handdator

Visa fullständig version : Får ej parabol att funka?



kapish
2016-06-01, 21:16
Hallå!

Jag är på semester med husvagnen och tänkte ta med min mottagare för att ha med kanalerna på semestern när det är dåligt väder osv. Men jag kan omöjligt få det att funka. Jag provade så att allt funkade hemma innan jag åkte, och det gjorde det. Jag känner mig dumförklarad, jag antar att det är något som gått sönder, men isåfall vad kan det vara?

Problemet är, jag får inget som helst utslag på signalmätaren. Hur jag än vrider och vänder på parabolen.

Parabolhuvuden är båda nyköpta.
Mottagaren är ca 3-4 månader gammal (VU+ Solo Zero)

Som sagt, allt funkade hemma, men efter resans gång så funkar det inte alls. Jag tänkte att det är några träd ivägen, så signalen lär inte vara den bästa. Men det är 0% på all signalmätning oavsett vad jag gör.

Tacksam för all hjälp!
Mvh, kapish

Schwede30
2016-06-01, 22:12
Sitter den på vagnen eller tar du ut den och sätter den på marken utanför vagnen? Hur stor är parabolen? Har du kollat riktningen du sätter upp parabolen i? (Finns det hus i närheten så kan du kolla åt vilket håll de parabolerna är riktade åt) Kolla anslutningarna på kablarna så att de sitter fast ordentligt och att jordflätan runt kabeln inte kommer åt centrumledaren.

atomized
2016-06-02, 06:13
Du skriver att det är träd i vägen. Träd förstör signalen ganska effektivt så för att prova bör du testa på ett ställe där det inte är några träd i vägen.

kapish
2016-06-02, 09:11
Sitter den på vagnen eller tar du ut den och sätter den på marken utanför vagnen? Hur stor är parabolen? Har du kollat riktningen du sätter upp parabolen i? (Finns det hus i närheten så kan du kolla åt vilket håll de parabolerna är riktade åt) Kolla anslutningarna på kablarna så att de sitter fast ordentligt och att jordflätan runt kabeln inte kommer åt centrumledaren.

Parabolen är 70x80cm och står på ett parabolstativ utanför husvagnen. Jag har kollat hus i närheten och hur dom har riktat parabolen, så riktningen bör ju vara rätt. Kollat alla kontakter och jag har inte kunnat se något problem

kapish
2016-06-02, 09:12
Du skriver att det är träd i vägen. Träd förstör signalen ganska effektivt så för att prova bör du testa på ett ställe där det inte är några träd i vägen.

Provat att försöka sikta mig in genom träden men det är ingenting ändå, med endast någon tallkvist är ivägen. Tycker ändå att ett utslag ska väl hända då?

atomized
2016-06-02, 10:37
Provat att försöka sikta mig in genom träden men det är ingenting ändå, med endast någon tallkvist är ivägen. Tycker ändå att ett utslag ska väl hända då?

Det är svårt att säga exakt hur mycket trädgrenar som ev. kan tillåtas vara i vägen. Min personliga erfarenhet är att ganska lite träd förstör signalen rejält. Det är inte riktigt så enkelt att det bara behövs ett "hål" motsvarande parabolens storlek genom trädkronorna. P.g.a. den s.k. "fresnel-zonen" behövs en större fri öppning framför parabolen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

viairdeto
2016-06-02, 10:50
Tyvärr, genom träd blir signalen ganska dämpad, även ifall man tycker att det borde komma igenom. Testa först att flytta parabolen där det inte finns några träd för att ha som referens. Sedan när du vet vilken signalnivå det kan bli på några specifika kanaler och frekvenser, och försök maxa signalen, prova att flytta den där träden är så kan du se att det blir ganska svårt att se genom träd, eller annat som dämpar signalen.
Atomized har rätt.
Det är samma sak som i lägenheter, där man försöker sätta upp en parabol genom något litet förråd eller toaletten som har en liten fönsteröppning och man tror att det borde kunna gå att få igenom signalen. Finns det inte tillräckligt med energi, så räcker det inte. Det blir inte tillräcklig kvalitet så att du får signal.

rolrn
2016-06-02, 12:31
Testade samma sak tidigare i veckan. Fick bara 25% kvalité. Slutade med att jag vred LNB ännu mer och fick helt plötsligt 96%.

