handdator

Visa fullständig version : Tvheadend med satellit



JeppeK
2015-10-04, 17:56
Hej jag vänder mig nu till er på detta forum i hopp om att någon här kan hjälpa mig. Jag har en Raspberry Pi2 med ett Terratec Cinergy S2 USB kort i.

Att hitta kortet och välja det i Tvheadend går utmärkt jag väljer sen att lägga till ett "Network" först har jag prövat med Pre-defined muxes: 1.0W:Thor, då scannar den men jag får också felmeddelandet: scan no data, failed, på alla muxar.

Jag har då prövat med att välja Orbital Position 0.8W: Thor 5/6/Intelsat 10-02, och vad jag förstått då ska den scanna efter muxar själv, men ingenting händer.

Jag går under TV-adapters och väljer vilket network som adaptern ska använda. Har jag gjort något stort fel eller är det någon inställning jag missar?

Inställningar under TV-Adapters: http://imgur.com/Kh8B0kS
Inställningar under Networks: http://imgur.com/e51EjeG

MVH

Jesper Karlsson

zeewon
2015-10-05, 14:29
Vad får du för snr och signalstyrka? Man kan se det under status-fliken när man söker.

JeppeK
2015-10-05, 14:41
90% signal 0% snr

kaptenmorgan
2015-10-05, 17:13
Det går inte att lita fullt ut på signal mätningen i tvheadend. Förmodligen så har du svag signal, jag hade samma problem innan jag ställde in parabolen ordentligt. Har du någon traditionell box att pröva signalstyrkan med?

Jag skapar ett "network" och sen väljer jag thor på både Orbital position och på pre muxes.

Sen behöver du inte skapa två networks bara för att du har två tuners, utan går bra att välja samma network på flera tuners.

Jönke
2015-10-05, 17:54
Har du satt rätt diseq under tvadapters- satconf ?

Testat annars att lägga till en mux manuellt

JeppeK
2015-10-05, 18:00
Ska försöka få tag i en imorgon.

Vad kan annars vara fel, diseq-switchen? Köpte ett nordenpaket på Clas Ohlson.

Eller antennuttagen?

atomized
2015-10-05, 18:08
Är du säker på att parabolen är rätt inriktad?

JeppeK
2015-10-05, 18:23
Nej,helt säker är jag inte men har använt mig Satellite Director på telefonen och guiden på Kjell.com samt satlex.net men tänkte skaffa försöka låna en vanlig box imorgon. Men om det skulle visa sig att inte den heller får någon mottagning så ville jag ha lite input vad som kan vara fel förutom själva inställningen på disken.

mvh
Jeppe

kaptenmorgan
2015-10-05, 18:36
Nej,helt säker är jag inte men har använt mig Satellite Director på telefonen och guiden på Kjell.com samt satlex.net men tänkte skaffa försöka låna en vanlig box imorgon. Men om det skulle visa sig att inte den heller får någon mottagning så ville jag ha lite input vad som kan vara fel förutom själva inställningen på disken.

mvh
Jeppe

Då har du förmodligen dålig signal. Man lär nog ha rätt mycket tur för o pricka exakt rätt med hjälp av en telefon.

Jag brukar ta en vanlig mottagare, och sen sätta igång tvn så att jag ser den utan att behöva gå in. Jag har parabolen på väggen.
Ställer först lutningen. Sen ställer jag disken åt rätt håll med hjälp av satellite director på telefonen och kollar vad jag har för signal. Sen vrider jag sakta sakta parabolen åt det håll som ger en bättre mottagning. Sista jag gör är att ställa skew. Samma där, små justeringar och kolla hur mottagningen blir efter varje justering.

atomized
2015-10-05, 21:34
Som sagt, det är nog säkrast att kolla inställningen av parabolen med en vanlig mottagare först så man vet att den biten är riktig innan det är lönt att försöka söka kanaler i TV-headend.

zeewon
2015-10-07, 15:07
Annars kan du ta med dig telefonen och kolla att du får in data (Bandwidth) under status-fliken när du ställer in parabolen.
Hade själv liknande problem när jag ställde in min parabol, fick bra värden i Tvheadend men ingen data skickades (scan failed).
Så jag justerade om och fick likvärdiga siffror men kollade samtidigt så data skickades.
Ett Tips är att göra ett nytt Network, stäng av Network Discovery, sätt på Idle scan och lägg till den mux du vill söka på när du ställer in. Jag körde på 12015H