handdator

Visa fullständig version : Orange pi PC - en $15 dator



atomized
2016-01-01, 18:32
Som ni vet är jag en stor vän av Raspberry Pi men jag är alltid intresserad när det dyker upp nya små billiga datorer man kan köra Linux på.

Det har ju förekommit tidigare div. kloner eller efterapningar av Raspberry Pi som t.ex. Banana Pi men jag har inte tyckt att de varit prisvärda då de nästan kostat lika mycket som en äkta Raspberry Pi.

Nu har det dykt upp en ny version av Orange Pi som säljs till ett mycket lågt pris, Orange Pi PC. http://www.orangepi.org/orangepipc/
Notera att det finns många olika versioner av Orange Pi, men det är denna som kallas PC som är speciellt prisvärd. Den har hårdvara i klass med en Raspberry Pi 2 men säljs för $15 http://www.aliexpress.com/store/product/Orange-Pi-PC-ubuntu-linux-and-android-mini-PC-Beyond-and-Compatible-with-Raspberry-Pi-2/1553371_32448079125.html

Det kommer till lite frakt men priset blir ändå mycket förmånligt. Du kan få själva kortet inkl. frakt för c:a SEK 160:- eller som jag beställde ett set med kortet + låda + power supply för c:a SEK 240:- http://www.aliexpress.com/store/product/Orange-Pi-PC-set-5-Orange-Pi-PC-Transparent-ABS-Case-Power-Supply/1553371_32451114550.html

En Raspberry Pi 2 kostar närmare 400:- så att få en motsvarande dator för 160:- anser jag är väldigt billigt.

Det finns naturligtvis nackdelar också. Jämfört med Raspberry Pi har Orange Pi en mycket mindre community och mjukvaran ligger långt efter. Men det finns ett antal Linux varianter och även Android som man kan köra på den. När man läser i forum och på nätet verkar det som sagt att mjukvaran inte alls är lika optimerad som till Raspberry Pi och drivrutiner m.m. kan saknas. Det finns dock några människor som jobbar på att göra det bättre.

Jag tycker att för så lite pengar det handlar om kan man ta en chans och se vad den duger till. För mig ligger det naturligtvis nära till hands att försöka göra en oscam-server av den. ;)

Är det någon annan som är intresserad eller vet något om den får ni gärna kommentera i tråden. Annars kommer jag väl att återkomma om några veckor när jag förhoppningsvis fått hem mitt exemplar. :)

2457

Fwa
2016-01-01, 21:40
Det hade varit ett kap men man vet inte hur det rullar på kodi+tvheadend client..

deas
2016-01-01, 22:16
Jag har fått ögonen på Pine64 som verkar rätt lovande, ska ligga i samma prisklass som OrangePi (alltså 15 dollar) men har lite/ganska mycket bättre hårdvara.

1.2GHz Quad-Core ARM Cortex A53 64bit prove
4K H.265 playback stöd
Kommer i 3 modeller med 512mb, 1gb eller 2gb ddr3 ram
Stöd för upp till 256gb micro sd kort
Färdig add-on modul för blåtand och wifi (köpes extra)

2459
Mer info om den hittar ni på www.pine64.com (http://www.pine64.com)

Leatherface
2016-01-02, 02:26
Finns det nå bra lådor till det där?
Skulle bli fina Kodi klienter :)

atomized
2016-01-02, 08:31
Till Orange pi PC finns än så länge bara deras egna låda vad jag kunnat hitta http://www.aliexpress.com/store/product/Orange-Pi-PC-transparent-ABS-case/1553371_32450253088.html

Grafikprocessorn är en Mali400MP2 som efter vad jag förstår inte är open source. Så jag vet inte om Kodi m.m. fungerar med full HW acceleration.

Leatherface
2016-01-02, 14:10
Menade det som deas pratar om men antar man får vänta ett tag då det inte börjat säljas riktigt än.

Kalle_P
2016-01-02, 18:53
En Raspberry Pi 2 kostar närmare 400:- så att få en motsvarande dator för 160:- anser jag är väldigt billigt.