Så, justera i sidled och lutning för maximal kvalité, vrid sedan LNB:n moturs (sett framifrån parabolen).

EDIT: Det kan även vara så att du har bränt en säkring i boxen. Den som ström matar LNB:n.. Ingen ström, ingen signal.

kapish
2016-06-02, 12:57
Testade samma sak tidigare i veckan. Fick bara 25% kvalité. Slutade med att jag vred LNB ännu mer och fick helt plötsligt 96%.

Så, justera i sidled och lutning för maximal kvalité, vrid sedan LNB:n moturs (sett framifrån parabolen).

EDIT: Det kan även vara så att du har bränt en säkring i boxen. Den som ström matar LNB:n.. Ingen ström, ingen signal.

Hur kollar jag om det är fallet? Det är något sånt jag nästan misstänkt med tanke på att det är 0% konstant...

kapish
2016-06-02, 13:03
provat med vanligt single lnb fäste i parabolen också nu, och riktat rakt mot satelliten (utan träd ivägen) men ändå ingenting. Placerat parabolen lite här och där som det är fri sikt för parabol>satellit.(ca 10-15m öppning). Men ändå inte något utslag? Känns som att något måste gått sönder...

Ibrahim
2016-06-02, 13:11
Kontrollera kabalerna noga mellan boxen och parabolen annars det kan vara tunern.
Det kan också vara adaptern som inte ger 12 volt.

kapish
2016-06-02, 13:33
Kontrollera kabalerna noga mellan boxen och parabolen annars det kan vara tunern.
Det kan också vara adaptern som inte ger 12 volt.

Var iväg och köpte en kabelstump för att räkna bort det, kopplade den direkt från huvud till mottagare så vi skippade switch & skarv. Men det är ändå 0%... Adaptern funkade hemma, så den borde väl också funka här tycker jag?

rolrn
2016-06-02, 13:40
Jag pratar inte om ev. säkring i PSU:en. Det bör finnas en intern säkring som skyddar matningen till LNB:n. Den kan lätt lösa ut om man kopplar in LNB-kablen medans mottagaren är strömsatt.

kapish
2016-06-02, 13:47
Jag pratar inte om ev. säkring i PSU:en. Det bör finnas en intern säkring som skyddar matningen till LNB:n. Den kan lätt lösa ut om man kopplar in LNB-kablen medans mottagaren är strömsatt.

Hmm, en säkring i boxen eller vad menar du? Som går att byta? Känner mig dumförklarad nu igen. Kan knappt tänka klart när det bara ska strula såhär..

matkoh
2016-06-02, 15:55
Hmmmm.

Om du "råkade" koppla in parabolkabel med strömmen igång, så kan du mycket väl bränt tunern, det finns inget skydd i en DB.

kapish
2016-06-02, 17:29
Hmmmm.

Om du "råkade" koppla in parabolkabel med strömmen igång, så kan du mycket väl bränt tunern, det finns inget skydd i en DB.

Var ganska så noga med att stänga av boxen i början, men efter en 10 försök så fuskade man väl någon gång och "oj", stoppade i kabeln ändå...

Schwede30
2016-06-02, 21:29
I menyn för LNBn; antar att det finns en sådan även i Dreambox, har du kollat att LNBt är spänningssatt? (i andra mottagare finns det ofta ett val LNB av/på.)

DennisOlof
2016-06-03, 11:55
Låna någon annans box tillfälligt, oavsett vilken leverantör det är, Viasat, CD eller liknande.

Funkar LNBn och kabeln så kan man i menyer på boxen se att man har signalstyrka och att boxen tar emot,
att man sedan inte kan titta på kanaler är ju en sak men då vet man att kabeln är OK, signalmottagingen
fungerar. Då är det din egen box som inte fungerar.

