagbar nivå för dekodern så man kan titta på kanalerna. Förut med Astra2D så var det bättre täckning över stockholm och några andra områden. De nya satelliterna har med jämnare täckning över Sverige men samtidigt sämre signal för alla, så därför behöver man gå upp i storlek.

Jag frågade bosse förut, på gamla astra2d sajtens forum. Han sa att med sin 1.8m parabol med vanlig LNB monterad fick han inte in något från de nya satelliterna, men på 3.70m parabolen gick det bra.

http://www.satwall.se/

Därav kan man dra slutsatsen att värst är det för norra delarna av Norge och Sverige, i Oslo ska det inte vara några problem och södra Sverige funkar det bra. Finland har dock stora problem. Man kan säga att dom som förut precis fick in signal från Astra2D och låg långt öster ut, där är det "game over" numera. Det blir orimligt att använda sig av paraboler på 3-5meter. Dom kostar grymt mycket pengar och då är det ju frågan om man tycker det är värt besväret. Så det gäller att få tag på en stor parabol billigt om man ens ska hålla på med den satelliten och gratiskanalerna, tycker jag i alla fall.

Men det är ju inte lätt, dom flesta stora paraboler har skrotas numera, och dom som finns kvar används eller så finns dom inte ute till salu på blocket, utan man måste leta själv och sondera, höra sig för om man ska ha någon möjlighet att få tag på en äldre monster parabol. Dom som bor i Stockholms området och besökt Kista har säkert sett "jätteparabolen" på Tele2 huset, den är numera bortplockad eftersom den inte behövs. Fick reda på att den såldes till Grönland, var typ 15meters parabol eller något, sjukt stor.

Så i stort sett är det boende i villa som gäller eller med mark där man kan montera stor markparabol för att få in sketna BBC kanalerna.

Stickan
2015-06-07, 12:40
Men min fråga gällde huruvida det finns nycklar för avkodning av BBC-kanalerna på27,5W. Någon?

Kalle_P
2015-06-07, 13:07
http://satkeybiss.blogspot.se/2013/12/bbc-package-biss-key-275w-bbc-hd-bbc.html

Är litet äldre men du får prova dig fram.

Sök annars på bisskey bbc 27.5W

Mvh Kalle

DennisOlof
2015-06-07, 13:20
Stickan, klart det finns, dom byts inte så ofta men med jämna mellanrum, det är bara söka på nätet, dock känner jag inte till någon sajt där det finns nya fräscha nycklar som fungerar. Tydligen så ska BISS krypteringen vara så svag att man kan "räkna" fram nycklarna med datorkraft, antar BBC tog den krypteringen för att utrustningen är billig att använda och man behöver ju kryptera för att inte bryta mot copyright och sådant.

På astra2sat forumet får man inte posta nycklarna (jag har inga dock). Så man får vända sig till andra sidor.

http://www.satelliteupdates.com/2014/02/biss-key-updates-for-bbc-package-on.html

http://www.pixiesat.com/ENG/satellite/27W_Intelsat_907_27.5W.html

Man kanske skulle göra ett försök, vore inte helt fel, åtminstone behövs inte en jättestor parabol. Däremot behöver man få tag på en dekoder som fungerar. Det vore ju NAJS om aktuella nycklar osv kunde postas här i forumet, eftersom forumet inte är öppet och synligt på nätet om man inte registrerar sig.

Hade förut själv planer på att få upp min stora parabol men vet inte om det någonsin kommer bil av, så detta alternativ ser vettigare ut. Måste bara fixa parabol och box.

Stickan
2015-06-08, 18:21
Tackar! Skall försöka testa så småningom. Just nu är det mycket.......

DennisOlof
2015-06-08, 20:34
Stickan, det vore trevligt.

Jag fick ingen respons i astra2sat forumet heller, verkar inte som någon där tar emot via den där satelliten.

Återkom mer hur det går. Vill veta för jag är också intresserad av att köra mot den satelliten men måste få tag i någon bra box som fixar mottagningen först. Och man måste få tag på koderna till krypteringen

Schwede30
2015-06-09, 07:28
Icecryptbox med inlagd biss-kryptering finns/fanns. Bara att titta på Internettet.

Schwede30
2015-06-09, 07:43
Titta till exempel på icecrypt s1600chd på amazon uk eller på andra sidor där utrustningar och information finns.

Tittade på det officiella fotavtrycket. Om det går att lita på borde det gå att ta emot satelliten med en parabol mindre än 1 m i diameter i i stort sett hela landet.

En månad kvar tills jag kan börja sätta upp min stora parabol igen. Jag hoppas att 1,6 m-parabol skall ge mig en stabilare mottagning av astra28 än vad den gjorde i Lund. Annars får jag också gå 27w-rutten. Ingen ITV, men mer solljus får chansen att komma in via balkongen.

DennisOlof
2015-06-09, 13:54
Schwede30, jag har delvis lagt mina planer på att montera upp min 1.8 meters aluminium parabol på hyllan, kommer nog aldrig bli något med det. Mest för att det är lite utrymme här och andra faktorer. Främst är att jag inte har någon ställning och man måste tillverka en, jobbigt, tar tid och kräver en del resurser. Jag fick dock min parabol helt gratis, men som det ser ut nu kan man lika väl använda den till en fiskdamm.

Det skulle gå men jag har så mycket andra problem jag måste prioritera. För inte tala om problematiken vid eventuell flytt som är vanligare idag att folk gör än tidigare, plus folk flyttar oftare, då blir det ju ganska krångligt släpa med sig en stor parabol, dessutom inte säkert man kan montera upp över allt. Om man nu bor i lägenhet osv. Det enda positiva är att CD i alla fall har några europeiska varianter som BBC skickar ut, även om allt inte visas där.

Det ironiska är ju att felet är Sky, pga deras envisa grinande med att ta för mycket betalt så blev politikerna sura till slut och fixade egen lösning, dom var giriga och fick sota för det. Då en hel del intäkter från "europa" förmodligen försvann. Vi får se vad som händer nu i sommar, tror det var i augusti som den sista av dom "nya" satelliterna tas i bruk, då ska allt vara överflyttat och fungera, då försvinner dom sista kanalerna som idag har bra täckning som ligger på dom andra satelliterna på samma position.