handdator

Visa fullständig version : Viasat och Canal Digital slås ihop!



jippe
2019-10-22, 20:19
https://www.di.se/live/storaffar-mellan-nent-och-telenor-slar-ihop-canal-digital-och-viasat-consumer/

https://digitalt.tv/viasat-og-canal-digital-fusionerer/

Viasat och Canal digitalts plattformar slås ihop i ett nytt samägt bolag. Nent kommer att satsa fullt ut på viaplay istället.
telenors satellitplattform kommer att användas, vågar man hoppas på att det då kommer att bli conax som gäller som kodningssystem? Eller de kanske kommer simulcrypta alla canalerna för att slippa byta viasats boxar.
det nya bolaget får 1,25milj parabolkunder.

detta var väntat, jag kan inte begripa hur det har kunnat vara nån ekonomi i att sända viasats utbud via satellit till ca 300k kunder. Viasat har ju under många år hårdsatsat på fiberdustribution samt viaplay.

Nu får framtiden visa hur detta drabbar oss med egna linuxboxar.

edit: bytte rubrik för ingen verkade läsa inlägget
la även till en länk till https://www.di.se/live/nent-rusar-15-procent-pa-sammanslagning/

SLK320
2019-10-24, 12:42
Oneplace till hela svenska folket... början till vår undergång. ;) Förmodligen sämsta boxen som funnits ute på marknaden.

Leatherface
2019-10-24, 16:42
Risken finns väl att dom slår på pairing för alla kanaler men förhoppningsvis fortsätter CA modulerna att fungera.

atomized
2019-10-24, 17:20
Det känns som att satellit-TV är lite på utdöende och att IP-TV är det som gäller framöver. Det är väl anledningen till att tjänsterna slås ihop. Och förmodligen måste Nent också hitta på någon IP-lösning om de ska ha en framtid.

jippe
2019-10-24, 22:42
Det känns som att satellit-TV är lite på utdöende och att IP-TV är det som gäller framöver. Det är väl anledningen till att tjänsterna slås ihop. Och förmodligen måste Nent också hitta på någon IP-lösning om de ska ha en framtid.

Hmm Nent har väl en ip-lösning, eller vad kallar man annars viaplay?
nents ”gratiskanaler” tv3, TV6, TV8 och tv10 får man ju dessutom i viaplay för 109kr/mån, har man viaplay via sitt viasat abo så får man alla kanalerna i ens abo streamat i viaplay utan extra kostnad som komplement till parabol eller IP-TV distributionen. Ja hela viasats utbud kan fås som IP-TV i vissa öppna stadsnät, bla iTux.

Faktum är att viaplay+d-play ger alla de kanalerna som normalt ingår i ”basutbud” fast billigare + att man kan streama filmer.

det är canaldigital som saknar ip-tv, men de har i gengäld kabel-tv distribution (Canal digital kabel) så de kommer komplettera varann mkt bra. Telenor äger ju dessutom bbb och är stora inom (mobil)telefoni, hoppas vi får se trippel/quad play erbjudanden så de kan kontra tele2/comhem samt Telia

jag tror med satellitdistribution är lite på utdöende i varje fall i Danmark och Sverige pga de flesta hushåll nu har fiber (i Norge är sat stort)
synd, satellit-tv har varit ett intresse för mig sen slutet av 80-talet

Leatherface
2019-10-25, 04:02
BBB är numera Telenor och dom köpte upp Canal Digitals KabelTV och IPTV för ett par år sen.
Paketerbjudanden finns redan det med.

atomized
2019-10-25, 08:23
Hmm Nent har väl en ip-lösning, eller vad kallar man annars viaplay?

Faktum är att viaplay+d-play ger alla de kanalerna som normalt ingår i ”basutbud” fast billigare + att man kan streama filmer.

det är canaldigital som saknar ip-tv,
Jag läste inte tillräckligt om Nent. OK att de har Viaplay.

Just det du säger om viaplay-d-play har jag funderat på fast istället kombinationen Cmore+D-play. Det skulle ge mig (nästan) alla de kanaler jag tittar på idag via parabolen för en betydligt lägre månadskostnad. Idag betalar jag 538:-/mån för Canal Digital Familjepaketet+Cmore Standard. Om jag går över till IP med CmoreTV4+D-play skulle det kosta 218:-/mån och jag skulle slippa en hel del reklam. Jag planerar att flytta om något år och på nya stället blir det nog ingen parabol utan istället IP-TV.

Canal Digital saknar inte IP-TV. De har tjänsten Canal Digital Go där du kan se alla deras kanaler live plus en del andra serier och film. Där finns också ett veckoarkiv där du kan gå tillbaka och se alla program som sänts under senaste veckan. Den tjänsten säljs dock inte separat vad jag vet utan den ingår som en del av ditt parabolabonnemang.

jippe
2019-10-25, 11:00
Jag läste inte tillräckligt om Nent. OK att de har Viaplay.

Canal Digital saknar inte IP-TV. De har tjänsten Canal Digital Go där du kan se alla deras kanaler live plus en del andra serier och film. Där finns också ett veckoarkiv där du kan gå tillbaka och se alla program som sänts under senaste veckan. Den tjänsten säljs dock inte separat vad jag vet utan den ingår som en del av ditt parabolabonnemang.

Erbjuder dom alla kanalerna via parabolabbonemanget via sin streamingtjänst?

Har hänt en del med ägarstrukturer inom tv media nu.
Nent som avknoppades från mtg (alla mtg aktieägare fick en nent aktie för varje mtg aktie dom ägde) äger viasat, viaplay, tv3, tv6mfl samt en massa radiokanaler. MTG sysslar bara med onlinespel nu.
Kinnevik (huvudägare av MTG innan nentavknoppningen, samt huvudägare av tele2) var tvungna att dela ut alla sina mtg akiter till sina aktieägare för att tele2s köp av comhem skulle godkännas. (skulle bli för stor mediekoncentration både inom produktion och distribution hos en aktör om de ägde både tele2, comhem/boxer och viasat)
Comhem äger boxer sen ett par år men båda varumärkena finns kvar och konkurrerar med varandra. Comhem äger även iTux.

Telenor äger sen många år bbb (fast det varumärket har gått in i Telenor nu), OwnIt och Canal Digital (och Canal digital kabel fast det varumärket har försvunnit nu som nån annan skrev)

Discovery networks äger d-play, kanal5, kanal9, Discovery eurosport mfl. De har ingen egen distribution förutom d-play

Tror tyvärr att Telias köp av tv4/cmore kan förändra marknaden. Kommer tv4as extrakanaler gå att få via andra distributörer? likadant med cmore kanalerna, cmore har länge varit tätt knutet till Canal digital men så är det inte längre. Kommer det att bli dyrare för canaldigital kunder att få cmore än för teliakunder?
Risken finns ju också att vi kommer tillbaka till ett läge där man måste sitta med flera olika leverantörer om man vill ha alla kanalerna, precis som med viasat och canaldigital på 90 och 00-talet?

atomized
2019-10-25, 11:43
Erbjuder dom alla kanalerna via parabolabbonemanget via sin streamingtjänst?