Oooppss det där var nog helt fel, såg nu början av tråden. Aja kanske är till hjälp men troligt inte.

kapish
2016-06-03, 15:28
I menyn för LNBn; antar att det finns en sådan även i Dreambox, har du kollat att LNBt är spänningssatt? (i andra mottagare finns det ofta ett val LNB av/på.)

Inga inställningar är ändrade sen jag åkte hemifrån, så det bör ju inte vara någon inställning? Kan iallafall inte se någon sådan inställning runt om i menyerna

kapish
2016-06-03, 15:30
Låna någon annans box tillfälligt, oavsett vilken leverantör det är, Viasat, CD eller liknande.

Funkar LNBn och kabeln så kan man i menyer på boxen se att man har signalstyrka och att boxen tar emot,
att man sedan inte kan titta på kanaler är ju en sak men då vet man att kabeln är OK, signalmottagingen
fungerar. Då är det din egen box som inte fungerar.

Oooppss det där var nog helt fel, såg nu början av tråden. Aja kanske är till hjälp men troligt inte.

Njaa, det blir lite svårt då jag är ca 25 mil hemifrån. :-) känner väl inte för att gå till någon okänds hus för att kolla om dom har någon box att låna ut, eller om jag kan kolla min box på deras parabol. Man känner väl folk här uppe men man vill väl ändå inte besvära, är väl inte tänkt att kolla på tv under semestern i husvagnen..

kapish
2016-06-03, 15:33
Tror jag lägger ner detta projekt för denna gång, ska hem och vända om ca en vecka. Och sen åka upp till husvagnen igen. Den står ändå här till Oktober så har några försök på mig. :-) Får kolla boxen där hemma, är det så att den är paj får man ta med en annan av boxarna eller köpa en ny.

Tack för erat tålamod att försöka hjälpa mi iallafall, vi kanske hörs om två veckor mer samma bekymmer igen... ;-)

Ibrahim
2016-06-03, 15:37
En av dom är pajat.
Tuner eller strömadapter som inte ger ut 12 Volt.

kapish
2016-06-03, 15:53
En av dom är pajat.
Tuner eller strömadapter som inte ger ut 12 Volt.

Antar att tunern inte är något att laga? Och varför skulle adaptern ej ge ut 12 volt?

exiluxis
2016-06-07, 17:48
Fungerar det att bläddra mellan menyer och sökning mm så bör adaptern fungera. (kan ha fel)
En fundering, om du kopplar in en satfinder och ställer den på max så bör den väl pipa om den får någon ström även om signalen är svag/obefintlig?
Om tunern har en säkring så kolla den annars tror jag att det är billigare att köpa en ny tuner än att skicka den gammla på lagning.

(Den ger 12 v om du får en bild, frågan är om den ger tillräckligt med ampere för att driva hela)

kapish
2016-06-10, 10:50
Nu förstår jag ingenting igen. Är hemma nu och kopplade in boxen i sovrummet, allt hoppade igång direkt utan några problem alls... vad gör jag för fel i husvagnen? Har kollat alla kablar, alla kontakter, båda LNB:n är nya

Ibrahim
2016-06-10, 11:07
Då behöver du endast höja & sänka parabolen för att du ska få signalen eftersom alla platser är inte lika som du har hemma.

kapish
2016-06-10, 11:51
Då behöver du endast höja upp & sänka ner parabolen för att du ska få signalen eftersom alla platser är inte lika som du har hemma.

Tycker jag har provat med det. Har höjt och sänkt, vridit och vänt men icke. Måste vara något väldigt simpelt fel ändå då som du säger?

Ibrahim
2016-06-10, 11:57
Parabol är mycket känslig allt måste vara perfekt för att man ska få signal om husvagnen står lite snett då försvinner signal.

kapish
2016-06-10, 13:00
Parabol är mycket känslig allt måste vara perfekt för att man ska få signal om husvagnen står lite snett då försvinner signal.

Parabolen står på ett parabolstativ bakom husvagnen, så positioneringen på den ska ej ha betydelse.

Tycker jag skannat av varje millimeter av himlen i riktning mot satelliterna...

DennisOlof
2016-06-10, 13:57
kapish, bra då var det inget fel på boxen.

