handdator

Visa fullständig version : Raspberry Pi Zero



_com_bort_
2016-01-20, 16:55
En ny variant av raspberryn för endast 89:- :)



BCM2835 (same as Pi 1) but up-clocked to 1GHz, so 40% faster than B,B+
512MB of RAM
micro-SD Slot
mini-HDMI
micro-USB for data
micro-USB for power
unpopulated 40-pin GPIO connector (same pinout as A+/B+/2B)
Size is 65mmx30mmx5mm


https://www.m.nu/dator-raspberry-zero-p-2506.html

matkoh
2016-01-20, 16:55
Hmmmm.

Den saknar nätverksuttag -> useless.

kaptenmorgan
2016-01-20, 17:44
Hmmmm.

Den saknar nätverksuttag -> useless.

Mmmmh.

Microusb -> USB -> Wifi dongle.

Kostar nog mer än det smakar, men det går.

Edit: Tänkte inte på det igår, men finns ju självklart wifi dongle med microusb. :rolleyes:

atomized
2016-01-20, 21:52
Mmmmh.

Microusb -> USB -> Wifi dongle.

Kostar nog mer än det smakar, men det går.
Precis, Jag tycker också att när man plockat på det som behövs på en Raspberry Pi Zero (nätverksinterface och USB-hub) så blir inte priset så förmånligt längre. För 160:- får man en Orange Pi PC som spöar t.o.m. Raspberry Pi 2. Är man intresserad av lågt pris är det ett bättre val i mina ögon.

macuser
2016-01-20, 22:47
Fördelen är att mjukvara fungerar rakt av från övriga RPi, och samma GPIO, så slipper folk betala för hårdvara de inte använder. Passar det inte en är man helt enkelt inte målgruppen, och det gör ju inte produkten i sig sämre.

atomized
2016-01-21, 15:29
Nej, det är väl inget större fel på produkten men den har i mitt tycke ganska begränsade användningsområden. Om man vill ha en fristående eller bärbar, strömsnål liten dator som ska ta bilder och lagra på ett SD-kort eller driva några utgångar så kanske den kan vara intressant. I stort sett samma användningsområde som en Raspberry Pi Model A.

Det jag tycker är lite synd är att den lanseras som en $5 dator och i England säljs den för £4 (c:a 48:-) http://swag.raspberrypi.org/collections/pi-zero/products/pi-zero så jag förstår inte varför den ska behöva kosta 89:- i Sverige...? En femtiolapp hade varit mer rimligt.

Så länge den är överprissatt i Sverige tycker jag inte den är så intressant. Dessutom går den knappt att få tag i ännu. ;)