handdator

Visa fullständig version : vu+ solo pro v2



Vistasol
2015-09-20, 16:19
Hej!

Har fått tag på denna vu+ solo pro V2
och försökt få igång den.
Jag har provat andra boxar, som jag kan se på och använda.
Den box som fungerar säger god signalstyrka på både via och cd, den byter mellan via och cd hur bra som helst.
Därmed tycker jag att både switch och lnb borde vara okey.
Men när jag kopplar in vu+ så får jag ingen aktivitet på via medans cd funkar.
Jag har bytt satellites.xml utan bättre resultat.
Har provat flera olika images i boxen.

Någon som har något tips på hur man kan gå vidare??

//Vistasol

anwi
2015-09-20, 18:44
Hej. Satt med samma problem som du innan jag slängde i en annan image. Använde Openpli. Testade BH mfl men Openpli var den som funkade

Vistasol
2015-09-20, 21:45
Hej!

du vet inte vilken version av openpli du har?
Har provat några men det blir samma ...

//Vistasol

anwi
2015-09-20, 22:38
Openpli 4.0 beta från 150805
Grymt snabb i kanalbyte..
Pm om du vill ha den filen skickad

20V
2015-09-24, 21:04
Test av Solo Pro V2 pågår här

Lev med förinstallerad PLi som tyvärr säger 0% på Astra 4.8E stup i kvarten
Box 2 lirade inte öht. 0% och "Tuning failed"

Lösningen är att ominstallera med lämplig/nyare/fungerande/kompatibel PLi

Valde rek version (4.0 150505) på magicbox-tv och vips så fungerar boxen 100%
på båda positionerna

Goran5000
2015-09-30, 00:50
Tjena! Jag har samma problem, vart hittade ni Openpli-imagen?

Här:?

http://openpli.org/download/vuplus/vusolo/

macuser
2015-09-30, 01:35
Nej, OpenPLi stödjer inte kloner. 20V nämner ju magicbox-tv ovan.

http://www.magicbox-tv.com/a/Software/VU__Images/SOLO_PRO_V2_bei/

Vistasol
2015-09-30, 07:38
Hej!

Jag har testat det mesta som går nu utan att få igång boxen.
Köpte den på dm800.eu
Nu efter flera mail säger de att de hittat felet.
De ska ha fått fel transistor skickad från leverantör.
Nu sitter det en S8550 i boxen men skall vara SS8550, undrar om ett 'S' kan fixa detta ...
De ska skicka dessa nya till mig så jag skall byta.
Känns sådär att löda men de verkar absolut inte vilja ha tillbaka boxen.
Får se om detta löser mina problem ....

/Vistasol

macuser
2015-09-30, 09:42
men de verkar absolut inte vilja ha tillbaka boxen.
Att någon vill ha den tycker jag är förvånande :) Men lycka till.

Goran5000
2015-10-01, 07:35
Nej, OpenPLi stödjer inte kloner. 20V nämner ju magicbox-tv ovan.

http://www.magicbox-tv.com/a/Software/VU__Images/SOLO_PRO_V2_bei/

Tack, dock så förstår jag inte hur jag installerar firmwaren, där står i deras manual på sidan hur man installerar från usb, men filerna i manualen på magicbox hemsida refererar till filerna på openpli´s hemsida. Mao det är inte samma som ligger i rar-filen. Det står i manualen, packa upp följande filer 1 2 3 och lägg på ett usb-minne i katalogen vusolo/solo/ men som sagt filerna är inte samma och sen händer inget när jag bootar om boxen med usb-minnet i.Testade även att packa upp filerna i /magicbox/ katalogen och starta om boxen men inget händer. Hur fick ni in Openpli 4.0?=)

anwi
2015-10-01, 08:14
Ladda ner rar filen du ref till... Packa upp. du hittar en mapp som heter magicbox/ lägg den mappen i rooten på USB och sätt i usb uttaget på din box.. starta om med knappen på baksidan..
Om ditt usb minne har LEd så kommer den blinka i ca 4min (ofta snabbare) sedan när den lyser fast tar du ut USB:n och startar om på knappen...

Goran5000
2015-10-01, 09:42
Ladda ner rar filen du ref till... Packa upp. du hittar en mapp som heter magicbox/ lägg den mappen i rooten på USB och sätt i usb uttaget på din box.. starta om med knappen på baksidan..
Om ditt usb minne har LEd så kommer den blinka i ca 4min (ofta snabbare) sedan när den lyser fast tar du ut USB:n och startar om på knappen...

Tack, du menar att jag ska ha en maoo som heter magicbox/ i roten på usbminnet? Eller ska jag ta ut filerna från magicbox/ och lägga direkt i root på minnet? För när jag körde med magicbox/ på minnet så hände inget, ska minnet vara fat32 formaterat kanske?

