handdator

Visa fullständig version : Parabol



frejac
2003-10-13, 12:08
Hej! Jag har en fråga angående parabol....

Jag har idag en dekoder för digitala marknätet och är rätt nöjd med att kunna titta gratis...men snart är det ju ändring på det. Åtminstånde för ett tag. Om man tittar på vad man kan få in med parabol...(jag har verkligen noll koll, dessvärre)..gratis med fint hemmagjort kort - vilka sat./system är intressanta då? Nu pratar jag inte om nyheter på turkiska - eller något sånt. Utan menar svenska/svensktextade/andra vanliga typ cnn/mtv :) Eller finns det långt gångna planer på att stoppa gratistittande på de flesta bra ställen?

Fråga två blir ju då hur stor parabol man ska ha, och med hur många huvuden...vilka sat. är intressanta?

Eller om någon har någon bra länk där man kan läsa på lite...

Hoppas någon orkar med mina nybörjarfrågor :)

2003-10-13, 12:25
Så länge du ställer bra frågor som inte redan är besvarade 100 ggr i forumet så får du svar ;-)

Lyngsat listar allt (tror jag) som du kan ta emot via parabol: http://www.lyngsat.com

Om kravet är svensk text tror jag bara "Norden satelliterna" har ett utbud för dig, dvs Sirius 1E och Thor 1W. Dessa tar du emot med två LNB's med ganska liten parabol.

Vill du även ha astra/hotbird behövs fyra LNB's. Alternativt hänger du på en motor och kan ta in alla satelliter men med viss tidsfördröjning på zappandet. Då kan det vara bra med en större parabol, eftersom du då inte alltid befinner dig i "sweet spot" av täckningsområdet för satelliten ifråga.


Eller finns det långt gångna planer på att stoppa gratistittande på de flesta bra ställen?

Ja. :cry:

/Spock

frejac
2003-10-13, 12:59
Tack!