Risken finns ju också att vi kommer tillbaka till ett läge där man måste sitta med flera olika leverantörer om man vill ha alla kanalerna, precis som med viasat och canaldigital på 90 och 00-talet?
Ja, alla kanaler du har i ditt parabolabonnemang kan du se live via Canal Digital Go. Det verkar vara den rena parabolströmmen som konverteras till IP. Så de (få) gånger det varit avbrott på parabolsändningarna så har det heller inte fungerat via IP. Likadant för veckoarkivet. Det är rena tidsklipp från parabolsändningarna så om ett program är försenat kanske det klipps i veckoarkivet. Och reklamen finns kvar i veckoarkivet så ser man ett program den vägen får man fortfarande hålla på och spola förbi reklamen. Men det finns en del serier och sånt som man kan titta på utan reklam. Över huvud taget känns Canal Digital Go lite primitiv jämfört med andra play-tjänster men den utvecklas efterhand.
Som Canal Digital kund har jag också tillgång till Cmore streamingtjänst och den är riktigt bra tycker jag. Där kan jag dels live-streama ett antal kanaler men också titta på t.ex. alla TV4 program utan reklam. Det är den tjänst jag använder mest och det är skönt att kunna se program från TV4 och Sjuan utan reklam. Kvaliten blir också helt OK. Ser ingen större skillnad på parabol-sändningarna jämfört med streaming. Kanske att det är lite mer dynamik i parabol-sändningarna men streamen är helt OK i full-HD.

Över huvud taget börjar det kännas vansinnigt att betala dubbelt så mycket för ett parabolabonnemang där man tvingas genomlida reklam på kanalerna när man kan få TV utan reklam för halva priset om man väljer streaming? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de måste byta prismodell för parabolabonnemangen.

Tyvärr är det väl så att om man vill se kanalerna för ett bra pris via IP måste man ha flera abonnemang t.ex. Cmore+D-Play för summa 218:-/mån (går att få ännu billigare med div. rabatter). Det finns ju andra t.ex. Telia eller Telenor som erbjuder mer kompletta kanalpaket med alla kanaler i men då närmar man sig priserna för ett parabolabonnemang.

Sedan har vi den tekniska lösningen för IP TV där man har abonnemang från flera leverantörer, hur gör man rent praktiskt? För tillfället har jag en liten PC kopplad till TV:n och ser alla mina IP kanaler via datorns webläsare på TV:n. Det funkar utmärkt rent tekniskt. Jag kan se alla play-tjänster på TV:n och allt annat innehåll från internet också. Nackdelen är att kanalbyten blir inte blixtsnabba om man ska öppna en ny websida och leta fram nästa program. Men i stort är jag mycket nöjd med denna lösning hittills. Siktar dock mot något smidigare om det går.

Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.

atomized
2019-10-25, 11:50
Bytte den stora rubriken på detta ämne i likhet med vad du gjorde på första inlägget. /atomized

jippe
2019-10-25, 19:28
Bytte den stora rubriken på detta ämne i likhet med vad du gjorde på första inlägget. /atomized
Ok tack. Jag försökte göra det själv men det blev bara rubriken inne i inlägget som byttes.

Leatherface
2019-10-26, 02:49
Ja, alla kanaler du har i ditt parabolabonnemang kan du se live via Canal Digital Go. Det verkar vara den rena parabolströmmen som konverteras till IP. Så de (få) gånger det varit avbrott på parabolsändningarna så har det heller inte fungerat via IP. Likadant för veckoarkivet. Det är rena tidsklipp från parabolsändningarna så om ett program är försenat kanske det klipps i veckoarkivet. Och reklamen finns kvar i veckoarkivet så ser man ett program den vägen får man fortfarande hålla på och spola förbi reklamen. Men det finns en del serier och sånt som man kan titta på utan reklam. Över huvud taget känns Canal Digital Go lite primitiv jämfört med andra play-tjänster men den utvecklas efterhand.
Som Canal Digital kund har jag också tillgång till Cmore streamingtjänst och den är riktigt bra tycker jag. Där kan jag dels live-streama ett antal kanaler men också titta på t.ex. alla TV4 program utan reklam. Det är den tjänst jag använder mest och det är skönt att kunna se program från TV4 och Sjuan utan reklam. Kvaliten blir också helt OK. Ser ingen större skillnad på parabol-sändningarna jämfört med streaming. Kanske att det är lite mer dynamik i parabol-sändningarna men streamen är helt OK i full-HD.

Över huvud taget börjar det kännas vansinnigt att betala dubbelt så mycket för ett parabolabonnemang där man tvingas genomlida reklam på kanalerna när man kan få TV utan reklam för halva priset om man väljer streaming? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de måste byta prismodell för parabolabonnemangen.

Tyvärr är det väl så att om man vill se kanalerna för ett bra pris via IP måste man ha flera abonnemang t.ex. Cmore+D-Play för summa 218:-/mån (går att få ännu billigare med div. rabatter). Det finns ju andra t.ex. Telia eller Telenor som erbjuder mer kompletta kanalpaket med alla kanaler i men då närmar man sig priserna för ett parabolabonnemang.

Sedan har vi den tekniska lösningen för IP TV där man har abonnemang från flera leverantörer, hur gör man rent praktiskt? För tillfället har jag en liten PC kopplad till TV:n och ser alla mina IP kanaler via datorns webläsare på TV:n. Det funkar utmärkt rent tekniskt. Jag kan se alla play-tjänster på TV:n och allt annat innehåll från internet också. Nackdelen är att kanalbyten blir inte blixtsnabba om man ska öppna en ny websida och leta fram nästa program. Men i stort är jag mycket nöjd med denna lösning hittills. Siktar dock mot något smidigare om det går.

Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.
Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.

atomized
2019-10-26, 09:19
Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.
Får testa det någon gång.
För övrigt sitter jag redan i soffan och styr min Lenovo Tiny med ett trådlöst multimediatangentbord. Det är en lösning jag gillar eftersom det är lika enkelt att titta på något på internet som ett TV-program som en valfri videofil eller bilder. Kan prova att slänga in Kodi på PC:n också.

kenta2
2019-12-31, 11:35
Viaplay och Cmore finns som addon till Kodi så det går alldeles utmärkt sitta i soffan med fjärren.

Jag har ingen erfarenhet av Kodi, men att välja Cmore, Viaplay och Dplay via fjärr funkar ju fint med tex Apple TV också.

Det som egentligen vore intressant är att i ett add-on till någon app/plattform kunna lägga in de individuella kanalerna från olika ip-tjänster.

Alltså att jag i samma miljö kan ordna en kanallista innehållande livekanalerna från Cmore/Viaplay/Dplay. Typ att byta kanal mellan TV3HD och TV4HD utan att gå ur Viaplay appen och sedan gå in i C More appens menyer.

Att bara ha Viaplay/C More/Dplay apparna som sådana i samma interface är alltså inte vad jag avser.

Leatherface
2020-01-01, 13:15
AndroidTV kan ju integrera från olika tjänster i samma gränssnitt.
Poängen i Kodi är ju att jag använder det till allting och tror det ska gå lägga till själva linjära kanalerna i nåt av PVR addon som finns då man kan lägga till streams från addons i det.
Saknar däremot Telenor addon då ingen med Telenor haft intresse att skriva det ännu.

Djinn
2020-01-01, 15:41
Kan väl nämna också att jag för tillfället har ett tre månaders prov-abonnemang på Viaplay så att jag har även provat det. Dock gillar jag inte Viasats kanaler så mycket och rent tekniskt tycker jag Viaplay fungerar sämre än Cmore så det är inget jag kommer att fortsätta med när gratisperioden går ut.

Konstigt att du upplever precis tvärtemot vad jag gör.

