handdator

Visa fullständig version : dela Boxer på eget lan?



Magneman
2015-07-16, 12:21
Hej,

Vilket är bästa sättet att dela Boxer på ett lan.
Jag har ett boxerkort/abonemang på landet och vill dela från allrummet till gillestugan samt friggeboden.
Lan och wifi finns tillgängligt på alla ställena. Avstånd mellan allrum där huvudpositionen är och friggeboden är ca 50 m. Idag sitter kortet i en ca-modul direkt i tv'n, men jag har tänkt skaffa en digitalbox så jag kan få in HD-kanalerna.

Enkelhet och tillförlitlighet går före krångligt och billigt.

Vänligen
Magnus

deas
2015-07-16, 12:36
Finns ju 2 olika lösningar.

1 - hyfsad/billig/enkel
SmartWii eller Clone+ hårdvara som delar kortet till X antal klientkort som du sätter i tvn/mottagarna.

2 - bra/dyrare/lite svårare
Sätt upp en egen server och dela kortet eller använd en box som server och resten som klienter. Finns inbyggt i några Fortis boxar (Miraclebox/Wavefield/Tiviar). Eller så får du köra med AlexCS mot en server och köra i befintlig mottagare.

Vad gäller HD så är jag dock lite osäker, Boxer går mer och mer över till MPEG4 vilket det inte officiellt sätt finns någon känd lösning till. Så en hel del kanaler kommer du förmodligen inte kunna se.

Leatherface
2015-07-16, 13:05
Bara att glömma allt annat än CA moduler då 2 muxar går över till MPEG4/DVB-T2 i höst och resterande muxar bortsett från Mux1 med SVT går över nästa år.
Endast SVT kommer att fungera över LAN.

Magneman
2015-07-17, 09:06
Hej,

Tack för svaren.
Så om jag förstår det rätt så är det ca-modul eller boxer-box med clone+ eller smartwi eller liknande som gäller?
Finns det något sätt att förlänga deras range då mina avstånd inte kommer fungera med dom?

Vänligen
Magnus

Runnerey
2015-07-17, 14:43
Med en Alex2 i en original digitalbox godkänd av Boxer fungerade alla MPEG4/DVB-T2 kanaler för mig. Borde vara samma med SmartWii och Clone+ skulle jag gissa.

bifurkation
2015-07-17, 21:51
Är det någon som har koll på TV-kort med Boxer ?
Funkar TV-kort med CA-plats och en Boxer-godkänd CA-modul med alex/2 eller SmartWi?

Juhlen
2015-08-05, 13:13
Jag har kört med 2st TBS 5881 (DVB-T2) och Boxers CI+ CA-moduler från webhallen och till dessa har jag använt cardcaster och då har samtliga kanaler (SD och HD) fungerat fint med Mediaportal.

Dessa två TV-kort (USB) är f.ö. till salu... ska bara orka lägga upp annons.

DennisOlof
2015-08-05, 14:08
Leatherface, jasså är det sant, ska boxer verkligen dumpa DVB-T tekniken nu på alla muxar till förmån för DVB-T2 ?

Ok så SVT muxen ligger kvar på DVB-T undra hur länge ?

Tack för den informationen.

bifurkation
2015-08-05, 15:32
Jag har kört med 2st TBS 5881 (DVB-T2) och Boxers CI+ CA-moduler från webhallen och till dessa har jag använt cardcaster och då har samtliga kanaler (SD och HD) fungerat fint med Mediaportal.

Dessa två TV-kort (USB) är f.ö. till salu... ska bara orka lägga upp annons.
Jag är lite sugen på ett T2 kort, hur mycket vill du ha för ett?

bifurkation
2015-08-14, 22:02
Jag har kört med 2st TBS 5881 (DVB-T2) och Boxers CI+ CA-moduler från webhallen och till dessa har jag använt cardcaster och då har samtliga kanaler (SD och HD) fungerat fint med Mediaportal.

Dessa två TV-kort (USB) är f.ö. till salu... ska bara orka lägga upp annons.
Du har PM...

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

galonia
2015-12-10, 17:55
Jag har kört med 2st TBS 5881 (DVB-T2) och Boxers CI+ CA-moduler från webhallen och till dessa har jag använt cardcaster och då har samtliga kanaler (SD och HD) fungerat fint med Mediaportal.

Dessa två TV-kort (USB) är f.ö. till salu... ska bara orka lägga upp annons.

Vilken server/läsare kör du för att dela det till din Alex2? OScam + adteknik/phoenix läsare? Håller på att kolla på en liknande lösning med tvheadend till våra RPI2:or och CA-modul i TVn (som då kommer köra Alex2).

Tacksam för svar!

_age_
2016-08-15, 12:38
Med en Alex2 i en original digitalbox godkänd av Boxer fungerade alla MPEG4/DVB-T2 kanaler för mig. Borde vara samma med SmartWii och Clone+ skulle jag gissa.
Är det bara Alex2 som fungerar eller gör det så med Alex1 med?