handdator

Visa fullständig version : Dags att fundera på att övergå från MythTv till Tvheadend och Openelec?



Erik-NA
2016-08-05, 08:46
Har kört MythTv med ffdecsawrapper i många år, senast med Mythbuntu 14.04. Men nu verkar stödet för ffdecsawrapper sakta men säkert somna in då uppdateringarna blir färre.
Har försökt läsa om ffdecsawrapper fungerar i Ubuntu 16.04, vilket det verkar göra. Dock är det problem med vissa transponders, förmodligen även med Mythbuntu 14.04

Dags att fundera på ett byte till TvHeadend?

bifurkation
2016-08-05, 18:56
Jag har funderat på den övergången många gånger. Själv använder jag bara min mythtv-setup för inspelningar med Boxer, och då måste man använda Ca-modul, vilket mythtv verkar hantera bättre än TVheadend. Men för live-tv och typ Comhem eller Viasat skulle jag ta TVheadend ögonaböj, ffdescawrapper är det så mycket meck med. Men Myths dubbletkontroll och allt sånt gör det fortfarande till den bra inspelningsstation.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Erik-NA
2016-08-05, 21:05
LiveTv tittar vi nog minst på. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgränssnittet) och spela in sådant som vi är intresserade av. Och det är ju MythTv riktigt bra på. Både in spelning och uppspelning.

kaptenmorgan
2016-08-06, 16:25
LiveTv tittar vi nog minst på. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgränssnittet) och spela in sådant som vi är intresserade av. Och det är ju MythTv riktigt bra på. Både in spelning och uppspelning.

Detta fixar du lätt med tvheadend och TVHGuide till din android telefon.
Går att hämta EPG ota, men jag kör med webgrab+plus.

Erik-NA
2016-08-08, 18:56
Har testat lite med OpenElec ovh MythTv som backend. Får inte till svenskt text på vissa kanaler och inspelningar. Exempelvis National Geographic HD på Canal Digital. Den kanalen skickar ut texten via textTv? MythFrontEnd fixar detta med ett aktivt val, "välj textning från text-tv" men OpenElec verkar sakna stöd för detta?

Leatherface
2016-11-01, 03:16
Kodi stöder inte texttv textning utan bara DVB textning.
TVheadend gör om texttv textningen till ett format som Kodi förstår så där får man text med Kodi.

Erik-NA
2017-12-24, 11:21
Har otroligt svårt att lämna MythTv av flera anledningar. Den största är att jag har kört den i flera år och kan den rätt bra (tycker jag iaf, har nog mer att utforska). Den andra är att familjen är van vid MythFrontend som frontend och när jag provat med andra frontends så har det blivit tummen ned.

_com_bort_
2017-12-25, 23:23
Vilken av dessa varianter av frontend/backend skulle ni rekomendera om man vill köra igång sitt FireDTV-kort i burken?
Det är DVB-C varianten av dessa kort som jag har.

MVH

Leatherface
2017-12-26, 07:23
Skulle nog säga TVheadend och om du kör med Kodi klienter så får du även texttv textning som inte annars fungerar.

_com_bort_
2017-12-26, 23:52
Okej

Det jag behöver är då:

Installera TVheadend på datorn där FireDTVkortet sitter.
Installera Kodi på klienterna som raspberry, ios, windows.

Ingår drivrutiner för FireDTV i TVheadend eller kör jag med dom som följer med kortet till Windows?
Vill helst installera så lite drivrutiner som möjligt då det lätt blir mer krångel med flera olika installationer/avinstalleringar.

Hur ser ni på kvalitén på detta kort (FireDTV) jämfört med dagens USBlösningar?

MVH

Leatherface
2017-12-27, 00:24
Okej

Det jag behöver är då:

Installera TVheadend på datorn där FireDTVkortet sitter.
Installera Kodi på klienterna som raspberry, ios, windows.

Ingår drivrutiner för FireDTV i TVheadend eller kör jag med dom som följer med kortet till Windows?
Vill helst installera så lite drivrutiner som möjligt då det lätt blir mer krångel med flera olika installationer/avinstalleringar.

Hur ser ni på kvalitén på detta kort (FireDTV) jämfört med dagens USBlösningar?

MVH
Drivrutinerna är för Linux så fungerar det i MythTV och andra program så fungerar det i TVheadend med.
Inte kollat upp det men finns en stor chans att det redan ligger i kerneln direkt.
Har ingen erfarenhet av det där kortet men kör själv med en sån här
https://www.hdhomerun.net/product.aspx

Avkodning av kanalerna sker direkt i TVheadend då den har inbyggd softcam och det går kompilera stöd för CA moduler med.

_com_bort_
2017-12-31, 10:38
Drivrutinerna är för Linux så fungerar det i MythTV och andra program så fungerar det i TVheadend med.
Inte kollat upp det men finns en stor chans att det redan ligger i kerneln direkt.
Har ingen erfarenhet av det där kortet men kör själv med en sån här
https://www.hdhomerun.net/product.aspx

Avkodning av kanalerna sker direkt i TVheadend då den har inbyggd softcam och det går kompilera stöd för CA moduler med.

Så om jag installerar denna senaste version:
https://tvheadend.org/projects/tvheadend/wiki/AptRepository

Så borde drivrutiner redan finnas med om jag kör exempelvis en nyare Linux mint variant?
https://blog.linuxmint.com/?p=3458
Då borde jag bara kunna plugga in mitt FireDTV-C och börja konfigurera direkt?

Vill bara höra mig för lite innan jag börjar :)
Tips från erfarna användare mottages tacksamt.

MVH

kaptenmorgan
2017-12-31, 11:45
Har tv-kortet stöd i linux så är det bara o tuta o köra. Det är väl den biten som kan vara lite jäkligt. Jag hittade svinbilliga dvb-s2 kort, typ 120 kr styck. Fungerade klockrent. Servern gick åt i en översvämning så jag beställde nya kort, men då var chipet nån rev nyare, så då funkar dom inte. Linux hittar kortet men går inte att se något med det. Så linux och tv-kort kräver en del "planering" innan man sätter igång.
Jag själv kompilerar numera alltid tvheadends senaste version, aldrig haft några problem.