15$ är jo ett hyfsat pris, det blir spännande vad atomized har att berätta om prestandan.

Finns det nåt benchmark program för dessa små datorer? Jag skulle gärna rangordna mina små pajar, raspberry,banana,orange och odroid C1.

I lubuntu finns en del, men jag skulle gärna testa under debian t.ex.

Mvh Kalle

deas
2016-01-02, 20:51
Finns inte sysbench till dessa? Är ju typ standard i de flesta linux distar.

sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run

atomized
2016-01-02, 21:32
Kollade nu och sysbench finns att installera i Debian. Jag ska se om jag kan få fram lite jämförande siffror så småningom.

Leatherface
2016-01-02, 22:58
Wetek Play kör också med Mali-400MP2 vad jag fått fram så Kodi stöd ska inte vara nåt problem.

pepparkaka
2016-01-14, 17:29
Någon som börjat testa ?

atomized
2016-01-14, 18:13
Någon som börjat testa ?
Har inte fått den än.

pepparkaka
2016-01-14, 18:20
Inget är som väntans tider. :D Tack så länge.

DennisOlof
2016-01-15, 13:28
Kan man vänta eller hitta någon nyare hårdvara är det värt vänta, det som kommer nu snart i alla nya chip är h265 stöd och även 4k, plus HDMI 2.0 eller högre osv, ganska mycket nytt vad gäller hårdvara och stöd som är på gång även om vi redan haft tekniken ett tag, det är fört nu det börjar mogna och komma i även alla billiga prylar, chip osv :D

Visserligen är h265 inte något revolutionerande, enda skillnaden mot h264 är att det är adaptiv encoding, och det innebär att när det passar så kan den encoda en större ruta i varje frame, jämfört med h264 som var mer begränsat men det betyder även att kvaliten kan bli något sämre jämfört med h264, men man sparar ändå lite utrymme, maximalt 50% men mer realistiskt 20-30% mindre än h264

atomized
2016-01-18, 21:07
Idag kom min Orange Pi PC. Det gick hyfsat snabbt tycker jag. Tog 18 dagar inkl. lite helger med rekommenderat brev från Kina.

En första titt på den så tycker jag den ser OK ut. Alla komponenter sitter rakt, alla lödningar ser OK ut. Det enda man skulle kunna klaga på är att baksidan av kretskortet set ut som det ligger en smutsig hinna på. Jag har läst på nätet att andra sett samma sak så det är tydligen en följd av produktionsprocessen. Men det är antagligen bara ett kosmetiskt fel.

Det var väl packat och den medföljande lådan och nätadaptern håller OK klass. Lådan vara fiffigt utformad med dubbla lock så att man kan plocka av det övre locket om man vill komma åt öppningarna för GPIO kablar m.m.

Så jag får säga att för 240:- inkl. nätaggregat, låda och frakt är jag mycket nöjd! :)

Prestanda då?
Jag har bara hunnit göra ett snabbt test men det verkar tala till Orange PI PC:s fördel. Jag har jämfört mot en Raspberry Pi 2, alltså den snabbaste Raspberry Pi som finns att köpa. Testen är gjord med standard OS utan någon överklockning eller liknande.

För Orange Pi PC installerade jag Ubuntu Vivid 15.04 och för Raspberry Pi den senaste Raspbian Jessie 8.0. Jag har bara hunnit med två tester. I båda testerna spöade Orange Pi Raspberry Pi rätt rejält:
1. Kompilera oscam enl. min guide.
Här tog det 3min 40s för Orange Pi och 5min 15s för Raspberry Pi.
2. Sysbench
Körde kommandot "sysbench --test=cpu --num-threads=4 --cpu-max-prime=20000 run" med fyra trådar eftersom båda har fyrkärninga CPU:er. Orange Pi fixade det på 156,5 sekunder och Raspberry Pi på 191,5 sekunder.

