handdator

Visa fullständig version : Lämplig image till VU+ Duo2 för comhem



ElectroMagic
2019-01-05, 17:34
Hej alla!

Vi har comhem åtta favoriter (+ fyra favoriter) och har precis köpt en begagnad VU+ Duo2 med intern C/T2-tuner. Den var installerad med OpenPLi rc 7 och vi har en nyinköpt CA-modul för HD-kanaler. Boxen hittade kanalerna direkt på autosökning.

Däremot var listan i EPG:n full med gamla satellitkanaler som vi inte har. Jag har laddat ner DreamboxEdit, men inte lyckats ansluta. Tyckte även att det var lite krångligt att förstå hur jag skulle hantera EPG:n. Han som sålde boxen skickade med två TV-kontroller och sa att det inte gick att använda VU-kontrollen med OpenPLi. Stämmer det?

Jag tänker att jag nog ska flasha om. Vill gärna kunna använda original-fjärren, som ser väldigt trevlig ut. Kommer det att fungera med originalmjukvara med min comhem-konfiguration? Jag har läst något om att enigma krävs för att det ska fungera eftersom boxen saknar CI+-port. Var hittar jag originalmjukvaran? Vilken image skulle ni annars rekommendera för enkel användning som hela familjen klarar av? Kanske OpenPLi stable?

atomized
2019-01-05, 19:53
Han som sålde boxen skickade med två TV-kontroller och sa att det inte gick att använda VU-kontrollen med OpenPLi. Stämmer det?

Jag har flera Duo2 och det är inget problem att använda original fjärren med OpenPLi eller någon annan image.

Det går att ställa in fyra olika systemkoder på originalfjärren så det skulle möjligen kunna vara det ger missmatch om det inte funkar. I så fall går systemkoden att ändra både på fjärren och i boxen. Default är systemkod 2.

Tyvärr vet jag inget om ComHem eller vilka ComHem kanaler boxen funkar med i dagsläget. Det kanske nån annan kan svara på?

ElectroMagic
2019-01-05, 23:56
Tack för snabbt svar! Jag ska testa att byta systemkod för fjärren i boxen. Jag inser att min originalfråga mest antydde att jag ville veta om fjärrkontrollen skulle fungera, men det jag egentligen skulle vilja ha är tips på vilka images som skulle vara bra alternativ för att få en box som uppfyller förljande (eller så mycket som möjligt därav):

* enkel att använda

* med en EPG som bara visar de kanaler vi får in

* där EPG:n visar olika kanaler på varsin rad och man ser som i en tidslinje de närmast kommande programmen på varje kanal
(i nuläget med OpenPLi rc 7 måste jag trycka EPG och därefter "Multi EPG" på den blå knappen för att få fram något liknande)

* enkelt att spela in direkt med Rec-knappen på fjärrkontrollen

* enkelt att ställa in inspelning av ett program i EPG:n, gärna med konfigurerbara tidsmarginaler före och efter programmet

* möjligt att kopiera ut valfria inspelade program till en separat disk/dator/NAS och få dem i ett format som fungerar t.ex. från VLC

* pausa live-TV och spola framåt/bakåt mellan paus-tillfället och nutid

* snabb zappning mellan kanaler

* möjligt att titta på svtplay direkt i boxen (t.ex. via en plugin)

* möjligt att titta på filer från vår NAS, antingen direkt öppna filerna, eller via DLNA (t.ex. via en plugin)

* möjligt att konfigurera vad som visas på VU+ Duo2-boxens coola färgskärm (nu är det ganska mycket info som är typ oläsligt från vår soffa, det kunde få vara bara klockan och en snygg kanal-logga för nuvarande kanal t.ex.)

Jag inser att det här blev en ganska omfattande önskelista, men alla tips på images som kan tänkas komma nära uppskattas!

Ibrahim
2019-01-06, 09:17
OpenESI 8 funkar alldeles utmärkt.

ElectroMagic
2019-01-06, 11:53
Toppen! Skulle du ha lust att utveckla lite? Uppfyller den alla mina önskemål? Jag såg lite screenshots och de såg onekligen snygga ut.

