handdator

Visa fullständig version : DM7020HD dålig bild



von_skunck
2016-03-06, 15:41
Hej på er !

Jag köpte ny TV + HDMI kabel men bilden liknar mer en analog kvalitet än den digitala som det borde vara. Har försökt att ändra mellan 1080i och 720p mm men går bara från sämre till ännu värre tycker jag.
TV är för övrigt en Philips smart TV med Android i... Tips vad jag bör göra/kolla mottages

/Lasse

joakim95
2016-03-06, 15:56
Hej på er !

Jag köpte ny TV + HDMI kabel men bilden liknar mer en analog kvalitet än den digitala som det borde vara. Har försökt att ändra mellan 1080i och 720p mm men går bara från sämre till ännu värre tycker jag.
TV är för övrigt en Philips smart TV med Android i... Tips vad jag bör göra/kolla mottages

/LasseVad kör du med för image ?
Kanske att det hjälper om du provar byta image ?

von_skunck
2016-03-06, 16:33
openpli4 latest and greatest... men körde med samma box image innan. Skillnaden är istället för plasma TV så kör jag nu LED TV + ny HDMI kabel. Openpli4 borde ju fungera i vått och torrt kan man tycka

jo1
2016-03-06, 16:42
testat att byta hdmi kabeln
vrf köpa en ny när du hade en innan? sen är ju philips
en philips (skittv) inte mycket man kan gör med inställingar där
samsung 50ggr bättre ju

kaptenmorgan
2016-03-06, 16:56
testat att byta hdmi kabeln
vrf köpa en ny när du hade en innan? sen är ju philips
en philips (skittv) inte mycket man kan gör med inställingar där
samsung 50ggr bättre ju

Skojjar du eller? En av mina skärmar är en philips och jag skulle vilja påstå att det finns gott om inställningsmöjligheter.

von_skunck
2016-03-06, 18:02
Nja den gamla HDMI kabeln sitter nu på min vu+Duo2 och TV var ett spontan inköp jag gjorde :) Annars har vi sen tidigare bara Panasonic skärmar.
Men visst kan testa byta HDMI kabel imorgon. Netflix direkt från TV är OK tycker jag.

jo1
2016-03-06, 18:17
intällningar i db7020 då det är väl där du ska fixa med
dåligt från db blir dåligt på tv

von_skunck
2016-03-06, 18:45
Ja möjligt att du har rätt men vad skall jag ändra/testa med då ? tycker inte att det går att göra så mycket... Har varit i meny/inställningar/system/A/V inställningar men utan framgång. Bästa fel beskrivningen är väl kanske att de ser ut som att allt pixlar till sig lite...
Men HDMI kabeln skall helt klart bytas som en test.

kaptenmorgan
2016-03-06, 19:05
Ja möjligt att du har rätt men vad skall jag ändra/testa med då ? tycker inte att det går att göra så mycket... Har varit i meny/inställningar/system/A/V inställningar men utan framgång. Bästa fel beskrivningen är väl kanske att de ser ut som att allt pixlar till sig lite...
Men HDMI kabeln skall helt klart bytas som en test.

Finns skivor med testmönster osv som du kan använda för att ställa in en tv optimalt. Har du ett xbox one så vet jag att det finns en kalibrerings guide där. Men man brukar ju stänga av allt "lulllull" och sen justera efter det.
Tex har min philips tv nån inställning som gör tvn mörkare och ljusare om vartannat. Vilket är svin irriterande när man kollar på nått.

Har du ingen annan box, dvd spelare eller dylikt att prova med? Har du bättre bild med annan box men med samma hdmi och inställningar på tvn så är det ju boxen. Lika illa bild så är det ju tvn eller kabeln.

jo1
2016-03-06, 20:43
kaptenmorgan det går att stänga av det är en sensor
som känner av ljuset så den ändra bilden efter hur mörkt eller ljust det är

jo1
2016-03-06, 20:46
även om du kör en hd kanal ?
är bilden skit då med eller?
om allt pixlar sig så är det mest troligt signalfel
så gå igenom dina anslutningar och signal vart du tar ifrån parabol eller vad?

nyburgare
2016-03-07, 10:03
Förhoppningsvis har du USBportar, på både TV & box ?