Tycker Viaplay funkar betydligt mycket bättre än Cmore och Canal Digital to go, där det vanligaste programmet är "ett tillfälligt fel uppstod". Jag kör via Chromecast från mobil/sutfplatta, kan det vara det som gör skillnaden?

kenta2
2020-01-02, 15:13
AndroidTV kan ju integrera från olika tjänster i samma gränssnitt.
Poängen i Kodi är ju att jag använder det till allting och tror det ska gå lägga till själva linjära kanalerna i nåt av PVR addon som finns då man kan lägga till streams från addons i det.
Saknar däremot Telenor addon då ingen med Telenor haft intresse att skriva det ännu.

Nja Android TV har ju en live channel app som är tänkt att fungera med underliggande appar som bas men har inte sett att att Viaplay/Dplay/Cmore har anpassat sig (vilket krävs) för att köra Live Channel appen med inladdade kanaler från andra appar.

Kodi skulle kunna funka fint men det verkar inte vara så tydligt om det finns någon konkret lösning.

Leatherface
2020-01-02, 19:48
Nu tänkte jag inte på Live Channels utan att den visar information från olika appar i själva gränssnittet dvs dom flesta Playtjänster.

DennisOlof
2020-01-02, 22:44
Tack för den informationen. Jag har alltid tyckt det varit galet att man har två leverantörer av satellit TV. I flera andra länder
finns det bara EN leverantör även om det inte gynnar konkurrens så kostar det faktiskt grymt mycket att köra ut TV kanaler
via satellit.

Kalla fakta är nog att dom helt enkelt måste förenkla för sig själva och bolagen måste gå ihop och växa om det ska finnas
en chans att överleva, med växa menar jag inte att det tillkommer nya kunder utan att att färre bolag för att fortfarande kunna
behålla någon form av lönsamhet. Streaming och annat har ju stulit en hel del kunder från de mer traditionella systemen.
CD och Viasats streaming tjänster är ju riktigt usla tekniskt sett om man jämfört med t.ex. Netflix. för inte tala om D-play osv.

Anledningen till att jag fortfarande använder parabol är att jag uppskattar stabiliteten om man jämför med fiberkabel
då det är avbrott och problem då och då eftersom de flesta kör via stadsnät då det är prismässigt fördelaktigt. För inte tala
om de ständiga kanal flyttarna i marksänd TV som jag blev galen på. Vet inte om det är så numera men tröttnade på att man
måste installera om boxen och kanalsöka som dom alltid säger. Parabolboxen sköter sig själv och funkar bra men då har jag
ju CDs egna box, dock inte den äckliga one-place boxen som kör android. Har bytt ut den vita boxen då det funkade
bra tidigare men blev slö efter någon muppig programuppdatering.

Nej, streaming är helt klart framtiden men det är också skönt att bli matad med ett utbud man inte styr över för man
helt enkelt inte orkar. Har man för mycket utbud kan man också bli frustrerad över att man inte vet vad man ska titta på.
Hoppas att Viasat verkligen går ihop med CD och att dom kan byta ut hela streaming plattformen.

Varför inte licensera Netflix systemet (om det går) eller hitta någon bättre lösning, jag har inget emot reklam men
det viktigaste för mig och förmodligen alla andra är flexibilitet och smidighet samt även möjligheten att köra med
dreambox och annat för dem som vill det.

I övrigt har jag långt tillbaka i tiden haft en dator kopplad till TVn och kört utbud den vägen, det var innan netflix,
youtube, smartphones, IPTV osv. Det hela började när man fick xDSL bredband, sedan gick det inte att gå
tillbaka till vanlig usel TV som jag endast använder till att slö-titta och ibland går det någon film osv.

Videonisse
2020-02-04, 14:56
Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.

Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).

Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.

atomized
2020-02-04, 15:38
Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.

Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).

Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.
Man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. För vissa är priset den viktigaste faktorn, för andra är hög teknisk kvalitet viktigare. För min egen del så är jag nöjd med den kvalitet jag får på play-tjänsterna. Jag upplever det inte som någon större försämring mot när jag använde parabol och betalade tre gånger så mycket. Nu är jag ingen HiFi-nörd med 5.1-ljudanläggning utan nöjer mig med det vanliga TV-ljudet. Bildmässigt så ser jag ingen större skillnad via play-tjänst eller via parabol på en 42" full-HD TV. Visst, någon enstaka gång kan det buffra eller tillfälligt gå ner i bildkvalitet. Men 98% av tiden är det helt OK för min smak.

DennisOlof
2020-02-04, 22:39
atomized, instämmer.

Jag har själv parabol och det kostar men jag tycker familjepaketet passar mig än så länge. Lite sur på att dom tog bort några
bra kanaler. Jag tittar inte så mycket men uppskattar säkerheten i parabol tekniken. Har fiber men det är ett stadsnät och
avbrott lite då och då, det säger i alla fall grannar som har TV via olika bolag. Sedan har jag en antenn för marksänd TV
om det blir något knas med parabolen eller boxen.

Då har man alltid någon leverans. Sedan är ju playtjänster bra och ganska billiga när dom fungerar.
Men det är klart, ska man ha flera kort så drar priset iväg snabbt.

Det är svårt för mig att klara mig utan discovery kanaler, natgeo osv. Svensk TV slutade jag nästan helt
att titta på för cirka 10år sedan. En och annan play grej, kunskapskanalen har en del bra saker men
inte mycket att titta på. Samma sak med typ TV3-TV12 det mesta är för skräpigt och ointressant för mig.

Däremot har jag fått prova netflix av någon som har konto och det är faktiskt riktigt bra.

Det som verkligen dödar vanlig linjär TV är ju den numera sjukliga mängden reklam, nästan löjligt hur
mycket reklam det är. Sedan är ju kvaliten betydligt högre med parabolkanalerna och inte
några störningar. Men jämför man med netflix så tycker jag det är lika bra.

Däremot D-play och andra "svenska" play-tjänster tycker jag suger rent tekniskt sett, dåliga plattformar,
låg bitrate och knas GUI. Varför kan dom inte bara "hyra" netflix konceptet och köra det på sin
egen platform ?

Videonisse
2020-02-05, 08:32
Håller med er båda. Har själv haft CD via parabol och gick sedan över till Comhem IPTV över fiber. Bredbandet över fibern var rock-solid men deras Tivo-burk hade en del att önska. Vi har även sista året kört Netflix och idag är det 50-70% streaming som används av familjen. När bindningstiden på Comhem gick ut 1 dec sade vi upp allt rån dem pga höga priser från något vi bara använder lite av.

From december har vi nu på test valt att även skaffa Cmores streamingtjänst. Främst för att få TV4 HD men även deras veckoarkiv som inkluderar SVTs HD-kanaler inkl livesändningar från programguide. Vi kör via AppleTV4. Fungerar utmärkt rent generellt men ser givetvis att bilden inte är lika bra som när vi hade linjär-TV. Men började undersöka varför ljudet ofta var så sunkigt och upptäckte då att både Cmore och SVT Play endast stödjer stereoljud. Viaplay och Netflix har däremot stöd för Dolby Digital och 5:1.

Just nu letar jag sätt att få tillgång till TV4 HD med full bitrate och stöd för Dolby Digital. Billigast just nu verkar vara Sappa TV som har ett IPTV-abo "Alltid" för 49kr/mån som jag kan få via Bahnhof. Men kräver en ålderstigen Dilog-burk som går på 1500kr inkl. startavgift... Evtl. skall man kunna ta in TV4 HD gratis via marknätet om man har ett utgånget Boxerkort, men har inte kunnat få detta verifierat.

