handdator

Visa fullständig version : SD kort problem!



kisumisu
2023-07-11, 09:50
Vet någon om man kan göra någonting med ett dött SD kort?

Jag har en gammal mobil (jo jag vet borde köpa ny), nu är det så att 3st kort av märked "Sandisk" har konstat sig.
1 Blev corrupt i min förra mobil, men kunde rädda de mesta. Köpte till den en ny 64GB fast av märket Toshiba.
2. I min andra mobil som nu råkade bli min huvudmobil satt också ett "Sandisk" kort i. Men då även den här mobilen har så förbannad dålig internminne så formaterade jag den till internlagring!
Fungerat helt okej ca 1år, plötsligt hittades ej kortet av mobilen. Sedan hittades den igen och har inte varit nån konstigt med det kortet.

Nåja jag tar det säkra före det osäkra, vill överge hela sandisk. Försöker clona minnet till Toshiba kortet båda är 64GB i storlek. Men cloningsprogrammet säger att Toshiban är mindre än sandisk och error error. Då testar jag att clona till en "Sandisk" som tilhör serien där en blev corrupt (dvs beställt samtidigt alla dessa 3 kort) jamen då går kortet helt okej att clona! Fungerar tom i min mobil helt utan problem tja ja tills nu efter ca 2 månader.

3. Sätter nu in kortet som var originalet och den rullar på för fullt i mobilen, så verkar inte vara mobilen. Tänkte att kortläsaren håller på ge sig i mobilen.

Vad kan man göra, finns det ens nåt att göra. Semesterbilderna försvann :(
Har dock google photos som tur, men är ju ändå reducerad kvalite där.

Kortet är helt dött fast jag sätter den i datorn, mitt andra kort som är krypterat visas i datorn dels som en 17Mb partition och i cloningsprogram.

4. Vet någon varför det från början inte gick klona till Toshiba kortet? Är det så att mina Sandisk kort är piratkopior med fel storlek mm när dem inte ens håller något?

5. Finns det nåt annat göra än att slänga kortet och lära sig en läxa ännu en gång att inte beställa minneskort och hårddiskar via nätet?

6. Köpa ett 128GB SD kort och clona 64 GB sandisken till den?

7. Vilka märken är mest pålitliga, har helt tappat förtroendet till Sandisk iaf?

8. Kanske köpa ny mobil, men även den kan ju tappas o gå sönder. Det så dumt också att man nu formaterat sd kortet till internlagring, men problemet består ju i modern mobil som oftast dessutom saknar sd kortplats helt? Vad kör ni andra för backup?

kisumisu
2023-07-17, 12:06
Fortsätter tråden!

Jag tror det är min mobil som förstört kortet.
Satte in Toshiba SD, mobilen hittar inte kortet och sedan börjar härva och bråka att kortet är korrupt.

Fungerar kalas i datorn.

Har en likadan Moto G5 tar ut dens 32gb kort den fungerar utan problem.
Sätter in 64Gb Toshiba och även den fungerar i den andra telefon.

Plötsligt slutar även 32Gb kortet fungera mobilen härjar åter igen "sd card corrupt".
Kortet fungerar 100% i andra mobilen och dator!

Kul nu har man en mobil med minimalt appar och 1GB öagring kvar till video, foto mm :mad:

Vad ska man år 2023 köpa för mobil?
Jag vill framförallt ha ordentligt med lagringsutrymme eftersom idag går enkla spel, tom bankappar på flera hundra MB :mad:

Jag vill ha Android.
Den måste ha dualsim och allra helst skulle jag trots mina problem vilja samtidigt kunna ha i ett sd-kort.
Bra kamera.
Någorlunda bra batteri och helst snabbladdning.
Framtidssäker med 5G.
Stabil inte gå sönder efter 1-2år (kanske svårt svara på den här frågan).

Bonus är om mobilen har 3.5 mm uttag.
Uttagbar batteri. Fast dessa saker är väl kanske bara drömma om.

Vet att min gamla lur tex inte har 5g (klarar inte ens samtal över 4G och ena kortet är helt fast i gsm), men vill ju köpa någorlunda framtidssäker mobil.

matkoh
2023-07-17, 12:28
Hmmmm.

Har du provat formatera kortet med Linux filsystem (ext). Android är liksom Linux.

kisumisu
2023-07-17, 15:54
Hmmmm.

Har du provat formatera kortet med Linux filsystem (ext). Android är liksom Linux.

