handdator

Visa fullständig version : Svt hd



Sminer
2019-10-22, 14:18
Hej

Tidigare har det räckt med ett gammalt kort utan abonnemang för att få tillgång till alla SVT kanaler i HD. Nu har SVT 1 & 2 HD slutat fungera. Dock fungerar fortfarande Kunskapskanalen HD och SVTB/SVT24 HD.

Finns inte att beställa något SVT kort heller... får bli antenn då. Får se hur länge kortet fungerar för Kunskapskanalen HD och SVTB/SVT24 HD. Gissar att det bara är en tidsfråga innan dessa försvinner också. Tyvärr finns ju inte Kunskapskanalen och B/24 i HD på antenn dock. Men i alla fall 1 å 2.

Enligt Com Hem:
Efter en teknisk omläggning så har SVT:s HD-kanaler försvunnit för kunder som saknar abonnemang. SVT:s HD-kanaler omfattas inte av den så kallade vidaresändningsplikten enligt nuvarande lagstiftning. För att kunna se dessa kanaler behöver kunden ett Grundabonnemang med ett programkort.

Det minsta abonnemanget är Bas och det kostar 219 kr/månad obundet. Avslutar du avtalet blir kortet obrukbart.

Någon som har ett gammalt kort utan abonnemang som vill kolla om det är samma sak för er?
CMore Live 2-5 HD+SD fungerar också när det bara är en tablå. Ibland har det gått att se matcher då de nog missat att kryptera. Utan kort ser man inte tablån heller.

Schwede30
2019-10-22, 17:55
Med CD web eller parabol kan du få SVT1 - kanal 9 i HD fär ca 230kr/månad.

piphalu
2019-10-22, 20:05
https://www.canaldigital.se/kundservice/utbud-abonnemang/vad-ar-ett-depositionskort/

mer info här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frikanalspaketet

-M-
2019-10-25, 16:43
Undra om ettan och tvåan i HD verkligen ingår i depositionskortet?

Något som jag däremot vet är att CD kräver att kortet pairas med box/CAM, heltokigt! Då de inte kräver det på vissa andra abonnemang.

Leatherface
2019-10-26, 12:15
På satellit så är många SD kanaler nersläckna och finns bara i HD.
SVT's regionala kanaler däremot är bara SD.
SVT kräver ingen pairing utan går att se i vanlig softcam än sålänge utan enbart på CMore/Viasat sportkanaler kräver det.

Stickan
2019-10-27, 06:55
Depositionskort funkar med oscam. Men du kanske måste kontakta CD för att få ett nytt kort.Det fick jag göra.

Ursäkta, missade att det gäller ComHem och inte CanalDigital....

-M-
2019-10-27, 17:28
Ursäkta, jag missade också att denna tråd var om Com Hem. Det jag skrev angående pairing gäller (i alla fall förra året) Canal Digital Satellit. Detta även för en gammal trogen kund med ett annat dyrt abonnemang hos de. Riktigt dålig stil av CD.

ArneBajse
2019-10-31, 08:03
Lånar tråden lite. Har en vu+ duo2 som bara står och skräpar så tänkte köra ett depositionskort med baskanalerna på den. Måste köpa en ca-modul och sen beställa ett dep.kort och paira kortet med ca-modulen. Har jag fattat det rätt då?
Kan inget om ca-moduler men gissar att detta är rätt? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/digitalbox-och-abonnemang/CAMCANALDIGCI/canal-digital-hd-ca-modul

Stickan
2019-10-31, 09:08
Om det gäller depositioskort från CanalDigital, så räcker det med att du kör oscam. Ingen ca-modul. CCcam funkar ej.

ArneBajse
2019-10-31, 10:50
Om det gäller depositioskort från CanalDigital, så räcker det med att du kör oscam. Ingen ca-modul. CCcam funkar ej.
Ok vad bra. Behöver canal digital paira kortet till min mottagare eller är det bara att beställa kortet och köra?

Stickan
2019-10-31, 10:53
Ingen pairing. Ingen modul. Men oscam och kortet i kortläsaren.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk

-M-
2019-10-31, 17:25
Men vilket nummer (box eller cam) talar du om för Canal Digital?

Eller har Canal Digital nu släppt kravet på pairing? eller gör oscam något magiskt?

PS. Jag blev super förvånad över deras krav på detta och då jag inte kunde använda kortet i min mottagare/TV, så skickade jag tillbaks det. Detta var sommaren 2018, men kortet var över tio år gammalt (hade inte försökt använda det innan dess). För ett annat kort med abonnemang krävde de inte pairing.

Stickan
2019-10-31, 17:36
Jag hade ett abg på CD när jag beställde mitt depositonskort för ca 12-14 år sedan. Kortet upphörde att fungera för en tid sedan. Efter samtal med CD fick jag ett nytt kort. Detta nya kort fungerade inte först eftersom jag normalt använder CCcam.

När jag växlade till oscam fick jag avkodning på hela utbudet under ett antal dagar, I min DM7020HD, som jag sedan sålt.
Då jag även har ComHem så avbeställde jag depositioinskortet och fick pengar tillbaka.

rolrn
2019-11-04, 09:15
Nya kort brukar vara "öppna" för allt i någon vecka, så det är ju alltid trevligt att få nya kort :-)