handdator

Visa fullständig version : Linux Mint



Kalle_P
2018-09-16, 18:49
Hej

Jag har en fråga angående avstängning på Linux Mint.

När jag välja avstängning i menyn, stänga dator snällt av men efter 2sekunder återstarta den.

Undrar varför gör den så? Gäller både Mint17 och Mint19

atomized
2018-09-16, 19:04
Hej

Jag har en fråga angående avstängning på Linux Mint.

När jag välja avstängning i menyn, stänga dator snällt av men efter 2sekunder återstarta den.

Undrar varför gör den så? Gäller både Mint17 och Mint19
Har inget direkt svar på din fråga men misstänker att det kan ha att göra med att det saknas drivrutiner för power management.
Blir det samma resultat om du stänger ned med kommando från ett terminalfönster? Prova:
sudo shutdown -h now

Schwede30
2018-09-16, 19:10
Vad är det för dator du har Mint på? Jag har kört olika linux i 10 år och aldrig varit med om det felet. Kanske kan få en ledning till felet om det är en stationär eller bärbar dator du använder.

Kalle_P
2018-09-16, 20:22
@atomized
Samma visa när jag stänger av från terminalfönstret.
Vilka powermanagment drivrutiner skulle det kunna vara?

Datorn är stationär ... GIGABYTE GA-Z87X-D3H

atomized
2018-09-16, 22:30
@atomized
Samma visa när jag stänger av från terminalfönstret.
Vilka powermanagment drivrutiner skulle det kunna vara?

Datorn är stationär ... GIGABYTE GA-Z87X-D3H
Tyvärr verkar det inte vara något enkelt problem. Om jag googlar på "gigabyte motherboard linux shutdown restart" får jag en massa träffar med helt olika lösningar. Det är allt från BIOS-inställningar till hårdvarukonfigurationer och anslutna enheter.
Så tyvärr verkar det inte finnas något enkelt svar på frågan och min första gissning om drivrutiner var kanske inte helt rätt. Det blir nog att du får prova en hel massa saker för att se om du kan lösa problemet.

Prova att googla på samma ord som jag gjorde och läs de olika trådarna så får du många tips att gå på.

matkoh
2018-09-17, 05:45
Hmmmm.

Vad har du för inställning under Power Management i BIOS, ska den starta om själv vid strömavbrott eller ?

Kalle_P
2018-09-17, 10:48
Jag ska googla igen med dom orden, tidigare sökte jag bara på Linux Mint.
Power inställning i bios är ACback = OFF.

Kalle_P
2018-09-17, 18:47
@atomized

Dina sök ord hjälpte mej på traven. :)

Jag fann en beskrivning på just det här problemet. Lösningen ligger i /etc/default/grub.

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="acpi=noirq quiet splash"

Det röd markerade till komm. Tackar för all den hjälpen jag fick.

Mvh Kalle

atomized
2018-09-17, 18:50
@atomized

Dina sök ord hjälpte mej på traven. :)

Jag fann en beskrivning på just det här problemet. Lösningen ligger i /etc/default/grub.

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="acpi=noirq quiet splash"

Det röd markerade till komm. Tackar för all den hjälpen jag fick.

Mvh Kalle
Väldigt roligt att du lyckades lösa det! :)