handdator

Visa fullständig version : Telias digitaltv och internet på samma kabel ?



JOHAN63
2016-03-16, 09:35
Hej,
Jag får snart Telia fiber med en Inteno mediaomvandlare först. Från den ska en kabel till telefoni, en till tv och en till bredband/nätverk. Den sista är således kopplad till min router som sedan alla mina datorer och nätverksprodukter(inkl trådlöst) är inkopplade i.

Mitt problem är att jag vill kunna köra ut både telias digitaltv och bredband/Internet/lan till tv-rummet över en ethernet kabel (dragen i väggarna). då det är flera boxar som behöver komma åt mitt hemmanätverk och Internet (bluray, xbmc och Vu+ mm) via denna kabel. Som det är nu måste jag dra en kabel från Intenon till tvn och en kabel för övriga produkter som ska nå mitt nätverk och Internet.

Vet att man kan köra allt i en kabel, fast hur ? tacksam för hjälp. Tex. en skiss hur detta kopplas.

OBS ! Jag vill inte köra med telias smartrouter.
Vill köra med egen router med vlan + swichar
Jag vet att telia delar ut sina tjänster på olika vlan.

Port 1 – No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ

Patjik
2016-03-16, 15:43
Tjena, kollar lite på detta hemma med.

har några länkar som kanske kan vara av intresse.

http://adamwesterberg.se/blog/att-bli-fri-fran-telia-smart
http://www.itproffs.se/index.php?/topic/43270-vlan-fran-isp/
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-vlan-id-for-olika-tjanster
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Hoppas det kan vara lite info på vägen.

jippe
2016-03-16, 22:14
Tja klarar du dig med 100mbit så kan du ju köra 2 olika nätverk i samma kabel eftersom 100mbit bara nyttjar 4 av de 8 ledarna i kabeln. Nätverk nr2 kan ju nyttja de övriga 4. Finns splitters för att köra 2 "kablar" på samma kabel på detta sätt, du behöver en i varje ände. Vill du köra gigabit så får du kolla på nån VLAN lösning eftersom då nyttjas alla 8 ledarna. IP-tvn klarar sig fint med 100mbit. Kanske värre med dina övriga grunkor? Varför IP-TV när du har en vu+?

JOHAN63
2016-03-17, 09:34
Jag vill ha en Vlan lösning med 1GB. och allt i en kabel. Iptv för framtida behov.
Detta måste ju vara fullt möjligt med hjälp av 2 swichar där man lägger in vlan enl. ovan ? Frågan är dock hur man kopplar in sakerna ?
Jag får väl testa när fibern är inkopplat.

nyburgare
2016-03-17, 14:37
Kan du titta på tex public service så (IP) ??
isf hur ??


...... Varför IP-TV när du har en vu+?

till TS lycka till :cool:

atomized
2016-03-17, 15:14
Jag vill ha en Vlan lösning med 1GB. och allt i en kabel. Iptv för framtida behov.
Detta måste ju vara fullt möjligt med hjälp av 2 swichar där man lägger in vlan enl. ovan ? Frågan är dock hur man kopplar in sakerna ?
Jag får väl testa när fibern är inkopplat.
Det går absolut bra med två managerbara (smarta) switchar och en ensam kabel emellan. Men det kräver lite konfiguration.

Enklast är väl om du bestämmer dig för att köra internet på det vlan som är default i switchen.
När du köper switchen är den default konfigurerad som en vanlig switch, d.v.s. alla portar är knutna till ett default vlan som kan vara 0 eller 1. Det du behöver göra då är att skapa ett vlan till i switchen, du kan välja vilket nummer du vill. Sedan knyter du bara en port i varje switch till det nya vlanet.

Om du t.ex. väljer att knyta port 1 i varje switch till det nya vlanet så kan du koppla in en kabel från TV-utgången på din medieomvandlare till port 1 i den ena switchen. Då kommer detta ut på port 1 i den andra switchen.

Du måste också definiera upp en port som skall vara trunk emellan de båda switcharna t.ex port 8. Den ska konfigureras så att båda vlanen går ut "taggade" på den. Sedan kopplar du port 8 på den ena switchen till port 8 på den andra switchen.

