handdator

Visa fullständig version : Reklam på Comhit



deas
2016-02-21, 20:46
Som ni alla säkert förstår så kostar ComHit.net en del att driva runt, även om vi inte har några jättestora driftskostnader så finns dom där och tar ut sin rätt. Därför tänkte vi ställa frågan hur ni användare hade ställt er till att ha lite reklam på sidan. Det kommer vara reklam i samma kategori som forumet riktar sig mot. Den kommer inte vara överflödig eller i vägen, vi kommer försöka implementera den så diskret som vi kan.

Så hur ställer ni er till reklam på forumet, ja eller nej?

Laron
2016-02-21, 20:54
Varför inte :)
Om man vill,man kan undvika reklam också med hjälp av Adblock plugin via firefox och google chrome.

deas
2016-02-21, 21:05
Absolut, dock kommer det inte vara via någon reklamtjänst typ Google Ads, utan det kommer vara reklam styrd och administrerad av oss.

anwi
2016-02-22, 05:59
Helt ok! så länge det blir som ovan.. Dvs reklam anpassad och diskret

BruketFans
2016-02-22, 08:24
Ett annat alternativ är Donationer.

Många (inkl mig själv) som genom åren har fått värdefull hjälp från detta forum.

kaptenmorgan
2016-02-22, 15:15
Varför inte :)
Om man vill,man kan undvika reklam också med hjälp av Adblock plugin via firefox och google chrome.

Då tappar man ju hela poängen. Ingen som vill betala för annonsplats som ingen tittar på.
Självklart är det okej med reklam, forumet måste ju finansieras på något sätt. Sålänge ni inte börjar med reklam mellan inläggen så är jag nöjd.

Myrmidon
2016-02-22, 15:42
Helt ok i mitt tycke.
Skulle suttit fint om forumet kunde avgöra om man donerat eller ej.
Donation = reklamfri surf ;)

V40
2016-02-23, 12:58
Fått mycket hjälp är ok 👍

DennisOlof
2016-02-23, 13:43
Tja, det är väl ok, spelar inte så stor roll om det även är reklam som inte rör forumet eller vad vi pratar om här. Det viktiga är att det blir implementerat på ett bra sätt så
det inte blir störande eller saboterar forumets funktion och utseende. Ytterligare en sak vore t.ex. om man redogjorde för den årliga driftskostnaden och hade insamling varje år, donationer för att få in pengar den vägen också. Nu vet jag inte vad driften kostar men ju flera som donerar desto mindre blir det per person att slanta.

Kan inte tänka mig att comhit har så höga driftskostnader, då det är ett forum och ett litet filarkiv, men drift kostar ju ändå det förstår jag.

Kanske då kunde listas vilka som donerat och sådant, statistik över det, guldstjärna på dom som donerat osv. Lite som man gör med fildelnings
grejerna (fast det är ju illegal verksamhet iofs) men ni förstår vad jag syftar till.

pic16f84
2016-02-23, 14:01
gillar verkligen inte reklam.
kan tänka mig donera pengar för att slippa detta otyg.

kaptenmorgan
2016-02-23, 14:38
Helt ok i mitt tycke.
Skulle suttit fint om forumet kunde avgöra om man donerat eller ej.
Donation = reklamfri surf ;)

Bra idé!!!

deas
2016-02-23, 16:51
Som sagt så är detta en ren tanke, den är inte förankrad än. Vi ville kolla med er först innan vi gick vidare. Vi måste kolla massa legala aspekter av det hela också, men vi vill höra våra användares röster först.

Ektogamat
2016-02-25, 17:23
Helt okej!
Grymt bra jobbat för övrigt, TACK!!!

_com_bort_
2016-02-25, 20:26
Varför inte köra med donationer, en viss summa behövs för att driva detta ett år.
Ha en stapel som räknar upp tills det är fyllt för året?

Tycker det är en mycket bättre idé än att ha reklam på sidan.

När jag hör om reklam så tänker jag på fall man läst om där personen sattes åt för att "ha tjänat pengar på reklam" som sidan genererat.
Det rörde sig nog i gråzonen av något slag.

MVH

hoggan
2016-02-25, 21:27
Jag donerar gärna en slant bara för att få slippa reklam.

zoo
2016-02-25, 22:37
Vad har ni för utgifter? Jag kan bidra med gratis hosting..

bulten139
2016-02-26, 10:00
Helt ok
Behöver man hjälp så är väl reklamen inget hinder
Bulten139

deas
2016-02-27, 07:14
Vi har inga enorma kostnader men det är en del, och för våra användares säkerhet så vill vi köra egen server och ingen hosting där andra kan komma åt burken och databasen, vi har gått på minor förr.

kaptenmorgan
2016-02-27, 16:09
Vi har inga enorma kostnader men det är en del, och för våra användares säkerhet så vill vi köra egen server och ingen hosting där andra kan komma åt burken och databasen, vi har gått på minor förr.

Vad kostar det mer exakt då? För att få ett hum hurvida donationer är möjligt eller inte, då jag misstänker att folk har en övre gräns för hur mycket man vill donera.

torve
2016-03-04, 09:52
Ja det är okej om det inte tar överhand.

Beacbuster
2016-03-04, 15:42
Hej alla,
Har redan röstat för reklam då jag tycker att admins är värda det:-)
En annan fundering är medlemsavgift med låst forum, vad anser ni om det?
Jag tycker att det vore bra då många här är superbra på support!!

mickeez
2016-03-04, 19:34
Jag vet inte om det är möjligt att styra forumet på det sättet men om det skulle vara möjligt med en årsmedlemsavgift vi kan väl kalla det förening. så slipper de som är med i föreningen reklam samt att de har tillgång till en privat area endast för föreningsmedlemmar. Detta med även en privat area gör det garanterat intressantare för folk att gå med i föreningen och betala årsavgift. Jag skulle gärna betala 100-150 sek om året med tanke på vad det ger mig tillbaka. Med donationer så lär det trilla in en del 20 lappar och det kommer man inte långt på så det är bättre med årsavgift.

Betalning skall kunna göras genom paypal.

Övriga som inte vill vara med och bidra utan bara snålåka får enbart tillgång till den allmänna delen och får dessutom kika på lite reklam ;).

Vad tycker ni?

DennisOlof
2016-03-05, 21:51
Man skulle ju kunna prova donationer, dvs man samlar in pengar en gång per år för driften och så får vi se hur mycket som blir donerat, överskottet kan man skjuta till nästa års kostnad. Även någon form av markering, stjärna eller liknande, så kan man se vilka som donerat.

Nu vet jag inte vad driften kostar men det borde inte vara så dyrt med tanke på att det bara är ett forum, text och ett litet filarkiv. Det är ju betydligt värre för andra sajter som slukar datatrafik och måste hantera massvis med information.