Jodå ext4 provade jag.
Även fat.

Grejen är att kortet fungerar helt utan problem i en helt identisk mobil.
Provade även om-formatera i den telefon där kortet fungerar. Men blir bara "sd card corrupt" i telefonen jag vill använda kortet.

Även ett 32gb kort fungerar men slutade sen fungera och meddelandet "sd card corrupt".

Sen om du nu svarar på min allra första fråga så är det kortet helt grillat. Fungerar inte i andra mobilen, dator, datorns minneskortläsare, usb minnesläsare, Ubuntu, Windows...totalt död.

oddball
2023-07-17, 16:57
Om möjligt, har du provat att rengöra metall tungorna i mobilen som ska
ligga mot kortet, även om de ser rena ut kan det vara beläggning på dem.

kisumisu
2023-07-17, 17:13
Om möjligt, har du provat att rengöra metall tungorna i mobilen som ska
ligga mot kortet, även om de ser rena ut kan det vara beläggning på dem.

Det har jag inte gjort. Mycket möjligt det skit där har heller inte rengjort kortet som satt i. Tack för tipset!

Hur är det bäst att försöka rengöra det?
Allt är ju så smått, kommer visserligen någorlunda åt sd kortläsaren då mobilen går att öppna bakstycke.

oddball
2023-07-17, 21:25
Använd t.ex en tops med någon bra rengöringsvätska på som ej lämnar en oljefilm eller liknande kvar efter rengöring. Denna t.ex

https://www.clasohlson.com/se/Elektronikreng%C3%B6rare-CRC/p/34-6049-1?gclid=EAIaIQobChMIm6WoocuWgAMVeRoGAB1hHg2wEAQYAi ABEgIRRPD_BwE

kisumisu
2023-07-19, 06:56
Använd t.ex en tops med någon bra rengöringsvätska på som ej lämnar en oljefilm eller liknande kvar efter rengöring. Denna t.ex

https://www.clasohlson.com/se/Elektronikreng%C3%B6rare-CRC/p/34-6049-1?gclid=EAIaIQobChMIm6WoocuWgAMVeRoGAB1hHg2wEAQYAi ABEgIRRPD_BwE

Ok skall kolla!

Köpte dock en ny telefon en Oneplus Nord3 med 256GB interminne!
Slutlekt förhoppningsvis med "lagringsutrymmet slut" och man får in alla möjliga apparna som krävs idag för att göra enkla uppgifter (som lika gärna skulle kunnas göras via firefox eller annan webbläsare).

Finns dock ingen sd kortläsare i mobilen, men man får väl leva med det interna och tömma videor lite då och då.

lunarrunar
2023-07-23, 13:03
För egen del har jag lagt in filmer, musik m.m. på ett USB-minne som är minimalt till storleken men 256 GB stort (Samsung var det nog). Kör sedan adapterkabel som jag kopplar in på USB-C-kontakten på min telefon och kollar utan problem.

kisumisu
2023-07-24, 11:51
För egen del har jag lagt in filmer, musik m.m. på ett USB-minne som är minimalt till storleken men 256 GB stort (Samsung var det nog). Kör sedan adapterkabel som jag kopplar in på USB-C-kontakten på min telefon och kollar utan problem.

Mycket intressant lösning! Har inte ens tänkt på det fast jag har 2st microusb minnen. Får nog köpa mig en usb-c minne! Är den så minimal i storlek att du har den jämt inkopplat till mobilen?

3.5 mm utgången har jag redan fixat med en usb-c -> 3.5 mm.

kisumisu
2023-07-27, 00:29
USB-C är rätt intressant "standard".

Testade här datorns laddare till mobilen så blir det fast charging, men inte det där ultrahyper snabba som det blir med mobilens egna laddare.
Sedan gjorde jag tvärtom satte in 80w mobilladdaren till datorn men händer ingenting i datorn....

Hur vet dessa vilket märke jag använder och skall inte usb-c vara en öppen standard?

Vet nån vilka kablar man skall använda, såg på kjell o co en powerbank usb-c som skulle stödja just "snabb laddning" till mobiler, datorer mm. Var ingen billig sak, men mest förvånad blev jag när jag såg på saker som ofta köps tillsammans USB-C kablar som gick på 299kr st :eek: ändå bara 1m långa. Överpriser eller är snabbladdning så speciellt (förutom dubbla stift och kablar)???