handdator

Visa fullständig version : nya kortet fungerar ej i humax?



GreenGoblin99
2003-11-13, 19:11
Som det verkar nu så fungerar inte det nya kortet i humax. Om det stämmer så, kan ju comhem glömma att köra igång det nya systemet. eftersom dom kan inte göra ett system som bara fungerar med deras box.
Det är bara att klagga hos konsumetverket för dom som har en humax. Så kan dom inte slå på det nya systemet..:-)

Mr.F
2003-11-13, 21:02
...inte så att det finns en mjukvarouppdatering att hämta hem till Humax,så att det fungerar?Jag vill gärna ha fel här,men har för mig att jag hört något om detta!//MVH :wall:

joad
2003-11-13, 21:05
Det funger inte med Viaccess CAM 4.81!
Undarar vad dom kommer att säga när jag frågar ;)

/joad

T-bird
2003-11-13, 21:19
Ta och hör efter så att vi får det utrett en gång för alla 8)

Johan
2003-11-13, 22:04
@GreenGoblin99

Vad ska du säga till Konsumentverket hade du tänkt? ComHem har ju inte sålt boxen till dig så dom har ju knappast något ansvar för att den ska fungera med det nya systemet.

GreenGoblin99
2003-11-13, 22:20
johanF-->
Nä..men jag ska väl kunna köpa ett annat märke än deras. Man kan väl köpa en mobiltelefon kontant, och sen skaffa ett teliaabonnemang? Hur skulle det se ut om telia sa" Mobilen fungerar inte till vårat abbonemang för du har inte köpt den av oss".

Mr.F
2003-11-13, 23:59
...hade varit gött om det kunde bli en "Boxer effekt" Dvs att det nya systemet inte fungerar på en viss box som ägs av stort antal kunder.Som fallet är där med Nokia 9820 t.Detta har ju fått övergången till via2 att stanna upp.//MVH :lol:

nikgusta
2003-11-14, 00:49
Det funger inte med Viaccess CAM 4.81!
Undarar vad dom kommer att säga när jag frågar ;)

/joad

Jag har cam v 4.84 till min Humax.......är den nåt o ha tro?
Har inte haft möjlighet o prova det nya kortet eftersom jag inte har nåt abonnemang(läs jag är smart).Är det nu nån som irriterar sig på att jag tycker att jag är smart, så har jag redan diskuterat/avhandlat detta här= http://www.pepzi.net/~comhit/forum/viewtopic.php?t=3550&postdays=0&postorder=asc&highlight=199&start=0 en gång tidigare. Och jag har absolut inget o tillägga i detta ämne förutom att Boxer kanske oxå e inaktuellt med tanke på att de ska byta krypteringsystem snart de med. :wink:

Läste nånstans här oxå att man skulle ha den senaste mjukvaran som hette HCI 1.05.02 tror jag bestämt,men det är fel!Detta är mjukvara till Humax CI-5100 (HCI) parabol mottagare.
Senaste mjukvaran till Humax CI-5100 C (HQCI) är HQCI 1.03.03. Den är väl inte så ny med tanke på att att den kom 14 SEP 2001, men de e iallafall den senaste. 8)
Här laddar du hem ny mjukvara= http://www.humaxdigital.com/HCSA/

Jag köpte min box i våras på http://www.etronicz.com/index.asp ,och då hade de boxarna inte den senaste mjukvaran(verkar dock som att det har det på de boxar de säljer nu). :smile:

Även om jag aldrig i livet skulle ens komma på tanken o skaffa ett abbonemang, så kommer ju för modligen ett framtida pirat kort att vara baserat på det nya korten, o då ere ju kul om de lirar.
Så länge åker boxen ini garderoben! :lol:

PS.Hoppas varenda jävel säger upp sitt abbonemang nu när det byter system, så kanske COMSLEM fattar att det är för dyra avgifter!!! :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Johan
2003-11-14, 05:30
johanF-->
Nä..men jag ska väl kunna köpa ett annat märke än deras. Man kan väl köpa en mobiltelefon kontant, och sen skaffa ett teliaabonnemang? Hur skulle det se ut om telia sa" Mobilen fungerar inte till vårat abbonemang för du har inte köpt den av oss".

