handdator

Visa fullständig version : Viasatkort börjat krångla



drivers
2015-08-20, 11:49
Hej!

har en oscamserver på en raspberry pi som jag confat och funkade senast imorse. Sen skulle jag ta ur viasatkortet för att kolla kortnumret och när jag satte tillbaka kortet i kortläsaren så funkar det inte mer. Står så här:

(reader) viasat [pcsc] THIS WAS A FAILED START ATTEMPT No 1 out of max alloted of 1
(reader) viasat [pcsc] card initializing error
(reader) viasat [pcsc] Error getting card status.
(reader) viasat [pcsc] PCSC card in OMNIKEY AG CardMan 3021 00 00 is unresponsive. Eject and re-insert please.
(reader) viasat [pcsc] Error getting card status.
(reader) viasat [pcsc] PCSC was opened with handle: 1927095108
(reader) viasat [pcsc] card detected
(reader) viasat [pcsc] Error activating card.

jag har satt i kortet exakt som det satt innan jag tog ur det. provat båda hållen för säkerhetsskull ändå men ingen lycka. här är mina conf-filer.

oscam.conf


[global]
logfile = /var/log/oscam/oscam.log
clientmaxidle = 0
nice = -1
maxlogsize = 1000
usrfile = /var/log/oscam/oscamuser.log
cwlogdir = /var/log/oscam/cw

[cache]

[newcamd]
port = 10000@0B00:000000;10001@093E:000000
key = 0102030405060708091011121314
keepalive = 1

[monitor]
port = 988
nocrypt = 127.0.0.1
aulow = 120
monlevel = 4

[webif]
httpport = 8080
httpuser = Admin
httppwd = OSCam
httprefresh = 60
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.254.254
aulow = 120

oscam.user


[account]
user = user1
pwd = password1
caid = 0B00,093E
group = 1,2

[account]
user = user2
pwd = password2
caid = 0B00,093E
au = viasat
group = 1,2

oscam.server


[reader]
label = canaldigital
description =
protocol = pcsc
device = 1
caid = 0B00
detect = cd
ident = 0B00:000000
group = 1
emmcache = 1,3,2
blockemm-unknown = 1
blockemm-g = 1

[reader]
label = viasat
protocol = pcsc
device = 0
caid = 093E
boxid = xxxxxxxx
ins7e11 = 15
detect = cd
ident = 093E:000000
group = 2
emmcache = 1,3,2,0
blockemm-unknown = 1
blockemm-g = 1

vad kan vara fel? när jag kör pcsc_scan får jag att den hittar båda läsarna och reader 0 som är viasat står det card inserted, shared mode. och reader 1 som är canaldigital står det card inserted, exlusive mode.

beson
2015-08-20, 13:15
Testat med omstart av servern?

beson

drivers
2015-08-20, 13:21
japp flera gånger. samma sak vilken läsare jag än stoppar kortet i. så konstigt. tog ju bara ur kortet och skrev upp kortnumret och sen stoppade tillbaka det.

Fraggler
2015-08-20, 20:46
testat att flytta runt läsaren på en annan USB port. Tror de är samma fel jag hade ena dagen och flyttade runt och startade om och till slut gick den igång.

drivers
2015-08-20, 21:12
flyttade runt till annan usb-port och då stod det:

(reader) viasat [videoguard2] THIS WAS A SUCCESSFUL START ATTEMPT No 1 out of max alloted of 1
(reader) viasat [videoguard2] card detected
(reader) viasat [videoguard2] type: VideoGuard Viasat (093E)
(reader) viasat [videoguard2] creating thread for device 0
(reader) viasat [videoguard2] Reader initialized (device=0, detect=cd, mhz=357, cardmhz=357)
(reader) viasat [videoguard2] PCSC was opened with handle: 1039465490
(reader) viasat [videoguard2] card detected
(reader) viasat [pcsc] Error activating card.

kan tillägga att det funkar bra i originalboxen. testade det tidigare idag. skulle det hjälpa att installera om hela servern och börja om från noll?

drivers
2015-08-21, 07:44
När jag flyttar runt läsarna på olika usb-portar på pi´n så händer det ibland att canaldigitals kort beter sig likadant. Tror jag formaterar om sd-kortet och gör en clean installation och kollar om det blir bättre.

drivers
2015-08-21, 14:04
gjort en helt ny installation men exakt samma resultat. Är det ingen som varit med om det här förut och vet vad man kan göra?

atomized
2015-08-21, 14:14
gjort en helt ny installation men exakt samma resultat. Är det ingen som varit med om det här förut och vet vad man kan göra?
Vad är det för en Raspberry Pi, hur många USB-portar har den?
Har du provat att köra bara med en kortläsare ansluten? D.v.s. ta bort kortläsaren för CD och kommentera ut den ur oscam.server. Startar Viasat-kortet då?