Varför inte då ladda ner någon testbild/film från youtube och testa från USBpinnen.
Men antagligtvis är det ju kabeln eller insignal till boxen

kaptenmorgan
2016-03-07, 16:45
kaptenmorgan det går att stänga av det är en sensor
som känner av ljuset så den ändra bilden efter hur mörkt eller ljust det är

Den funktionen gick att stänga av ja. Men vettefan om den har något o göra med någon sensor. Kunde ju flippa mellan mörkare o ljusare 10 gånger på 30 minuter.

von_skunck
2016-03-10, 08:52
Ja dåligt även på HD kanalerna, har inte fått tummen ur och köpt ny kabel än men hoppas jag hinner under dagen. En film från USB kanske kan vara en testväg fram iofs.
Signalen till boxen har knappast förändrads så jag använder exakt samma antenn kabel mm som förut och då var bilden precis som den skall vara...

jo1
2016-03-10, 18:52
ja men en antennkabel kan gå sönder med och kan störa bara vissa frekvenser så testa byta den med

manhalhanna
2016-03-19, 19:45
Hej, bra kvalitet antennkabel och bytt ut dina LNB om dom är gamla http://satvision.se/koaxialkabel-20m-rulle.html

jo1
2016-03-19, 20:04
manhalmanna
igen läs innan du skriver
vart står det att han kör parabol?? vi pratar hdmi och antennkabel
och vad ska han med 20 m kabel till ???
jobbar du på satvision eller ?? han kanske behöver max 2-3 m antenkabel

von_skunck
2016-03-29, 07:47
Jaha tog lite tid men nu har jag en ny HDMI kabel med kvalitet och samma "s.k.i.t" bild. Tog en inspelning från min vu+Duo2 som självklart ser ok ut kvalitetsmässigt och flyttade till min DM7020HD, men bilden övergår till något som närmast kan beskrivas som en analog bild... Blir inte klok på detta, är nog tyvärr inne på att kombinationen med min DM7020HD+Philips TV inte är den bästa. Jag har openpli4 men std skinn på burken och när man trycker på menu knappen så ser till och med menyerna sämre ut kvalitetsmässigt, den gula texten kan ibland se lite sticking ut. Med andra ord min antenn kabel och LNB är OK. Dessutom är det samma LNB till dom övriga rummen, kör Megasat Diavolo Octo 0.1 dB HD LNB För åtta mottagare (http://satvision.se/megasat-diavolo-octo-0-1-db-hd-lnb-for-atta-mottagare.html)
Nästa steg är väl att lyfta dit min vu+Duo2 burk och testa eller någon som har en annan vettig ide ?
Mvh Lasse

nyburgare
2016-03-29, 09:06
Hur blev bilden, när du stoppade USB-pinnen (om du nu gjorde så) direkt i Philips TV:n då ???
(eller har den inga USB portar ??)

von_skunck
2016-03-29, 10:59
Nja försökte med en USB sticka men TVn hittar inte min sticka. Gissar jag behöver kolla formatering etc. Gjorde stickan windows och FAT32 vilket brukar vara std... Ska testa igen.

nyburgare
2016-03-29, 13:28
Somliga TV har eget-format/kopieringsskydd på anslutet media, för att förhindra flytt av inspelat matrial.
Men de jag har stött på kan iaf spela upp från vanliga USB format/media.

FAT32 ?? hört talas om det där nya HDformatet på TVapparater ??

joakim95
2016-03-29, 14:39
Somliga TV har eget-format/kopieringsskydd på anslutet media, för att förhindra flytt av inspelat matrial.
Men de jag har stött på kan iaf spela upp från vanliga USB format/media.