ElectroMagic
2019-01-06, 11:59
Och kanske där är någon OpenPLi-användare som vill berätta precis varför jag skall använda OpenPLi stable istället för OpenESI. :)

Ibrahim
2019-01-06, 12:02
Slutat använda openpli för länge sen.
Openvix,openESI purE2 utvecklas hela tiden.

atomized
2019-01-06, 12:18
Och kanske där är någon OpenPLi-användare som vill berätta precis varför jag skall använda OpenPLi stable istället för OpenESI. :)
OpenPLi är ett tryggt val som har funnits i många år. OpenPLi är också en av de två kodbaser som finns för Vu+ images. Andra images bygger oftast på OpenPLi:s kod plus att de lägger till något extra.
De images som inte bygger på OpenPLi bygger på Vu+ originalkod som t.ex. BlackHole.

Så OpenPLi är tryggt på så sätt att de funnits i många år och har en stor community. Andra image-team kan komma och gå. Det är svårt att säga vilken image som är "bäst". Det beror så mycket på tycke och smak, ungefär som att försöka säga vilket bilmärke som är "bäst". Folk tycker olika helt enkelt.

Men med OpenPLi kan man vara ganska trygg i att den fortsätter att utvecklas, att den har en bra standard och att ev. buggar kommer att fixas. Kort sagt ett tryggt val. Sedan kan hända att andra images erbjuder features som passar just dig och att du därför gillar dem bättre.

Ett bra sätt att testa en massa olika images utan att behöva "fucka upp" sin mottagare är att köra OpenMultiboot, då kan du testa en massa images och se vilken som passar dig:
https://www.comhit.net/threads/39621-OpenMultiboot

Personligen gillar jag BlackHole men OpenPLi är mitt andra val och stark kandidat till att ersätta BlackHole hos mig. :)

atomized
2019-01-06, 12:27
Du hade också en fråga om att konfigurera LCD-skärmen på framsidan av boxen. Där finns i princip oändliga möjligheter, dock tyvärr inte så lätt att sätta sig in i. Alla images innehåller samma plugin - LCD4Linux, som erbjuder fyra skärmsidor av mer eller mindre obegripliga inställningar. Så det finns alltid möjlighet att göra det du vill. Frågan är bara hur.

Olika images kommer med olika grundkonfiguration av LCD:n men du kan alltid kopiera konfigurationen från en image till en annan om du skulle vilja det. Eller modifiera den. Eller göra en helt egen.

Jag har labbat lite med olika konfigurationer av LCD-skärmen men det är som sagt krångligt. Du kan googla efter olika exempel. Det är väl lättaste sättet att börja på.

atomized
2019-01-06, 12:30
Glömde också nämna att det finns olika "skin". Du kan förändra utseendet på en image genom att byta skin. Så är du förtjust i ett visst utseende kan du oftast få till det på en annan image genom att byta skin.

Så kombinerar du alla olika images med alla möjligheter till olika skin så har du en väldigt massa möjligheter att välja emellan. ;)

ElectroMagic
2019-01-06, 13:36
Oj, tack för jättebra information!

Stabilitet i utvecklingsteamet är såklart en stor fördel! Det får nog bli så att jag testar OpenPLi, fast stabila versionen istället och leker runt med lite olika skins.

Jag har ju köpt boxen begagnat och har därför långa listor med satellitkanaler som jag gärna skulle bli av med. När jag flashar om med OpenPLi så skulle jag dessutom helst vilja att alla inställningar och plugins INTE ligger kvar, så att jag kan "börja på ny kula". Skulle även vilja få bort samtliga inspelningar, t.ex. formattera hårddisken. Är DreamboxEdit ett bra alternativ, eller finns det något enklare sätt, typ SSH och köra kommandon direkt på boxen?

När jag försökte installera några Plugins, så misslyckades det och den sade typ "maybe you need to run opkg-update". Jag förstår att detta handlar om att uppdatera vilka repos jag hämtar från, el. dyl. men hur gör jag det?

atomized
2019-01-06, 14:24
Att formattera om hårddisken kan du göra ifrån menyerna i boxen. Då bör alla gamla inspelningar ryka. Du kan prova det utan att installera om något annat.