Om du har en äldre Raspberry Pi med bara två USB-portar och en spänningsmatning som börjar bli lite dålig så kanske inte kortläsarna får tillräckligt med ström. Kan vara värt att prova med ett annat spänningsaggregat eller en USB-hub med egen strömmatning och se om det gör skillnad.

drivers
2015-08-21, 14:19
Jag har en nyköpt raspberry pi 2. Med fyra usb-portar i. Till kortläsarna kör jag en strömförsörjd usb-hub. Har provat och enbart kört en och samma sak händer då. Ibland händer tog ur strömen ur hubben och satte tillbaka nyss och då blev det samma sak med canaldigitals kort. Har flyttat runt på alla portar men ingen bättring. Har aldrig haft det här problemet tidigare. Kört flera månader förut med båda korten.

atomized
2015-08-21, 14:27
Det är svårt att säga vad ditt fel beror på. Strömmatningen till USB-portarna är mycket bättre på nyare Raspberry Pi så du borde inte behöva USB-hubben. Prova att skippa USB-huben för att se om den krånglar. Testa sedan att köra med först en och sedan båda två kortläsarna direkt anslutna till Raspberry Pi. Någon skillnad?

Vad har du för strömmatning till din Raspberry Pi?

atomized
2015-08-21, 14:32
Kollade lite närmare på din konfig nu. Du kan också prova att kommentera bort raden
ins7e11 = 15
ur din oscam.server.

drivers
2015-08-21, 15:01
Drog ur usb-hubben och satte i en kortläsare med viasatkortet i raspberryn enbart. Och raderade alla readerconfigs och skrev om dom på nytt. Sen hoppade det igång med nya uppdateringar och allt. fattar inget. tog även bort ins7e11 = 15 om det nu hade nåt med det att göra. Har för mig jag haft det innan med men vet inte riktigt. Hoppas den klarar av utan strömförsörjd hub nu bara. Tack för hjälpen iaf. Lättade väldigt mycket nu från mina axlar. Suttit med det här i några dagar nu.

atomized
2015-08-21, 16:16
Om du har en bra och stabil strömförsörjning till din Raspberry Pi som klarar att lämna minst 1,5A eller nåt liknande så ska du nog inte behöva någon USB-hub. De nyare Raspberry Pi är som sagt mycket bättre konstruerade med tanke på USB-tillbehör som drar mycket ström. Du kan räkna med att själva Raspberry Pi drar c:a 0,6-0,7A och sedan vet jag inte riktigt vad kortläsarna drar men låt oss gissa på 0,3A per st. Då skulle du kunna klara Raspberry Pi + två kortläsare på c:a 1,2-1,3A. Kanske går med en 1A strömförsörjning också om den är bra. Men för säkerhets skull hade jag valt en som lämnar 1,5A eller 2A.

Jag skulle gissa att ditt fel berodde antingen på att USB-hubben börjat spöka eller också var det ins7e11 parametern. Den parametern är vad jag förstår till för att kunna kommunicera snabbare med kortet, men det finns ju också en risk att denna snabbare kommunikation inte lyckas och då kan man få läsfel istället. Personligen brukar jag avstå från all typ av överklockning eller liknande av kortet eftersom standardhastighet ändå räcker till gott för hemma-kortdelning. Det finns ju alltid en risk att strulfaktorn ökar om man börjar stressa grejorna.

drivers
2015-08-21, 16:20
Jo bara testade den parametern men ingen aning om det ens hjälpte något. Är ju inte direkt mycket det skiljer med överklockningar ändå vad jag sett. Har en strömadapter på 2.1A tror jag den är på. Bör ju funka isåfall. Hoppas det så man slipper mer krångel.

MyB5
2015-08-24, 00:27
ins7e11 = 15 funkar väl bara ihop med Smargo...? Jag fick iaf det aldrig att funka med mina Omnikeys...fick alla möjliga felkoder. Tycker jag känner igen din log...