handdator

Visa fullständig version : Långsam Acer Aspire XC-840



joakim95
2023-10-27, 14:01
Hej.

Mina föräldrar har en Acer Aspire XC-840 köpt förra året.

Enda sedan den var ny så har jag märkt att den har hög CPU användning bara genom att ha en webbläsare igång.
Youtube laddas in långsamt och det går knappt att ha flera flikar igång i Firefox.

Har kollat upp drivrutiner och den har de senaste drivrutinerna installerade.

Någon som vet vad man kan göra?

Specifikationer:
Windows 11
Intel Celero N4505 processor
Intel UHD Graphics
8GB RAM
256 GB hårddisk

ricki
2023-10-27, 14:50
Mera info, hur är den ansluten

atomized
2023-10-27, 15:19
Kolla om den är ordentligt uppdaterad med alla uppdateringar från Windows update. Annars ligger de och försöker installera sig i bakgrunden.

joakim95
2023-10-27, 16:41
Kolla om den är ordentligt uppdaterad med alla uppdateringar från Windows update. Annars ligger de och försöker installera sig i bakgrunden.Det fanns en ny uppdatering men är ingen skillnad efter uppdateringen.

https://pixeldrain.com/u/4yi4nccB

atomized
2023-10-28, 09:51
Kolla så att du inte har två antivirusprogram igång samtidigt. På bilden syns att "Antimalware Service Executable" drar mycket kräm. Kolla så att det inte är något Antivirus program installerat samtidigt som Windows egna antivirus är igång.

Något som heter "Game Bar" drar också mycket CPU. Kolla vad det är och avinstallera. Det låter inte som något nödvändigt.

Slutligen drar ju Firefox mycket CPU också. Kolla så inte Firefox har en massa nedladdningar på gång i bakgrunden. Prova att slå ihjäl Firefox och se vad det blir för skillnad? Ev. prova med annan webläsare och se hur mycket CPU som förbrukas då?

joakim95
2023-10-28, 13:01
Kolla så att du inte har två antivirusprogram igång samtidigt. På bilden syns att "Antimalware Service Executable" drar mycket kräm. Kolla så att det inte är något Antivirus program installerat samtidigt som Windows egna antivirus är igång.

Något som heter "Game Bar" drar också mycket CPU. Kolla vad det är och avinstallera. Det låter inte som något nödvändigt.

Slutligen drar ju Firefox mycket CPU också. Kolla så inte Firefox har en massa nedladdningar på gång i bakgrunden. Prova att slå ihjäl Firefox och se vad det blir för skillnad? Ev. prova med annan webbläsare och se hur mycket CPU som förbrukas då?Det finns bara ett antivirusprogram och det är windows inbyggda skydd.

Game bar var den jag använde för att ta skärmbild med.

atomized
2023-10-28, 13:30
OK, jag har inga fler direkta tips om vad felet kan bero på.
Vill bara tillägga att du behöver inte installera något separat program för att göra skärmdumpar. Det inbyggda Windows-verktyget "Klipp&skissa" är väldigt käckt. Jag använder det dagligen. Man kan också kopiera aktuellt fönster med Alt+PrtScn och klistra in i något ritprogram.

Kan vara läge att köra en full antivirusskanning av hela disken om du inte redan gjort det. Det kan också vara bra att gå igenom Aktivitetshanteraren och slå ihjäl aktiva processer tills man hittar den som orsakar CPU-belastningen. Dock finns det ju vissa processer man inte kan slå ihjäl utan att Windows lägger av. Men börja med att slå ihjäl de som kan verka misstänkta.

joakim95
2023-10-28, 16:29
OK, jag har inga fler direkta tips om vad felet kan bero på.
Vill bara tillägga att du behöver inte installera något separat program för att göra skärmdumpar. Det inbyggda Windows-verktyget "Klipp&skissa" är väldigt käckt. Jag använder det dagligen. Man kan också kopiera aktuellt fönster med Alt+PrtScn och klistra in i något ritprogram.

Kan vara läge att köra en full antivirusskanning av hela disken om du inte redan gjort det. Det kan också vara bra att gå igenom Aktivitetshanteraren och slå ihjäl aktiva processer tills man hittar den som orsakar CPU-belastningen. Dock finns det ju vissa processer man inte kan slå ihjäl utan att Windows lägger av. Men börja med att slå ihjäl de som kan verka misstänkta.Game-bar finns förinstallerat i windows genom att trycka Windowsknappen + G.

Det är hög CPU även med Chrome.

Jag vet att datorn gör virusscanning i bakgrunden när man inte använder den och det brukar komma upp att inga hot hittades.

Hoppas någon annan kan hjälpa mig.

palle_c
2023-10-29, 20:34
Hej.

Jag hade direkt köpt 8gb mer internminne plus avinstallerat all acer bloatwares på burken. Jag gissar på att den var "billig" när den köptes hos någon butik
Köra

joakim95
2023-10-30, 10:18
Hej.

Jag hade direkt köpt 8gb mer internminne plus avinstallerat all acer bloatwares på burken. Jag gissar på att den var "billig" när den köptes hos någon butik
KöraMen jag förstår inte hur den förra datorn som hade 4GB RAM i så fall gick bättre?
8GB RAM ska ju räcka gott och väl om den bara används till att surfa med och betala räkningar osv.

palle_c
2023-10-30, 11:06
Men jag förstår inte hur den förra datorn som hade 4GB RAM i så fall gick bättre?
8GB RAM ska ju räcka gott och väl om den bara används till att surfa med och betala räkningar osv.

