handdator

Visa fullständig version : Helt ny på detta, Behöver hjälp med att få igång det!



Dream84
2016-01-08, 09:36
Hej!

Jag kom över en dreambox dm 800hd se sim2.10 wifi internal DVB-C cable för en billig peng!

Meningen va att mina föräldrar skulle få den till sitt hushåll, Dom har Telias bredbands tv.
Dreamboxen skulle dom ha på sitt rum på övervåningen,
Router står på nedervåningen i ett rum och skickar tv signalen trådlös via en wifi modul med WPS funktion till en likadan modul som står bredvid deras HD box från telia som är inkopplad i tv:en. Hd-boxen till tv:en är en motorola vip1003.

Helt ny på detta med dreambox och linux,
På dreamboxen får jag kontakt med deras wifi från routern men sen kommer jag inte längre :(
Som jag fattar det ska man trycka in dreamboxens ip i webbläsaren på datorn, Detta har gjort men den hittar inte dennaa ip!

Kan någon förklara för mig hur jag ska få igång tv:en på övervåningen via dreamboxen.
Eller finns det någon manual på svenska som beskriver hela proceduren?

Tack på förhand!

rolrn
2016-01-08, 09:41
Du kan inte använda en DVB-C mottagare till IP-TV.

Dream84
2016-01-08, 10:45
Inte alls? Inte till något?
Vad ska jag ha för box då som funkar till detta?

Kan jag koppla in den vanliga antennkabeln i vägguttaget då? Borde man kunna se dom "Fria" kanalerna?

Mvh

matkoh
2016-01-08, 10:56
Hmmmm.

DVB-C är ENBART för kabel-TV, DVB-T är för Robert-kanalerna och DVB-S(S2) är för satellit. IPTV -> nono

bifurkation
2016-01-08, 22:43
Inte alls? Inte till något?
Vad ska jag ha för box då som funkar till detta?

Kan jag koppla in den vanliga antennkabeln i vägguttaget då? Borde man kunna se dom "Fria" kanalerna?

Mvh

När det gäller IPTV finns, vad jag vet ingen allmän standard än, alla operatörer kör med egna lösningar, egna boxar och är säkert jätteglada för all ny utrustning de får sälja.
Själv skulle jag överväga IPTV om man kunde kika i mobilen, i datorn eller genom KODI eller (valfri) digitalbox.
Men operatörerna drar år andra hållet, låser en till deras egna, ganska lessamma boxar, det är tråkigt, det skulle kunna bli så kul.

DennisOlof
2016-01-08, 23:43
Dream84, nej du det går inte.

Det finns standarder för IPTV, mjukvarukryptering och allt det där, men än så länge så kör dom flesta leverantörerna med specifika boxar, egna lösningar så att säga. Du har inget val annat än att använda just deras boxar som dom tillhandahåller. Och någon kortdelning fungerar inte vad jag vet, tror inte ens att några IPTV lösningar kör med kort längre, allt har flyttats in i mjukvaran, iofs inte så konstigt med tanke på att leverantören slipper kort och kostnaderna runt detta. Smidigare att administrera och allt sånt.

Men så läge du kan använda Telias box, och sedan bygger upp något internt för att transportera TV till andra enheter då går det bra, det finns ju även prylar som HDFury som tar bort HDCP skyddet på HDMI och då kan man mata in i andra saker som t.ex. slingbox eller liknande. Men man måste ändå använda leverantörernas IPTV utrustning för att ens kunna få in några TV-kanaler.

Laron
2016-01-09, 09:13
Din box funkar fin med iptv kanaler om du har m3u.file,m3u8 och userbouquet.

ricki
2016-01-09, 10:43
Din box funkar fin med iptv kanaler om du har m3u.file,m3u8 och userbouquet.

Bra, kan du ordna en userb. med fungerande svenska kanaler till mig?:rolleyes:

deas
2016-01-09, 11:11
LÄS REGLERNA! Detta är samma sak som att efterfråga cardsharing-grupp. Varning utdelad!

ricki
2016-01-09, 12:00
Aj då, tänkte inte så långt att det kunde vara förbjudet, får läsa reglerna var gång man svarar på något.

deas
2016-01-09, 14:08
Så pass svåra är inte reglerna. Men dom måste finnas och följas. Vi har redan ögonen på oss från stop m.fl. och ser dom något som dom inte gillar så är det slutet för forumet tyvärr. Så det är inte för att vi ska vara jobbiga som vi påminner om det utan för att hålla forumet vid liv och slippa skadestånd och skit som ev kan krävas.

nyburgare
2016-01-09, 15:36
har päronen plattor/telefoner kan de iaf se public service
https://www.boxer.se/fri-tv-i-app/
boxen kan de väl ha till dörrstopp