handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Knäckta krypteringssystem...



n_wolle
2003-09-29, 22:17
Hejsan!!

Undrar vilka krypteringsystem som är knäckta och som det finns filer(lösningar till).

Funderar lite på att rikta om parabolen till ngn europeisk sat.
Vad för kort bör man använda (anv. GK nu till Viasat)?

Vilka sat samt utbud tycker ni är bäst?

Har för närvarandet en Nokia 9780s men funderar på att skaffa en annan, vad anser ni vara en prisvärd mottagare som klarar av detta?

MVH /Niclas

triax
2003-09-30, 18:51
Med Nokia 9780 kan du bara se viasats utbud på sirius, glöm allt annat. prova en samsung 9500 den klarar allt och har 4 krypterings system inbyggda

n_wolle
2003-09-30, 20:33
Triax:
Ja självklart kommer jag att byta dekoder om det blir aktuellt! Inte kommer jag använda den gamla sura dekodern! :)

Men är det ingen snäll själ som har synpunkter på dom andra frågorna?

MVH /Niclas

qrippe
2003-09-30, 20:51
Själv använder jag en sammy 9500 via ci ock kör på sirius, thor, och astra satteliten. Tar in det mest sevärda (tycker jag iallafall) på astra tex:premiere, c+, cine cinema, mtv, diverse sport + endel annat skräp med två guldkort, funkar finfint.
Mvh qrippe

n_wolle
2003-09-30, 21:08
Har Astra och Hotbird bara en sat. eller är det jag som fattat fel?
För då jag kolla på utbudet av sat. samt utbud så finns det flera Astra samt hotbird.... men det är bara packet eller?
Hmm... lite snurrig här. :)

En annan fråga har uppdagats... man måste ha ett huvud per sat. antar jag! Kan man få plats med det på en vanlig parabol eller måste man ha en sådan cyberbol eller vad den nu hette?

MVH /Niclas

n_wolle
2003-10-02, 14:43
Någon som kan upplysa mig om detta?

MVH /Niclas

Hot
2003-10-02, 19:08
Har Astra och Hotbird bara en sat. eller är det jag som fattat fel?
För då jag kolla på utbudet av sat. samt utbud så finns det flera Astra samt hotbird.... men det är bara packet eller?
Hmm... lite snurrig här. :)

En annan fråga har uppdagats... man måste ha ett huvud per sat. antar jag! Kan man få plats med det på en vanlig parabol eller måste man ha en sådan cyberbol eller vad den nu hette?


Nej, vet ej hur många Astra sateliterna är just nu. 6st om alla fortfarande sänder. Astra 1a, b, c, d, e, f.
Är dock osäker på om 1a, b & c fortfarande sänder. De sände analogt i början på 90 talet.
Hotbird har också några satelliter.

Eftersom de befinner sig på samma position i rymden. Tex som Thor och Sirus satelliterna, så får du in dem med samma huvud.
1grad väst och 5 grad öst brukar inte vara något problem att få in med ett huvud. Iaf inte om tallriken är 120cm.
Alla Astra satelliter finns på 19 grader öst. Och befinner sig ca 77.000 km ifrån jorden (om jag kommer ihåg Astra promon ifrån 90 talet, den var klart intressant).

/Hot

strachan
2003-10-02, 19:44
finns det inte ett par astra på 28.2E också?

pressvempa
2003-10-03, 08:40
Kolla på www.lyngsat.com

n_wolle
2003-10-03, 23:23
Hmm... Kollade på sidan men hittade inte Thor satten. Jag har 2 huvuden just nu till parabolen och har för mig att det är Thor och Sirius som den har pejlat in (med tanke på att jag har viasat-packetet). Men betyder det att jag kan få in Thor & Sirus på ett huvud och ta in Astra e.dyl. på det andra huvudet? Eller är det svårt att rikta parabolen så dessa kommer in samtidigt?
`
MVH /Niclas

PS. Förresten jag hittade Thor... :) DS.

strachan
2003-10-04, 00:23
Thor ligger under Atlantic på lyngsat. Läs lite längre upp så får du svar på frågan din..

n_wolle
2003-10-04, 20:49
:) Jo som jag skrev i ps. ds. så hittade jag thor satten allt eftersom jag skrev senaste inlägget!

Men undrar fortfarande om det räcker med 2 huvuden för att få in både thor, sirius samt astra/hotbird?

MVH /Niclas

2003-10-04, 21:20
Thor 1W, Sirius 5E, Hotbird 13E, Astra 19.2E.

Mao så går det inte, såvida du inte kilar upp på taket och vrider det hela 14 grader när du byter satellitpar - det tröttnar du fort på i längden :wink:

4 lnb's eller motor.

/Spock

Hot
2003-10-04, 21:22
:) Jo som jag skrev i ps. ds. så hittade jag thor satten allt eftersom jag skrev senaste inlägget!

Men undrar fortfarande om det räcker med 2 huvuden för att få in både thor, sirius samt astra/hotbird?

MVH /Niclas

Beror på hur stor tallrik du har. På mina föräldrars tallrik, så kunde jag rikta in ett huvud mot thor/sirus medans parabolen med det andra var riktat mot Astra. De har dock 120cm tallrik. Det gäller ju som sagt att kunna rikta in 19 grader öst mot 1 grad väst.
Har för mig att jag fick in skaplig bild när jag testade, och då tejpade jag ett huvud med el-tejp. :D
Det hela är dock några år sedan, i mitten på 1990 talet, då jag lånade ett huvud för testning.
Det var dock ganska struligt innan man kom på hur man ska göra, men efter mycket strul så fungerade det.
Då fanns bara Astra 1a, b och c. Samt Thor och Sirius I