"sedan när den lyser fast tar du ut USB:n och startar om på knappen." Knappen på baksidan då el?

Tack för all hjälp!

anwi
2015-10-01, 10:28
minnet måste vara fat32 och filerna (4st) ska ligga i mappen som sedan läggs i roten på USB:n.
Knappen 0/I på baksidan
Ledden på USB:n om den har det....

Goran5000
2015-10-01, 13:02
minnet måste vara fat32 och filerna (4st) ska ligga i mappen som sedan läggs i roten på USB:n.
Knappen 0/I på baksidan
Ledden på USB:n om den har det....


Uppdaterade firmwaren, fick ställa in språk och upplösning när jag startade upp boxen, men nu hittar den ännu färre kanaler!

anwi
2015-10-01, 13:04
Uppdaterade firmwaren, fick ställa in språk och upplösning när jag startade upp boxen, men nu hittar den ännu färre kanaler!
Har du ställt in rätt switch typ m.m?
Enbart kanaler från specifik satelit?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Goran5000
2015-10-01, 14:22
Har du ställt in rätt switch typ m.m?
Enbart kanaler från specifik satelit?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Switch? Det ska väl bara att vara som vanligt sätta 0.8 på port a och 4.8 på port b?

anwi
2015-10-01, 14:24
Ja men du har ställt disequ:n i A/B.
Hur många kanaler fick du in?
har du valt KU band på thor?
Vilka kanaler saknar du?

Goran5000
2015-10-01, 14:26
Japp,jag satte enkel-disequ A/B som vanligt...

Och KU band på både thor och 4.8 men får typ ändå knappt in några kanaler.

Goran5000
2015-10-01, 14:27
När jag sätter in min dm500 funkar allt som vanligt med samma inställningar.

anwi
2015-10-01, 14:35
ok det kan ju vara så att den är lite känsligare för jag har inga problem med min nu efter att jag slängde i den filen.. innan ville den inte vara med
vad har du för signalstyrka i din DM500?

Goran5000
2015-10-01, 14:37
Nästan maxad.

Goran5000
2015-10-01, 14:51
Testar att intallera 3.0 nu även om det verkar helt idiotiskt, bara för att se om det funkar där.

Goran5000
2015-10-01, 15:11
Funkar inte heller, det sjuka är att när jag fick boxen med den programvaran som kom så hittade jag allt på thor och inget på viasat, nu hittar jag absolut inget på thor och när jag single sattelite söker på viasat så får jag upp både kanaler som ligger enbart på viasat typ tv6 HD, men ÄVEN kanaler som inte ska ligga på viasat, typ cmore hockey! dock hittar den så lite kanaler så det är inte lönt att lägga in dem.

Goran5000
2015-10-02, 14:04
Ingen som har något tips?

macuser
2015-10-02, 17:21
Har du kollat om du har rätt transistor, som Vistasol nämnde? Annars låter det som ett inställningsproblem. Enigma2 är annorlunda upplagt, om du nu är van vid Enigma1.

20V
2015-10-03, 17:26
Det hickar fortfarande här trots uppgradering...
Tuning failed när man växlar över till 4.8
Vill testa med annan image men osäker vilka som är Solo v2-kompatibla
Förslag?

atomized
2015-10-03, 18:36
Det hickar fortfarande här trots uppgradering...
Tuning failed när man växlar över till 4.8
Vill testa med annan image men osäker vilka som är Solo v2-kompatibla
Förslag?
Det kan vara DiseqC-problem. Har du Thor på ingång 1 i DiseqC så kan det förklara varför Thor funkar men det blir problem när du ska växla till Astra4A.
Ev. finns det några DiseqC inställningar att skruva på i boxen eller så kan du prova med en annan DiseqC switch av ett kvalitetsfabrikat som Spaun eller EMP.

20V
2015-10-03, 20:00
Kör i stort sett alltid med monoblock från inverto som är "svartboxvänliga" ang. DiseqC men just dessa Solo v2 med PLi verkar hicka iaf.
Just i denna/dessa PLi-versioner finns inte så mycket att pilla/skruva på.
Får en känsla av att de är lite svag på Tuner-delen. Och varierande mellan exemplaren.
Blir en "riktig" nästa inköp :)
(Kör Spaun vid separata LNB)
Hittade en gammal DM800 och vips så lirar det direkt.

Goran5000
2015-10-04, 09:20
Hej!