Sammantaget är jag imponerad av Orange Pi som levererar trots att mjukvaran rimligen inte är lika optimerad som Raspbian är för Raspberry Pi. Hårdvarumässigt verkar det helt klart att Orange Pi är ett strå vassare. Sedan får man ha med i beräkningen att community och mjukvarustödet inte alls är lika stort för Orange Pi. Men vill man bara ha en billg burk som går som tåget så är Orange Pi en het kandidat. Jag kommer säkert att köpa en till! ;)

Kalle_P
2016-01-19, 09:41
Hej atomized

När du kompilerade oscam, fick du stöd för AD-tekniks kortläsare med eller bara för PCSC läsare?

Det var nämligen det jag la märke till när jag kompilerade oscam på min orangepi + .

Förresten i din guides förberedelselista bör du lägga till build-essential .

Mvh Kalle

atomized
2016-01-19, 10:14
Hej atomized

När du kompilerade oscam, fick du stöd för AD-tekniks kortläsare med eller bara för PCSC läsare?

Det var nämligen det jag la märke till när jag kompilerade oscam på min orangepi + .

Förresten i din guides förberedelselista bör du lägga till build-essential .

Mvh Kalle

Jag har bara kompilerat. Inte hunnit testa oscam nånting ännu. Så jag får återkomma med svaret senare. I första hand var jag intresserad av att jämföra prestanda.

atomized
2016-01-19, 18:31
Testade lite snabbt med att köra oscam idag. Det var inga problem vare sig med PC/SC-läsare eller AD-Teknik USB Phoenix. Båda varianterna rullade felfritt med samma configfiler som till Raspberry Pi.

Vad jag vet så kräver en AD-Teknik läsare inget särskilt stöd i oscam utan det som krävs är att operativsystemet (Linux) har den FTDI-driver som behövs. Om du (Kalle_P) fick problem när du testade på Orange Pi så gissar jag att det operativsystem du använde inte hade rätt driver. Efter vad jag läser så har det varit en hel del strul med drivers på Orange Pi. Men jag använder de operativsystems-filer som tillhandahålls av signaturen loboris på Orange Pi forumet http://www.orangepi.org/orangepibbsen/forum.php?mod=viewthread&tid=342 Efter vad jag läser på olika ställen så ska de vara bland de bästa.

Kalle_P
2016-01-19, 19:37
Jag tackar för testet. Vilken utav loboris filer använde du?

atomized
2016-01-19, 19:41
Jag tackar för testet. Vilken utav loboris filer använde du?
För att fixa något snabbt och enkelt tog jag:


OrangePI-PC_Ubuntu_Vivid_Mate.img prepared for OrangePI users, just copy to SDCard, no configuration needed !

atomized
2016-01-24, 15:16
Jag har nu haft tid att leka lite i lugn och ro med min Orange PI PC. Jag känner mig mycket nöjd! :)

Det är kanske inte en dator för alla eftersom mjukvaran kräver lite efterforskningar och lite fixande. Den är inte så tillrättalagd som för Raspberry Pi.

Men som jag ser det handlar Orange PI PC om att sälja maximalt med kraftfull hårdvara för en löjligt billig peng. Och ser man det så kan man förstå att fabriken inte har resurserna att polera mjukvaran. Det har man lämnat till communityn att göra.

Men är man van vid Linux och att leta på Internet så kan man få en mycket kraftfull dator för tredjedelen av vad en Raspberry Pi 2 kostar.

Prestandamässigt spöar Orange PI PC Raspberry Pi 2. Inte bara i CPU-prestanda utan också för att samtliga USB-portar och nätverksporten har varsin anslutning in på SOC:en. På Raspberry Pi så delar alla USB-portar och nätverksinterfacet på en USB2-lina in till SOC:en.

Det gör att om man hänger på en USB hårddisk på Orange PI PC så får man skapliga prestanda. Man fyller lätt 100Mb/s ethernet vid filöverföringar. Man önskar att den hade haft Gigabit LAN så att man kunde utnyttjat prestandan ännu bättre. (Gigabit LAN finns på en dyrare modell av Orange PI om man vill ha det).

Med en 2.5" USB hårddisk så blir det en ganska kvick liten maskin som är rolig att använda!

