handdator

Visa fullständig version : Pirateri



Schwede30
2024-03-12, 17:20
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5BPQG6/77-600-svenska-jobb-hotas-av-varumarkespirater

Synd att så många hushåll inte vill vara med och betala för att få bra TV och att se till att upphovsfolk får ersättning.

kisumisu
2024-03-13, 19:24
Sen kan man ju även undra varför är mediebolagen så giriga?
Varför t ex Kanal 5 kör kodat i Sverige medans t ex Finland är den helt reklamfinansierad kanal som körs FTA = okodat!

Om marknaden var lite friare och åtminstone vettigare priser på abbonemang etc så skulle det inte löna sig piratkopiera!

Förr i tiden visades all sporten på SVT gratis till hela folket, hur gick det den tiden? Var det staten som betalade?

jippe
2024-03-14, 14:37
Sen kan man ju även undra varför är mediebolagen så giriga?
Varför t ex Kanal 5 kör kodat i Sverige medans t ex Finland är den helt reklamfinansierad kanal som körs FTA = okodat!

Om marknaden var lite friare och åtminstone vettigare priser på abbonemang etc så skulle det inte löna sig piratkopiera!

Förr i tiden visades all sporten på SVT gratis till hela folket, hur gick det den tiden? Var det staten som betalade?

Tja
Från början var det piratdekodrar (filmnet mfl)
Sen piratkorten (d2mac)
Sen piratkort (dititaltv)
sen cardsharing
o nu är det pirat-iptv.

Det var längesen det var gratis, dessutom kostade film(kanaler) en massa på den tiden, idag är det sporten som driver priserna.
Det som också är noterbart är att för varje ny "generation" så blir det enklare o enklare och därmed fler o fler som håller på med pirat tyvärr.
Det var ju inte många som satt o byggde egna dekodrar med analoga filter o dyl, detta krävde ju en hel del kunnande. Lite fler som höll på med d2mac även om detta med krävde lite kunnande.
Det var längesen det var en "hobby". Idag krävs typ inget kunnande alls.

Tror tyvärr det är svårt att stoppa, den enda lösningen som kommer att fungera är att göra det tillräckligt svårt att köra pirat och samtidigt tillräckligt enkelt och billigt att köra med lagliga alternativ.
inom musik verkar man ha lyckats, hör aldrig talas om nån som sitter o laddar ner mp3 längre, men inom Tv?

Alternativt så får man göra det till norm att inte ha flat-rate abbonemang på bredband, utan att införa en kostnad per Gb/mån. (sen får legal streaming gå utanför detta). Men det är nog inte en värld jag vill leva i.

/Hyffsat uppgiven o tittar nästan inte alls på tv längre och definitivt inte på nått pirat, men betalar ändå alldeles för mkt för lagliga abbonemang :-(

Rolsten
2024-03-16, 10:36
558:-/mån för 'Parabol standard', trots 13 olika tillvals-paket.
Tittar inte heller, men det kanske finns andra inom familjen som gör.
Sitter och hoppas på pairing på allt så man äntligen kan säga upp skiten. (har ingen operatörsbox)

Glöm inte Canal Digitals och STOPs gamla slogan. När piratkorten försvinner kommer priserna gå ner.

kisumisu
2024-03-17, 07:37
Det var längesen det var gratis, dessutom kostade film(kanaler) en massa på den tiden, idag är det sporten som driver priserna.


Det var längesen det var en "hobby". Idag krävs typ inget kunnande alls.

Tror tyvärr det är svårt att stoppa, den enda lösningen som kommer att fungera är att göra det tillräckligt svårt att köra pirat och samtidigt tillräckligt enkelt och billigt att köra med lagliga alternativ.
inom musik verkar man ha lyckats, hör aldrig talas om nån som sitter o laddar ner mp3 längre, men inom Tv?

Alternativt så får man göra det till norm att inte ha flat-rate abbonemang på bredband, utan att införa en kostnad per Gb/mån. (sen får legal streaming gå utanför detta). Men det är nog inte en värld jag vill leva i.

/Hyffsat uppgiven o tittar nästan inte alls på tv längre och definitivt inte på nått pirat, men betalar ändå alldeles för mkt för lagliga abbonemang :-(

Det du nämner om gratis tv stämmer ju in på Sverige.
Men nu jämför jag med andra länder som tyvärr tagit efter Sverige. T ex Polen hade mycket som var okodat sen kom digital tv och då kodades det.

Tyskland har länge haft gratis men när HD tv och Ultra HD så kodas det!

Sen säger många att när jag jämför andra länder så är dessa större än Sverige och mer reklamintäkter. Men hur kan t ex Finland som är bara halva storleken av Sverige ha fria kanaler?



558:-/mån för 'Parabol standard', trots 13 olika tillvals-paket.
Tittar inte heller, men det kanske finns andra inom familjen som gör.
Sitter och hoppas på pairing på allt så man äntligen kan säga upp skiten. (har ingen operatörsbox)

Glöm inte Canal Digitals och STOPs gamla slogan. När piratkorten försvinner kommer priserna gå ner.

Varför vill du att allt ska pairas? Du kan väl säga upp abbet ändå?

Jag däremot önskar ibland att ip tv ska bli olagligt.
Plus att folk skulle förstå hur lätt det är att filtrera bort oönskat innehåll.
T ex hos Telia mobilt funkar inte torrents.

Min arbetsgivare filtrerar trafik och slår du på VPN kommer du ingenstans.

Hemma så hjälper inte VPN heller mycket t ex alla UK tv bolag vet vem som kommer via VPN och inte....

Ps. Sen är ju inte allt pest o kolera med iptv.
https://sb.err.ee/live/etv.m3u8
https://sb.err.ee/live/etv2.m3u8

Här har man valt visa en del innehåll till alla och en del endast till Estland. Dvs länkarna är helt lagliga! E-tv är annars helt omöjligt att få via sattelit i Sverige.

jippe
2024-04-27, 14:53
Intressant artikelserie i Aftonbladet om just detta, dock med tyngdpunkten på sport
blev tyvärr en betalartikel undertiden jag satt o läste den (märkte det när jag backade o gick fram igen i browsern). Vilket är lite humor i sig eftersom det är pirat/betal/free koncept vi diskuterar.
tydligen ska det komma 3 delar till av artikeln. Bra att nån tidning tar upp det.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/5EJ8om/iptv-i-sverige-lagligt-eller-olagligt-600-000-svenskar-kriminella