handdator

Visa fullständig version : Gamla moduler?



jippe
2024-03-04, 11:50
Hej
har nu kört sönder nätagget i min dm8000…. (En helt annan historia)
Men kommer iaf inte att köpa nån ny enigmabox då den tiden snart är förbi.

satte ett kort i min parade ci+ modul (funkade givetvis bra), modulen har ju suttit i dm8000 mottagaren innan.

satte ett annat kort i en gammal conax ver4 (se bild). Funkade icke. (modulen är från 01-02 nångång)
Testade även i en ännu äldre conax 3.3 modul (canaldigital orginal från typ 99-00). Funkade icke.

Båda dessa har funkat innan på oparade kanaler.2959
Märkte också att det ej går att gå in i menyerna på modulerna (för att se aktiva abbonemang, version av modul mm) för det var precis som modulen hängde sig, man fick dra ut den ur tvn o sätta i den igen för att den skulle vakna.
Trodde först modulerna gått sönder men det verkar inte rimligt att 2 st går sönder samtidigt.
Testade även 1 st T-Rex modul, med predator på, och en st Dragon-cam, med en äldre version av predator på, båda funkade ej, det gick att gå in i menyerna, men när man ville kolla aktiva abbonemang på kortet i menyerna så bara frös menyn o man fick börja om, det var likadant på båda.
Testade även en Diablo cam Light samt en diablo cam wifi, båda med Underworld på, båda fungerade med kortet i camens läsare (testade aldrig wificamen mot en cardserver men det har funkat förr, hade inte tid/ork igår)
Likadant så kollade jag inte om det fanns nyare versioner av predator till dom andra programmerbara camarna, det kanske det finns men hade inte ork/lust och jag kollade inte om det finns nyare underworld till diablo heller för dom funkade.

Saken är den att detta kortet har fungerat i dessa camar tidigare, det är ett canaldigital-brandat kort så tydligen har dom gjort nån uppdatering ota. Jag har även allente brandade kort o de bar sig exakt likadant åt men jag vill minnas att de aldrig funkat i de gamla conaxmodulerna.
Jag har läst att nya kort inte funkar i andra softcams än oscam heller, så kanske hänger detta ihop.?

Nåja det får bli diablo i andra tvn tills abot är slut, sen får vi se vad som händer, bara streaming antagligen. Har nån annan en enkel o billig lösning, har tyvärr tappat intresset nu för sat-tv nu. (fast det har varit en fantastisk hobby under 35+ år)

Vet nån förresten om dm8000 har samma nätagg som nån äldre dreambox (har nått gäng icke HD liggande nånstans)