När du installerar en ny image t.ex. OpenPLi så bör alla gamla inställningar och kanallistor försvinna så att du får en "ren" installation. Enda undantaget är om du installerar om samma image och det finns någon backup av inställningar liggande på hårddisken då kan det hända att den backupen laddas in. Det bör väl inte hända om du formatterat om hårddisken som jag skrev ovan. Annars kan man koppla ur hårddisken medan man installerar imagen och sedan koppla in den och formattera den.

ElectroMagic
2019-01-19, 15:53
Bra info. Tack!

Det kom lite småbarn och jobb emellan, men nu försöker jag fortsätta ungefär där jag var. Jag har tagit ur hårddisken som ändå var trasig och har nu flashat om till OpenPli 6.2 från en USB-sticka. Jag valde "operatör" och "Sverige", varefter den föreslog "com hem" vilket ju är precis det vi har. Sedan startade jag automatisk kanalsökning, men den fastnar på 3% och 0 kanaler hittade. Har stått och snurrat där nu i tio minuter utan att komma vidare. Vad göra?

ElectroMagic
2019-01-19, 16:00
Tunern sitter för övrigt i sloten närmast mitten på baksidan. Jag valde tuner A.

ElectroMagic
2019-01-19, 16:15
Jag var tvungen att starta om genom att hålla in power-knappen i tio sekunder. Nu valde jag Tuner B istället. Denna gången frågade inte autoinställningsguiden om kanalsökning utan frågade istället om jag ville installera plugins.

Jag valde 'ja' och kom då till en expanderbar lista med plustecken för varje rubrik. När jag expanderar den översta så ligger där ett antal saker, som alla börjar med namnet på den jag köpte boxen av. Hur kommer sig detta? Var kan det vara sparat nu när hårddisken är urplockad? Är det något i flashet som inte blivit återställt av att jag bytte image?

ElectroMagic
2019-01-19, 16:52
Med Tuner B kan den söka. Jag har enligt ett papper från com hem ställt in 362 MHz, 6875 KS/s och 64 QAM. Den verkar dock söka på QAM256.

Jag har nyss testat sökning enligt automatiska inställningar för "operatör" och testar nu sökning i "frekvenssteg" istället. Efter något sorts första svep kör den nu en ny kanalsökning på kabel. Nästan hela tiden står det QAM256, men ett kort ögonblick växlade den till QAM64 och sedan tillbaka. Den är nu på 27% men har inte hittat några kanaler än.

Behöver jag göra något för att få stöd för CI+? Någon plugin?

micklarn
2019-01-19, 21:55
För kabel-TV använder du Cable scan.

ElectroMagic
2019-01-19, 23:34
Ok. Men om jag först tar "tunerkonfiguration" och ställer atingen:
* "operatör" -> "Sverige" -> "Com Hem"
eller
* Frekvenssteg -> Frekvens 362.000 -> SR6875 -> Nätverks-ID 41001 -> QAM64
eller
* Frekvensband -> Välj alla band -> QAM64 -> SR6875

Därefter går jag ut och väljer Kabelskanning. I menyn ställer jag in:
* Frekvens 362.000
* Symbolhastighet 6875
* Modulering 64-QAM
* Nätverks-ID(0 - alla nätverk) 41001

Så säger den först "Söker..." i ungefär 10 sekunder, varefter den säger "Scan failed!".

Jag har testat lite olika kombinationer för av/på-valen "Använd den officiella kanalnumreringen", "HD lista" och "Aktivera auto kabelskanning", men hela tiden med samma resultat.

ElectroMagic
2019-01-20, 01:09
Allright!
Jag testade efter mååånga försök att flytta tunern till den andra platsen och välja tuner A istället. Då hittade den kanalerna på nolltid.

Nu skulle jag bara vilja installera en SSD jag köpt och skapa en kanallista som bara innehåller de kanaler vi har tillgängliga. Hur gör man detta smidigast?

