handdator

Visa fullständig version : Pairing hos comhem



sneeze
2015-11-28, 16:28
Hur ser det ut hos comhem när det gäller pairing numera?

Att allt i HD utom SVT och TV4 pairas är jag medveten om, men hur ser det ut med sd-kanalerna, fortfarande ingen pairing där?

Grabben ska ha egen TV funderar ifall man ska mixtra med en tvserver (mediaportal/kodi) igen eller nåt smartwi-liknande, eller om det är tvillingkort som gäller.

Han ser lite för lite på tv för att motivera tvillingkort egentligen kanske

Kanske kunde vi lista de kanaler som är pairade i den här tråden?

jo1
2015-11-28, 16:37
jag kör clone+ på 8 favoriter på comslem utan problem ska du ha hd kanaler
via tv så måste du ha en ci+ modul då och då funkar hd via clone +

Stickan
2015-11-29, 12:33
Och vad är clone+ ? KJag kör sat.

DennisOlof
2015-11-29, 12:45
Stickan, samma som SmartWI. Kortdelning som snappar upp kommunikationen mellan boxen och ditt smartcard, då den gamla standarden för CA-moduler inte hade krypterad kommunikation just där. CI+ ska täppa till det hålet, men exakt hur det funkar vet jag ju inte.

Stickan
2015-11-29, 15:23
Jag har en CI+ modul och det har funkat bra i min Vu+Duo2, men nu är det kört. Går helt enkelt inte att ha modulen i boxen. Även tyska okodade kanaler, dvs hela mottagaren får spader. Låser sig. :(

Stickan
2016-01-02, 16:57
jag kör clone+ på 8 favoriter på comslem utan problem ska du ha hd kanaler
via tv så måste du ha en ci+ modul då och då funkar hd via clone +

Vad skall man köpa för variant för att få bästa resultat? Litet kymigt att korten blir så stor att kortluckan inte går att stänga. Men får man kanske leva med. Bl a har jag en DM8000 som ju har plats för två cam på baksidan. Men vilken cam skall man i så fall använda? Conax-CAM eller funkar det med MatrixCam, Diablo eller Irdeto-FreeCam?

_com_bort_
2016-01-02, 19:47
Hur ser det ut hos comhem när det gäller pairing numera?

Att allt i HD utom SVT och TV4 pairas är jag medveten om, men hur ser det ut med sd-kanalerna, fortfarande ingen pairing där?

Grabben ska ha egen TV funderar ifall man ska mixtra med en tvserver (mediaportal/kodi) igen eller nåt smartwi-liknande, eller om det är tvillingkort som gäller.

Han ser lite för lite på tv för att motivera tvillingkort egentligen kanske

Kanske kunde vi lista de kanaler som är pairade i den här tråden?


HD-kanaler som inte är pairade hos COMHEM just nu:
SVT1, SVT2, TV4, C more series, Viasat 16, Eurosport 2.

SD-kanaler är inte pairade.

Stickan
2016-01-04, 19:08
Jag köpte ett demoex av SmartWi II idag. Fungerade perfekt med CH utan vidare. Bara att stoppa i korten i respektive mottagare. Men efter en stund blev det stopp. Testade med att progga med det CD-kort och det funkade perfekt. Men när jag laddat in CH så får jag inte igång korten igen. Någon som har tips att komma med? Huvudenheten skall ju blinka litet vid överföring av data till korten, men icke.

_com_bort_
2016-01-04, 19:42
Vad för typ av mottagare stoppar du klientkorten i?
Om det är comhems HD-boxar så måste alla boxar som du kör klientkort till pairas ihop med programkortet i smartwi-servern genom att ringa kundtjänsten.
Detta gäller om du ska dela HD-kanalerna, SD borde fungera ändå.

MVH

Stickan
2016-01-04, 19:50
Jag har en CI+ för comhem i en TV. Dessutom testat i Vu+Duo2 och DM7020HD med bra resultat (dock funkade ej pairade Eusosport 1 HD). I boxarna körde jag utan CAM, rakt i kortläsare. Men nu funkar det endast om jag proggar korten med CD och där behöver man ju ingen Smarrt WI utan bara hemmanätverk.

Ringa kundtjänsten? Tror inte att dom skulle uppskatta det. Men jag har ju ingen comhembox heller.

jo1
2016-01-04, 20:16
jag kör 8 favoriter på comslem med ci+ modul i en panasonic tv och kan se då discovery showcase hd
utan problem
Stickan vilken ver av clone+ har du när man kollar med clone+ uppdate

Stickan
2016-01-04, 22:05
jag kör 8 favoriter på comslem med ci+ modul i en panasonic tv och kan se då discovery showcase hd
utan problem
Stickan vilken ver av clone+ har du när man kollar med clone+ uppdate
Det är en Smart Wi II. Vet intr version av mjukvaran. Såg att det skulle gå att ladda mjukvara, men har ej riktigt förstått/vågat. Får kolla mer i morgon.

Skickat från min Elephone P8000 via Tapatalk

jo1
2016-01-05, 07:20
tror det ska vara 3.1 r12.zip

Stickan
2016-01-05, 09:09
Jag har hämtat hem den versionen. Skall försöka köra in den senare under dagen. Kan man på något vis avläsa vilken version som är inlagd i huvudenheten?

Jag har ingen win8 dator endast Win 10.

Freelock
2016-01-05, 10:49
Har du nytt CH kort så kanske du ska ha den till nya kort för CD
Firmware for SmartWi II for improved Conax handling (Canal Digital)

SmartWi II 3.1 r103 (CD Update) (http://smartwi.net/wp-content/uploads/SmartWi-II-3.1-r103-CD-Update.zip)

Sedan om du kör server så är det Oscam som fixar de nya korten.