Den hade väl windows 7? Windows 11 är lite tyngre plus den processor datorn har är inte så kraftig.
Jo det skall räcka men om datorn är proppad med programvaror som acer har stoppat in så blir den ganska seg.

joakim95
2023-10-30, 11:16
Den hade väl windows 7? Windows 11 är lite tyngre plus den processor datorn har är inte så kraftig.
Jo det skall räcka men om datorn är proppad med programvaror som acer har stoppat in så blir den ganska seg.Den gamla hade Windows 10.
Hittar bara två program från Acer installerade.

palle_c
2023-10-30, 12:04
Den gamla hade Windows 10.
Hittar bara två program från Acer installerade.

Hmm, kollade runt lite på nätet och andra har faktiskt haft samma problem, i deras fall visade sig att något är korrupt i windows 11 som orsakar 100% cpu och lösningen är att göra en ren ominstallation av windows tyvärr.

kisumisu
2023-10-30, 22:06
Men jag förstår inte hur den förra datorn som hade 4GB RAM i så fall gick bättre?
8GB RAM ska ju räcka gott och väl om den bara används till att surfa med och betala räkningar osv.

Nu har inte jag Windows.
Men jag tror det har nåt med uppdateringar mm att göra, dvs att Windows blivit tyngre med åren som går, med alla dessa uppdateringar.

Hjälpte själv Svärmor med mer ram och ssd disk ja hon hade mekanisk disk och datorn var supersölig.

Det lustiga var att den datorn (en billig budget hp) var inte så sölig förut. Men fast man tömde datorn och återinstallerade windows var den seg.

Sedan kan det i värsta fall vara nåt annat fel också. Vissa budget datorer och mobiler är inte de bästa. Som min billiga Moto G5 mobil var ok, men frugans var bara strul med. Frugan köpte ny lur och jag tog hennes som en extra spel mobil. Men spelen strulade och allt var segare i den trots att mobilen flera gånger återställdes och hade i slutändan mindre mängd appar än min identiska mobil som jag inte alls upplevde strul med.

Du kan testa köra https://www.ccleaner.com/
På den, vet dock inte om programmet är så bra idag. Men det körde man ofta förut när man hade windows och löste många problem.

Minime
2023-11-29, 17:39
Några tipps på att snabba upp en Acer maskin.
Som standard så kommer dessa typ av maskiner/datorer med en hel massa onödigt "Bloat" programvara som sänker systemen.
- Stäng av allt onödigt i uppstarten och/eller avinstallera all programvara som har med acer att göra.
- Om det finns tredjepart antivirus installerat, så som McAffe, avast eller liknande avinstallera detta direkt. Windows 11 har nu mera ett bra antivirus system redan intrigrerat.
- Reddera temproära filer som ligger i "C:\Windows\temp". Allt i denna mappen kan du raddera.
- Raddera temproära användar filer. skriv "%temp%" i sökvätet nere på menyn. Raddera allt i denna mappen.
Efter detta starta om systemet och det kommer gå något snabbare.

Man kan även kolla om det finns en uppdaterad firmeware/bios. om så är fallet uppdatera detta och lika så kan det vara värt att kolla så man har de senaste drivrutinerna installerat.
Om det är en mekanisk disk, kan detvara värt att byta ut denna mot en SSD disk, förutsatt att maskinen stöder detta.

OBS: 8 GB RAN för Win 11 är i det klenaste laget och det kan även vara värt att se om man kan få i alla fall 16 GB RAM.

M.v.h:
Minime

joakim95
2023-11-30, 18:16
Några tipps på att snabba upp en Acer maskin.
Som standard så kommer dessa typ av maskiner/datorer med en hel massa onödigt "Bloat" programvara som sänker systemen.
- Stäng av allt onödigt i uppstarten och/eller avinstallera all programvara som har med acer att göra.
- Om det finns tredjepart antivirus installerat, så som McAffe, avast eller liknande avinstallera detta direkt. Windows 11 har nu mera ett bra antivirus system redan intrigrerat.
- Reddera temproära filer som ligger i "C:\Windows\temp". Allt i denna mappen kan du raddera.
- Raddera temproära användar filer. skriv "%temp%" i sökvätet nere på menyn. Raddera allt i denna mappen.
Efter detta starta om systemet och det kommer gå något snabbare.

Man kan även kolla om det finns en uppdaterad firmeware/bios. om så är fallet uppdatera detta och lika så kan det vara värt att kolla så man har de senaste drivrutinerna installerat.
Om det är en mekanisk disk, kan detvara värt att byta ut denna mot en SSD disk, förutsatt att maskinen stöder detta.

OBS: 8 GB RAN för Win 11 är i det klenaste laget och det kan även vara värt att se om man kan få i alla fall 16 GB RAM.

M.v.h:
MinimeMen om 8GB RAM är för lite varför rullar våran Lenovo på nedervåningen utan problem, den har också 8GB RAM samt Windows 11?
Den datorn hade Windows 10 från början men uppdaterades automatiskt till Windows 11.

Minime
2023-11-30, 18:25
Tror att 8 GB Ram är minimum för Win 11 enligt specen om jag int har helt?'Där av att jag säger att det är i minsta laget.
Skulle dock rekomender att få en 8 GB till om enheten stöder detta.