handdator

Visa fullständig version : Web kamera på asus router



sikerim
2018-06-10, 14:35
Hej nån som vet om man kan koppla web kamera till asus ac68 router och använda som ip kamera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

matkoh
2018-06-10, 14:53
Hmmmm.

Ge den bara en IP-adress i ditt nät, så kommer du åt den. Öppnar du sedan rätt port (beroende på kameran) i din router så når du den även utifrån.

jo1
2018-06-10, 17:58
har en ip kamera med behövde bara scanna in streck koden
sen var allt klart har en technicolor tg799vac xtream eller va fan den heter från bbb
så behövde inte göra något alls

DennisOlof
2018-06-12, 09:47
sikerim, varför skulle det inte fungera ?

I stort sett alla prylar som har en nätverksport. Typ bärbar dator, IP-kamera, HiFi anläggning, BluRay spelare osv kan anslutas till ett datanät via t.ex. en router. Detta
för att grejerna ska komma åt Internet, vad du sedan ska använda kameran till är ju en annan fråga. Men det går ju att komma åt den från Internet om man vill
övervaka den vägen. Eller så kan kameran skick upp bilder på nätet, till olika tjänster osv.

Ska man pyssla med övervakning kan "Synology" vara av intresse, ska själv skaffa en sådan och flera kameror för att övervaka områden där skumt folk rör sig,
finns videos på YouTube om dessa produkter, grymt smidiga och övervakar allt åt mig.

matkoh
2018-06-12, 10:46
Hmmmm.

ALLA routers funkar på ungefär samma sätt, de ger ut en IP-adress till alla enheter som begär det via DHCP, portöppning gör man internt i router, vissa webcameror kopplar upp sig till molnet & då slipper man portöppningen, däremot så tappar man lite av kontrollen.

Edbaker
2018-06-12, 16:13
Kan tänkas att han menar en webkamera med USB-anslutning...

matkoh
2018-06-12, 16:43
Hmmmm.

Web-camera med USB ??? Visst om du har ethernet på en USB-port. De brukar ha trådbundet med POE eller WiFi anslutning till nätet, och en inbyggd Web-server (Apache)

DennisOlof
2018-06-12, 16:58
Oooppss, vad det USB. Ja då var ju mitt inlägg bara ignorera eller köra till papperskorgen.

Så kan det gå när man inte läser ordentligt, eller man läser och sedan tror man sig veta vad man läst. Det känner nog
dom flesta igen, det går av bara farten ibland och när det blir fel, blir det galet fel :-D

sikerim
2018-06-12, 17:27
Kan tänkas att han menar en webkamera med USB-anslutning...

Ja exakt.Det är webkamera med usb anslutning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

sikerim
2018-06-12, 17:29
Oooppss, vad det USB. Ja då var ju mitt inlägg bara ignorera eller köra till papperskorgen.

Så kan det gå när man inte läser ordentligt, eller man läser och sedan tror man sig veta vad man läst. Det känner nog
dom flesta igen, det går av bara farten ibland och när det blir fel, blir det galet fel :-D

Det lungt tack för att du svarade.Huvudsaken är att man försöker hjälpa än även om man har missat nån text.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

kaptenmorgan
2018-06-12, 21:24
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-webcam-server/amp/