Jag har redan beställt en till för jag har blivit förtjust i min OPI PC! Jag tänker ha en som en liten server med en USB-disk för att bl.a. kompilera ARM-grejer.

Shenzhen Xunlong som tillverkar Orange PI har också aviserat en "lillebror" som bara ska kosta $9.90. Den kommer med ethernetport, två USB och 512MB RAM. Den blir säkert också intressant att prova. Borde vara perfekt om man söker billigast möjliga cardserver. ;) Den ska lanseras nu i slutet på januari. http://www.cnx-software.com/2016/01/02/orange-pi-one-is-a-10-quad-core-board-with-ethernet-and-hdmi/

atomized
2016-01-24, 15:25
Bra operativsystem till Orange PI PC är de images som tagits fram av signaturen Loboris på OPI forumet http://www.orangepi.org/orangepibbsen/forum.php?mod=viewthread&tid=342

Ett annat väldigt trevligt alternativ om man vill ha något som är mer genomarbetat och med överskådliga menyer för olika inställningar och tilläggsmjukvara är DietPi http://www.orangepi.org/orangepibbsen/forum.php?mod=viewthread&tid=662&highlight=dietpi

DietPi använder Loboris operativsystem i botten och lägger på ett eget skal ovanpå. Det ser mycket snyggt och genomarbetat ut. Men är man bara ute efter ett operativ och själv vill hacka vidare från kommandoprompten så räcker det gott med Loboris images.

Tidigare versioner av mjukvaran till OPI PC hade stora värmeproblem så att CPU:n överhettades. Detta är nu tillrättat i Loboris senaste filer. Jag kompilerade över en timme utan att lådan blev mer än ljummen.

Kalle_P
2016-01-30, 19:00
En ny testkandidat för dej atomized ? För bara 9.99$

http://www.aliexpress.com/store/product/Orange-Pi-One-ubuntu-linux-and-android-mini-PC-Beyond-and-Compatible-with-Raspberry-Pi-2/1553371_32603308880.html

Mvh Kalle

atomized
2016-01-30, 20:19
En ny testkandidat för dej atomized ? För bara 9.99$

http://www.aliexpress.com/store/product/Orange-Pi-One-ubuntu-linux-and-android-mini-PC-Beyond-and-Compatible-with-Raspberry-Pi-2/1553371_32603308880.html

Mvh Kalle
Jo, jag har funderat på att köpa en eller två. Men jag tror jag väntar lite tills de har producerat några omgångar. Det brukar vara bra att inte köpa första versionen av något. Bättre att vänta till de rett ut ev. barnsjukdomar. ;)

Kalle_P
2016-02-27, 16:56
Hej atomized (http://www.comhit.net/member.php/5151-atomized)

Har du testad nån wifi-dongle på OPI-PC. Jag hade då ingen framgång.

Mjukvaran är ubuntu-mate från Loboris. Jag har inte upptäckt nån drivrutin all i programmet.

När jag kör apt-get update får jag bara en massa felmeddelanden. Antingen gör jag nåt fel eller deras server har inga svar.

Det jag behöver är driver Ralink RT3572 men SynapticPackageManager känner inte till ralink eller wifi.

Jag måste någ söker vidare på nätet efter en drivrutin, men troligen vet jag inte hur den skall installeras när jag hittar nåt.

Har du några förslag?


Mvh Kalle

atomized
2016-02-27, 17:08
Har inte testat detta ännu. Jag har nöjt mig med att köra med nätverkskabel.

atomized
2016-02-27, 18:19
Testade lite nu ikväll och fick igång wlan.

Jag har en TP-Link TL-WN725N dongel och den upptäcktes automatiskt och fick drivern rtl8192cu. Efter att jag gjort som det står på denna sida gick allting igång:
http://unix.stackexchange.com/questions/84594/what-is-the-simplest-way-to-connect-to-wireless-on-a-debian-system-with-nothing

OBS att jag numera kör Debian Jessie 8.3 och där har jag inga problem med apt-get utan den hittar allt jag vill installera. Jag tror att jag började med denna image "OrangePI_Jessie_Xfce.img" och sedan har jag uppdaterat till det senaste.

matkoh
2016-03-14, 16:01
Hmmmm.