Kom också fram till att flertal av de alternativa tjänsterna med filmer inte har 5:1-stöd trots de tar lika mycket betalt för hyra och köp av filmerna som tex Apple (tex SF Anytime, Cmore, Blockbuster)

micklarn
2020-02-05, 14:33
Man kan fortfarande ta in TV4 HD med ett utgånget boxerkort och Boxers CI modul. Jag kör den lösningen som backup i en Vuduo2.

Edbaker
2020-02-06, 05:20
TV4 HD + OSCam + Boxerkort (utgånget) = Sant!

micklarn
2020-02-06, 19:22
Hur har du fått till det? Jag får bara bild med modulen isatt.

Edbaker
2020-02-07, 16:19
[reader]
label = Reader0
description = Boxer
protocol = pcsc
device = 0
caid = 0500
detect = cd
ident = 0500:FFF510,040D00,040D10,040D20,040D30
group = 1
emmcache = 1,3,15,0
saveemm-unknown = 1
saveemm-u = 1
saveemm-s = 1
saveemm-g = 1

DennisOlof
2020-02-07, 17:39
Videonisse, precis.

Jag har familjepaketet men det är mest för NatGeo, Discovery och lite annat. Jag ska titta igen på tjänsterna som finns via fiber, det kanske är värt gå över till något annat för att få tag i det man vill ha istället för att betala mycket för något man använder så lite. Streama är riktigt trevligt och när man väl börjat kan man inte sluta, det är så mycket bättre.

Däremot ska man inte helt kasta bort linjär TV, det är ju skönt att slö-titta då och då för det är ju inte allt man aktivt orkar välja vad man vill se på. Men det ska ju inte kosta för mycket i sådana fall och nog borde bolagen bli bättre på att erbjuda flera alternativ. Om TV-bolagen kunde fixa bättre streaming tjänster kanske dom skulle behålla fler kunder ?

micklarn
2020-02-07, 22:42
Man borde kunna köpa en viss serie, typ Hockeyallsvenskan eller Superettan i
fotboll om man håller på lag som är...sådär...

Stefan60
2020-02-08, 13:06
TV4 HD + OSCam + Boxerkort (utgånget) = Sant!
Jag flyttade mitt utgångna kort från ci+modulen till interna läsaren i min dm8000 med CCcam 2.30, även det fungerade :)
Har inte fungerat förr, så något har boxer gjort

DennisOlof
2020-02-11, 21:20
Någon som vet när vi kommer höra eller se något av detta, eller vad som blir resultatet. Jag antar dom väntar på konkurrensverket eller något
sådant för att kunna köra affären i hamn ?

maur
2020-03-02, 23:12
Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.

Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).

Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.
Tack äntligen nån mer som bryr sig om ljudet för jag känner mig så onormal som har krav på minst Dolby Digital 5.1 eller DTS annars köper jag filmen på Blue-Ray eller DVD om den finns med minst Dolby Digital 5.1 eller bättre och även bilden blir bättre på DVD Och Blue-Ray.
Samma gäller även kvaliteten på Spotify som jag tycker är värdelös jämfört med ljudkvaliteten på en CD Skiva så är man genuin musikälskare så köper man musiken på CD.
Men varför är det så att ju mer tekniken går framåt ju sämre blir kvaliteten? Varför har folk idag inga krav på kvaltén, tänk på att ni pissar på¨artisternas verk om ni inte bryr er om hur det låter, som en kompis sa när jag ifrågasatte varför han inte bryr sig mer och han svarar att han är nöjd om det skramlar lite. Så jag har länge funderat på vad det är för fel på mig som kräver bra surround ljud, Brosan sa att dom förmodligen kommer att sluta med DVD Och Blue-Ray och gör dom det så kommer jag att sluta att se film helt och hållet... ? MVH. Mattias

DennisOlof
2020-03-03, 22:38
maur, jag instämmer.

Jag bryr mig om bra ljud, problemet är bara att jag inte har plats för hemmabio system. Däremot uppskattar jag NetFlix som jag tagit del av på en Samsung smart-TV. Riktigt bra bild är det och streaming funkar fint. Det är riktigt trevligt med 5.1 eller bra ljud men tyvärr tycks inte folk bry sig om det längre. BluRay och DVD kommer inte försvinna men det lär inte komma något nytt och utvecklingen har stannat av. Jag som är lite mer insatt i frågan kan säga att det är säkrare och bättre att spara material på DVD-R än vad det är med BluRay. Notera att vi pratar brännbara skivor och inte sådant man köper färdigt i butik. DVD kom helt enkelt mycket tidigare, utvecklades mer, inte lika komplext, stabilare media oavsett fabrikat och helt enkelt säkrare. Påminner mycket om brännbara CD skivor som typ ingen använder längre nästan. Vi får se vad som händer med försäljning av media, streaming har ju helt klart tagit över. Mestadels för att kvaliten är tillräckligt bra men antagligen för att utbudet i stort sett är ENORMT. Det finns ju sinnessjukt mycket på NetFlix man hinner ju inte ens titta på det man vill titta på nästan.

Jag undrar mycket vad dom ska hände med traditionell satellit TV, inte teknisk sett utan vad gäller utbudet och om nu CD + Viasat blir av. Vi väntar på besked antar jag.

OA
2020-03-07, 08:01
Nya kanalpakets upplägg från Canal Digital inför samman slagningen med Viasat


Baspaket 269 kr


Kanaler 1-12, Kunskapskanalen, TV4 Guld och Barnkanalen/SVT24


Underhållningspaket +99 kr
32 Kanaler


Sportpaket +39 kr


Sportkanalen, ViasatSport Extra, Viasat Ultra HD, Viasatsport, Eurosport 1, Eurosport 2, Motorvision TV


ViasatFilm med Viaplay
139 kr eller 69 kr med paketet Underhållning


ViasatSport med Viaplay total
399 kr eller 199 kr med paketet Sport

DennisOlof
2020-03-08, 10:29
Hmm, vad händer med boxarna och allt. Är det tänkt att Viasat flyttar över till CDs "tekniska" plattform typ.

Jag antar det innebär att alla som har Viasat måste rikta om sina paraboler och ska alla dom få nya boxar
och hela den biten. Och är det så att man parallellt kör båda system för att folk ska ha en överflyttningstid ?

Känns oklart hur allt ska fungera, att vi kunder inte vet så mycket ännu.

kenta2
2020-03-09, 12:20
Hmm, vad händer med boxarna och allt. Är det tänkt att Viasat flyttar över till CDs "tekniska" plattform typ.

Jag antar det innebär att alla som har Viasat måste rikta om sina paraboler och ska alla dom få nya boxar
och hela den biten. Och är det så att man parallellt kör båda system för att folk ska ha en överflyttningstid ?

Känns oklart hur allt ska fungera, att vi kunder inte vet så mycket ännu.

Eftersom Viasat sagt upp sitt satellitavtal (källa SES Astras hemsida) och kanalerna migrerar över till CDs utbud på Thor så är det i grund att Viasat lägger ner sin lösning. Nyligen så gick tex även Viasats filmkanaler upp som linjära kanaler hos CD. Tidigare har ju sportkanalerna rullat in.

Beroende på hur avtalen ser ut med kanalbolag så avslutas de hos Viasat, särskilt om dessa finns på CD också. Betalning till kanalbolag är väl baserat på antal kunder, så slår man ihop så går det säkert hyfsat smidigt. Om kanaler som finns hos Viasat men som idag inte finns hos CD går över får vi se, typ E! Kanske avslutas de bara, eller så åker de med. Beror väl på hur lång avtal etc.