ElectroMagic
2019-01-31, 21:59
Ok! Nu är OpenPLi testkört i tio dagar och de sista dagarna har vi haft en Kingston billighets-SSD på plats, vilket fungerade för pausning och inspelning direkt efter formatering från Device Managern.

Åter till ämnet! Kanallistan har jag redigerat med DreamboxEdit, men jag har ett par problem.

För det första så populeras inte Multi-EPG-listan av sig själv alltid. Ofta ser man bara nuvarande program på kanske fyra av ca 20 kanaler vi har. På övriga är det bara svart. Finns det någon inställning eller en fiffig plugin att installera, som gör att boxen laddar alla kanalernas program lite framåt och bakåt? Följdfråga: Hur installerar man enklast plugins?

Vidare skulle jag verkligen uppskatta tips på skins som ger ungefär följande utseende på EPG:n:

2833

Om någon tipsar om ett skin som finns som en ipk-fil (heter de så?) så vill jag gärna vet hur ni installerar dem också. Vad är enklast?

lus
2019-01-31, 22:53
283428352836

Autotimer kan du ställa in på tv4 fakta då får du epg på alla cd kanaler.
Du kan även hämta ett plugin under meny/plugin extensions/epgimport Bra om man har som jag, många satellitpositioner.
Föredrar openpli orginalskin du kan lägga in picon med dreambox edit det blir rätt snyggt lite knöligt att hitta aktuella picon
så det använder jag inte längre.

Vill minnas att epgimport även hämtar epg för marksänt mm

ricki
2019-02-01, 13:26
Varför inte använda picon som finns att ladda ner under plugins?

lus
2019-02-01, 22:52
Varför inte använda picon som finns att ladda ner under plugins?

Det kan man givetvis göra, men även dessa picon är i mitt tycke inte överensstämmande med gängse kanaler!

ricki
2019-02-02, 06:39
Du vill inte vara så vänlig och ge några exempel på kanaler som inte överensstämmer?

lus
2019-02-02, 13:14
Du vill inte vara så vänlig och ge några exempel på kanaler som inte överensstämmer?

Överensstämmer menade jag att picon var gamla, men jag hade fel där!


Nu har jag lagt in snp-full.400x240-370x210.dark.on.blue (2019-02-02)
och visst det ser snyggt ut. Något annat förslag som kan vara värt att testa
det finns en del att välja på

2837

ricki
2019-02-02, 14:20
Kul att du är nöjd, nu förstår du varför att jag blev förvånad över ditt inlägg.

ElectroMagic
2019-04-14, 12:50
Hej igen!

Trådskaparen här. Tycker att det fortfarande är relevant att posta under detta ämne, då jag ännu inte är övertygad om att OpenPLi är en användbar image för VU+ Duo2. Hittills har dock alla tidigare issues löst sig genom inställningar, men ett par problem återstår som inte ännu nämnts i denna tråd.

Vårt största problem är att boxen blir oerhört långsam i menyerna. Alltså i reaktionen på signaler från fjärren. Detta gäller inte bara upp/ner i kanallistan, utan i vilken meny man än navigerar så går det lika segt. Beteendet vi har kan ungefärligen beskrivas som att man trycker upp eller ner för att flytta sig i nuvarande meny. På TV:n händer ingenting under ca 2-10 sekunder. Därefter flyttas markören som väntat. Under väntetiden kan även ett litet snurrhjul dyka upp i övre vänstra hörnet.

Gör man flera förflyttningar efter den första, så går det vanligtvis mycket rappare då. Boxen verkar även logga knapptryckningar även när ingenting händer. Om man t.ex. är i EPG:n på kanal 5 och trycker uppåt fyra gånger så händer först ingenting under många sekunder. Därefter flyttas markören direkt till SVT1.

Då jag senast postade här (typ i januari) så körde jag fortfarande OpenPLi 6.2, vilken från början inte hade ovan beskrivna problem, utan det dök upp efter ett tag. Jag uppgraderade till OpenPLi 7.0 i februari och då försvann problemet. Efter några veckor kom det tillbaka.

