handdator

Visa fullständig version : Ny kryptering



triax
2003-10-03, 17:36
Viasat ska ju byta kryptering framöver, jag läste någonstans att man kan använda sin viasat dekoder utan ingrepp det är bara kortet som byts ut, hur är det möjligt att köra videogard på en viaaccess dekoder ?

pressvempa
2003-10-03, 18:02
Mjukvaran i dekodern byts ut.

triax
2003-10-03, 20:36
Hur går det då för motagare som inte är godkända av viasat , dessa går väl inte att uppgradera mjukvaran på till ett annat krypteringssystem.

mmagic
2003-10-03, 23:53
Det är inte garanterat att dom mottagare som inte är godkända kommer att fungera. Men troligen så kommer dom att bli godkända, annars kan vi åberopa garanti om den är mindre än 24 månader gammal när nya kodningen kommer igång.
ALLA tillverkare är nämligen skyldiga till det enligt svensk konsumentköplag.

Jag vet att de flesta butikerna just nu inte köper in mottagare som inte är Viasat-godkända.

triax
2003-10-04, 18:43
Jag mailade min leverantör av samsung i denna fråga och fick detta svar.


Ja - det är sant att Viasat skall gå över till att koda i Videoguard. Redan nu så kodar de i både Viaccess och Videoguard. De skall enligt uppgift ha kvar Viaccess i 18-24 månader. De måste anpassa sig till alla kunder ute i landet. Det är tyvärr så, att när de slutar att koda i viaccess, så kommer inte några av mottagarna i marknaden att kunna fungera på Viasats kanaler. Vissa av de boxar som nu är godkända av Viasat kommer att kunna uppgraderas från Viasat samt abonnenterna får ett nytt kort som fungerar i de boxarna. Kortet kommer bara att fungera ihop med just den boxen som abonnenten har. Om boxen går sönder måste abonnenten ha en ny box samt ett kort till den boxen. Nästa generation av boxar kommer tydligen att fungera utan kort. Jag vet inte - men troligen är Viasatpiraternas saga all när de sedan kodar i Videoguard.

En mottagare för videoguard måste enligt uppgift vara förberedd för det hårdvarumässigt redan från fabriken.

Jag måste nog tyvärr säga, att troligen kan man inte använda någon Samsung, Force Echostar, Humax, Hyundai, Topfield etc. till att titta på Viasats kanaler efter att de slutat att koda i viaccess. Men vi får väl så småningom se vad som kommer att hända och vad som kommer att utvecklas så småningom.

Papi_
2003-10-08, 13:57
Jag har också hört detta från en kompis som jobbar med kabel-tv-installationer. Han pratade om att det inte längre skulle behövas några kort för Viasat. Givetvis skulle då endast ViaSat-utskickade boxar funka, och inte i många fall överlägsna 3:e-parts-boxar.

Men jag vet ju inte om det verkligen kommer att bli så, men om det är så, så får det väl övergå från guldkort, funcard m.m. till att likna PS o PS2 o allt vad spelkonsollerna heter, där man byter chipen i stället...

Mvh
P


Jag mailade min leverantör av samsung i denna fråga och fick detta svar.


Ja - det är sant att Viasat skall gå över till att koda i Videoguard. Redan nu så kodar de i både Viaccess och Videoguard. De skall enligt uppgift ha kvar Viaccess i 18-24 månader. De måste anpassa sig till alla kunder ute i landet. Det är tyvärr så, att när de slutar att koda i viaccess, så kommer inte några av mottagarna i marknaden att kunna fungera på Viasats kanaler. Vissa av de boxar som nu är godkända av Viasat kommer att kunna uppgraderas från Viasat samt abonnenterna får ett nytt kort som fungerar i de boxarna. Kortet kommer bara att fungera ihop med just den boxen som abonnenten har. Om boxen går sönder måste abonnenten ha en ny box samt ett kort till den boxen. Nästa generation av boxar kommer tydligen att fungera utan kort. Jag vet inte - men troligen är Viasatpiraternas saga all när de sedan kodar i Videoguard.

En mottagare för videoguard måste enligt uppgift vara förberedd för det hårdvarumässigt redan från fabriken.

Jag måste nog tyvärr säga, att troligen kan man inte använda någon Samsung, Force Echostar, Humax, Hyundai, Topfield etc. till att titta på Viasats kanaler efter att de slutat att koda i viaccess. Men vi får väl så småningom se vad som kommer att hända och vad som kommer att utvecklas så småningom.

Viaconakrypt
2003-10-16, 21:44
Det sin MMagic skrev lite längre upp, det kan ni glömma (om jag förstog det rätt). Ingenstans i konsumentköplagen står det att om viasat byter kodningssystem och du inte längre kan koda av kanalerna i deras utbud, så kan du inte lämna in den på garanti. Den är ju inte trasig. Den är tillverkad för viaccess och det funkar den till.

DÄREMOT, för alla som har en godkänd box från viasat, de är garanterade att den kommer att funka, om inte får de en ny.