handdator

Visa fullständig version : Kort....



Snouser
2003-09-30, 21:28
Var kan man köpa tomma kort till boxer?
Var i från kan man ladda jem hex filer till korten?
Vilken box är bäst till boxer?


Jag vet inte om man får ställa alla frågor men jag testar.


MVH Linus

Freddan
2003-09-30, 21:47
tomma kort kan du köpa på www.sat.nu eller www.keycard.dk Filerna är olagliga så dom hjälper jag dig inte med... Det finns många boxar som är bra, spelar ingen roll egentligen nu när man snart ändå inte kan använda piratkort, köp den billigaste, t.ex. Nokia 212T eller någon Thomson, om du inte har några speciella krav...

Snouser
2003-10-05, 18:32
Filer till piratkort är ínte olagligt, det är endast olaglit att ta betalt för piratkort.

Det skulle vara snällt om du skulle kunna säga var jag kan ladda ner filerna. (om stopstop vilken fil skall jag ha?)
Vilket kort är det jag skall köpa på te.x www.sat.se för att andvändas till Boxer.

Ha de!

///Linus

vukan
2003-10-05, 22:48
funcard och goldcard brukar funka på allt... funcard e bäst men lite dyrare.

Snouser
2003-10-06, 19:31
Tack......

men var kan jag få tag på fillerna till boxer?
jag har brännare och kort.

LillTroll
2003-10-06, 22:50
Läs av ett originalkort med C+ abbonemang.

Andvänd MkExtrakt (Sök på google)
Andvänd Multiprog 1.10 för att sätta brännaren i Phoenix läge

//LillTroll

Freddan
2003-10-12, 14:16
Filer till piratkort är ínte olagligt, det är endast olaglit att ta betalt för piratkort.

HEX filerna är olagliga.

Snouser
2003-10-12, 16:45
Hej

Jaqg hittade detta på en hemsida om lagar och sånt:


Så som jag har uppfattat det, är det INTE olagligt att inneha en PIC programmerare och PIC kort programerade med dom senaste koderna. Det är däremot olagligt att sälja sina programerade kort, och gå med förtjänst. Och kanalbolagen anser att allt över 1:- är förtjänst, d.v.s. att om Du säljer programmerade (pirat) kort begår Du en brottslig handling och kan straffas för detta. Det ska även vara olagligt att ha en hemsida som Du kan tjäna en endaste krona på, t ex. medlemsavgifter, "banners", ect.

Det enda jag vet helt säkert är att den INTE är olagligt att samtala och informera om olika tekniker, program osv. Eftersom den här sidan inte sysslar med någon försäljning, inte har medlemsavgifter, inga "banners" och bara informerar så är den 100% laglig!

Hittade denna text på http://www.fortunecity.com/tatooine/stephenson/320/

Bara så att du vet!

Freddan
2003-10-12, 17:25
det stämmer att det inte är olagligt att inneha programmerare och tomma kort (observera dock att marknadsdomstolen nyligen förbjutit försäljning innom Sverige). Däremot är HEX filerna, d.v.s. filerna med koder som du lägger på kortet olagliga att inneha, dela ut samt sälja. Det kan jag svära på. Se exempel ur Lag 2000:171:

5 § "Avkodningsutrustning får inte yrkesmässigt eller annars i
förvärvssyfte tillverkas, importeras, distribueras, säljas,
hyras ut, innehas, installeras, underhållas eller bytas ut i
syfte att göra en tjänst som omfattas av lagen tillgänglig i
tolkningsbar form utan tjänsteleverantörens godkännande."

Snouser
2003-10-12, 17:32
Ok jag ger mej.....

Men du behöver ju inte ge mej filerna du kan säga var jag kan laddaner dom.

vukan
2003-10-12, 17:40
det är inte olagligt att sälja smartcard och programmerare i sverige... anledningen till att sat.nu inte får sälja är att dom importerade (köpte) sina kort från en distrubitör från danmark (där det är olagligt)!
dock är det olagligt att på en svensk server lägga ut hexfiler men det hindrar inte svenskar att lägga ut filer på en server i ett land som det är lagligt i.

slutsats:

smartcard och brännare = lagligt att sälja i sverige
filer som kan koda av leverantörernas betal-kanaler = olagligt på svensk server (och andra länder där det är olaglikt så klart)

vukan
2003-10-12, 17:42
det är heller inte olagligt att inneha piratkort och använda för att se betal-tv men det är olagligt att sälja det till nån... så man får faktist använda piratkort

Snouser
2003-10-12, 17:47
Får man säga var man kan ladda ner filer till kort är det lagligt?

Freddan
2003-10-12, 20:12
det är heller inte olagligt att inneha piratkort och använda för att se betal-tv men det är olagligt att sälja det till nån... så man får faktist använda piratkort

jag tycker inte det verkar så lagligt om du läser exemplet ur lagboken...

Freddan
2003-10-12, 20:21
sen var det bara smartcardsen jag menade va otillåtna att sälja, och jag tvekar till att det skulle vara p.g.a. importen.

Läste rapporten från marknadsdomstolen och där verkar dom mer lägga tyngden på att de smartcards som sat.nu säljer endast går att användas som piratkort, eftersom de följer ISO-7816 standarden och därmad har en annan ledningsdragning än sk cashcards,kodkort osv.

Marknadsdomstolen har därför fattat beslutet att de ska klassas som olovlig avkodningsutrustning (MK 2002:15 och 2002:16), och därför omfattas av lagen jag nämnde ovan. Läs gärna beslutet som finns på marknadsdomstolen, där står allt.

elvings
2003-10-12, 23:31
Vill bara korrigera hänvisningarna till lagtexten.
Det är tillåtet att använda piratutrustning och att sprida filer och inneha dom i Sverige om, (och nu kommer det fina) du inte på något sätt tjänar på det(förvärvssyfte) eller i ditt yrke på annat sätt befattar dig med produkterna.
Dvs. för privatpersoner som vi är så finns det inga lagliga hinder.
I och med detta så blir det aldrig skadeståndskrav eller åtal för personer som påträffas med piratutrustning vid exempelvis husrannsakningar på grund av andra brott.

Det är dock andra lagar i Danmark som vi har fått läsa om i olika forum.

5 § "Avkodningsutrustning får inte yrkesmässigt eller annars i
förvärvssyfte tillverkas, importeras, distribueras, säljas,
hyras ut, innehas, installeras, underhållas eller bytas ut i
syfte att göra en tjänst som omfattas av lagen tillgänglig i
tolkningsbar form utan tjänsteleverantörens godkännande."