Jag tycker du ska skaffa en satbeeper eller enklare signalmätare, om man ofta måste rikta in praboler, t.ex. som du beskriver, med en husvagn så är det
faktiskt ganska bra med en mätare som hjälp. Det är inte så svårt att rikta in en parabol men det kan vara krångligt och besvärligt speciellt om man inte
riktigt vet om det är fri sikt till satelliten, träd kan utgöra hinder osv. Du kanske bör prova lite hemma med parabolen och stativet, träna
lite så blir det nog bra ska du se.

Jag blev bättre på att rikta in min parabol efter att jag gjort det några gånger, pga justering och annat. Så nu när man har lite mer vana så är
det inte så farligt.

Men trots det blir man ändå frustrerad varje gång man håller på med det, pga det är millimeter justeringar som ger effekter när man försöker
optimera mottagningen till max. Att däremot hitta satelliterna är inte så besvärligt. Det man ska göra är att justera lite i sidled och mer i höjdled,
när man hittat rätt i höjdled, justerar man in den och låser ner, sedan är det bara vrida höger och vänster tills man kommer rätt.

Schwede30
2016-06-10, 16:29
Hur är det med strömförsörjningen i husvagnen? Ett väldigt långskott, men om husvagnen inte klarar av att driva box och TV och LNB.

kapish
2016-06-10, 21:20
kapish, bra då var det inget fel på boxen.

Jag tycker du ska skaffa en satbeeper eller enklare signalmätare, om man ofta måste rikta in praboler, t.ex. som du beskriver, med en husvagn så är det
faktiskt ganska bra med en mätare som hjälp. Det är inte så svårt att rikta in en parabol men det kan vara krångligt och besvärligt speciellt om man inte
riktigt vet om det är fri sikt till satelliten, träd kan utgöra hinder osv. Du kanske bör prova lite hemma med parabolen och stativet, träna
lite så blir det nog bra ska du se.

Jag blev bättre på att rikta in min parabol efter att jag gjort det några gånger, pga justering och annat. Så nu när man har lite mer vana så är
det inte så farligt.

Men trots det blir man ändå frustrerad varje gång man håller på med det, pga det är millimeter justeringar som ger effekter när man försöker
optimera mottagningen till max. Att däremot hitta satelliterna är inte så besvärligt. Det man ska göra är att justera lite i sidled och mer i höjdled,
när man hittat rätt i höjdled, justerar man in den och låser ner, sedan är det bara vrida höger och vänster tills man kommer rätt.

Har en lite äldre simpel beeper, men såklart så hade man ju kommit ihåg att packa med allt förutom den.. vilket är ganska jobbigt då det är en 3-4 timmars bilresa.

Hade liknande problem hemma när jag provade med stativet och parabolen, provade ju allt i husvagnen på min gård så att det funkade. Med precis samma uppsättning som det är där husvagnen står nu. Hade problemet där också att det var 0% ett tag innan jag lyckades hitta rätt.. så antagligen är det ju bara min begränsade kunskap med att ställa in paraboler som strulade till det, vilket är lite tråkigt då jag var där i ~2 veckor och hela tiden antog att det var boxen som var trasig.

Ska dit om ca 1,5 vecka igen, så ska åter försöka tackla problemet och denna gång vinna.. med en beeper som förhoppningsvis hjälper mig från att inte slita håret av skallen :-)

kapish
2016-06-10, 21:21
Hur är det med strömförsörjningen i husvagnen? Ett väldigt långskott, men om husvagnen inte klarar av att driva box och TV och LNB.

Husvagnen står på en camping med 220v. Så elen är inte ett problem, bör väl inte vara iallafall :-)

DennisOlof
2016-06-11, 18:07
Kapish, åååhhh vad drygt, jobbigt värre.

Hoppas verkligen det går bättre för dig nästa gång, det ska inte vara några större problem med en satbeeper, leta upp lite material
på nätet och läs på lite mer, så du inte missat något, kolla om det finns tips. Undantag är väl Astra 28.8 och svaga satelliter
som kräver stor parabol. Men för vanlig mottagning så ska det gå.

