handdator

Visa fullständig version : Hårdvara för en sat2iptv lösning i hemmet?



slarver
2017-01-29, 12:50
Goddag gentlemen!

Jo jag undrar om det på något sätt finns en smidig och någorlunda ekonomisk lösning på att sätta upp ett eget ip-tv nät i hemmet med utgångsläget från en parabol.
Alltså, att jag först tar emot alla alt. ett flertal av satellit kanalerna och "transcode" dessa till en stream, och sen via iptv-server som jag sedan kör ut på det lokala nätverket som jag
i sin tur kan titta på via kodi, xbmc eller dyligt!

Men jag känner att mina kunskaper här är lite begränsade, och undrar om detta är möjligt!? Och vilka och vad heter prylarna man bygger sådanna här lösningar med.

Leatherface
2017-01-29, 13:07
TVheadend + några kort för DVB-S2 löser det utmärkt.
Sen kan du lägga till IPTV streams från nätet för att kompletta det med.
Vet inte om det finns nå liknande HDHomeRun för satellit som jag har med 4 tuners.

HEROBBB
2017-01-29, 13:11
Du glömde att han behöver tunners också...och en panel for iptv...

Leatherface
2017-01-29, 13:35
Jag skrev att han behövde några DVB-S2 kort som har just tuners.
TVheadend funkar utmärkt för skicka ut kanaler som IPTV i hela hemmet då jag har den lösningen själv.
Textning på alla kanaler funkar också då i Kodi vilket det inte gör med andra lösningar.

Jönke
2017-01-29, 14:42
Alt https://www.conrad.se/SAT-till-IP-Server-Telestar-DIGIBIT-R-1.htm?websale8=conrad-swe&pi=944064 + tvheadend

Leatherface
2017-01-29, 15:02
Ja det är en bättre lösning och går ju bygga ut med fler vid behov med utan begränsning med plats i datorn.

rolrn
2017-01-29, 15:44
Problemet med Telestar DIGIBIT R 1 som det länkats till är ju så klart att den endast hanterar FTA-kanaler...
Finns det liknande lösningar som har CA-interface (förutom de som TBS tillverkar)..

atomized
2017-01-29, 16:00
Om vi snackar hemmiljö så tycker jag att en Vu+ Duo2 med fyra tuners räcker ganska långt också. Då kan man streama minst fyra olika kanaler samtidigt vilket borde räcka ganska långt i hemmiljö. Prismässigt hamnar det lite över 4000:-. Vet inte om det blir så mycket billigare med någon annan lösning?

Jönke
2017-01-29, 16:19
Problemet med Telestar DIGIBIT R 1 som det länkats till är ju så klart att den endast hanterar FTA-kanaler...
Finns det liknande lösningar som har CA-interface (förutom de som TBS tillverkar)..

Inga problem med Tvheadend som har stöd för newcamd ( om man har en kortserver hemma)

Jönke
2017-01-29, 16:24
Om vi snackar hemmiljö så tycker jag att en Vu+ Duo2 med fyra tuners räcker ganska långt också. Då kan man streama minst fyra olika kanaler samtidigt vilket borde räcka ganska långt i hemmiljö. Prismässigt hamnar det lite över 4000:-. Vet inte om det blir så mycket billigare med någon annan lösning?
Med min lösning hamnar du under 2000kr för iptvbox + Amlogic s905 box med Libreelec

Leatherface
2017-01-29, 16:39
TVheadend är bättre lösning för Kodi klienter än vad stream från Enigma2 är.
Iofs så går det ju streama kanalerna från Vu+Duo till TVheadend och den vägen till övriga nätverket.

rolrn
2017-01-29, 20:16
Inga problem med Tvheadend som har stöd för newcamd ( om man har en kortserver hemma)


Du menar att man sätter upp TVHeadend att decryptera IP-strömmen?

Jönke
2017-01-29, 20:42
Ja alt byter firmware på boxen till en med stöd för oscam https://github.com/perexg/satip-axe/tree/master/dist

HEROBBB
2017-01-29, 21:44
väldigt intressant ide..:cool:

HEROBBB
2017-01-29, 22:09
finns något liknande för dvb-c...:confused:

Leatherface
2017-01-30, 06:51
http://www.hdhomerun.net som jag skrev om tidigare.
Stöds av TVheadend och söker kanalerna precis som om du hade kort direkt datorn.

slarver
2017-01-30, 08:06
Wov, vilken respons! :D Kul!
TVheadend låter helt klart intressant, med det här med tuners och "encode", hur skall jag tänka här!? Jag kanske har 10-15 kanaler som är av intresse, behöver jag då 10-15tuners för att "encode", alltså en tuner för varje kanal? Jag två st single LNB via en Diseqc switch, alltså har jag som utgångsläge en koaxialkabel, hur ska jag splittra upp denna om jag behöver flera tuners?

