handdator

Visa fullständig version : Dela ut min kanallista



wikings1
2016-02-19, 09:39
Hej jag skulle vilja att min kompis kommer åt min kanallista direkt från sin dreambox via internet. Går det. Så slipper jag åka till honom.
Mvh wikings1

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

zoo
2016-02-19, 10:10
Varför inte bara maila han filen?

wikings1
2016-02-19, 10:38
Vill att han ska kunna hämta filen själv

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

zoo
2016-02-19, 11:38
Han borde kunna kör wget cmd, eller så kan du köra scp till hans box, förutsatt att han har öppnat boxen mot internet, samt bytt lösenord :)

bollebus
2016-02-19, 11:47
FTP client :)

wikings1
2016-02-19, 11:54
Tänkte med på det. Vilka filer ska han hämta?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

atomized
2016-02-19, 11:56
Det enklaste är nog om du gör en backup på dina kanallistor med DreamBoxEdit. Det blir ganska många filer. Om du zippar ihop dem till en zip-fil och skickar till honom så kan han lägga in dem med DBE på sin box.

zoo
2016-02-19, 12:11
Så kan man med göra.. jag hade gjort:
ssh -l root iptilldindreambox
cd /etc/enigma2/
scp bouquets.* userbouquet.* root@iptillhansdreambox:/etc/enigma2/

wikings1
2016-02-23, 12:46
Borde ju gå att göra ett litet skript som man bara kör efter man lagt in rätt uppgifter

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Minime
2016-02-23, 13:00
För att packa filerna till bz2 fil


tar -cvjf backup_settings.tar.bz2 /etc/enigma2/


Kopiera över ex. till /tmp:


cp backup_settings.tar.bz2 /tmp/


Anslut med ftp och hämta filen.
Eller spara över den packade filen till ex. en monterad usb minne eller hårddisk.

Ska du sedan packa upp filerna i rätt mapp, så ser kommandot ut som följande:
(Ut går ifrån att den packade filen ligger i /tmp)


cd /tmp
tar -xjvf backup_settings.tar.bz2 -C /etc/enigma2/

Fördelen med att packa hela enigma mappen är att man får med alla inställningarna + kanal listor, man slipper även göra en ny kanalsökning.

wikings1
2016-02-23, 13:17
Zo ska det inte va lösen till dreamboxarna och port

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

sm0kie
2016-02-23, 13:55
Vad är kommandot för att 'reloada kanallistan' så som DreamBoxEdit gör efter uppladningen?
Ibland funkar det att skriva 'kill enigma2', men ibland inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Minime
2016-02-23, 14:29
Vad är kommandot för att 'reloada kanallistan' så som DreamBoxEdit gör efter uppladningen?
Ibland funkar det att skriva 'kill enigma2', men ibland inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


wget -O /dev/null -q http://root:password@localhost/web/powerstate?newstate=3

zoo
2016-02-24, 10:18
Zo ska det inte va lösen till dreamboxarna och port

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

port blir automatisk 22 när du använder "ssh" och lösenord kommer du givetvis att få fylla i när den frågar efter det :)

edit: glöm inte att forwarda port 22 till dmboxens ip i routern, din polares router, så man kan connecta till den utifrån, förutsatt att han bytt lösenord på hans dmbox så ingen annan kommer in. Sen när scp är klart skulle jag tagit bort portforwarden..

edit igen: klart man kan dra ihop ett litet script, fast känns lite overkill när det bara handlar om 3 rader man behöver skriva.

atomized
2016-02-24, 10:54
Det är inte världens bästa idé att forwarda port 22 utifrån internet in till en maskin på sitt lokala nätverk. Det är att be om att bli hackad och du kommer att utsättas för hackningsförsök dygnet runt.

En bättre idé är att forwarda någon random port utifrån till port 22 på en maskin på insidan. Enda nackdelen med det är att du manuellt måste spec:a vilken port du använder i ssh kommandot.

zoo
2016-02-24, 12:30
Det är inte världens bästa idé att forwarda port 22 utifrån internet in till en maskin på sitt lokala nätverk. Det är att be om att bli hackad och du kommer att utsättas för hackningsförsök dygnet runt.

En bättre idé är att forwarda någon random port utifrån till port 22 på en maskin på insidan. Enda nackdelen med det är att du manuellt måste spec:a vilken port du använder i ssh kommandot.


Det var därför jag skrev "Sen när scp är klart skulle jag tagit bort portforwarden.." Alltså porten kommer vara öppen ca 2 mins..

edit: en "hacker" kör nog en portscan på hosten i fråga och kommer isf upptäcka vilka portar som är öppna..oavsett om det är port 22, eller random 336654 > 22 som du skriver.

