handdator

Visa fullständig version : Asus rt-n56u 2,4ghz 5ghz wifi problem



sikerim
2015-07-01, 22:42
Hej på alla kunniga jag har fått ett problem som jag inte kan komma förbi.Min asus router fungerade hur bra som helst på wifi.3 dagar sen märkte jag att båda 2,4ghz och 5ghz bandet gick slött.Jag körde hastighetstest bredbandskollen.Med mac datan får jag på 5ghz bandet 103mbit 2,4 60mbit.Pc på 2,4ghz får jag 2mbit 5ghz 4mbit.iphone 5 på 2,4 ghz 0,25mbit 5 ghz bandet 4mbit.Alla testarna jag körde satt jag 3 meter ifrån routern.Tänkte måste prova sitta nära den.Satt halv meter ifrån den och körde testet fick samma resultat på mac ,pc , och iphone.Routern har senaste custom firmware.

Kalle_P
2015-07-01, 23:41
Hej
På min Asus RT65U hade jag liknande problem ibland, med oregelbundna avstånd.

Boota om routern hjälpte fram till nästa gång. Jag har nu den senaste programvaran inspelad men en gång hände samma fel igen.

Det är nu flera veckor sen. Har även testad alternativ soft med samma resultat.

Jag har en misstanke som är litet knäpp, att det kan vara en attack utifrån. Men hur kan sånt händer när alla inställningar för access utifrån är off.

Jag hade redan funderad och köpa nåt annat, för man kan jo inte boota om stup i kvarten.

Du får väl boota om och hålla burken under observation.

Mvh Kalle

sikerim
2015-07-02, 01:36
Hej
På min Asus RT65U hade jag liknande problem ibland, med oregelbundna avstånd.

Boota om routern hjälpte fram till nästa gång. Jag har nu den senaste programvaran inspelad men en gång hände samma fel igen.

Det är nu flera veckor sen. Har även testad alternativ soft med samma resultat.

Jag har en misstanke som är litet knäpp, att det kan vara en attack utifrån. Men hur kan sånt händer när alla inställningar för access utifrån är off.

Jag hade redan funderad och köpa nåt annat, för man kan jo inte boota om stup i kvarten.

Du får väl boota om och hålla burken under observation.

Mvh Kalle

Hej tack för svaret.jag håller me om din misstanke även om det låter knäppt.Det är ju inte omöjligt.Hoppas på att nån annan här har nån bra lösning.
Tänkte på en annan sak.Vi säger att dem attackerar hur ska man kunna kolla upp sånt.

macuser
2015-07-02, 02:56
Är du nöjd med hastigheten på macen? Varför skulle intrång göra övriga slöa förutom macen? Ologiskt. Kolla i loggarna.

Att testa i övrigt: Annan mjukvara. Sätta N-only, istället för mixed t.ex. Minimera antalet trådlösa enheter och se om det påverkar.

nyburgare
2015-07-02, 07:07
Dåm där två routrarna har typ lika mycket gemensamt som en Volvo V40 och en C30.
Kör ni ens bensinmodeller båda, läs Padavan.

N-only är ju bra råd om ni nu inte har några gamla device.
Kanal-er och Mhz och grannar är också saker man kan börja med att kolla ??
Disabla 5G kan va bra också o se till att 2,4 snurrar bra först.

sikerim
2015-07-02, 14:40
Dåm där två routrarna har typ lika mycket gemensamt som en Volvo V40 och en C30.
Kör ni ens bensinmodeller båda, läs Padavan.

N-only är ju bra råd om ni nu inte har några gamla device.
Kanal-er och Mhz och grannar är också saker man kan börja med att kolla ??
Disabla 5G kan va bra också o se till att 2,4 snurrar bra först.

När det gäller N-only så har jag inte nån hårdvara som är gammal (menar iphone 5)
Kanalerna mhz och grannar det har jag gått igenom (inga problem)
Ska prova med att disable 5G så får jag se hur det går då.

jo1
2015-07-02, 14:55
klarar pc och ijfånen 5ghz bandet då

macuser
2015-07-03, 02:11
iPhone 5 har stöd för 5 GHz, och man får väl anta att PC:n också har det eftersom sikerim skriver ut hastighetsexempel.

nyburgare
2015-07-03, 07:14
Nu är inte det här riktigt min hemma plan, men det är väl inte givet att "n" går fortare i 5G än 2.4, men definitivt kortare.

sikerim
2015-07-03, 23:08
Jag har försökt med allt möjligt.Testade med andra firmware problemet kvarstår.Det som hände med andra firmware va att första testet med pc på 2,4ghz kom hastigheten upp till 35mbit.Körde testet igen då gick den ner till 0,35mbit.Oavsätt om jag testar med pc eller iphone.På mac ficl jag 60mbit på 2,4ghz.
Börjar bli tokig på dethär.Funderar på att försöka byta den om jag inte hittar lösning.

nyburgare
2015-07-04, 08:10
Jag startade min USB fläkt på router häromdagen då det blev varmare väder, detta utan att jag hade några problem.
Kan du ha värmeproblem ?
Kan du eller grannarna ha utrustning som stör ?
Prova annan router kompis/öppet köp, om du köper nytt köp lite dyrare/bättre router