handdator

Visa fullständig version : Förslag på lösning



andper
2016-02-12, 18:08
Hej alla,

Idag består vårt tv utbud av marksänd digital tv, jag skulle vilja ändra detta och komplettera med satellit och behöver er hjälp för en bra lösning.
Så här ser mitt system ut idag:
2482

atomized
2016-02-12, 18:19
Det går inte att urskilja något på den lilla bilden.
Sedan skadar det nog inte om du berättar lite mer vad du är ute efter. Det är svårt att förstå av den korta beskrivningen.

andper
2016-02-12, 18:27
kan man lägga upp bilden så den blir större? för allt syns rätt tydligt på original bilden. har laddat upp bilden på dropbox nu istället.

https://www.dropbox.com/s/o02yfs7qafi7v4z/Sk%C3%A4rmklipp.PNG?dl=0

andper
2016-02-12, 18:47
Jag vill köpa en parabol för 4 satelliter och komplettera installationen med den


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 18:51
Om du vill köra både marksänt och satellit till många användare skulle jag rekommendera en multiswitch som även har ingång för terrest antenn.
Typ: https://www.satshop.tv/navi.php?a=801&lang=swe

atomized
2016-02-12, 18:52
Eller denna om du verkligen behöver fyra satelliter. https://www.satshop.tv/navi.php?a=814&lang=swe

andper
2016-02-12, 18:54
Så man kan inte använda sig av "SAT" ingången på mastförstärkaren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 18:58
Så man kan inte använda sig av "SAT" ingången på mastförstärkaren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Troligen inte till fyra olika satelliter och åtta mottagare. Kanske om du hade haft en satellit till en mottagare.

andper
2016-02-12, 18:59
Jag pratade med nån som sa att jag skulle ta en koax från varje huvud till 1st diseqswitch och en koax från diseqswitchen och koppla in den på koax kabeln som går till tvn med en kombiner


Sent from my iPhone using Tapatalk

andper
2016-02-12, 19:05
I dagsläget ska jag nog bara koppla in 2st tv apparater tills kidsen blir större. Så jag tänkte byta ut de bef antenn uttagen till "3 hål"


Sent from my iPhone using Tapatalk

Schwede30
2016-02-12, 19:29
Hur många TVisar skall du ha den till? Du behöver en DISEqC-switch per TV och en LNB med lika många utgångar som TV-apparater. Det blir MÅNGA sladdar...

andper
2016-02-12, 19:33
2 tv i dag och om ett par år 7st


Sent from my iPhone using Tapatalk

andper
2016-02-12, 19:36
Vad är det dör skillnad på quattro och quad? Är den ena för diseqswitch och den andra för multiswitch?


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 20:32
http://www.comhit.net/showthread.php/28494-LNB-nedledning-och-DiseqC-switchar

andper
2016-02-12, 20:39
Okej tack, vad är att rekommendera att köra då? Rätt in i mottagaren eller via switch?


Sent from my iPhone using Tapatalk

andper
2016-02-12, 20:42
Om man kör multiswitch ska jag alltså skrota min fördelare och förstärkare eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 21:12
Läs och försök förstå vad jag skriver på den sidan jag länkade till.
Dina fördelare och förstärkare är värdelösa när det kommer till satellit-tv, möjligen undantaget om du ska ha en enda mottagare.

Det fungerar helt enkelt INTE att bara försöka grena en sat-signal till flera mottagare. Det beror på att varje mottagare måste kunna styra parametrar i LNB. Om du skickar upp flera mottagares styrsignaler i samma ledning blir det kaos.

För åtta mottagare och fyra satelliter måste du göra något i denna stilen:
http://satlex.eu/sv/8participants-type_conf_8p_4s_ms178.html

andper
2016-02-12, 21:48
Okej jag hänger med nu. Men ska alltså kabeln från mastförstärkaren gå in till switchen? Behöver inte mastförstärkaren någon form av ström?


Sent from my iPhone using Tapatalk

andper
2016-02-12, 21:50
Och menar du att även mastförstärkaren ska skrotas? Om så vart ska jag då koppla in mina 3 antenner(FM,VHF,UHF)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 22:29
Om du studerar den information jag pekat på så kan du se att multiswitchen har en ingång för terrest antenn:
http://www.emp-centauri.cz/images/util/MS17_8PIU-6.gif

2488

andper
2016-02-12, 22:32
Det förstår jag, men betyder det alltså att jag kan ta utgående kabel från mastförstärkaren och koppla in där? Om inte så har jag ett problem då marksändningarna här behöver både VHF och en UHF antenn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-12, 22:38
Det förstår jag, men betyder det alltså att jag kan ta utgående kabel från mastförstärkaren och koppla in där? Om inte så har jag ett problem då marksändningarna här behöver både VHF och en UHF antenn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om du läser databladet till multiswitchen så ser du att multiswitchen kan lämna 12VDC på den terresta ingången. Om det passar till din mastförstärkare vet jag inte, det får du ta reda på själv.

andper
2016-02-12, 22:42
Gott! Tusen tack! Så vad är att föredra, en multiswitch eller kablar direkt till mottagarna? Ska man köra quad eller quattro LNB(såg att switchen klarar båda)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2016-02-13, 12:17
Gott! Tusen tack! Så vad är att föredra, en multiswitch eller kablar direkt till mottagarna? Ska man köra quad eller quattro LNB(såg att switchen klarar båda)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om man siktar på åtta mottagare så tycker jag absolut att man bör fundera på en multiswitch lösning. En multiswitch lösning är mer modulär och kan uppgraderas om du skulle få fler användare. Det är enkelt att byta ut switchen till en likadan för 16 användare istället om det behovet skulle uppstå.

Alternativet att använda octo-LNB (LNB med åtta utgångar) och åtta fyrvägs DiseqC-switchar blir klumpigare och går inte att bygga ut.

Med facit i hand så ångrar jag att jag inte satsade på en multiswitch anläggning från början. Men min anläggning har ökat långsamt under många år från endast en mottagare till fyra-fem i dagsläget. Jag kör octo-LNB med lösa DiseqC-switchar och har länge funderat på att ersätta det hela med en multiswitch istället.

Moderna multiswitchar klarar både quad och quattro LNB så det spelar egentligen ingen roll vilket man väljer. Förr var det bara quattro LNB som fungerade ihop med multiswichar men det har som sagt ändrats.