handdator

Visa fullständig version : Inget ljud via optisk utgång



joakim95
2022-11-17, 16:34
Hej.

Ville använda mina datorhögtalare till TVn för att få bättre ljud och skaffade en optisk till 3.5 mm adapter för att koppla den till TVn.

Har kopplat in allt men jag lyckas inte få nått ljud och har testat att ändra från Bitstream till PCM men det blir ingen skillnad.

Kan det vara så att adaptern inte funkar på min TV?

Tyvärr så finns inga andra ljudutgångar på TVn än optisk som jag kan tycka är dåligt på en rätt dyr TV.

Har en Samsung 4K TV från 2017.

ricki
2022-11-17, 16:53
Finns det verkligen inte ett uttag för hörlurar?

joakim95
2022-11-17, 17:08
Finns det verkligen inte ett uttag för hörlurar?Nej tyvärr.
Läste att många nyare Samsung TV apparater har inte det.

oddball
2022-11-17, 21:30
Vad är det för adapter? Länk kanske ?

Har du testat adaptern från någon annan optisk källa, stereo

t.ex om du har det ?

joakim95
2022-11-17, 21:51
Vad är det för adapter? Länk kanske ?

Har du testat adaptern från någon annan optisk källa, stereo

t.ex om du har det ? https://batterigiganten.se/audio-adapter-3-5mm-toslink-toslink-plugg.html?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD1yDlhtL AE5bRwyiptzXbvxUtDRmQve8j8RZJC1szvpQGJ6rNQwQs8aAgL VEALw_wcB

Minime
2022-11-18, 06:12
Vet inte riktigt vilken tv modell du har men, har du ställt rätt ljud inställningar på tvn?
https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/hur-du-ansluter-externt-ljud-med-en-optisk-kabel/

Schwede30
2022-11-18, 06:18
Det ser ut som en övergång mellan optisk 3,5 mm till vanlig optisk kontakt. Det är fortfarande en optisk digital signal som kommer ut. Vill du ha en elektrisk signal behöver du antingen ha en optisk till elektrisk övergång om dina datorhögtalare har en elektrisk digitali gång eller även en da-omvandlare om enbart har analoga ingångar.

Schwede30
2022-11-18, 06:21
Ser nu att din tekniska nivå troligen är rätt hög och att mitt inlägg är mer för nybörjare....

joakim95
2022-11-19, 10:11
Provade med att köra RCA kontakt från boxen direkt till högtalarna och då funkade bra men då blir det inget ljud från andra anslutningar när man vill köra externa högtalare.

kisumisu
2022-11-19, 10:24
Tänkte just föreslå dig att använda boxens utgångar.
Skumt att boxen stänger av ljudet till HDMI?

Visst är det dåligt med dagens tv. Dock brukar det följa med en dongel där man åtminstone får RCA.
Fast då är det oftast input.
Har en vän som var just besviken på sin Samsung när den hade bara HDMI in. Men han hade missat dongeln.

Verkar som de bästa tv tillverkades runt 2010-2015. Då fanns alla möjliga inputs allt från Scart till HDMI och emellan :cool:

joakim95
2022-11-22, 11:13
Tänkte just föreslå dig att använda boxens utgångar.
Skumt att boxen stänger av ljudet till HDMI?

Visst är det dåligt med dagens tv. Dock brukar det följa med en dongel där man åtminstone får RCA.
Fast då är det oftast input.
Har en vän som var just besviken på sin Samsung när den hade bara HDMI in. Men han hade missat dongeln.

Verkar som de bästa tv tillverkades runt 2010-2015. Då fanns alla möjliga inputs allt från Scart till HDMI och emellan :cool: Det känns i alla fall som att det är bilden prioriteras i första hand och inte ljudet på nya tv apparater. Ljudet var bättre på tjock tv apparaterna då högtalarna var riktade framifrån och inte nedåt som det är på de flesta nya tvn idag.