handdator

Visa fullständig version : Canal Digital IPTV i Dator/Kodi



cykelstyre
2016-04-18, 21:48
Hej,

Jag har försökt söka i tidigare trådar här på forumet utan att hittat något som hjälpt mig i detta på ett bra sätt, så testar att skapa en ny tråd.

Jag har sedan en tid tillbaka en IPTV-box från Canal Digital (Arris VIP2853) och får signalen via stadsnät. Jag har försökt titta på en lösning där jag kan skicka signalen till min mediaserver som sedan delar ut de i nätverket så jag kan titta på den TV/Dator jag vid tillfället befinner mig vid. Det jag skulle önska lite assistans med är att förstå hur det hela hänger ihop och skulle fungera (om det ens är möjligt?).

Jag har ikväll testat att labba lite med tv-boxen och wireshark och har lyckats få fram alla multicast-adresser för de kanalerna jag har på mitt abonnemang. Jag kunde därefter spela upp dessa strömmar i VLC på min dator när jag kopplat in mig i "TV-uttaget" i min stadsnätburk. Detta fungerade dock endast med de fria kanalerna, svt+tv4, resterande har väl någon form utav kryptering/kodning på sig.
Jag skruvade också upp boxen och noterade att under hårddisken satt där ett kort.

Så till min fråga, är det på något sätt möjligt, med hjälp av någon annan box/hårdvara/mjukvara att få in denna IPTV signal så jag kan skicka den till min mediaserver och då kunna se på TV på alla mina skärmar här hemma?
Skall också förtydliga att jag har inget behov av att kunna se olika kanaler på olika skärmar samtidigt eller liknande, utan bara ha möjligheten kunna se på TV från vilken skärm jag vill och inte vara låst till den skärm där boxen är inkopplad.

Min mediaserver stödjer m3u-spellistor samt HDHomerun tuner, är det något som man kan använda sig av i detta fallet möjligen?

Leatherface
2016-04-18, 23:59
Du måste ju köra en cam som klarar av krypteringen och vet inte om dom kör med Conax på IPTV som över kabeltv nätet för då skulle det vara möjligt tillsammans med kort.
Annars är det nog inte så mycket att göra åt det.