Kapar tråden litegranna.

Jag har köpt 2 st OP PC, men ingen av dem funkar på nätet, båda LED på nätverksuttaget lyser direkt man stoppar in strömmen (oavsett operativ), någon som har tips ? Känns för mig som om nätverksinterfacet är väck.

atomized
2016-03-14, 19:31
Hmmmm.

Kapar tråden litegranna.

Jag har köpt 2 st OP PC, men ingen av dem funkar på nätet, båda LED på nätverksuttaget lyser direkt man stoppar in strömmen (oavsett operativ), någon som har tips ? Känns för mig som om nätverksinterfacet är väck.
Jag har också två st. och båda funkar på nätet utan problem. Vilken mjukvara använder du? Jag har testat Ubuntu och Debian och inte haft problem med nätverket i någon av dem.

Skulle tro att det är ett drivrutinsproblem om du inte får igång dem. Viktigt att välja mjukvara som är gjord för just Orange Pi PC.

matkoh
2016-03-14, 20:41
Hmmmm.

Visst men om båda LED lyser UTAN att man har i en nätverkskabel, så luktar det hårdvarufel. De tänds direkt som jag stoppar i strömmen, behöver inte ha i sd-kortet heller.

Kalle_P
2016-03-15, 13:28
Hmmmm.

Det är så på den modellen. Båda lysdioderna lyser med fast sken när du slår på spanning, men ingången på switchen tänds först up när programmet har bootad upp. Jag använder Ubuntu-Mate för OPI PC.

Mvh Kalle

matkoh
2016-03-15, 13:34
Hmmmm.

OK. Då ska jag testa Mate. Tack för tipset.

matkoh
2016-03-15, 17:39
Hmmm.

CHECK, nu funkar det. Jag hade slarvläst installationsanvisningarna, och "råkat" ta fel image. Tack för tipset.

atomized
2016-03-15, 18:33
Jag började också först med Ubuntu Mate men numera bygger jag mina images själv m.h.a. anvisningarna under "Building the system" på denna sida: http://www.orangepi.org/orangepibbsen/forum.php?mod=viewthread&tid=342

Jag har byggt Debian i flera omgångar och det funkar utmärkt. Fördelen är att man direkt kan bygga en image som är uppdaterad med de senaste uppdateringarna samt att man kan kustomisera hostname, användare, passwords m.m.
Det är ju lite meck med att sätta upp byggmiljön men ganska enkelt om man läser Loboris anvisningar.

deas
2016-03-16, 20:12
https://www.pine64.com/product#pricing

Pine64 finns att beställa nu också, leverans senast Maj, går att välja mellan 512mb, 1gb och 2gb i ram. Hårdvaran är snarlik Pi3 dock är gfx bättre, den klara 4K uppspelning.

rolrn
2016-03-17, 19:12
Pine64+ får ett pluss i kanten för 1GB NIC.
Återstår bara någon som tar fram en med USB3.0 också, så att jag bygga mig en NAS.

Kalle_P
2016-03-17, 20:02
Vill du bygga en NAS rekommendera jag en BananaPi + Programmet OpenMediaVault .
Fördelen är att du kan ansluta hårddisken med SATA-interface. 1GB NIC har du med.
Jag har en sådan, fungerar utmärkt, är lika snabb som min ReadyNas från Netgear.
Programmet openmediavault är väldig bra att hantera.

Mvh Kalle

rolrn
2016-03-18, 08:13
Vill du bygga en NAS rekommendera jag en BananaPi + Programmet OpenMediaVault .
Fördelen är att du kan ansluta hårddisken med SATA-interface. 1GB NIC har du med.
Jag har en sådan, fungerar utmärkt, är lika snabb som min ReadyNas från Netgear.
Programmet openmediavault är väldig bra att hantera.

Mvh Kalle
Om det inte vore för att jag vill använda ett redan existerande RAID-kabinett med USB3-anslutning.