I grund är det Telias köp av C More/TV4 som är disruptive. CD/Telenor byggde alltid sin existens på alliansen med Bonniergruppen. Med ärkekonkurrenten Telia som ägare till C More så finns risken att hela CD gungar om Telia krånglar. Telia har tex styrt om alla kampanjbudgetar från CD för C More, dvs betala fullt pris rakt av. Inga kampanjer där.

Telenor har en egen satellitplattform medan Nent har premiumutbud en god matchning.

Om CD i en förbättrad mjukvaruversion får ordning på OnePlaceboxen så är det troligtvis den som kommer att skickas ut till Viasatkunderna gratis samt att antenninstallatör byter/riktar om parabol. Det kostar en slant en gång men besparingen per år att inte rulla vidare med SES Astra via Sirius är många gånger större.

Det blir ett namnbyte. om det blir nytt namn eller någon kombo av de båda namnen är ju svårt att säga. Skulle dock gissa att man vill starta fräscht med nytt namn, lite generiskt så att man inte låser sig till satellit i namnet. Både CD och Viasat namnen har en känsla av 00-tal.

atomized
2020-03-10, 00:07
[reader]
label = Reader0
description = Boxer
protocol = pcsc
device = 0
caid = 0500
detect = cd
ident = 0500:FFF510,040D00,040D10,040D20,040D30
group = 1
emmcache = 1,3,15,0
saveemm-unknown = 1
saveemm-u = 1
saveemm-s = 1
saveemm-g = 1
Tack så mycket för detta inlägg!

Jag fick det att funka med en DVB-T2 USB-tuner kopplad till min Vuplus Duo2 som tidigare bara kört satellitkanaler.
På boxen kör jag CCcam och på servern kör jag oscam.
Använder ett utgånget gammalt Boxer-kort som är 12-13 år gammalt... ;)

Så nu kan jag fortfarande leka lite med cardsharing om andan faller på! :)

DennisOlof
2020-03-11, 17:34
kenta2, aha. Ok då förstår jag, då hoppas jag att det bara kan bli bättre, sedan gissar jag på att dom kanske byter namn till "Sky Nordic" eller något sådant.

Jag är lite besviken på CD på sistone då flera bra kanaler försvunnit, inte deras fel alla gånger då bolagen lagt ner kanalerna eller att man väljer att inte sända
i norden men med ett bolag kanske det blir ändring på det. Vore trevligt om dom kunde fördjupa samarbete med Sky U.K. som har flertalet bra kanaler
jag också vill få på CD plattformen.

Vi får se vad som händer.

Jönke
2020-03-11, 21:57
Funkar via kanalerna med softcam igen ?

DennisOlof
2020-05-01, 20:06
Då var det KLART !

Publicerat: 2020-04-30
Viasat och Canal Digital går ihop !

EU-kommissionen ger grönt ljus för sammanslagningen mellan underhållningsbolaget Nents betal- och bredbands-tv-verksamhet
Viasat Consumer och Canal Digital, som är Telenors betal-tv-verksamhet. Bolagen presenterade affären i höstas och efter EU:s
klartecken ska sammanslagningen slutföras 5 maj, skriver Nent i ett pressmeddelande. Nent och Telenor ska äga 50 procent var
av det nya bolaget, vars namn ännu inte är presenterat. Huvudkontor ska ligga i både Stockholm och Oslo.


Jag tittade också på CDs svenska hemsida och såg att man nu "legalt" kan skaffa kanaler från Norge, Danmark eller Finland
om man har behov. Vet inte om det är fullständigt utbud eller hur det ser ut på de andra länders sidor vad gäller Svenska kanaler
men åtminstone så finns det nu möjlighet för den som har det behovet.

Undra hur det blir med alla "lokal nyhets" sändningar från SVT, dom äter ju upp en hel transponder i onödan tycker jag, sedan
saknas det ändå några, alltså inte full täckning.

Hoppas vi får fler kanaler kanske, men hoppas fram för allt på betydligt bättre streaming tjänst om man jämför med NetFlix osv.
Inte utbudet utan hur det fungerar, dvs bättre bitrate och kvalité på streamingtjänsten.

Freelock
2020-05-06, 13:18
Information om sammanslagningen.
Viasat + Canal Digital = Allente

källa: https://www.viasat.se/kundservice/14019/information-om-sammanslagningen/?categoryId=5357

Drejjmit
2020-05-06, 13:20
Canal Digitals kanaler kör sedan 1 maj simulcrypt med både Conax och Videoguard. Gissar att alla Viasatkunder snart kommer få vrida på parabolen.

DennisOlof
2020-05-06, 19:27
Va, "Allente" vad är det för namn. Låter ju helt knas.

Drejjmit ? Hur menar du förstår inte ?

Jag undrar också när det är dags att börja vrida på parabolen. Antar dom kommer ge Viasat kunderna en viss tid på sig att göra ändringen, typ sex månader
eller något sådant. Eller är det någon som vet om Viasat kunderna informerats ?

Jag hoppas med sammanslagningen att det kanske blir så i framtiden att vi kan titta på DR, NRK samt YLE utan att betala extra pengar
men så blir det kanske inte.

kisumisu
2020-05-21, 01:13
Kommer det här innebära att systemet blir Conax eller Videoguard? Någon som vet?

Videoguard är väl det säkraste systemet.
Om de fortsätter med Conax kommer allt nu pairas inom kort?

Varför jag frågar är att min abb går snart ut och min VU+ box paijade nyligen....så är det bara säga upp abbet nu?

Schwede30
2020-05-21, 03:28
Varför inte ringa kundtjänst och fråga?om du ställer frågan här kanske folk vill sälga box ganska billigt till dig. OM du har en tuner till VU+ uno 4k säljer jag min box billigt...

kisumisu
2020-05-22, 00:51
Varför inte ringa kundtjänst och fråga?om du ställer frågan här kanske folk vill sälga box ganska billigt till dig. OM du har en tuner till VU+ uno 4k säljer jag min box billigt...

Därför att dom inget vet om det tekniska tyvärr.
Haft så mycket erfarenhet av dessa kundtjänster...

Även om dem skulle veta skulle dom nog kanske inte berätta det i första taget till oss privatpersoner.

Varför jag ställer frågan här är pga att det var bla här ryktet redan spred sig innan vi kunder visste om sammanslagningen och att viasat sagt upp avtalet med Astra. Kanske finns folk i denna forum som jobbar med kabel tv och större system, är ju dom som får veta sånt här först!
Vi privata småkunder kommer ju tyvärr i sista hand typ dunmper ner nåt brev att boxen behöver bytas eller liknande inom 2 veckor.

Boxen i sig oroar inte mig köpa då jag ser även gratis tv via sattelit, men frågan är bara att lönar det sig fortsätta som en kund hos bolaget, har flera år ringt dem och frågat om jag kan få rabatt och har hittils fått det när man gått med att binda sig ytterligare 1 år.

DennisOlof
2020-05-25, 12:07
kisumisu, tja. Man kan ju alltid välja ett abonnemang med färre kanaler. CD har ju ett sådant men hur det är med Viasat vet jag inte. Återstår att se vad som händer efter sammanslagningen, det
enda jag vet är att dom byter namn. Sedan vilket krypteringssystem det blir får vi se, jag gissar på att man kanske väljer att fortsätta med Conax men det kan ju också bli så att alla måste
skaffa nya boxar. Däremot är det ju bombsäkert att folk som tar emot från Viasat måste rikta om sin parabol mot CD satelliten.