Freelock
2016-01-05, 11:15
Har bara kört Smartwi I ej SmartWi II.
Fråga:
Jag undrar om det finns indtällningar i Smartwi II ang. inställningar för "clock value" samt "No Null" som det fimnns i Smatwi I?
Finns det så kan de vara lösningen att ändra dessa så att få det att fungera med nya Smartwi II.

Stickan
2016-01-05, 12:32
Kortet är ca 1 år gammalt så det kanske är den nya varianten. Jag hr laddat ner firmware och uppdaeringspgm. Men det fanns bara för Win7 och Win8. Jag kör Win10 och det verkar inte funka. Det finns 3 steg. 1:Select file, 2:Select channel, 3:Download. Jag gissar att steg tre skall aktiveras med Start. Men inget händer. Verkar inte vara rätt program, men det var det jag hittade till Smart Wi II.


__________

Jag har Win10 32 bit på en gammal laptop och där funkade det med uppdatering av firmware. Jag har testat båda firmware, men förgäves. "Kortet går inte att läsa" står det på TV:n när jag stoppar i det i CI+ cam (ComHem).

Stickan
2016-01-05, 16:45
Har bara kört Smartwi I ej SmartWi II.
Fråga:
Jag undrar om det finns indtällningar i Smartwi II ang. inställningar för "clock value" samt "No Null" som det fimnns i Smatwi I?
Finns det så kan de vara lösningen att ändra dessa så att få det att fungera med nya Smartwi II.

Jag ser att det finns manuell meny för detta. Men vilka värden skall användas i så fall? No Null ikryssat eller ej? Värde för Clock? Finns inget föreslaget.

jo1
2016-01-05, 16:58
är ci+ modulen pairad med din tv?

Freelock
2016-01-05, 17:07
Jag ser att det finns manuell meny för detta. Men vilka värden skall användas i så fall? No Null ikryssat eller ej? Värde för Clock? Finns inget föreslaget.

Detta är för Smartwi I
SmartWi 2.46 Beta27 T=0.swi ok ComHem

Nedan är ett avsnitt ur manualen med lite fler clock value :-)
**************************************************
Clock:
There is unfortunate a small limitation in the Client card hardware,
it is not able to detect/handle if the
receiver (STB) changes the smartcard clock after the ATR has been transmitted.
To handle this problem, a fixed ‘Clock’ value can be programmed onto the Client.
Known Clock values:
• Humax CX Fox C Conax 10017
• Dreambox CCCam Conax 10203
• Dreambox CCCam Seca 8932
• Dreambox CCCam Viaccess 11443 + Comhem
• Octagon SF318 Conax 10885
• Grundig DCR 1784 CO Conax 9920
• Dreambox CCCAM/NewCs Conax 8932
• ConaxCam 4.0: 11970 + com hem
• Dreambox 800HD Oscam 7475
• Comhems nya HDTV modul(CI+) 64444
Power: 6dbm (Tror inte det har nått att säga)
Clock: 64444
Låt "No Null" vara av aktiverat
• Oscam Ubuntu Omnikey reader Clock: 8374
Låt "No Null" vara aktiverat
• Ubuntu CCcam AD-teknik's phoenix reader Clock: ingen
Låt "No Null" vara aktiverat
• Alex 1 reader Clock: 10575
DM800 mgcam Clock: 7475

How to find the correct ‘Clock’ value if necessary:
• Program the Clock to ‘64444’ and write the configuration to a Client card.
• Insert smartcard into Master and Client card into the ‘problematic’ receiver.
• You should then see two numbers at the bottom of the Client window: ‘13334 -> 10017’.
• If there is a significant difference between the two numbers (> 1%),
you should use the right most
value (10017).
Notes:
• The ‘Clock’ is not supported by the T=1 firmware.
************************************************** *********************************

Stickan
2016-01-05, 19:57
Tack! Skall jobba vidare med detta kanske i morgon eller övermorgon.


Idag, onsdag, har jag inte kommit någonvart. CD går att dela ut, men det har jag ingen användning för. Däremot ör det tvärstopp med CH. Jag tror jag ger upp, får väl sätta ut en annons på Blocket eller liknande.....

Stickan
2016-01-07, 13:19
Torsdag:
Idag fick jag min nya CH CI+ cam och när jag pairade kortet med den så funkar delningen. Dvs klientkort in i satboxens kortläsare och jag får avkodning av sd-kanaler och SVT HD som ingår i mitt abonnemang. Inte Eurosport 1 HD. Men det var heller inte väntat. Men NRK1 och DR1 och det var önskemålet.

Min gamla CAM har blivit litet defekt när jag haft den i Vu-boxen, och det måste vara det som var anledningen till mitt problem. Tack för alla goda råd! Jag har lärt mig en hel del av er.

Stickan
2016-01-07, 19:14
Litet smolk i bägaren trots allt. Jag får bara ett av klientkorten att fungera. Jag förstår inte detta.Jag har ju laddat dem i masterenheten efter varandra. Måste väl vara något fel på den ena. Dvs den som proggades som nummer två. Litet trist.

- - - - - -

Fast båda klientkorten fungerar om jag delar ut ett CD-kort. Så det är nog inte fel på kort nr 2 utan något annat som jag inte begriper....

Rättelse: Båda klientkorten funkar med CD men endast det ena med CH.

- - - - - - -

Man får inte ge sig. Nu har jag fått igång båda korten med CH. Vet inte vad det beror på. Jag bootade om boxen och kanske var det detta som behövdes. Märkligt, men nu är jag nöjd.