Kalle_P
2016-03-19, 12:48
Jag tror du måste nog vänta ett tag innan det kommer nåt smått med USB3.

Mvh Kalle

atomized
2016-03-19, 15:37
Det billigaste man kan hitta med USB 3.0 är nog nåt sånt här: http://www.geekbuying.com/item/Wintel-W8-PRO-Z8300-Windows-10-4K-MINI-PC-2G-32G-802-11b-g-n-LAN-Bluetooth4-0-HDMI-H-265-363000.html

Det är trevliga burkar med 2GB RAM och 32GB flash. I alla fall när man kör Windows på dem (jag har en liknande). Det borde väl antagligen gå att peta in Linux på dem och få en trevlig liten server.

atomized
2016-04-06, 18:12
Här är en länk till ett test som bekräftar att Orange Pi PC klår Raspberry Pi 2 i prestanda och ligger ungefär lika med den nya Raspberry Pi 3.
http://www.cnx-software.com/2016/04/02/low-cost-development-boards-linux-benchmarks-raspberry-pi-vs-banana-pi-vs-orange-pi-vs-odroid/

Kalle_P
2016-04-06, 20:43
Utan tvivel får mest prestanda för pengarna med en Orange Pi PC.

Mvh Kalle

atomized
2016-04-07, 22:16
Kan rekommendera att köra Armbian på Orange Pi PC. Armbian finns att ladda ner här:
http://www.armbian.com/orange-pi-pc/

Jag har testkört det lite grann på Orange Pi PC och allt verkar fungera vad jag kan se.

falken1989
2016-04-09, 13:30
Orange Pi kan den bara beställas från Kina..Vill ju ha snabb leverans

atomized
2016-04-09, 15:34
Orange Pi kan den bara beställas från Kina..Vill ju ha snabb leverans
Ska du ha den för det låga priset är det nog bara leverans från Kina som gäller. Det tar c:a 18 dagar.

I Sverige vet jag ingen som säljer. Det går att köpa från Tyskland eller England och få lite snabbare leverans, men det blir mycket dyrare. Räkna med bortåt dubbla priset. Är du intresserad så kolla på ebay.de eller ebay.co.uk.

Kalle_P
2016-04-09, 16:04
Jag har kollat litet på armbian men det började inte så bra.
Den medskickade imagewritern ville inte riktig, när den skulle skriva till SD-kortet blev det access denied.
Men Win32Diskimager klarade biffen.:cool: Nu kunde jag leka med server-versionen, jag la märke till att det inte fanns någon cursor.
Det första jag gjorde var, att köra en update och sätta tidszonen. Sedan en keyboard anpassning till svenska, resultat bokstaven å saknades.
Intressant är att det inte finns någon separat bootpartition.

Desktop-versionen ser litet sparsmakad ut i mitt tycke. I slutet på setuppen är skriptet litet väl nyfiken och fråga efter namn o.s.v.
Jag kunde inte hitta någon avstängningsknapp bara logout ingen shutdown.

Ubuntu Mate och Xfce gillar jag bättre.

Nu pillar jag med min odroid-C2 och ser hur Ubuntu 16.04 utvecklar sig.

Mvh Kalle

atomized
2016-04-09, 16:12
OK ang. Armbian. Jag har bara kört det "headless" som jag brukar göra på de här små burkarna. D.v.s. ingen desktop utan bara logga in via ssh. Så jag har ingen aning om hur desktopen ser ut eller fungerar. Bra att du bidrar med lite synpunkter där.

Ang. att scriptet frågar efter en massa saker i början, man måste inte fylla i något utan kan fylla i det man vill och trycka Enter på resten.

