handdator

Visa fullständig version : Stänga av volymkontrollen i OpenPLi



joakim95
2024-04-20, 14:42
Hej.

Går det att på något vis avaktivera volym kontrollen i OpenPli så man bara styr volymen med TVn:s fjärrkontroll?

Min farfar sänker ofta volymen med boxens fjärrkontroll fast jag sagt att man bara ska använda TV fjärrkontrollen för att höja och sänka volymen så att det inte ska bli jättehögt när man ändrar till tv:ns inbyggda mottagare.

Jag brukar alltid sätta volymen på max på boxen för att bara höja och sänka med TV fjärrkontrollen.

kisumisu
2024-04-20, 18:37
Hej.

Går det att på något vis avaktivera volym kontrollen i OpenPli så man bara styr volymen med TVn:s fjärrkontroll?

Min farfar sänker ofta volymen med boxens fjärrkontroll fast jag sagt att man bara ska använda TV fjärrkontrollen för att höja och sänka volymen så att det inte ska bli jättehögt när man ändrar till tv:ns inbyggda mottagare.

Jag brukar alltid sätta volymen på max på boxen för att bara höja och sänka med TV fjärrkontrollen.
Vad har du för box?
I min Ultimo kom en fjärrkontroll med som man kunde omprogrammera så ljudets +- styrde tvn istället.

Går säkert skaffa nån universalkontroll och programmera den också så. Då slipper du det problemet.

joakim95
2024-04-20, 18:57
Kör med VU+ Solo2

Stefan60
2024-04-21, 07:42
Hej.

Går det att på något vis avaktivera volym kontrollen i OpenPli så man bara styr volymen med TVn:s fjärrkontroll?

Min farfar sänker ofta volymen med boxens fjärrkontroll fast jag sagt att man bara ska använda TV fjärrkontrollen för att höja och sänka volymen så att det inte ska bli jättehögt när man ändrar till tv:ns inbyggda mottagare.

Jag brukar alltid sätta volymen på max på boxen för att bara höja och sänka med TV fjärrkontrollen. Är väl bara att redigera bort volymknapparna i keymap.xml
Edit: testade det på min vu, gick utmärkt

eura665
2024-04-21, 10:11
Eller så kan du sätta volymen till ett fast värde via api https://wiki.tuxbox-neutrino.org/wiki/Enigma2:WebInterface#Volume och sedan ha ett cron jobb som går ofta typ var 10-30 sek som sätter detta värde. Detta spelar ingen roll för prestandan. Sedan ett script som är associerat med hot-keys så att du kan toggla cron jobbet om man vill snabbt och enkelt ändra värdet manuell utan att behöva logga in på maskinen. Detta kan givetvis göras för keymap varianten också.

joakim95
2024-04-21, 11:48
Är väl bara att redigera bort volymknapparna i keymap.xml
Edit: testade det på min vu, gick utmärktTack funkar bra :)