handdator

Visa fullständig version : Tuning Misslyckades, vad är felkällan?



Henkow
2016-04-09, 16:43
Hej, satt nyss och kollade på TV när bilden försvann och meddelandet "Tuning Misslyckades" kom upp. Ingen kanal fungerar samt att information som tid m.m. försvann.

Har en Miraclebox Premium Twin med en S2-tuner.

Jag trodde först det var tunern som givit upp, men den hittas fortfarande av boxen och testade en gammal viasat box.

Kan det vara lnb:t eller kabeln som felar eller är det tunern ändå? Eftersom det inte är Canal Digital som står för boxen så vill jag ju inte ringa tekniker om det skulle visa sig vara min box som är trasig.

swedane
2016-04-10, 08:51
Om du hadde kollat på viasat hemsida är det troligt du hittat problemet.

Gör en ny kanalsökning starta om boxen, det hjälpte mig som kör dreambox varianten.

Henkow
2016-04-11, 15:46
Fast jag kör Canal Digital, men hade en gammal Viasat box som jag sökte på via Thor. Borde jag inte åtminstone få tid, m.m. via tunern?

jo1
2016-04-11, 16:20
hmm så du kör canal digital och kortet har du i miracelboxen eller i din server hemma ?

Henkow
2016-04-11, 19:32
Jag har kortet direkt i boxen. Det har fungerat utmärkt i över två år, sedan försvann bilden bara och det meddelandet visades.

jo1
2016-04-11, 20:36
kolla med dina inställningar i oscam eller vad du kör eller kör en uppdate på serversidan

Henkow
2016-04-11, 21:46
Skulle kanske ha uttryckt mig tydligare, jag kör ingen server utan har ett kort från Canal Digital direkt i boxen som avläses med den interna kortläsaren via MCAS.

sm0kie
2016-04-11, 22:22
Kortet har ju inget med felmeddelandet att göra utan det har med signalen till parabolen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jicarala
2016-04-11, 22:39
"Tuning Misslyckades" betyder att boxen inte får in parabolsignalen och har som sm0kie skriver ingenting med OSCam eller softcam att göra.

Du fick alltså bild och allt fungerade med Viasat:s box riktad mot Thor med Canal Digital:s kanaler (trodde inte ens det gick med deras egna boxar)? Om du då också erhöll en bra signalstyrka/kvalitet i din Viasat-box(?) så kan du ju nästan utesluta signalfel fram till sista F-kontakten.

I det fallet återstår då endast (någon del av) din Miraclebox som felkälla. Troligast är nog tunern, men har även hört att en dålig nätadapter kan ställa till det på mycket oväntade sätt. Kontrollera dina tunerinställningar och testa en ny kanalsökning. En omflashning kanske kan vara värt att testa också.

Henkow
2016-04-12, 15:35
Oj vad rörigt det blev, jag fick varken bild eller någon signalstyrka med den gamla Viasatboxen heller.

Det har dock löst sig nu, kabeln hade blivit klämd på väg in i huset.

Tack ändå för hjälpen :)

jo1
2016-04-12, 19:09
hmm där ser man folk tänker inte på kabeln
men som sagt lite klämd så kan det gå galet så se till att ni inte har 90graders
böj på kabeln heller