Om du har en standardbox ta med den också så du kan prova med den hur det funkar. Kan vara något med sladden eller så, vilket
vore trist. Bra om du har någon extra sladd, även om den är kortare, som du VET fungerar som är testad osv.

Tur man inte behövt ratta in paraboler så många gånger, man blir alltid lite frustrerad för det är så pilligt att få det optimalt och bra.

jo1
2016-06-11, 20:42
saken är ju att du vet inte ens vilken vinkel det ska vara på parabolen
eftersom du har stativ och det är väl inte i 90grader lodrätt
så då blir det automatiskt fel från början
kolla upp vilken elevationsvinkel du behöver på den plats du befinner dig sen om det är träd
ivägen så är det kört hjälper inte att flytta parabolen höger eller vänster
den måste ändå peka mot tex det trädet som är i vägen
har du en kompass kolla vart söder läge är sen testa att justera parabolen
börja här och gå vidare
http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

kapish
2016-06-12, 22:17
Kapish, åååhhh vad drygt, jobbigt värre.

Hoppas verkligen det går bättre för dig nästa gång, det ska inte vara några större problem med en satbeeper, leta upp lite material
på nätet och läs på lite mer, så du inte missat något, kolla om det finns tips. Undantag är väl Astra 28.8 och svaga satelliter
som kräver stor parabol. Men för vanlig mottagning så ska det gå.

Om du har en standardbox ta med den också så du kan prova med den hur det funkar. Kan vara något med sladden eller så, vilket
vore trist. Bra om du har någon extra sladd, även om den är kortare, som du VET fungerar som är testad osv.

Tur man inte behövt ratta in paraboler så många gånger, man blir alltid lite frustrerad för det är så pilligt att få det optimalt och bra.

Hoppas också det, ska läsa på lite innan jag åker upp igen. Japp, det gäller endast CD och Via satelliterna, så jag tycker det bör vara rätt simpelt när man väl lyckas klura ut det.

Tänkte ta med en orginalbox, har en kabel där uppe som jag köpte endast för att kolla om det var den det var fel på. Då den är ny så bör ju inte den vara trasig iallafall..

Ja, det känns ju inte som att man vill göra det till en vana att rikta in paraboler med tanke på hur det går nu..

kapish
2016-06-12, 22:19
saken är ju att du vet inte ens vilken vinkel det ska vara på parabolen
eftersom du har stativ och det är väl inte i 90grader lodrätt
så då blir det automatiskt fel från början
kolla upp vilken elevationsvinkel du behöver på den plats du befinner dig sen om det är träd
ivägen så är det kört hjälper inte att flytta parabolen höger eller vänster
den måste ändå peka mot tex det trädet som är i vägen
har du en kompass kolla vart söder läge är sen testa att justera parabolen
börja här och gå vidare
http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

Jo, så är det. Men jag tycker mig ha provat alla vinklar som finns.

Fast uppenbarligen så hjälper det väl ändå att flytta en parabol åt höger eller vänster, förutsatt att det kommer utanför trädens riktning. Använde mig av SatFinder appen och enligt den, så skall det vara fri sikt till satelliterna.

Vet vart söderläget är, det är redan kollat.

Schwede30
2016-06-13, 06:01
Du har inte husvagnen ståendes på tomten så att du kan prova både "hemma" och borta"?

DennisOlof
2016-06-13, 11:32
kapish det är en bra ide, om du har en box du VET fungerar samt en kabel. Då ska det gå bra. Och kör man en satbeeper och LNBn inte är trasig, så ska man kunna hitta satelliterna utan allt för stora problem. Så länge som man vet att man ligger ungefär rätt i höjdled så krävs det inte mycket för att hitta en satellit.

Sedan måste man ta reda på vilken det är, kan man ofta se i originalboxen eller liknande, sedan bara titta på listan över satelliter, flytta parabolen i sidled tills man hittar en ny och kolla vilken det det är. Sedan vem man vilket håll man ska vrida för att komma till rätt satellit. Tar man det stegvis i början så går det ofta bra. Med lite mer vana så går det ännu bättre och snabbare.

kapish
2016-06-13, 21:38
Du har inte husvagnen ståendes på tomten så att du kan prova både "hemma" och borta"?