Minime
2016-02-24, 13:29
Dumt att ha en dreambox öppen på det sättet, då alla kommer åt boxen som root.
Tar int speciell lång stund innan en cracker brute forceat root lösenordet...
Ska väl ev. vara om man kör med en source ip check i routern så bara en specifik ip kommer åt just den porten i så fall...
förutsatt att routern stöder detta...
Annars skulle jag int våga mig på att lämna dreamboxen helt öppen på och blottad på det sättet.

atomized
2016-02-24, 13:40
Det var därför jag skrev "Sen när scp är klart skulle jag tagit bort portforwarden.." Alltså porten kommer vara öppen ca 2 mins..

edit: en "hacker" kör nog en portscan på hosten i fråga och kommer isf upptäcka vilka portar som är öppna..oavsett om det är port 22, eller random 336654 > 22 som du skriver.
Ber om ursäkt att jag kanske inte läste din beskrivning tillräckligt noggrant första gången.

Jag har själv kört med port 22 öppen mot världen och sett hur många angrepp som kommer i loggarna på min Linux-maskin. Det var så gott som varje minut. Efter några månader beslöt jag mig för att skifta till en annan port och nu är det mycket lugnare. Knappast aldrig någon som försöker göra något på den porten. I teorin kan man som du säger köra portscanning mot en IP-adress och kolla vilka portar som är öppna. I praktiken tror jag inte de flesta som håller på med sånt otyg gör det.

De flesta elaksinnade typer använder säkert något standard-program som skannar av de vanligaste portarna ftp, ssh, telnet, netbios och http mot ett stort antal maskiner. De hittar tillräckligt många "offer" på det viset. Jag tror inte de ger sig tid att scanna alla portar mot alla maskiner då det helt enkelt skulle ta för lång tid och dessutom väcka onödig uppmärksamhet i nätet. En ISP märker ganska snabbt om någon användare börjar köra en massa port-scanningar och vidtar åtgärder mot dessa.

zoo
2016-02-24, 13:49
Ber om ursäkt att jag kanske inte läste din beskrivning tillräckligt noggrant första gången.

Jag har själv kört med port 22 öppen mot världen och sett hur många angrepp som kommer i loggarna på min Linux-maskin. Det var så gott som varje minut. Efter några månader beslöt jag mig för att skifta till en annan port och nu är det mycket lugnare. Knappast aldrig någon som försöker göra något på den porten. I teorin kan man som du säger köra portscanning mot en IP-adress och kolla vilka portar som är öppna. I praktiken tror jag inte de flesta som håller på med sånt otyg gör det.

De flesta elaksinnade typer använder säkert något standard-program som skannar av de vanligaste portarna ftp, ssh, telnet, netbios och http mot ett stort antal maskiner. De hittar tillräckligt många "offer" på det viset. Jag tror inte de ger sig tid att scanna alla portar mot alla maskiner då det helt enkelt skulle ta för lång tid och dessutom väcka onödig uppmärksamhet i nätet. En ISP märker ganska snabbt om någon användare börjar köra en massa port-scanningar och vidtar åtgärder mot dessa.

Ingen fara! :) och jag håller med dig om vad du skriver. De flesta kör nog standard program. Jag själv hade oxå väldigt många attacker ett tag, sen tröttnade jag och installerade fail2ban vilket funkar fint fint.

zoo
2016-02-24, 13:53
Dumt att ha en dreambox öppen på det sättet, då alla kommer åt boxen som root.
Tar int speciell lång stund innan en cracker brute forceat root lösenordet...
Ska väl ev. vara om man kör med en source ip check i routern så bara en specifik ip kommer åt just den porten i så fall...
förutsatt att routern stöder detta...
Annars skulle jag int våga mig på att lämna dreamboxen helt öppen på och blottad på det sättet.

Med ett komplex lösenord samt den lilla tid det tar att scp'a tror jag inte det ligger nån direkt fara i det. Samt att man tar bort portforwarden när man är klar.
visst kan man sätta ip check i routern oxå...

edit: självklart skall man inte ha boxen öppen mot nätet, men det jag skrev var bara en lösning på "skicka kanallista" problemet.

Minime
2016-02-24, 14:02
De flesta som har en vanlig router kan mig veteligen int köra scp.
Säkerligen möjligt om man kan köra in ex. open-wrt i routern.
Men annars om man har en Linux kärra som router/fw eller ex. då en open-wrt så är det nog ingen dum ide
som extra säkerhets åtgärd.

zoo
2016-02-24, 14:04
De flesta som har en vanlig router kan mig veteligen int köra scp.
Säkerligen möjligt om man kan köra in ex. open-wrt i routern.
Men annars om man har en Linux kärra som router/fw eller ex. då en open-wrt så är det nog ingen dum ide
som extra säkerhets åtgärd.

scp från dreamboxen..

Minime
2016-02-24, 14:13
Umm...int kollat, det är väl förutsatt att man kan köra det på dreamboxen och har iptables ext. installerat på den.
tänkte bara onödigt att ha massa sånt installerat på boxen.
Men vist det är nog int helt omöjligt?!
Aldrig själv provat det.

nyburgare
2016-02-25, 07:20
Vad är kommandot för att 'reloada kanallistan' så som DreamBoxEdit gör efter uppladningen?
Ibland funkar det att skriva 'kill enigma2', men ibland inte.

Finns inte servicelistreload i openpli heller ???

wget -qO - http://127.0.0.1/web/servicelistreload?mode=0

# 0 reload lamedb and Userbouquets
# 1 reload only lamedb
# 2 reload only Userbouquets