Jag har testat det mesta som går nu utan att få igång boxen.
Köpte den på dm800.eu
Nu efter flera mail säger de att de hittat felet.
De ska ha fått fel transistor skickad från leverantör.
Nu sitter det en S8550 i boxen men skall vara SS8550, undrar om ett 'S' kan fixa detta ...
De ska skicka dessa nya till mig så jag skall byta.
Känns sådär att löda men de verkar absolut inte vilja ha tillbaka boxen.
Får se om detta löser mina problem ....

/Vistasol

Hej Vistasol! Fick du rätt på problemet efter detta,för nu säger även min försäljare att jag måste byta transistor, precis som om jag har ngn aning om hur man gör det, eller vart man kan vända sig till ngn som har en ss8550 och kan lödda på den ?

Vistasol
2015-10-04, 12:56
Hej Goran5000!

Läste nu i tråden och de problem du beskriver är precis samma som här.
Jag kanske kan byta transistor själv men svarade dem på supporten att det var ju trevligt att de hittat felet och att det då bara var för dem att skicka nytt fungerande mainboard till mig.
På det mailet har de inte svarat.
Har fortfarande annan box att titta med så den 'nya' ligger och väntar på svar.
Men, om jag får lust så kanske jag fixar en transistor och provar.
Funkar det så skriver jag det här ...

/Vistasol

therocco
2015-10-10, 23:52
Tja kommer ej hjälpa och byta den då jag testat och det sitter redan rätt transistor i. :(. Sen köp hellre direkt från rätt ställe då dm800 eu är en svensk som köper av dom och säljer här. Dock har ja bra kontakt med dom som äger företaget. Återkommer om ja får vet hur denna box ska få och fungera

Vistasol
2015-10-12, 11:43
Hej!
Hos mig var det transistor(S8550) som satt i boxen, jämfört med den jag fick på posten i fredags(SS8550).
Jag har nu bytt transistor mha av kompis.
Behövdes ju lödkolv, tennsug och tålamod ...

Har nu provat de flesta av de image-versioner som finns på deras websida utan någon större lycka.
Fortfarande funkar CD med inte via på 4,8E.
Gör jag sökning på 4,8E så hittar den kanaler men inte alls de som är brukligt.
Endast ca 120 tjänster hittas vid sökning ....

Håller nu på att sätta upp en ny parabol med single-lnb och ska testa med det i boxen för att utesluta switch och annat.
Ett helt nytt triax single lnb ska användas.
Återkommer med resultat.

atomized
2015-10-12, 15:29
Vad jag kunde läsa mig till i olika datablad skiljer det inget väsentligt i specifikationer mellan S8550 och SS8550. Så det låter inte så troligt att det skulle hjälpa att byta den transistorn.

therocco
2015-10-13, 17:06
Har nu pratat med en polare som är väldigt duktig gällande elektronik och han säger att de är andra kretsar som saknas. Får se hur detta löser sig återkommer :)

Vistasol
2015-10-14, 07:47
Hej therocco!

Menar du att det fysiskt saknas komponenter på kortet eller att de hittat att man kommer behöva byta befintliga komponenter?
Jag har bytt transistor som supporten sagt men inget bättre, nu igår fick jag igen besked att jag skulle byta ytterligare komponent.
Har meddelat dem att jag skickar tillbaka box nu och vill ha peng tillbaka.
De verkar helt ovilliga till att få tillbaka box till kina.

/Vistasol


Har nu pratat med en polare som är väldigt duktig gällande elektronik och han säger att de är andra kretsar som saknas. Får se hur detta löser sig återkommer :)

therocco
2015-10-16, 15:05
Hej igen. Nu har de tydligen kommit en lösning och man ska sätta dit 6A Transistor så funkar de sen. Men skriv direkt till mydalle och inte med han svensken på dm800

therocco
2015-10-22, 07:01
Hej igen. Nu har de tydligen kommit en lösning och man ska sätta dit 6A Transistor så funkar de sen. Men skriv direkt till mydalle och inte med han svensken på dm800

Nope funka inte det heller så nu ska jag nog skicka tillbaka denna skit box enligt mig :)

Vistasol
2015-10-22, 10:59
Vad håller de på med?
Ska testa att byta idag eller i morgon ...


Nope funka inte det heller så nu ska jag nog skicka tillbaka denna skit box enligt mig :)

therocco
2015-10-28, 11:39
Ja jagf ledsnade och skickade tillbaka alla. Orka hålla på när de kom lösning på lösning och ja pårova 5 lösningar till sist så blev de för mycket för moderkortet så den boxen funkas inge mer alls. Dock så gjorde ej det nåt och jag får andra boxar istället tillbaka :)

20V
2015-10-28, 13:04
Kör med Solo V2, openpli 4, mot monoblock från inverto - funkar!
Dock verkar de inte lira 100% mot andra diseqC

Tror cloud-ibox 4 (twin tuner)är ett schysst alternativ