handdator

Visa fullständig version : Sky uk på 28,2, hur stor parabol krävs?



Alucard
2016-01-06, 13:27
Jag tänkte köra ett abonnemang på Sky UK som ligger på 28,2 men att få in alla kanaler är omöjligt med en parabol på 90 cm.
Funderar på en 180 cm skål, är det någon som vet om det är tillräckligt för att få in tex BBC och ITV?
Bor ovanför Göteborg

jo1
2016-01-06, 13:48
sök på kingofsat eller lyngsat på beam så får du se men tror att du behöver en stor skål
tror det finns inlägg här om det om jag inte minns fel

DennisOlof
2016-01-06, 14:04
Ja, det borde funka utmärkt med 180, även den sämre fortec varianten som man har stående på marken går bra. Just malmö, göteborg, oslo där är det ganska bra mottagning. Tidigare på Astra2D klarade man sig nästan med en vanliga standardparabol, men inte numera. Man behöver en större men det är inte omöjligt i alla fall.

Sedan kostar ju en 180cm inte så mycket, fördelen med en primär fokuserad variant är att man även kan använda matarhorn, och sedan till det en bra LNB, då lär du utan problem kunna klara sig med mottagning 24/7

http://www.astra2forum.com/

Där kan du titta efter lite mer info, minns inte så noga, men har för mig någon i växjö eller om det var motala, tar emot på en 180cm och det går bra, även om det är som sämst mottagning på kvällen. Tyvärr så är det inte säkert 180cm funkar bra i Stockholms området. Tittar själv på alternativet IPTV för att ta emot freesat utbudet. Slipper jag problem med mottagning eller strulet att VPN inte funkar med bbc iplayer eller andra play tjänster.

bbra2000
2016-01-06, 14:11
finns även lite info här.
http://www.astra2sat.com/technical/dish-installation-for-28-east/

Schwede30
2016-01-07, 14:38
Han där i Växjö; det är väl jag det....

I Växjö tar jag emot ASTRA2 med en 1.3 m parabol. I Lund behövde jag en 1,6 m parabol. Jag har problem att ta emot itv HD med en sådan liten parabol, men det finns stv och utveckla hd med så oftast löser det sig; annars är SD helt ok.

1,8 i Göteborg räcker och blir över. Har du plats så sätt upp den. du borde kunna sidmata den och ta emot Arabsat 26 ö med!

Jossan
2016-01-07, 15:11
I Dalarna hade jag bild på BBC med en parabol på 1m

DennisOlof
2016-01-07, 18:23
Schwede30, mmm, det låter som det stämmer. Det som hände när Astra2D försvann så blev det åt andra hållet, extremt svårt med mottagning i Stockholm, där man tidigare hade det extra lätt att ta emot signalen. Det är ungefär som att en cirkel med radien (ut från stockholm som origo), sträcker sig ut till typ västerås, mottala och typ gävle. Befinner man sig innanför denna zon så krävs det en hel del numera för att ta emot.

Jag minns satwall som fixade mottagning utan problem på sin 1.8meters i östersund (tror det var där han fanns) på Astra2D, och ingen feedhorn eller speciell LNB, funkade prima. Sedan när den satelliten försvann, då kunde han inte ta emot något på den parabolen längre. Det kanske funkar om han fixar bättre LNB och feedhorn, men han sa att det gick utmärkt på 3.7m parabolen när han testade sist. Trist att det blivit så svårt, för dom flesta är det ju inte möjligt att montera upp en så stor parabol, för inte tala om att få tag på en och vad det kostar.

Alucard, kör på, det ska funka bra.

Tror det blir IPTV för att ta emot freesat utbudet för min del, blir nog aldrig av att få upp min parabol, rätt säker på att det inte ens kommer att fungera ändå.

Schwede30
2016-01-07, 23:22
Det är en lob som gör att det går att ta emot kanalerna med mindre storlek på parabolerna än vad som annars borde vara nödvändigt. Loben ligger över Danmark och Sverige i höjd med England. Ytterligare ett skäl att inte flytta till Stockholm ;-);-);-)

lus
2016-01-08, 01:12
Har komenterat detta tidigare, vad beträffar min 2,4 meters till 28,2 har nästan alltid full täckning! 70 snr BBC one HD mm (varierar några enheter på dygnet), vid riktigt kasst väder kan den gå ner till 58 snr!! Men ändå bra bild!! Och den står norr om Borås.

ricki
2016-01-08, 13:28
Har komenterat detta tidigare, vad beträffar min 2,4 meters till 28,2 har nästan alltid full täckning! 70 snr BBC one HD mm (varierar några enheter på dygnet), vid riktigt kasst väder kan den gå ner till 58 snr!! Men ändå bra bild!! Och den står norr om Borås.

Var skaffar man en 2,4 meters disk?

bbra2000
2016-01-08, 13:36
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=3318&cat_nr=103&ucat_nr=127
T.ex

Schwede30
2016-01-08, 14:55
De finns lite här och där. Ett par gånger har det dykt upp stora paraboler på blocket.se. 2,4 m ÄR stort. Med så stora paraboler kan det vara värt att titta runt på europeiska sidor och undersöka transportkostnader mot priset för parabolen. Det finns också paraboler uppbyggda av "tårtbitar" som ihopbyggd blir en cirkel. De är enklare att transportera, men funktionen blir lite sämre då det blir fogar vid segmenten.

DennisOlof
2016-01-08, 19:28
Den där 2.4m hos satpro är inte så dyr, bara 7000kr vilket är ett bra pris. Däremot så ska tydligen parabolen inte vara så bra, alltså för sin storlek, men priset är bra för vad man får, så kan man använda sig av den, plus kanske matarhorn, bra LNB då kommer man billigt undan för att få riktigt bra mottagning. Grejen är att förut, på Astra2D, så hade i stort sett dom flesta runt om i Europa mottagning med 1.8m till 2.4m till och med så långt över som Finland och Polen. Visst det var ju lite knepigt, och det var geografiska skillnader pga sidelobe osv, så vissa områden hade inget där andra hade helt OK signal på stor parabol, men nu när dom dumpat Astra2D satelliten så har det blivit riktigt uselt.

I praktiken får man nog räkna med runt 3.5m parabol där man tidigare klarade sig på runt 2.0m parabol. Och då blir det plötsligt ännu mer opraktiskt och GRYMT dyrt att få tag på så stora paraboler. En gång i tiden med det analoga så fanns det ju många stora paraboler, idag är det utbudet nästan obefintligt. Det positiva är att det finns dom som driver olagliga IPTV system som finns i mottagningsområdet för 28.8 och då man man mot betalning titta på freesat utbudet, precis som vanligt, för många är det ju enda alternativet som finns kvar om man bor i lägenhet eller olägligt till och inte kan eller vill montera upp en jättestor parabol.

Jag ska nog trots allt (om jag får möjlighet) prova min 1.8m parabol, för jag måste ändå svetsa ihop en fot (ställning) till den för att kunna sälja den på blocket framöver, men jag har inga större förhoppningar om att det kommer ge mig bild, även om det är en solid aluminium parabol, det är nog helt enkelt inte tillräckligt stor.