Alla övriga portar kan du använda för internet och fungerar som en vanlig switch.

Vad Telia använder för vlan ID behöver du troligen inte bry dig om eftersom jag antar att alla vlan kommer ut "otaggade" ur medieomvandlaren.

JOHAN63
2016-03-17, 16:44
Ska bli kul att testa, Fast jag kommer inte att köra med medieomvandlaren, Kommer att köra med en Linksys WRT1900AC.
LINKSYS WRT 1900 AC ----> Netgear swich GS108Ev2 --------> Netgear swich GS108Ev2 ------->tv, telefoni, Internet
Kollar jag i Linksysen har den redan vlan, det skulle ju betyda att jag kan slopa den första swichen ?
2527

atomized
2016-03-17, 17:53
Ska bli kul att testa, Fast jag kommer inte att köra med medieomvandlaren, Kommer att köra med en Linksys WRT1900AC.
LINKSYS WRT 1900 AC ----> Netgear swich GS108Ev2 --------> Netgear swich GS108Ev2 ------->tv, telefoni, Internet
Kollar jag i Linksysen har den redan vlan, det skulle ju betyda att jag kan slopa den första swichen ?

Det beror nog på... Hur ska du få in fibern i Linksys-routern? Har den verkligen fiberportar?
Sedan framgår det inte av bilden om du kan konfigurera någon av portarna som trunk på Linksys-routern. Du behöver en port som trunk mot din andra switch. En trunk innebär att flera vlan samsas i samma kabel.

Edit:
Sedan kan jag väl tycka att det generellt sett är en dålig idé att byta ut leverantörens medieomvandlare mot något annat även om det skulle vara tekniskt möjligt. Du avsäger dig ju då värdefull supporthjälp ifall det skulle uppstå problem med förbindelsen. Leverantören kan logga in i din medieomvandlare och mäta bitfel m.m. och kolla att förbindelsen är OK ända hem i din bostad om du har den medieomvandlare de levererar. Har du något annat så befattar de sig nog inte med det. Då får du stå ditt kast och försöka bevisa att ev. problem verkligen beror på dem om så är fallet.

I mitt tycke är det bättre att behålla den utrustning leverantören sätter upp och sedan koppla valfri burk efter.

JOHAN63
2016-03-18, 13:04
Tror du medieomvandlaren skickar ut vlan:en via röd port också ? Isåfall skulle det fungera att koppla in routern på port 1 och sedan koppla in en swich (vlan)-------> swich (vlan) -------> TV, Internet ??

atomized
2016-03-18, 13:41
Tror du medieomvandlaren skickar ut vlan:en via röd port också ? Isåfall skulle det fungera att koppla in routern på port 1 och sedan koppla in en swich (vlan)-------> swich (vlan) -------> TV, Internet ??
Medieomvandlaren skickar nästan säkert ut vlanen otaggade på resp. port.

Det betyder att om du konfigurerar som jag beskrev ovan så blir det:
Två kablar från medieomvandlaren in till två portar på första switchen (port 1 för TV, valfri ledig port för internet). Sedan en trunk-kabel från port 8 på första switchen till port 8 på andra switchen. I den andra switchen får du sedan ut TV på port 1 och internet på resterande lediga portar.

JOHAN63
2016-03-19, 16:40
Medieomvandlaren skickar nästan säkert ut vlanen otaggade på resp. port.

Det betyder att om du konfigurerar som jag beskrev ovan så blir det:
Två kablar från medieomvandlaren in till två portar på första switchen (port 1 för TV, valfri ledig port för internet). Sedan en trunk-kabel från port 8 på första switchen till port 8 på andra switchen. I den andra switchen får du sedan ut TV på port 1 och internet på resterande lediga portar.

vad tror du om denna inkoppling ?

2531

atomized
2016-03-19, 18:26
vad tror du om denna inkoppling ?


Det borde funka.