Jag råkade också ut för att den medskickade imagewritern inte ville skriva på mina SD-kort. Det beror på att den av någon anledning bara vill skriva på första partitionen som är väldigt liten om man använt SD-kortet till Raspberry Pi eller liknande innan. Jag löste det genom att ta bort alla befintliga partitioner på kortet och sedan fungerade den medföljande imagewritern utmärkt.

atomized
2016-07-15, 10:11
För den som är intresserad av en superbillig Orange Pi PC så har Gearbest just nu ett erbjudande där dom säljer den för $8.57 inkl. frakt!
Jag beställde två direkt! Man får vara beredd att vänta lite för att få den. De beräknas skeppas i slutet på juli och sedan kan man räkna ungefär en månad till för frakten. Ett tips är att betala $0.19 för "tracking number", då brukar det gå lite fortare.

Ett fynd för den tålmodige. http://www.gearbest.com/boards-shields/pp_314651.html

Kalle_P
2016-07-15, 21:21
Hej
När jag klickar på din länk ser jag ett pris på 19,99

Mvh Kalle

atomized
2016-07-15, 21:40
Ja, det fanns ett visst antal som såldes till det låga priset. Men de tog slut på eftermiddagen/kvällen nån gång.
http://www.cnx-software.com/2016/07/15/orange-pi-pc-board-is-now-selling-for-8-57-shipped-promo/

matkoh
2016-07-16, 04:55
Hmmm.

Jag fick 2 för den låga pengen.

atomized
2016-07-16, 11:59
Jag rekommenderar att köra Armbian på Orange Pi PC om man inte har några andra personliga preferenser http://www.armbian.com/orange-pi-pc/
Armbian utvecklas mycket fort och är väl den distro som lägger mest jobb på anpassningar till de här små datorerna med tanke på prestanda, ev. överhettning m.m. Armbian verkar väldigt genomarbetad och använder ingen FAT-partition för boot utan allt ligger på en ext4 partition.

Kalle_P
2016-07-16, 22:03
Kanske litet offtopic men jag har nyss beställd en annan liten gynnare som heter NanoPi NEO, den har samma processor som orange-pi-pc. Kortet är väldig litet och har därför bara några få anslutningar. Inklusive frakt kostar den $15 och skickas med Chinamail, det gäller att ha tålamod. :)
Är ni nyfiken här är länken http://www.friendlyarm.com/index.php?route=product/product&product_id=132

Mvh Kalle

atomized
2016-07-16, 22:56
Kanske litet offtopic men jag har nyss beställd en annan liten gynnare som heter NanoPi NEO, den har samma processor som orange-pi-pc. Kortet är väldig litet och har därför bara några få anslutningar. Inklusive frakt kostar den $15 och skickas med Chinamail, det gäller att ha tålamod. :)
Är ni nyfiken här är länken http://www.friendlyarm.com/index.php?route=product/product&product_id=132

Mvh Kalle
Jag har sett den men personligen valde jag att hoppa över den då den bara finns med max 512MB minne. I min värld är Orange Pi PC eller Beelink X2 maximalt med "bang for the buck". Den är ju dock väldigt liten om man har användning för det. Jag föredrar lite större format och fler anslutningar.
Det står en del om den här: http://forum.armbian.com/index.php/topic/1580-nanopi-neo/

atomized
2016-07-18, 09:40
För den som är intresserad av en superbillig Orange Pi PC så har Gearbest just nu ett erbjudande där dom säljer den för $8.57 inkl. frakt!
Jag beställde två direkt! Man får vara beredd att vänta lite för att få den. De beräknas skeppas i slutet på juli och sedan kan man räkna ungefär en månad till för frakten. Ett tips är att betala $0.19 för "tracking number", då brukar det gå lite fortare.

Ett fynd för den tålmodige. http://www.gearbest.com/boards-shields/pp_314651.html
Idag har Gearbest gjort refund på min order och betalat tillbaka pengarna utan förklaring...

matkoh
2016-08-01, 15:36
Hmmmm.

2 stycken OP anlände idag, för den facila summan av $8.76/styck. Snabb leverans.

atomized
2016-08-01, 16:13
Hmmmm.

2 stycken OP anlände idag, för den facila summan av $8.76/styck. Snabb leverans.
Då hade du tur! :)
De flesta fick sina beställningar avbokade och pengarna tillbaka. Men jag har hört om några fler som liksom du faktiskt fick sina Orange Pi.