Leatherface
2017-01-30, 11:54
Nej den skickar strömmen först då du ser på kanalen eller spelar in och 1 tuner kan ta emot alla kanaler på en transponder/mux.
Med 4 tuners klarar man sig ganska långt.

rolrn
2017-01-30, 20:11
Mycket intressant! Kan den producera IP-strömmar som man kan ta in med Media Portal DVB-IP tuner?

Leatherface
2017-01-31, 00:39
Du kan ta emot strömmarna i det mesta.
TVheadend kan även agera SAT-IP server.

HEROBBB
2017-01-31, 12:14
Hmmm...svårt att bestämma sig...dvb-s2 eller dbv-c..finns det nån som redan kör med dvb-c för info och kanske hälp med config senare..

Leatherface
2017-01-31, 15:19
Jag kör DVB-C med HDHomeRun + TVheadend tillsammans med Kodi klienter.

kaptenmorgan
2017-01-31, 18:18
Även jag kör för närvarande DVB-C + tvheadend, dock utan HDHomeRun.

slarver
2017-01-31, 19:56
Ok, då tror jag att jag går från klarhet till klarhet, låt oss säg att 2-3 klienter vill se på olika strömmar, då är ju 4st tuners tillräckligt, men då innebär det att jag måste byta ut mina singel LNB till quad LNB??

rolrn
2017-01-31, 21:47
Ja, du behöver byta LNB.

HEROBBB
2017-01-31, 23:36
Även jag kör för närvarande DVB-C + tvheadend, dock utan HDHomeRun.

Okej,vad använder du ..för mer info...Tack..

Kissen
2017-02-02, 18:35
Ok, då tror jag att jag går från klarhet till klarhet, låt oss säg att 2-3 klienter vill se på olika strömmar, då är ju 4st tuners tillräckligt, men då innebär det att jag måste byta ut mina singel LNB till quad LNB??

Istället för ett vanligt quad LNB och fyra kablar till fyra tuners i mottagaren så kan du använda ett Unicable/SatCR (Satellite Channel Router) quad LNB och en enda kabel. Men då måste förstås, som någon redan påpekade, mottagaren, switchar eller sånt förstå Unicable. Jag brukar då tjata om VU+ nyare 4K mottagare som använder Unicable på ett väldigt trevligt sätt via sina FBC-tuners. Inne i mottagaren ger det effekten att från denna enda kabel så har jag fyra logiska tuners. Men de mottagarna är ju dyrare än billigaste lösningen.

kaptenmorgan
2017-02-03, 18:40
Okej,vad använder du ..för mer info...Tack..

En Headless Debian server, inget märkvärdigt monsterpaket I datorn sitter DVB-T/C och DVB-S kort.
Mjukvarumässigt så är det TvHeadend och OScam som används på serven.
Klienterna är allt ifrån Nuc till raspberry pi's och smarta telefoner.

rolrn
2017-02-03, 21:38
Ja alt byter firmware på boxen till en med stöd för oscam https://github.com/perexg/satip-axe/tree/master/dist

Notera dock att den endast verkar kunna avkoda en kanal med Oscam..

emirson
2017-02-04, 01:39
Varför inte en MOI+ med quad eller twin tuner, finns även med stöd för CI. Så har du alt förinstallerat och klart. Har en hemma om intressant

Jönke
2017-02-04, 13:21
@roln Som sagt, ska du köra Tvheadend kan du köra org firmware och låta Tvh servern sköta avkodningen via newcamd om du redan har kortserver hemma. Finns oscam som addon till Libreelec annars

Leatherface
2017-02-04, 19:10
Ser ingen anledning att köra nåt annat än TVheadends inbyggda softcam och utöver det så har du mer möjligheter till inspelning,timeshift,transcoding, lägga till IPTV streams eller andra källor så man har allt på samma ställe.
Sen bara ta emot i valfri klient var man än befinner sig.