Jicarala
2016-03-19, 22:06
På LAN1 (röd) i Telias Inteno-fiberkonverter med inbyggd switch skickas alla tjänster ut, även TV-tjänsten. Så det räcker att du kopplar en kabel från LAN1 (röd) till antingen en router som kan styra VLAN - t.ex. så fungerar det fint med flera Asus-routrar enligt följande guide:
http://sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Eller till en switch om du vill få ut TV-tjänsten innan routern, ett billigt alternativ är t.ex. stabila Netgear GS105E som kostar 319 kr på Inet, Webhallen och Dustin. Guide för denna switch:
http://sweclockers.com/forum/post/12362602

För IPTV använder telia VLAN 845 eller 243. Testa 845 först, är vanligast.

JOHAN63
2016-03-26, 14:08
2536
Har kopplat in allt enl. ovan.
Men får inte iptv att fungera. :(
Förslag på config till GS108E v3 ?
Förslag på config till GS105E ?

Har testat med lite olika lösningar, Men får inte telias tv att fungera.... (Det här med vlan är inte så enkelt som man skulle kunna tro). :(
Skulle vara tacksam för någon som råkar ha skärmdumpar på deras config.

atomized
2016-03-26, 14:37
Den vanliga GS105 klarar väl inte vlan, men du kanske har någon annan modell?

JOHAN63
2016-03-26, 14:44
Den vanliga GS105 klarar väl inte vlan, men du kanske har någon annan modell?

GS105E ;) så klart..

atomized
2016-03-26, 15:02
OK, jag har tyvärr inga switchar ur Netgears ProSafe serie så jag kan inte lägga upp några skärmdumpar.

Patjik
2016-03-27, 00:25
Tjena... såg att mitt tidigare inlägg kom med långt senare som att det var en massa länkar som skulle kollas innan den postades.
Kanske denna lönk kan hjälpa också:
http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smart-router.html
Nu vekar även vissa länkar vara nere som jag postat tidigare :(

Men i alla fall så när jag läser lite om detta så kommer jag fram till lite saker.

Senaste firmware i switchen rekommenderas.

-Inställningar-

GS108Ev3:

1. Fasta ip-nummer på switcharna.
Till Din lösning: Så den första switchen inte tar en dhcp adress från ip-tv nätet.

-Under fliken System / Status --> Switch Infomation.
Fyll i dina inställningar för ip-nummer m.m. avsluta med APPLY

2. VLAN

-Under fliken VLAN / 802.1Q

-Advanced
Aktivera Advanced 802.1Q VLAN genom att klicka i "Enable", Svara Yes på frågan.

-VLAN Configuration
Fyll i önskat vlan nummer (845 eller 243 telia iptv) --> ADD

-VLAN Membership
VLAN Identifier, välj det VLAN du vill administrera.

Till din lösning:
VLAN 01 Port 1 [] (inget i rutan) Port 2-7 [U] (otaggat) Port 8 [T] (taggat) <-- Sedan APPLY
VLAN845 Port 1 [T] Port 8 [T] (Port 2-7 inget) <-- Sedan APPLY

-Port PVID
Markera önskad port och skriva in i rutan vid PVID önskat VLAN, sedan APPLY.

Till din lösning: Markera Port 1 skriv in vid PVID 845, sedan APPLY

3. IGMP Snooping

- Under fliken System / MultiCast
IGMP Snooping Satus, klicka i Enable.
VLAN ID Enabled for IGMP Snooping, skriv i 845
IGMP Snooping Static Router Port, välj ANY

-Sedan APPLY.


GS105E:

Samma som ovan, men ej under VLAN Membership.

Till din lösning:
VLAN 01 Port 1 [] (inget i rutan) Port 2-4 [U] (otaggat) Port 5 [T] (taggat)
VLAN845 Port 1 [U] (otaggat) Port 5 [T] (taggat)


-Slut-

Hoppas detta kan leda till en lösning.
liter mera info samt bilder: http://www.sweclockers.com/forum/post/12362602

PS. Har GS105E hemma med ej gjort denna lösning än med vlan än. DS.

Patjik
2016-03-28, 11:16
Fick du ordning på det?