handdator

Visa fullständig version : CI+ till Vu+



Cuboidjunk
2016-12-19, 12:13
Hej ni glada,

Är det någon här som vet vilken version man ska köra för att få igång CI+ på en Solo2?
Jag har provat med VTi och OpenPLI, men inte riktigt förstått det där med Cams och plugins riktigt.

Skulle uppskatta all den hjälp jag kan få :)

matkoh
2016-12-19, 12:22
Hmmmm.

CI+ går inte med softcam, du måste ha en CA-modul + kort i boxen.

Cuboidjunk
2016-12-19, 12:38
Hmmmm.

CI+ går inte med softcam, du måste ha en CA-modul + kort i boxen.

Jag har Viasats CI+ modul och kort, men kan inte "starta kanalerna".

matkoh
2016-12-19, 12:49
Hmmmm.

Vet inte om det funkar med Via, däremot funkar CanalDigital CA+ modul.

Cuboidjunk
2016-12-19, 12:57
Jag tänkte så att om systemet (t.ex OpenPLI) har inbyggt CI+ mjukvara så måste modulen fungera.
Läste att VTi skulle fungera men vet ej hur.

Leatherface
2016-12-19, 13:03
Openpli har inte CI+ stöd.
Själva modulen funkar men inte kanaler som kräver CI+.
Vad jag läst så funkar Viasats modul bara i vissa boxar bla. Mutant HD2400.
Det eftersom den har nån hårdvara som modulen känner igen.

Cuboidjunk
2016-12-19, 14:51
Det är såhär med Viasat och deras modul. Så länge mottagaren du sätter modulen i är CI+ så fungerar kortet och du kan titta på dina kanaler.

Det jag behöver är mjukvaran som lurar boxen att jag kör CI+ istället för CI (som boxen bara har).

bbra2000
2016-12-19, 16:13
Det är såhär med Viasat och deras modul. Så länge mottagaren du sätter modulen i är CI+ så fungerar kortet och du kan titta på dina kanaler.

Det jag behöver är mjukvaran som lurar boxen att jag kör CI+ istället för CI (som boxen bara har).

Vet inte om det här hjälper dig.
https://www.comhit.net/showthread.php/38368-Ny-på-satellit-önskan-4k-med-både-CD-Viasat-i-samma-box?p=250817&viewfull=1#post250817

Cuboidjunk
2016-12-23, 12:12
Jag har nu provat OpenATV och där kan man välja "CI plus 1,2", "CI plus 1,3" och "auto".

Mitt Viasatkort/modul fungerar dock fortfarande inte. Modulen är CI+ och vad jag kan se så har OpenATV stöd för CI+ i mjukvaran. Men varför fungerar det då inte?
Jag ringde Viasat och frågade om modulen och de sa att den fungerar i alla maskiner som har stöd för CI+, och detta har jag testat med positivt resultat.

Nu är jag ledsen ;-(

Leatherface
2016-12-23, 21:18
Läs tidigare svar som förklarar varför.

Den här löser dina problem det är samma box som Mutant som nämnts tidigare.
https://www.satking.de/Empfangstechnik/Satelliten-Receiver/HDTV-Receiver/AX-Quadbox-HD-2400-E2-Twin-2x-DVB-S2-Linux-Receiver-ohne-HDD.html

Stickan
2016-12-23, 22:10
Testa med OpenATV 5.3. Funkar perfekt utan att göra något. Bara in med Cam Ci+ Conax och Duo2 i mitt fall, och ComHem pairade kanaler avcodas direkt.

Skickat från min P9000_Lite via Tapatalk

Leatherface
2016-12-24, 13:17
Nu har det redan nämts tidigare att Viasat har gjort nåt special med sin modul som gör att den bara funkar i vissa modeller och Vu+ är inte en av dom.
Då utgår jag iaf från att dom som testat har gjort rätt då dom testat.
Med Comhem funkar det utmärkt om man bortser från textningen men dom kanske har fått till det med?

cloggs
2017-01-13, 01:33
Testa med OpenATV 5.3. Funkar perfekt utan att göra något. Bara in med Cam Ci+ Conax och Duo2 i mitt fall, och ComHem pairade kanaler avcodas direkt.

Skickat från min P9000_Lite via Tapatalk

Även HD-kanaler?

ricki
2017-01-13, 11:48
Då kan man lika bra använda deras box istället för modulen, om man tvunget ska köra Viaspratt.

cloggs
2017-01-16, 09:59
Hej

Jag har comhems tv-modul, när jag använder den direkt i tv så avkodas alla hd kanaler.

får dock inte igång HD-kanaler när jag använder den i min vu+ solo4k - har provat openPli och openATV.