Är det någon som vet varför detta händer? Är det någon som upplever samma problem?

matkoh
2019-04-14, 14:21
Hmmmm.

Var har du sparat picon ? På flash eller hårddisk ?

ElectroMagic
2019-04-14, 15:31
Hmmmm.

Var har du sparat picon ? På flash eller hårddisk ?

Var den frågan till mig? Jag förstår inte riktigt kopplingen till att boxen är seg i menyerna.

Är inte picons små ikoner som hör till kanalerna? Sådana har jag inte micklat med alls, faktiskt. Jag såg dock att de senaste övriga posterna i tråden handlat om dem. Som svar på frågan i så fall: Jag har inte rört något med picons utifrån original-inställningarna (vad jag minns) så det borde vara som det är inställt i OpenPLi som standard.

Min känsla är ju dock att det är någon aktivitet boxen vill ägna sig åt, som ligger och väntar på något, ända tills time-out. Denna aktivitet verkar dessutom ha högre prio än att läsa av bufferten för fjärrkontrollen och utföra kommandon därifrån. Kunde jag komma åt en terminal via SSH t.ex. så kunde jag köra "ps aux" eller "top" och kolla vad som körs och hur mycket CPU-tid det använder. Har bara inte testat det. Någon som enkelt kan beskriva hur man gör?

ricki
2019-04-14, 15:38
Vilka plugin har du installerat ElectroMagic (https://www.comhit.net/members/50642-ElectroMagic) ?

ElectroMagic
2019-04-14, 16:16
Lite osäker, jag drog in EPG Refresh för att inte ha så tomt i EPG:n, men jag tror att jag hade seghetsproblemet redan innan den installerades.

Nu tänkte jag att jag kunde kolla efter uppdateringar. Gick via plugins, vidare till uppdateringar för mjukvara eller dylikt. Valde detta och den laddade ner en stund och frågade sedan om den skulle uppdatera och starta om, vilket jag accepterade. Efter omstart hittar den inga kanaler, så nu har jag nya problem.

ricki
2019-04-14, 16:19
Flasha om, du har förmodligen laddar ner något eller gjort något annat olämpligt.
Svårt och säga vad.

ElectroMagic
2019-04-14, 16:26
Ok, det kanske inte var via plugins jag valde uppdatera, men i vilket fall verkar den ha lyckats med uppdateringen, men i samma veva tappat bort alla kanaler.

Gör jag kanalsökning hittar den dem igen, men visar ändå ingen bild. Ska testa omstart nu igen, så får vi se om det åter går att titta på TV.

Ska det vara så här? Att man uppdaterar mjukvaran och så fungerar absolut ingenting? Är det normalt? Inte meningen att ha en arg ton alls, jag bara undrar. Jag är van att vissa saker trasslar eller tar tid när jag kör Windows, men inte med Linux. Där brukar allt gå smidigt och lätt.

ricki
2019-04-14, 16:32
Nej det ät inte så, du har gjort något misstag som man lätt gör med en linux låda om man är ovan.

ElectroMagic
2019-04-14, 16:38
Behövde inte göra omstart. Efter kanalsökning och klick på EPG-knappen (som jag ställt in på att öppna den "riktiga" EPG:n) så stod den på SVT1HD, med inga program listade på någon kanal. Bläddra ner och upp fungerade inte. Men om jag gick ut ur EPG:n och tryckte på "byt kanal uppåt" så hoppade bilden igång. Därefter fungerade även EPG:n normalt.

Det verkar även (åtminstone initialt) som om detta har löst seghetsproblemet. Jag lär återkomma för jag har inte mycket hopp om att fixen är permanent. Ursäkta att jag låter som en sur gammal gubbe...

atomized
2019-04-14, 19:13
Kunde jag komma åt en terminal via SSH t.ex. så kunde jag köra "ps aux" eller "top" och kolla vad som körs och hur mycket CPU-tid det använder. Har bara inte testat det. Någon som enkelt kan beskriva hur man gör?
Installera PuTTY på din PC. https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html
Kör ssh eller telnet till din box IP-adress. Logga in med root och blankt lösenord.