handdator

Visa fullständig version : Tvheadend med 1 tuner



sikerim
2016-01-22, 19:45
Hej nån som vet om man kan strema till flera med 1 tuner ifrån tvheadend.Tänkte då fria kanalerna på hotbird.

bifurkation
2016-01-22, 21:43
Hej!
Tunern kan bara låsa på en transponder i taget och således bara visa kanaler som ligger på den transpondern.
Så hur många kanaler den kan streama ut beror på vilka kanaler klienterna efterfrågar och hur många strömmar hårdvara och nätverket klarar att kavla ut.

T ex om kanal 1, 2 ,3 och 4 ligger på transponder A
och om kanal 5, 6, 7 och 8 ligger på transponder B

skulle man kunnda titta på t ex 1 och 4 samtidigt men inte 1 och 6 eftersom de ligger på olika transpondrar.

Jag känner till folk som tittat på 7 kanaler samtidigt från samma transponder med bara 1 kort men kanske 2 eller 3 kanalerna samtidigt vore mer realistiskt,
beroende på hur stabila drivrutiner och mjukvara är.

Här fanns bra info:
https://tvheadend.org/boards/5/topics/4334

Fwa
2016-01-22, 22:31
Låt säg att du har 4 transponder, så kan du strömma 4 transponder samtidigt. vanligtvis en transponder har 5 kanaler

så totalt har du ca 20 kanaler. Du kan titta på 20 kanaler samtidigt på fyra tranponder

Skickat från min D6603 via Tapatalk

sikerim
2016-01-23, 19:59
Låt säg att du har 4 transponder, så kan du strömma 4 transponder samtidigt. vanligtvis en transponder har 5 kanaler

så totalt har du ca 20 kanaler. Du kan titta på 20 kanaler samtidigt på fyra tranponder

Skickat från min D6603 via Tapatalk

vanligtvis en transponder har 5 kanaler

så totalt har du ca 20 kanaler. Du kan titta på 20 kanaler samtidigt på fyra tranponder.
Då menar du att endast 1 person kan titta på dem kanalerna om jag har förstått rätt.Typ 5 pers kan inte titta då det behövs mera tuner.Har jag förstått rätt ?

macuser
2016-01-23, 20:54
Vet inte riktigt vad Fwa pratar om. Läs vad bifurkation skriver. En tuner=en transponder, antal klienter sedan beror på kapaciteten i hård-/mjukvara.

Leatherface
2016-01-24, 10:02
Om en transponder har 5 kanaler så kan 1000 personer se nån av dom 5 kanalerna trots bara 1 tuner.
Däremot så krävs det utrustning såklart som orkar med 1000 personer då.
Har man ett stort nätverk kan man använda sig av multicast för att minska ner bandbredd osv och kan då skicka till fler.
Men i ett normalt hemnätverk och utrustning ska ett 10 tal kanaler utan problem kunna skickas innan de börjar bli problem.

sikerim
2016-01-24, 17:40
Om en transponder har 5 kanaler så kan 1000 personer se nån av dom 5 kanalerna trots bara 1 tuner.
Däremot så krävs det utrustning såklart som orkar med 1000 personer då.
Har man ett stort nätverk kan man använda sig av multicast för att minska ner bandbredd osv och kan då skicka till fler.
Men i ett normalt hemnätverk och utrustning ska ett 10 tal kanaler utan problem kunna skickas innan de börjar bli problem.

Vi säger att en transponder har 5 kanaler och 3 pers tittar på dem kanalerna.En annan transponder har 10 kanaler säger vi.Kan 3 andra titta på dem kanalerna samtidigt.Eller kan alla titta på alla kanaler samtidigt.

Leatherface
2016-01-24, 17:45
Alla kan titta på alla kanaler som går att få in på samma transponder.
Ligger kanalerna på 2 transpondrar så måste du ha 2 tuners oavsett hur många som tittar.

atomized
2016-01-24, 18:00
Vi säger att en transponder har 5 kanaler och 3 pers tittar på dem kanalerna.En annan transponder har 10 kanaler säger vi.Kan 3 andra titta på dem kanalerna samtidigt.Eller kan alla titta på alla kanaler samtidigt.
En transponder är det samma som en frekvens t.ex. 11216MHz. En tuner kan bara vara inställd på en frekvens (transponder) i taget.

Om du tittar på http://www.lyngsat.com/packages/Canal-Digital-Sverige.html
och letar upp 11216 V i vänsterkanten så ser du att på den frekvensen (transpondern) sänds TV4, Kanal 11, Sjuan m.fl.

Om tunern alltså är inställd på den frekvensen går det att titta på någon av dessa kanaler men inga andra. Det spelar ingen roll hur många som tittar på samma kanal.

Fwa
2016-01-24, 20:04
En transponder är det samma som en frekvens t.ex. 11216MHz. En tuner kan bara vara inställd på en frekvens (transponder) i taget.

Om du tittar på http://www.lyngsat.com/packages/Canal-Digital-Sverige.html
och letar upp 11216 V i vänsterkanten så ser du att på den frekvensen (transpondern) sänds TV4, Kanal 11, Sjuan m.fl.

Om tunern alltså är inställd på den frekvensen går det att titta på någon av dessa kanaler men inga andra. Det spelar ingen roll hur många som tittar på samma kanal.