MickeStenis
2017-01-21, 13:48
Hej
hur är det med cd om man vill använda flera tuners tex. med en solo2 eller solo4k hur gör man för att få igång så man kan använda alla tuners

Bozze
2017-08-01, 12:12
Stickan (https://www.comhit.net/member.php/209-Stickan)
Såg att du har en DM900, funkar den med ComHem Ci+?
Jag har också en DM900 som funkade kanon med ComHem Ci+ i ca 4 månader sen så slutade den att känna av ci+ modulen :-(
jag körde Open PLi 5.0, har även provat OpenATV 6.0 & 6.1 men den känner inte av Ci+ modulen längre :-(
Ci+ modulen funkar i TV'n så det är nog inget fel på den.
mvh
Bosse

jo1
2017-08-01, 19:39
viasat har en nds modul har inget med ci+ modul att göra då det är 2 helt olika
krypteringsysten så hur har ni tänka att använda ci+modul som är för conax osv medan via kör med nds modul ju ?

ricki
2017-08-01, 19:45
Vag jag vet så använder comhem conax.

Leatherface
2017-08-02, 05:46
Ja Comhem använder Conax ingen som pratat om köra Viasat modul för Comhem vad jag ser.
Dessutom så är Viasats kryptering Videoguard, NDS är företaget som skapat krypteringen.

kermith
2017-08-27, 13:09
Har sett att tråden började för ett tag sedan så kanske det finns något nytt som kan fungera.

Jag har en VU+ UNO 4K DVB-C hemma och där fungerar min ComHem CI+ modul alldeles utmärkt med OpenPli. Det var bara att stoppa in CI+ modulen med det pairade kortet till CI+ modulen och allt fungerar.

Nu tänkte jag skaffa en VU + Ultimo 4K HD 1X DVB-S2 Twin FBC Tuner till landet där jag tänkte att ha en CI+ modul från Canal Digital och Viasat. Är det någon som kör liknande uppsättning och fungerar det bra?

Såg tidigare att det kunde bli problem med Viasat men har det kommit några nyheter som får det att fungera? Har ingen lust att använda Viasats fula boxar och dessutom vill jag bara ha en box som kan köra både CD och Viasat.

Tacksam för tips. @Leatherface kanske har något på lut? :o

Leatherface
2017-08-27, 15:48
Mutant HD 2400 är ett exempel på boxar som ska fungera.
Då har du också E2BMC med http://www.e2bmc.com
Annars finns ju dom andra vanliga images med till den.

kermith
2017-08-27, 16:03
Mutant HD 2400 är ett exempel på boxar som ska fungera.
Då har du också E2BMC med http://www.e2bmc.com
Annars finns ju dom andra vanliga images med till den.
Tack Leatherface. Jag visste att du alltid har koll.
Mitt "problem" är att jag kommer att snart få min Ultimo 4K, och vill gärna fortsätta att använda den boxen. Inget illa menat för ditt förslag är klockrent. Det är bara jag som har snöat in på VU+ boxar och gillar dem och nu alltså är min VU+ snart i mina händer.

Länken du skickade är ju intressant och blir lite exalterad över just OpenPli implementeringen i boxen. Men frågan är om att få Viasat att fungera.

Sent from my SM-T815 using Tapatalk

Leatherface
2017-08-27, 20:49
Tror inte det går att få igång på Vu+ boxarna tyvärr.
Men jag kan ha fel går bara efter vad som skrivits lite här och där.
Ska ha nåt med tunern i boxen att göra inte för att jag förstår vad den ska ha för betydelse.

https://www.comhit.net/showthread.php/38236-CA-Modul-Viasat/

Ser att de funkar i dom nyare Dreamboxarna med.

kermith
2017-08-27, 22:12
Tack Leatheface. Möjligtvis att Vu+ ( de nya boxarna) använder FBC tuner. Men ändå märkligt att jag kan köra ComHem CI+ i min Uno 4K och OpenPli. Dock har jag inte testat textning då jag bara kikar på sporten. Men skall undersöka det när jag är hemma i stan igen. Nu är jag på landet. Så det tar nån vecka eller två.



Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

Stickan
2017-08-28, 09:40
Stickan (https://www.comhit.net/member.php/209-Stickan)
Såg att du har en DM900, funkar den med ComHem Ci+?
Jag har också en DM900 som funkade kanon med ComHem Ci+ i ca 4 månader sen så slutade den att känna av ci+ modulen :-(
jag körde Open PLi 5.0, har även provat OpenATV 6.0 & 6.1 men den känner inte av Ci+ modulen längre :-(
Ci+ modulen funkar i TV'n så det är nog inget fel på den.
mvh
Bosse

Ledsen att jag inte svarat tidigare. Nu har jag givit bort mn DM900 till dotter och svärson. Dom har inte ComHem. Det blev litet väl mycket med 3 boxar i "TV-rummet". ;)

kermith
2017-09-06, 13:55
För att besvara min min egen fundering från inlägg #25 så fungerar textning alldeles utmärkt med CI+ och Uno 4K. :rolleyes:

ricki
2017-09-06, 15:05
[QUOTE=kermith;254932]För att besvara min min egen fundering från inlägg #25 så fungerar textning alldeles utmärkt med CI+ och Uno 4K.

Varför skulle inte textning fungera med CI+ ?

kermith
2017-09-06, 15:14
[QUOTE=kermith;254932]För att besvara min min egen fundering från inlägg #25 så fungerar textning alldeles utmärkt med CI+ och Uno 4K.

Varför skulle inte textning fungera med CI+ ?Det var någon som tidigare i tråden skrev att textning inte skulle fungera.

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

olo
2017-11-26, 01:32
Jag har en VU+ UNO 4K DVB-C hemma och där fungerar min ComHem CI+ modul alldeles utmärkt med OpenPli. Det var bara att stoppa in CI+ modulen med det pairade kortet till CI+ modulen och allt fungerar.

Jag förmodar att du är helt låst till att "bara" använda en kanal i taget? Du kan inte spela in en HD-kanal medan du tittar på en annan va? Kan du spela in en SD-kanal medan du tittar på en HD-kanal?

Det känns som hela boxens funktion faller om det inte går att recorda/streama flera kanaler samtidigt, vad ska man med en FBC-tuner (8st) om man bara kan använda en ?

Rätta mig om jag har fel, funkar det med flera så kommer jag kasta mig över Uno 4K boxen på studs! :) Eller har det kommit någon lösning så man kan köra ett Comhem hd-kort i kortslottet och med typ oscam?

SSIV
2018-01-03, 22:51
Hej
Fram tills nu klarat mig utan CA modul. Abonnerar Canal Digital Familjepaket (satellit) , gammal kort från SD boxen som är inte pairat.
Undrar om någon kör denna modul :
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/digitalbox-och-abonnemang/CAMCANALDIGCI/canal-digital-hd-ca-modul?scid=2_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

...och om den fungerar i Vu Duo2 och eventuellt i vilket image , själv har VTI 13.0.2 samt om man måste ringa till kundtjänsten för att paira kortet
Eventuellt tacksam för andra tips

Schwede30
2018-01-03, 23:42
Såg att Mutant har kommit ut med sin(?) 4K-box. Någon som vet vad det var i deras boxar som gjorde att de fungerade med CI+ och om samma sak finns i deras nya box?
Mut@nt Digital ULTRA HD HD51 2160p 4K-BOX E2 Linux Receiver

Elakaarne
2018-01-07, 10:38
Kan man inte se de nya sportkanalerna om man kör Oscam? Har 3 boxar som jag kör men jag får ingen bild, epg fungerar dock.
Behövs CA-modul så kan man väl inte dela med Oscam om jag fattat det rätt.

ekke201
2018-01-08, 05:13
Kan man inte se de nya sportkanalerna om man kör Oscam? Har 3 boxar som jag kör men jag får ingen bild, epg fungerar dock.
Behövs CA-modul så kan man väl inte dela med Oscam om jag fattat det rätt.

Nej du kan inte se med OSCAM då kanalerna är ”pairade”

CA modul behövs och då fungerar kanalerna

m_ab
2018-01-09, 13:47
Om man har en CA modul i vu+ boxen, kan man ändå komma åt dom opairade kanalerna från sin sovrumsbox genom Oscam?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

atomized
2018-01-09, 16:31
Om man har en CA modul i vu+ boxen, kan man ändå komma åt dom opairade kanalerna från sin sovrumsbox genom Oscam?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du bara har ett kort som du sätter i CA-modulen kan du inte dela ut det med cardsharing till andra boxar.