Resten är bara spekulationer och ingen som egentligen vet. Däremot stämmer det att folk i branschen ofta får veta tidigare vad som händer men det är ju för att
dom kanske måste byta utrustning hos kunder, typ Hotell och liknande och då blir det tokigt om dom inte får veta i tid vad som kommer hända eftersom dom
måste fixa utrustning och allt annat. Det kommer ju vara ett attans spring ett tag runt om i Stockholm för att rikta om paraboler osv. Inte svårt men det är ju som
med allt, den där NÅGON måste ju göra det för det sker inte av sig självt.

Själv tittar jag inte så mycket längre på kanaler via Satellit men alltid trevligt med kanaler som är gratis, istället är det streaming, IPTV, VPN och en dator som
jag använder för att titta på innehåll från BBC iPlayer.

Det är helt enkelt mer praktiskt att bestämma vad man ska titta på och när. Satellit TV är mer för slö-tittande, enda fördelen är att CD har sin streaming tjänst
även om den inte är det bästa så motiverar den mig att stanna kvar som kund. För då kan jag alltid titta den vägen om jag råkar missa något eller hittar något
intressant. Som en gigantisk video och TV butik, lägg sedan till HBO Nordic. Netflix och lite annat så duger det för mig.

kisumisu
2020-05-27, 23:17
kisumisu, tja. Man kan ju alltid välja ett abonnemang med färre kanaler. CD har ju ett sådant men hur det är med Viasat vet jag inte. Återstår att se vad som händer efter sammanslagningen, det
enda jag vet är att dom byter namn. Sedan vilket krypteringssystem det blir får vi se, jag gissar på att man kanske väljer att fortsätta med Conax men det kan ju också bli så att alla måste
skaffa nya boxar. Däremot är det ju bombsäkert att folk som tar emot från Viasat måste rikta om sin parabol mot CD satelliten.

Resten är bara spekulationer och ingen som egentligen vet. Däremot stämmer det att folk i branschen ofta får veta tidigare vad som händer men det är ju för att
dom kanske måste byta utrustning hos kunder, typ Hotell och liknande och då blir det tokigt om dom inte får veta i tid vad som kommer hända eftersom dom
måste fixa utrustning och allt annat. Det kommer ju vara ett attans spring ett tag runt om i Stockholm för att rikta om paraboler osv. Inte svårt men det är ju som
med allt, den där NÅGON måste ju göra det för det sker inte av sig självt.

Själv tittar jag inte så mycket längre på kanaler via Satellit men alltid trevligt med kanaler som är gratis, istället är det streaming, IPTV, VPN och en dator som
jag använder för att titta på innehåll från BBC iPlayer.

Det är helt enkelt mer praktiskt att bestämma vad man ska titta på och när. Satellit TV är mer för slö-tittande, enda fördelen är att CD har sin streaming tjänst
även om den inte är det bästa så motiverar den mig att stanna kvar som kund. För då kan jag alltid titta den vägen om jag råkar missa något eller hittar något
intressant. Som en gigantisk video och TV butik, lägg sedan till HBO Nordic. Netflix och lite annat så duger det för mig.

Tack för svaret!

Håller med att CD har bra streaming. Dock tråkigt när dom spärrat rootade enheter.

Ja det här med nya boxar. Jag tror nog dom kan byta programvaran i CD oneplace till videoguard utan nån vidare problem. Gick ju att göra med dom gamla Nokia boxarna så det är nog ingen omöjlighet.
Däremot kan det ju bli annat med Cam modulerna? O där gissar jag på att CD har fler cams ute än vad Viasat har.
Videoguard är nog det säkraste men samtidigt ett system som ägs av Britterna. Jag antar också att den här sammanslagningen är mest att Viasat blir uppköpta av CD, så Conax är väl mest troligt.
Men den som lever får väl se vad som händer. Jag hoppas bara dom inte börjar paira alla kanalerna.

jippe
2020-05-28, 09:03
Det har skett viss konsolidering av utvecklarna av krypteringssystem, så det är inte säkert att conax är ”gratis” för canaldigital/nya Allente.

Videoguard (utvecklas av NDS) från början ett israeliskt bolag ägt av Rupert Murdoch (sky mfl) men är sålt och ägs sen ett par år av Cisco, så det är snarare amerikanskt nu. Cisco äger och utvecklar även PowerVu systemet som de fick när de köpte Scientific Atlanta.

Conax, ursprungligen ägt av Telenor men såldes 2016 till Kudelski som utvecklar Nagra och sen tidigare även köpt Seca mediaguard från canal+ france. Så dom äger 3 system nu. Frågan är om canaldigital måste betala Licensavgifter för att använda systemet nu.

cryptoworks (utvecklat av Philips) men ägs nu av Irdeto.

viaccess ägs nu av Orange SA.

Cryptoguard AB är fortfarande svenskt och ligger i Motala.

har jag glömt ngt system?

DennisOlof
2020-05-28, 18:15
Jippe, tack för den informationen. Återstår att se vad som händer, dock tycker jag CDs boxar kunde vara något bättre. Sedan har deras streaming plattform aldrig varit riktigt bra och
det är ju lite trist. Om det är något dom borde göra om eller förbättra så är det just streaming, samt android appen.

Kalle_P
2020-05-29, 10:21
@jippe
Har du någon info om verimatrix ?
Är det hårdvaru baserad eller kör dom med kort?

Mvh Kalle

jippe
2020-05-29, 15:12
@jippe
Har du någon info om verimatrix ?
Är det hårdvaru baserad eller kör dom med kort?

Mvh Kalle

Hmm detta blir lite OT
Jag vet inte så mkt om det systemet. Verkar kunna köras både som mjukvara och hårdvarubaserat.
Vet bara att telia använder det i sin iptv lösning och de använde smartcard i början när de började med iptv men sen helt plötsligt så gick de över till nån mjukvarulösning i boxen utan att meddela kunderna o sen kunde man rycka ut o slänga kortet. De boxarna från motorola och arris som de använt de senaste 10 åren har inte ens nån läsare för programkort. Jag har nog nån gammal kreatel box liggande från när de började med iptv o den har läsare för smartcard.
https://www.verimatrix.com/press-releases/verimatrix-secures-teliasonera
När man läser den länken så kan det ju faktiskt vara så att de körde nått annat system innan verimatrix, jag har nämligen för mig att de startade med iptv runt 2005. Det var iaf väldigt smart att lansera det precis när viasat bytte system från viaccess till videoguard och därmed fick bukt med piratkorten som i princip alla hade på den tiden. De gav dessutom bort ett års abo med de vanligaste kanalerna gratis om man tecknade adsl i 24 mån.

https://www.broadbandtvnews.com/2020/04/20/verimatrix-re-engineers-dvb-security-solution/
hur som helst så finns det iaf ci moduler för det systemet men inget som används i sverige.

Schwede30
2020-05-30, 12:51
Är Smartwii och de andra systemen kompatibla med krypteringssystemen? Eller är det slut nu?

jippe
2020-05-30, 15:31
Smartwii funkar med conax, parade kanaler funkar på den enheten som kortet är parat med.
funkar även på viaccess (boxer)
smartwii har aldrig funkat med videoguard

kisumisu
2020-05-31, 01:34
Intressant tråd. Är själv lite gammalmodig och föredrar linjär sattelit tv istället för streaming.

Dels för att jag kan själv föra över inspelningar som jag vill och dels för att inte behöva vara helt beroende av internet o en massa konton till allt. Så smidigt bara koppla in hårddisken eller tom usb minnet till den bekantas tv utan att behöva pilla på hans tv med mina inloggningsuppgifter o dyligt...

