handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Problem med korta avbrott (boxer + AU kort)



omighty
2003-09-05, 22:32
Hej!
Först vill jag bara tacka alla i CREW som ställer upp på att svara på alla frågor gång på gång.. Inte alltid så utförligt men ändå :D

Jag har en ny Force 1144T box och en ny inköpt Triax UFO digital antenn..
Jag kör med ett AU GK som kodar upp alla kanaler..
Alla kanaler hamnar på mellan 70-95 % i motagnig vilket är helt klart OK..
Men ibland, verkar vara slumpvis typ var 15 min så kommer det upp att signalen är borta i en sekund och sen blir bilden bra igen.. ibland så står det att signalen är kodad och att jag ej har behörighet.. detta sker också bara någon sekund.. sen blir allt bra igen.. mera sällan så återupprepar sig felmeddelandet flera ggr i rad så att kanalen blir oanvändbar i några minuter..

Nu är min fråga tilll någon erfaren användare eller i CREWET..

Vad beror detta på.. Är det mitt AU kort som börjar krångla.. är det Boxer som håller på att fippla med nycklar.. eller är det min box eller antenn det är fel på...
Jag är jättetacksam för alla typer av synpunkter o svar..

MVH: Kristoffer (Omighty)

2003-09-05, 23:13
jag kan ha full mottagninf men ändån få "mosaik rutor"...sånt e boxer!?

omighty
2003-09-05, 23:17
Jaa.. fast det beror på små skönhetsfel i sändningen eller i uppkodningen av boxern..
Men får du upp en ruta typ i nån sekund dar det står att du inte har motagning? eller behörighet?

hnhl
2003-09-06, 06:29
jag kan ha full mottagninf men ändån få "mosaik rutor"...sånt e boxer!?

Jag får också mosaikrutor ibland trots 100% mottagning. Det känns som om det inte har med mottagningskvalitén att göra utan att det är Teracom eller boxen som är problemet.

Falco
2003-10-13, 02:09
Problem med mosaik i bilden kan vara störningar på 240 volts nätet.
Har man elelement med bimetalltermostat,kyl & frys tillslaget på dom kan orsaka spikar i elnätet! :idea:

pressvempa
2003-10-13, 14:19
Precis som Falco säger. Jag blir vansinnig när tjejen drar på tvättmaskinen.

pressvempa
2003-10-13, 15:18
Tillägg: Jag tvättar själv, men då när det inte är nån sport på tv:n. Bäst att skriva detta ifall hon råkar se mitt inlägg. :dance:

Freddan
2003-10-14, 09:06
Ligger tvättmasikinen på en annan säkringsgrupp borde det väll inte vara några problem...

Herman
2003-10-14, 10:51
@Freddan
Det ligger en del i det du skriver men spänningsspikar kan leta sig fram på de mest underliga vägar. Dessutom kan det vara samma fas även om det är en annan grupp.

pressvempa
2003-10-14, 11:14
Jag har tvättmaskin på en egen grupp och som Herman säger den ligger på samma inkommande fas. Ska elsanera så småningom...det blir inte roligt.

Freddan
2003-10-14, 13:33
överspänningskydd då? hjälper det? har det på datorn men jag hade ju inga problem innan...

GurraG
2003-11-04, 12:39
Jag hade stora problem med detta innan. Särskilt på svt1, svt2 och TV4 och TV4+ hade jag störningar och svartruta i sändningarna. Jag städade/rensade upp i elskåpet och problemen har mer eller mindre försvunnit. Eller så har Boxer ökat sin signal styrka...?

mica67
2003-11-05, 16:08
Hej på er ett litet tips!, d kan faktiskt bli bättre om man drar ner signalstyrkan på den aktiva antennen, hjälpte en kompis med en Triax, han hade 100% på antennen med "mosaik" som följd, drog ner till ca.20-25 %, kanonbild inga störningar alls faktiskt, men detta beror säkert på hur stark signal styrka man har + hur antennen är riktad, men mycke e inte alltid bäst :roll:

H/ mica67

hrc4u
2003-11-05, 23:34
har oxå liknande probz me min nyinskaffade force1144T..
signalkval. ligger på typ99%..
men då o då kommer de "ingen signal" rutan fram....irritererande om nått... :-(
ska tillägas att den gör så...fast jag e ensam hemma..ingen tvättm. el. liknande igång.....
varför detta beteende?..är de nått man får stå ut me?..
el. som tidigare funderingar....GK fel?....

tilläg2...kompisen köpte i samma veva en likadan force...o han har bild frysningar titt som tätt....trots 99-100%signal...
nån förslag på detta fenomen?....så blir han gladare...

omighty
2003-11-08, 21:09
Hej igen alla nyfikna!
Jag har gått till botten med mitt problem och har kunnat minimera antalet troliga orsaker med uteslutningsmetoden, och med experthjälp!

Det kan vara i vissa fall spänningsspikar eller liknande störningar i elnätet, men detta bara då maskiner används, kyl,fys, m.m
Jag köpte en dosa på ELFA för 2000:- som motverkar spikar men utan resultat så detta var inte mitt problem..

Efter rådfrågning på ELFA kom jag i kontakt med en EL-NINJA på ELFAS huvudkontor.. Han svarade ganska fort på mina frågor och kom fram till att det är "Gnist-bildare" som är problemet.. Detta är de typer av el kretsar som genererar en gnista(dvs. elektromagnetisk strålning)..
Tex. On/off switchar, strömbrytare för lampor, m.m..
Dessa sänder ut EM strålning i rummet o går igenom väggar, om man har en antenn som får in en svag signal styrka mätt i dB alltså(inte i kvaliten som visas i boxens meny, detta är missvisande), så blir signalen störd och ger upphov till mosaik, avbrott m.m.

Och tro det eller ej, jag testade att tända en tändare av modern typ med tryck knapp(denna genererar en el-gnista) i rummet och felet uppkommer varje gång...

Så något bot har jag inte ännu, ska testa att sätta ut antennen på Balkongen, så den kommer så långt ifrån el prylar som möjligt..

TACK till alla som har läst min fråga och svarat!!

MVH: Omighty

voz
2004-03-13, 17:32
Hej!

Jag har exakt samma problem och har kommit fram till samma sak. Det är gnistorna som är orsaken. Kom du fram till någon lösning? Blev det bättre när du satte antennen på balkongen?