FAT32 ?? hört talas om det där nya HDformatet på TVapparater ??FAT32 har inget med TV format att göra utan det är ett sorts filsystem som Microsoft har utvecklat fram.

HD-TV formatet är inte nytt längre det har funnits i över tio år.

nyburgare
2016-03-29, 15:47
OK, det var tämligen nytt för mig :rolleyes:
Om du nu är såå duktig på FAT32, vad är det för maxstorlek på filer där då ??
Sedan kan du kolla typ på TPB eller kanske din box vad det blir för storlek på HD matrial.
SÅ JA, det har med varandra att göra i allra högsta grad, om jag nu inte har alldeles för lite studielån.


FAT32 har inget med TV format att göra utan det är ett sorts filsystem som Microsoft har utvecklat fram.

HD-TV formatet är inte nytt längre det har funnits i över tio år.

matkoh
2016-03-29, 15:56
Hmmmm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filsystem

FAT32 -> 4 GB max filstorlek.
NTFS -> 16TB
ext4 -> 16TB

joakim95
2016-03-29, 15:57
OK, det var tämligen nytt för mig :rolleyes:
Om du nu är såå duktig på FAT32, vad är det för maxstorlek på filer där då ??
Sedan kan du kolla typ på TPB eller kanske din box vad det blir för storlek på HD matrial.
SÅ JA, det har med varandra att göra i allra högsta grad, om jag nu inte har alldeles för lite studielån.Har inte ingen bra koll på FAT32 men jag har för mig att 32GB är maxstorlek.
Jag ville bara rätta dig :)

atomized
2016-03-29, 16:02
Var snäll och tagga ner lite nu nyburgare (http://www.comhit.net/member.php/43734-nyburgare). Filsystemet FAT32 har inget direkt samband med HD-TV format. Sedan att det kan tänkas finnas ett löst samband på så sätt att HD videofiler ofta kan bli så stora att FAT32 inte räcker till är en annan sak.

Men jag tror inte frågan om FAT32:s vara eller icke vara är avgörande för lösningen av problemet i den här tråden.

Sedan är det aldrig en bra idé att sätta sig upp mot en admin på ett forum... Om du fortsätter i den stilen tvingas vi ge dig en varning eller nåt. Så please använd den trevliga tonen i fortsättningen.

matkoh
2016-03-29, 16:05
Hmmmm.

FAT32 = 32 bitar = 2upphöjt till 32 -> 4 GB

nyburgare
2016-03-29, 18:13
Det är OK om du tar bort kontot.

Tycker också att admin's (inte du då i detta fall) kan kolla trackrecords,
innan telling grandma how to suck eggs.

Fattar man inte ironin i mitt fat32/hd svar, ja då vet ja inte.



Var snäll och tagga ner lite nu nyburgare (http://www.comhit.net/member.php/43734-nyburgare). Filsystemet FAT32 har inget direkt samband med HD-TV format. Sedan att det kan tänkas finnas ett löst samband på så sätt att HD videofiler ofta kan bli så stora att FAT32 inte räcker till är en annan sak.

Men jag tror inte frågan om FAT32:s vara eller icke vara är avgörande för lösningen av problemet i den här tråden.

Sedan är det aldrig en bra idé att sätta sig upp mot en admin på ett forum... Om du fortsätter i den stilen tvingas vi ge dig en varning eller nåt. Så please använd den trevliga tonen i fortsättningen.

jo1
2016-03-29, 18:42
du ska formatera stickan direkt i tv
annars funkar det inte även om du fixa till fat 32, ntfs eller vad du vill

von_skunck
2016-04-01, 07:41
OK hittade menyn i TV för att formatera men den hittar inte min sticka ändå, ska försöka med USB disk istället, men det kommer dröja några dagar tills jag kommer hem...

jo1
2016-04-01, 14:57
måste vara fat eller fat32 formaterad sticka från början
jag testa med exfat då hitta den i tv usb disken