Streaming vore nåt också om inte innehållet försvann, om man hade ett ännu större bibliotek av program, slippa ha flera olika streamingtjänster för att kunna se alla filmer osv.
Annars är ju streaming bekvämt om man har obegränsat internet och åker tex mycket kollektivtrafik. Men hemma föredrar jag hårddisk och att kunna spara vissa program för evigt.

Men PVR eran är väl kanske snart slut ifall dem börjar paira och jävlas med oss och då säger jag upp abbet. Man har ju redan nu funderat på det flera gånger då det enda stora idag verkar vara endast sport. Gamla filmer och serier som visas i evighetsrepriser skulle man ju ändå kunnat köpa på DVD och Blueray, många gånger om vad själva abbet kostar.
Mycket program finns på Youtube, SVT och andra arkiv gratis....

O ja och jag vet att parabolen är inte guld o gröna heller, så mycket fel som man haft genom åren och som nu senast en box som lade av...men är ändå en hobby som man envist vill fortsätta med :rolleyes: Även fast det kostar pengar, är inte alltid så optimalt och man har tidsbrist :rolleyes:

DennisOlof
2020-06-01, 13:53
kisumisu, tja tidsbrist är ju det stora problemet. Å andra sidan tycker jag streaming har löst detta problem ganska bra numera, sedan är det ju en stor fördel att man med CD abonnemang får tillgång till allt dom har även online. Det är ju som en gigantiskt stor VHS bandspelare som sparar allt även om det inte är för evigt, men det räcker för min del, sedan finns det ju inte något som hindrar dom från att utökar möjligheten att lagra mera saker online.

Jag är mest besviken på att flertalet bra kanaler jag tittade mycket på förut har försvunnit från utbudet. Jag slutade titta på "Svensk" TV för cirka 10år sedan. Har ingen nytta av dom kanalerna, tittar jag på sport är det oftast från Eurosport. Det bästa kanalen för mig var "Discovery World" som körde äldre och nyare saker, och dom hade INGEN reklam. Sedan var det ju TCM som försvann för ett bra tag sedan, synd för jag uppskattade den kanalen även om jag inte tittade så ofta. Jag hoppas att nu när Viasat och CD slår sina påsar ihop så blir det slut på onödiga parallell sändningar och annat som innebär att det blir flera nya kanaler. Eller att vi får tillbaka sådant som försvunnit från utbudet.

Mest irriterande är det att SVT upptar en hel transponder för sina lokal nyheter, dom kunde lika bra lägga alla lokalnyheter efter varandra, hur mycket det nu blir 80min eller så och sänt det varje dag på kunskapskanaler eller något liknande. Då hade det funnits massa plats för andra kanaler men dom ska fortfarande köra med sitt analoga stuk och "klippa" in de lokala sändningarna samtidigt över hela landet. Dessutom nu med SVT play, missar man något är det ju bara kolla i datorn eller telefonen. Man kan ju även fråga sig hur länge dom ska vänta med att flytta över vissa kvarvarande kanaler i marknätet till DVB-T2 standard. Jag tror dom fortfarande sänder med MPEG2 på DVB-T i marknätet.
Sedan hoppas jag att nu när dom går ihop att även Viaplay blir en del av den vanliga streaming tjänst.

Har vi tur får vi flera kanaler, bättre streaming tjänst samt även kanske att vi får in HBO Max som utbud.

Leatherface
2020-06-02, 10:20
Kanalerna som försvunnit har i dom flesta fall varit kanalernas egna beslut och i vissa fall ar dom gått över till att enbart vara en Playtjänst.
Jag tror nog vi kommer se allt mer av det där allt mer blir som Playtjänst med allt mindre linjära kanaler.
Just det där med lokala nyheter kan man diskutera med då det enbart är det som skiljer dom regionala kanalerna åt så skulle det räcka att ha dom som Playtjänst med.
HBO Max är inte aktuellt utanför USA utan här är det CMore och/eller HBO Nordic som gäller.
Marknätet borde såklart gå över till DVB-T2 på resterande muxar med och gärna H265 med åtminstone för premium utbud som CMore t.ex.

DennisOlof
2020-06-02, 21:54
Leatherface, jo det blir nog så. Antar att linjär TV är ganska dyrt och playtjänster billigare. Jag hoppas att CDs tjänst blir bättre i alla fall. Men vi får se vad sin händer.

Leatherface
2020-06-03, 08:01
Nja billigare vet jag inte men det är så folk vill se på utbudet idag.
Mitt problem med dom flesta Playtjänster är bara att kvalitén måste bli bättre.
Fast samtidigt så ser jag ingen mening med kanaler som Discovery World heller när man ändå enbart sände ut den i SD kvalité och den var väl inte ens i 16:9.
Playtjänsterna blir åtminstone inte sämre än det.

maur
2020-06-04, 21:58
Ringde till CD idag och tänktee höra om det fanns nån möjlighet att få prova one place utan att behöva byta kort för det jag har idag är ju det gamla kortet och det passar ju inete i one place fört jag berättade om alla problem som varit med boxen och att jag bland annat hade läst om dom här och då sa hon att det bara var lögner och att ni9 som hade skrivit om boxen bara ville smutskasta dom och det var inga problem med boxen, och hon var sur hela tiden och var inte till mötesgående överhuvudtaget, till och med tidningarna jag berättade om att jag hade testat boxen var opålitliga och bara ville smutskasta one place boxen, och det enda sätt hon kunde erbjuda mig att testa boxen på var att täkna ett tvillingkort för 120 kr i månaden och 480 kr för boxen eller utan abb 1600 kr för boxen...?

Sen när det gäller sammanslagningen så var allt jag läst om det här bara lögn enligt henne och inget att lita på, fast jag vet att det ni har skrivit om är sant, så var det lögn för att det stod på detta forum som hon inte ens kände till verade som för jag frågade varför vi kunder inte fick veta nåt i tid, för jag såg det här först i februari och då hade det varit ute här i flera månader utan ett ljud från CD om vad som var på gång... Nån av er som fått info om det?

SLK320
2020-06-05, 14:27
Ringde till CD idag och tänktee höra om det fanns nån möjlighet att få prova one place utan att behöva byta kort för det jag har idag är ju det gamla kortet och det passar ju inete i one place fört jag berättade om alla problem som varit med boxen och att jag bland annat hade läst om dom här och då sa hon att det bara var lögner och att ni9 som hade skrivit om boxen bara ville smutskasta dom och det var inga problem med boxen, och hon var sur hela tiden och var inte till mötesgående överhuvudtaget, till och med tidningarna jag berättade om att jag hade testat boxen var opålitliga och bara ville smutskasta one place boxen, och det enda sätt hon kunde erbjuda mig att testa boxen på var att täkna ett tvillingkort för 120 kr i månaden och 480 kr för boxen eller utan abb 1600 kr för boxen...?

Sen när det gäller sammanslagningen så var allt jag läst om det här bara lögn enligt henne och inget att lita på, fast jag vet att det ni har skrivit om är sant, så var det lögn för att det stod på detta forum som hon inte ens kände till verade som för jag frågade varför vi kunder inte fick veta nåt i tid, för jag såg det här först i februari och då hade det varit ute här i flera månader utan ett ljud från CD om vad som var på gång... Nån av er som fått info om det?

