handdator

Visa fullständig version : Fiber anslutning



joakim95
2017-02-28, 15:09
Hej.

Jag och flera i området har fått erbjudande från IP-Only att sätta in fiber i huset.

Har Tele2 som operatör men har inte fått någon information om att ADSL anslutningen försvinner eftersom kopparnätet ska skrotas.

Finns en mängd med operatörer som samarbetar med IP-Only som tex Bredbandsbolaget, Bredband2 och Alltele.

Någon som har erfarenhet av IP-Only ?

atomized
2017-02-28, 15:18
Hej.

Jag och flera i området har fått erbjudande från IP-Only att sätta in fiber i huset.

Har Tele2 som operatör men har inte fått någon information om att ADSL anslutningen försvinner eftersom kopparnätet ska skrotas.

Finns en mängd med operatörer som samarbetar med IP-Only som tex Bredbandsbolaget, Bredband2 och Alltele.

Någon som har erfarenhet av IP-Only ?
Jag har fiberanslutning från IP-Only sedan ett år tillbaka. Själva nätet fungerar hur bra som helst och månadsavgifterna är rätt mycket billigare via IP-Only än via Telias Öppen Fiber. Så i stort har jag bara positivt att säga om IP-Only.
Det enda negativa jag råkat ut för är att vissa entreprenörer som IP-Only använde för att dra fiber i trädgårdarna här slarvade en del.

jo1
2017-02-28, 17:46
teckan inte bara med alltele har kompisar som har haft strul med dem
dålig support långa tider inte snabba och tar evigheter att fixa felen

joakim95
2017-03-01, 10:10
Jag har fiberanslutning från IP-Only sedan ett år tillbaka. Själva nätet fungerar hur bra som helst och månadsavgifterna är rätt mycket billigare via IP-Only än via Telias Öppen Fiber. Så i stort har jag bara positivt att säga om IP-Only.
Det enda negativa jag råkat ut för är att vissa entreprenörer som IP-Only använde för att dra fiber i trädgårdarna här slarvade en del.Tack för svaret :)

Vi har inte ännu bestämt oss gör vilken operatör vi vill ha men har tittat lite på Bredband2 och Bahnhof, 100 Mbit räcker gott och väl.

Vilken operatör kör du med ?

atomized
2017-03-01, 10:21
Tack för svaret :)

Vi har inte ännu bestämt oss gör vilken operatör vi vill ha men har tittat lite på Bredband2 och Bahnhof, 100 Mbit räcker gott och väl.

Vilken operatör kör du med ?
Jag kör med Universal. De brukar ligga bland de lägsta i pris och har alltid funkat bra för mig. Jag hade Universal redan tidgare på ADSL så jag har haft dem c:a 5-6 år vid det här laget. Har alltid funkat bra och de få gånger jag behövt deras kundtjänst så tycker jag den varit bra. Inga långa telefonköer och jag har fått kompetent hjälp.

Universal ägs av Alltele som jo1 var missnöjd med enligt inlägg ovan men för mig och mina bekanta har det som sagt funkat bra.

rolrn
2017-03-01, 10:43
Har haft IP-Only (stadsnätet) i 2år.
Inga konstigheter, maxhastighet 1GB/s dock..
Testat följande ISP:er Bahnhof (gratis anonymtjänst, NAT-adress, extern via DHCP-reservation), Ownit (dynamisk extern IP direkt), Internetport (NAT-adress, erbjuder fast extern IP via DHCP-reservation).

jo1
2017-03-01, 17:16
idags läget Banhof skulle jag ta om jag kunde sitter på bbb och deras skit

bengus
2017-03-01, 19:40
har fiber från ip-only dem var mycket proffsiga vid installationen. Mycket nöjd :-) när det sedan gäller leverantör så blev det internetport enbart för det var dem enda som kunde erbjuda statiskt ip nr som jag vill ha då jag har endel ip kameror m.m som jag vill komma åt var jag än är . funkar hur stabilt som helst :-)

kaptenmorgan
2017-03-03, 15:13
Det enda negativa jag råkat ut för är att vissa entreprenörer som IP-Only använde för att dra fiber i trädgårdarna här slarvade en del.

I vanlig ordning. 10 cm under jord, inga märkband eller skydsfyllning och kostar en förmögenhet att gräva av.

Angående val av operatör så kör jag själv Bahnhof och är väldigt nöjd. Sen att dom har en sund syn på integritet och erbjuder vpn tjänster gör bara att jag gillar dom ännu mer.

lunarrunar
2017-03-05, 11:09
För egen del kör jag Bahnhof 500/500 och har absolut inget att klaga på. Full fart på linan, IntegrityVPN funkar fint och det går förvisso inte att få ett statiskt IP, men däremot kan man be dem att få ett publikt IP, vilket blir alltmer ovanligt. Det i kombination med en switch och du kan få upp till 5 publika IP. Det ska även tilläggas att med tanke på att du sällan kopplar bort routern från nätet så ändras IP-numret väldigt sällan. Det krävs i princip att stadsnätet går ner för att det ska hända.

atomized
2017-03-05, 12:11
Inför bytet till fiber mailade jag 5-6 olika leverantörer och frågade bl.a. om de levererade skarpa IP-adresser. Från Universal fick jag svaret att det ingick 3-5 skarpa IP-adresser via DHCP. Det stämmer, jag har testat att i alla fall ha fyra skarpa IP-adresser igång samtidigt. Jag har också haft samma IP-adresser i nästan ett års tid fram till nyligen när de gjorde något arbete i nätet. Efter det fick jag nya IP-adresser.
För att komma åt mina grejor hemma utifrån använder jag dynamisk DNS så är jag inte beroende av ifall IP-adressen ändras. Det är också enklare att komma ihåg en dyn DNS adress än en IP-adress.

joakim95
2017-03-10, 15:08
Har nu beställt fiber, det skulle kosta 19 015 kr och då utnyttjar man ROT och RUT avdraget.

rolrn
2017-03-10, 21:35
Du kommer inte ångra dig.

joakim95
2017-03-10, 22:26
Du kommer inte ångra dig.Nej det tror jag heller men det är bara farsan som tycker att det är gammaldags att gräva ner kablar när allt idag ska gå igenom luften.

kaptenmorgan
2017-03-11, 08:32
Nej det tror jag heller men det är bara farsan som tycker att det är gammaldags att gräva ner kablar när allt idag ska gå igenom luften.

Är vi bröder? Min far tycker nämligen samma sak, att kablar är ur tiden.
Vi satt på en adsl anslutning när vi bodde i kåken, sen när vi sålde och flyttade in i lägenhet så fick vi möjlighet till fiber. Riktigt najs att kunna få ordentliga hastigheter.
Måste även säga att du fick ett bra pris, jag betalar runt 26 000 för att ansluta villan jag bygger till fibernätet.

joakim95
2017-03-11, 11:10
Är vi bröder? Min far tycker nämligen samma sak, att kablar är ur tiden.
Vi satt på en adsl anslutning när vi bodde i kåken, sen när vi sålde och flyttade in i lägenhet så fick vi möjlighet till fiber. Riktigt najs att kunna få ordentliga hastigheter.
Måste även säga att du fick ett bra pris, jag betalar runt 26 000 för att ansluta villan jag bygger till fibernätet.Man har väl nästan inget val om Tele2 skickar hem en lapp att Adsl nätet ska läggas ner i mitt område.
Mobila bredbandet är ju begränsat och hastigheten är oftast ostabil plus att man kan inte surfa hur mycket man vill.

Fiber erbjudandet gällde till 30 mars så det var lika bra att passa på att beställa nu.