handdator

Visa fullständig version : Force 1155s?



sören
2003-09-21, 08:32
har en mottagare nokia 9800s med inbyggt viaccess och ett guldkort som jag kan se kanaler som TSR 1-TSR 2-TSI 1-TSI 2-SF1-SF2-Slovenska 2an+ en del Franska kanaler på Hot Bird-Astra men sedan jag köpte en ny Force 1155s med inbyggt viaccess o conax kan jag ej se kanalerna längre, någon som vet? tfs.Sören :cry: :cry:

kronblom
2003-09-21, 19:45
Meny, inställningar, programpaket, öppna aktuellt paket med röd knapp. Kolla även under fekvenser, så att aktella frekvenser är "vita".

sören
2003-09-21, 22:10
Meny, inställningar, programpaket, öppna aktuellt paket med röd knapp. Kolla även under fekvenser, så att aktella frekvenser är "vita". tjena Kronblom, kanalerna som jag skrev om ligger i kanallistan o frekvenserna stämmer, finns det olika viaccess moduler? förut var det ju så att vissa kort ej fungerade i vissa mottagare, läste om en som hade en Nokia9802s o när han bytte mottagare till en samsung så fungerade det inte. har du någon aning om vad det kan vara för fel? tfs.Sören :cry:

kronblom
2003-09-22, 13:40
Ja det finns olika Via-moduler, men i Forcen har Du ju inbyggd kortläsare för Viaacess (den översta). Prova att ´nollställa mottagaren och gör ny kanalsökning....

Johan
2003-09-22, 16:26
Den översta? Vad yrar du om? Båda kortläsarna är Viaccess+Conax.

kronblom
2003-09-23, 17:26
Yrar måttligt......tror du att dom skulle skriva i manualen att " OBS! Abbonentkort för kodningssystemet Viaacess sätts i den ÖVERSTA kortläsaren i mottagaren etc. etc...." tror du inte att det kan vara så,,,,messerschmidh?? Även om Det skulle vara så att andra exemplar av Force 1155S inte är som min, så behöver du inte kaxa upp dig....??
Sket, smet och försvann!!!!

Såvida Du inte yrar om uttagen för CA_moduler, vilka finnes av ett antal av TVÅ. Dessa sitter till höger på mottagaren. Ingen är ofelbar, inte ens den som är senior member....blää....

kronblom
2003-09-23, 17:52
Du kan ju läsa här t.ex....http://www.tveco.no/support/support_force.htm

kronblom
2003-09-23, 17:59
Eller här!! Hvordan bruker man to canal digital kort samtidig ?

Dette er en problemstilling som dukker opp hos folk som foreks har et svensk canal digital kort samtidig som sitt norske, og bruker viasat kort i tillegg. For at dette skal fungere, må du anskaffe et Conax CAM .

Slik gjør du :

Sette det svenske kortet i Conax CAM i leser C.

Gå inn på Meny -> Instilling -> lister -> Pakker

Finn frem pakken som heter conax ? conax B

Trykk ok og endre navnet til Svensk CD.

Endre også kortleser ifra B til C

Gå inn på Meny -> Instilling -> lister -> TV finn frem SVT 1 og SVT 2

Trykk OK på en av dem og endre pakken til den nye pakken du har laget.
Gjør slik på den andre kanalen også.

Johan
2003-09-23, 21:08
Jag har inte läst manualen men jag har kört Viaccess kort i båda kortläsarna på vänster sida i min Force1155s.

edit: Jo jag har kollat i manualen och där står det som du säger. Men faktum är att mitt Funcard sitter i den NEDRE kortläsaren nu och det funkar lika bra. Du kan ju testa och flytta ditt kort och se vad som händer......

Johan
2003-09-23, 21:47
Enligt Force FAQ går det iaf bra att köra Conax kort i både A och B


Hvordan bruger man 2 Canal Digital kort samtidig

For at kunne bruge 2 kort samtidig, skal man oprette en ekstra pakke i "pakker" menuen
ved at omdøbe en af dem man ikke bruger.
man laver den magen til den originale, på nær 2 ting
1. man skal give det et lidt anderledes navn, for at kunne kende forskel på dem
2. den nye pakke skal stå til en anden kortlæser end originalen

Nu kan man så have
Canal digital (den gamle)
og
Canal digital2 (ny pakke, som man kan kalde hvad man vil)

Canal digital, sættes til kortlæser A og et kort som åbner for TvZulu sættes i A
Canal digital2, sættes til kortlæser B og et kort til Dr 1+2 sættes i B

Nu går man så ind og retter TvZulu til at bruge pakken Canal digital
som vil bruge kortlæser A, hvor der sidder et kort som åbner for TvZulu

Man retter så Dr 1+2 til pakken Canal digital2
som vil bruge kortlæser B, hvor der sidder et kort som kan åbne for Dr programmerne

http://www.force.tv/showpage.asp?ID=168&localref=1#s425

kronblom
2003-09-24, 07:05
testade för skojs skull.....det går inte att köra Via i det nedre på min...möjligt att versionerna skiljer sig åt...vi lägger ner ämnet... ;-)

Johan
2003-09-24, 08:37
Det ska inte skilja sig åt. Jag kan tänka mig att du måste ställa in lite om du har Conax kort i också.