Nej, husvagnen står där tills slutet av september. Jag provade hemma innan jag tog upp husvagnen, och efter många om och men så funkade det hemma på gården.

kapish
2016-06-13, 21:48
kapish det är en bra ide, om du har en box du VET fungerar samt en kabel. Då ska det gå bra. Och kör man en satbeeper och LNBn inte är trasig, så ska man kunna hitta satelliterna utan allt för stora problem. Så länge som man vet att man ligger ungefär rätt i höjdled så krävs det inte mycket för att hitta en satellit.

Sedan måste man ta reda på vilken det är, kan man ofta se i originalboxen eller liknande, sedan bara titta på listan över satelliter, flytta parabolen i sidled tills man hittar en ny och kolla vilken det det är. Sedan vem man vilket håll man ska vrida för att komma till rätt satellit. Tar man det stegvis i början så går det ofta bra. Med lite mer vana så går det ännu bättre och snabbare.

Hmmm, kan man se i en orginalbox vilken satellit den hittar?

viairdeto
2016-06-13, 22:27
Hej !
Var noga med att använda helst samma utrustning som du testar hemma, dvs samma dekoder, samma nätadapter (230V->12V), samma kabel, helst skall du ha provat parabolen, LNB'erna samt Diseq-switchen hemma, innan du ger dig iväg. Så fort du ändrar något, så kan man tro att man gör precis samma som hemma, men när väl är på plats, så räcker det att en parameter är felaktig och man står där i timmar o kämpar, man hittar inget och blir frustrerad. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte kan vara sönder. En originaldekoder kommer inte att hitta flera satelliter.
Ifall du har fri sikt för parabolen och övriga grejer är testade hemma, så kommer du garanterat att hitta satelliten.

DennisOlof
2016-06-14, 18:10
kapish, kanske, det beror på, en del boxar visar namnet på satelliten eller leverantören, olika beroende på vilken box du använder.

kapish
2016-06-16, 01:23
Hej !
Var noga med att använda helst samma utrustning som du testar hemma, dvs samma dekoder, samma nätadapter (230V->12V), samma kabel, helst skall du ha provat parabolen, LNB'erna samt Diseq-switchen hemma, innan du ger dig iväg. Så fort du ändrar något, så kan man tro att man gör precis samma som hemma, men när väl är på plats, så räcker det att en parameter är felaktig och man står där i timmar o kämpar, man hittar inget och blir frustrerad. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte kan vara sönder. En originaldekoder kommer inte att hitta flera satelliter.
Ifall du har fri sikt för parabolen och övriga grejer är testade hemma, så kommer du garanterat att hitta satelliten.

Yes, det är exakt samma saker jag provade med hemma som nu är med husvagnen. Ska plugga lite nu och komma ihåg att ta beepern med mig när jag åker nästa gång..

kapish
2016-06-22, 16:49
Hallelujah! Efter många svordomar och funderingar så funkar det! Blev betydligt mycket lättare när beepern var med, även fast det krånglade ett tag ändå...

Tack för alla som hade tålamodet och hjälpen och tipsen jag fick! 90%+ på signalstyrka & kvalité! :D

kapish
2016-06-24, 18:15
Men jag tycker ändå det är lite konstigt, med beepern så hittade jag satelliten där jag trodde att jag hade en öppning med fri sikt till satelliten. Men kvalitén var endast 29% på 6an. Bytte man över till en av Via's filmkanaler så var det väl närmare 10% och bilden bara hackade/blev pixlig. Så jag flyttade parabolen 10 meter till en stor öppning mellan träden och det blev som sagt 90% på både Via och CD. Det är verkligen så väldigt känsligt med mottagningen för satelliter alltså?

matkoh
2016-06-24, 19:31
Hmmm.

En kvist i vägen dödar bilden.

Schwede30
2016-06-24, 22:03
Samma svar fast med några fler ord. Våglängden på signalen är i samma storlek som bladen. Ett träd blir därför ett effektivt filter under tiden bladen sitter på => ingen signal