Jo men Kanalerna kan gå under samma "channel tagg" eller "pakage" i TVheadend server så att alla kanaler från olika transponder går in i en och samma "channel tagg" så att du genom tvheadend klienten kan nå i den "taggen"

atomized
2016-01-24, 20:44
Jo men Kanalerna kan gå under samma "channel tagg" eller "pakage" i TVheadend server så att alla kanaler från olika transponder går in i en och samma "channel tagg" så att du genom tvheadend klienten kan nå i den "taggen"
Jo, men du måste ändå ha en tuner per transponder om du vill kunna titta på kanaler från flera transpondrar samtidigt.

sikerim
2016-01-24, 21:05
Jo, men du måste ändå ha en tuner per transponder om du vill kunna titta på kanaler från flera transpondrar samtidigt.

Tack för alla svar.

sikerim
2016-03-17, 20:08
Försöker fortfarande fatta hur man ska kunna strema fria kanalerna utanför nätverket.Hoppas på att nån kan hjälpa.

anteisr
2016-03-18, 18:30
Du måste då öppna portarna 9981:9982 i routern och peka dom mot tvheadend servern. Sedan är det bara att connecta mot ditt ip:9981 med tvhclient, vlc el liknande

sikerim
2016-03-20, 17:00
Du måste då öppna portarna 9981:9982 i routern och peka dom mot tvheadend servern. Sedan är det bara att connecta mot ditt ip:9981 med tvhclient, vlc el liknande

Tack för ditt svar.Jag har har öppnat port 9981:9982 i routern.Säg att jag vill strema kanal1 kanal2 kanal3.Säg att min ip är 86.34.44.44 och jag skriver 86.34.44.44:9981 hur ska jag göra med andra kanalerna.Kanske är dålig på att förklara så jag hoppas att du fattar.Exempel ska jag skriva min ip:port:kanalens namn ??

anteisr
2016-03-22, 19:53
Du skriver adressen:9981 i en webbläsare. Då kommer du till tvheadends webbgränssnitt och kan välja vilken kanal du vill förutsatt att du har den i ditt utbudoch öppna strömmen med vlc eller annan spelare. Använder du tel el platta så använd appen tvhclient.

Jönke
2016-03-22, 20:22
Öppna tvheadendip:9981/playlist lokalt på din dator så får du en m3u fil som du kan editera mot ditt externa ip om du öppnat port i router sen

sikerim
2016-04-07, 23:57
Öppna tvheadendip:9981/playlist lokalt på din dator så får du en m3u fil som du kan editera mot ditt externa ip om du öppnat port i router sen

Bästa svaret någonsin.Tack för denna information.

sikerim
2016-06-14, 17:32
Nu har jag efter sån lång tid testat på hotbird och fick fram fria kanalerna att funka.Det tråkiga är att bara en kompis kunde titta på kanalerna.Jag vet inte om det finns nåt annat sätt så att flera kompisar kan titta samtidigt på olika kanaler.Nu när man har fått igång fria kanalerna skulle det vara soft om man kunde få igång kodade kanalerna oxå.Nån som vet om hur jag kan köra c klient.Tacksam för alla svar.

kaptenmorgan
2016-06-14, 20:21
Nu har jag efter sån lång tid testat på hotbird och fick fram fria kanalerna att funka.Det tråkiga är att bara en kompis kunde titta på kanalerna.Jag vet inte om det finns nåt annat sätt så att flera kompisar kan titta samtidigt på olika kanaler.Nu när man har fått igång fria kanalerna skulle det vara soft om man kunde få igång kodade kanalerna oxå.Nån som vet om hur jag kan köra c klient.Tacksam för alla svar.

Flera kompisar på samma kanal bör väll fungera? Flera kompisar på olika kanaler behövs fler tuners.

Tvheadend har inbyggd client som du kan ansluta mot din oscam server genom newcamd protokollet.

sikerim
2016-06-14, 20:47
Flera kompisar på samma kanal bör väll fungera? Flera kompisar på olika kanaler behövs fler tuners.

Tvheadend har inbyggd client som du kan ansluta mot din oscam server genom newcamd protokollet.

Tack för svaret men hur gör man det?.Jag har ingen oscam server.

kaptenmorgan
2016-06-14, 20:51
Hur använder du ditt kort då? Vad har du för server?
Var jag du skulle jag nog fixa igång en oscam server och sen köra tvheadend ihop med det.

sikerim
2016-06-14, 22:11
Hur använder du ditt kort då? Vad har du för server?
Var jag du skulle jag nog fixa igång en oscam server och sen köra tvheadend ihop med det.

Har ingen kort.

atomized
2016-06-14, 22:39
Har ingen kort.Köpte cccam.Den infon vill jag lägga in på min tvheadend om det går.
Påminner om reglerna som endast tillåter diskussion om cardsharing inom det egna hushållet...
Jag låser tråden om du inte följer reglerna.

sikerim
2016-06-14, 22:57
Påminner om reglerna som endast tillåter diskussion om cardsharing inom det egna hushållet...
Jag låser tråden om du inte följer reglerna.

Ok sorry har editerat.

sikerim
2016-07-16, 20:58
Astra 4A / SES-5 resultat.Ska det vara så många failed.

Mapped 41
Ignored 30
failed 379