Då är väl detta bara lögner också. ;) https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=335330
Och den här Facebook-gruppen som startats som bara fylls av problem med box********. https://www.facebook.com/groups/620236525149166

Undvik den här boxen den är skit och sämre än så. Jag fick min gratis när jag förlängde mitt CD abb för ett par år sedan, har fortfarande inte provat den.
Har även hårddisk, LNB och ny parabol liggandes som jag köpt från CD. Dags att öppna plånboken och få den fixad.

rolrn
2020-06-05, 22:27
Man kan väl återigen konstatera att personalen i kundtjänst har begränsade kunskaper. De är där för att SÄLJA på kunderna mer kanaler samt hålla Svensson nöjda. D.v.s. samma om du ringer valfri kundtjänst och frågar tekniska frågor som inte ingick i deras 5-dagars kurs.

Vispen74
2020-06-07, 09:32
Vill bara kontra med att jag gillade min OnePlace skarpt. Med dess fel och brister, detta för att man klarade allt som appar och casta med en och samma enhet. Sedan känns den lite beta och slö, skulle finnas en Oneplace 2.0 med bättre hårdvara och nyare mjukvara som Android-TV 9, hade varit perfekt!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Leatherface
2020-06-07, 14:25
Enligt vad jag läst ska den åtminstone få en Android-TV 9 uppdatering.

Han713
2020-07-29, 12:03
Vill bara kontra med att jag gillade min OnePlace skarpt. Med dess fel och brister, detta för att man klarade allt som appar och casta med en och samma enhet. Sedan känns den lite beta och slö, skulle finnas en Oneplace 2.0 med bättre hårdvara och nyare mjukvara som Android-TV 9, hade varit perfekt!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Enligt sida (https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=340040) så har CD beställt en ny box från en annan tillverkare. I nu läget heter den "oneplace2"

tamos
2020-11-11, 18:16
Nu har viasat kortet börjat fungera på en del kanaler på 0,8w

kisumisu
2020-11-11, 22:26
Nu har viasat kortet börjat fungera på en del kanaler på 0,8w

Ok intressant! Fungerade inte den förut på 1w?
Enligt bla Lyngsat har dom kört simulcrypt en längre stund på 1w.

Blir intressant se att hur länge dom tänker köra simulcrypt och vilket system det blir. Själv hoppas jag att det blir Conax. Byter dem till Videoguard säger jag upp abbet.

efditac
2020-11-21, 17:15
Vad jag har förstått så fortsätter de med simulcrypt under 2021, till dess man riktat om alla paraboler och ny mjukvara för samsung 680 är klar, sen blir det Conax och 0.8w för hela slanten.
Du ska dock inte ropa hej än.. Man verkar ha sänkt kraven för att sitta i CD's kundtjänst till att ha gått ut 9'an, så hjälp med OnePlace v1 eller v2 kan du glömma.

efditac
2020-11-21, 17:23
Låt oss följa dessa direktiv de senaste 2 åren.. Gör boxen strömlös i 10 min. Rensa cachen.. Ta ur hårddisken.. Ta nytt andetag..
Att byta kanal med Onebox tar mellan 3-7 sekunder, kolla oscam's respons så ser du att kortet svarar under 200ms.
Alla funktioner de flaggar som next-gen, har 3e parts boxar kunnat göra i 10 år.
Box v2 kommer ha lite mer minne vilket var det största problemet i v1, dock kvarstår problemet med kvalitetssäkring..
En junior projektledare tror på leverantörens dimridåer om kvalitet och innehåll.
Leverantören lägger ut test och utveckling i Indien..
Har jag glömt något..??
2 år av katastrofal kvalitet ersätts av... tada... ny box, samma middleware leverantör och inga viten, Alla chefer har ignorerat kundernas klagomål, de fortsätter glatt på inslaget spår.

kisumisu
2020-11-22, 08:05
Låt oss följa dessa direktiv de senaste 2 åren.. Gör boxen strömlös i 10 min. Rensa cachen.. Ta ur hårddisken.. Ta nytt andetag..
Att byta kanal med Onebox tar mellan 3-7 sekunder, kolla oscam's respons så ser du att kortet svarar under 200ms.
Alla funktioner de flaggar som next-gen, har 3e parts boxar kunnat göra i 10 år.
Box v2 kommer ha lite mer minne vilket var det största problemet i v1, dock kvarstår problemet med kvalitetssäkring..
En junior projektledare tror på leverantörens dimridåer om kvalitet och innehåll.
Leverantören lägger ut test och utveckling i Indien..
Har jag glömt något..??
2 år av katastrofal kvalitet ersätts av... tada... ny box, samma middleware leverantör och inga viten, Alla chefer har ignorerat kundernas klagomål, de fortsätter glatt på inslaget spår.


Just det här som är jävligt jobbigt!

Ännu jobbigare alla kunderna som går på allt skitsnack!
Jag har släkt i Finland ett land som annars valt bättre väg än Sverige gållande tv. Men en av mina släktingar har ändå ett abbonemang och fiber tv. Plötsligt börjar leverantören tom radera innehåll från den egna hårddisken. Man får inte enligt lag spara mer än 14 dagar :mad:

Vette fan vilka fina tv, streamingtjänster kansje tom nerladnningstjänster vi skulle ha om folk ställde mer krav! Det var mer protester och vi skulle ha annan syn på upphovsrätt åtminstone inom EU området.

kisumisu
2020-11-22, 08:46
Blir även intressant se om dwt blir då pairad conax som gäller. Då är det lite som pest eller kolera vilket dom väljer.

Leatherface
2020-11-22, 15:33
Blir även intressant se om dwt blir då pairad conax som gäller. Då är det lite som pest eller kolera vilket dom väljer.
Deras Conax modul går åtminstone köra i alla boxar till skillnad från Viasats modul.

kisumisu
2020-11-25, 19:53
Deras Conax modul går åtminstone köra i alla boxar till skillnad från Viasats modul.

Jo nå det har du helt rätt! Plus de kortet går dela med fysiska kortdelare så även pairade kanaler fungerar.

jippe
2020-11-26, 19:25
Godkänner CD parning av 1 kort med 2 eller flera moduler då annars är det ju ingen mening med att försöka dela om de nu skulle para samtliga kanaler. (Nu tror jag inte de kommer para allt men de kanske parar mer än de gör idag)

rolrn
2020-11-26, 21:49
Godkänner CD parning av 1 kort med 2 eller flera moduler då annars är det ju ingen mening med att försöka dela om de nu skulle para samtliga kanaler. (Nu tror jag inte de kommer para allt men de kanske parar mer än de gör idag)

Ja, tror det är max 4 mottagare per kort. du måste ju kunna flytta med dig kortet in till sovrummet..

kisumisu
2020-11-27, 16:40
Godkänner CD parning av 1 kort med 2 eller flera moduler då annars är det ju ingen mening med att försöka dela om de nu skulle para samtliga kanaler. (Nu tror jag inte de kommer para allt men de kanske parar mer än de gör idag)


Ja, tror det är max 4 mottagare per kort. du måste ju kunna flytta med dig kortet in till sovrummet..

Jag har en känsla att dem har parat ihop till samma kort serie som är i ditt abb.
Jag har tvillingkort. Parade en box till huvudkortet men den rullar likväl med tvillingkortet!

Boxen köpte jag begagnat och cd var tvugna uppdatera boxen genom kundtjänst innan den hoppade igång.

Sen om dem har någon hårdvarugräns på 4boxar eller moduler vet jag inte. Är möjligt dem har det.
Men du kan ju teckna 4 kort alternativt köpa begagnat och låta cd paira ihop. På mitt abb står det nu 2 boxar och 1 ca modul och jag har inte 3 kort.

Tycker det är konstigt system dock att hårdvara är helt låst till abb!
Är det för att hålla koll på pairing eller motverka en begagnatmarknad?

Hursom kopplade cd ihop den beg boxen med mitt kort och utan kostnad.