Det är ju knappast samma sak. Jag förstår inte hur du tycker det skulle vara rimligt att ComHem skulle ta ansvar för boxar som dom inte sålt?

joad
2003-11-14, 06:25
Hmmm..
Antag att jag har ett abonemang idag som fungerar med min Viaccess modul och ComHem skickar ut ett nyt kort som inte fungerar.....
Vems är felet? borde inte var mitt eftersom jag inte har beställt ett nytt fint Conax kort till min Viaccess modul!

/joad

Michelangelo
2003-11-14, 06:34
Kontakta Comhem och utred möjligheterna.. om du nu har ett abbonomang så kanske dem har en modul som funkar som dem kan ersäta dig med.. (bara en tanke)

T-bird
2003-11-14, 09:11
ComHem verkar ha lite luddiga regler angående vad man får använda.

Följande är ett klipp från punkt 12 i dom allmäna villkoren: "Endast Digital-box och Programkort, som tillhandahålls eller är godkänd av com hem, får användas för avkodning av signaler från com hem."
Hittar ingen text som säger vilka som är godkända.

Detta blir väl sedan en tolkningsfråga och det brukar inte vara den "lille mannen" som går segrande ur en sån diskussion.

Ni som har Humax och modul har ni någonsin blivit tillfrågade om vad ni har för utrustning när ni tecknade abbonemang?

Det är stor skillnad mot Viasat och Boxer som tydligt specificerar vilka mottagare som är godkända, där råder inga tveksamheter, har man inte en godkänd box så får man skylla sig själv.

Mr.F
2003-11-14, 11:02
...ju även ComHem ta sitt ansvar här.Det är ju väldigt lätt att teckna ett abb.I det skedet är det inte,iallafall i mitt fall,inte något snack om vilken box man har.Om inte Comhem har tydligare direktiv på vilka boxar som är tillåtna vid tecknandet av ett abbonemang,tycker inte jag att de skall kunna komma nu vid systembytet och säga vilka boxar som är tillåtna.Isådanafall är ju detta lite av omvänd "Piratism" från Comhems sida.De har ju utan några bekymmer hovat in pengar från kunder med dessa boxar i åratal.Den "lille mannen"kan här bli ganska stor.Därför att det är väldigt många små män!Om inte Comhem har tydlig information om vilka boxar som är tillåtna och inte ens frågar vad man har för box vid tecknandet av ett abb,så tycker iallafall jag att felet inte enbart är kundens.Visst kanske man får skylla sig själv om man inte har en godkänd box,men det måste ju även ligga i företagets intresse att tydligt gå ut med denna information.//MVH :roll:

Håkkeman
2003-11-14, 12:51
Jag har testat det ny kortet på en Humax 5100C både både med senaste programvara 1.05.03 och med 1.03.03 tillsammans med Viaccess Red Cam ver. 4.84, men det fungerar inte.

Någon som har testat med en Joker- eller Magic-modul?

T-bird
2003-11-14, 15:05
@Mr.F
Jag håller med dig, om dom aldrig frågar vid tecknings tillfället eller har någon information vilka som är godkända så skall dom ersätta kunden med nått annat, eller se till att det fungerar.

@Humaxägare
Är det någon som tagit kontakt med ComHem och sagt att det inte fungerar?

pressvempa
2003-11-14, 15:09
De kommer garanterat att inte ta på sig ansvaret eftersom boxen inte är godkänd. Det är som att tanka diesel i en bensinspecifierad motor och säga till bolaget att "ni kunde väl informera om att det inte går att tanka diesel i en bensinmotor". Lite grovt tilltaget, men ändå.

Mr.F
2003-11-14, 17:27
...att ComHem någonstans eller vid tecknande av abb skall informera kunder om vilka boxar som är tillåtna.De har ju trots allt dragit in en massa pengar från dessa kunder under kanske en lång tid.Skall de nu behöva köpa deras comhem box också baraför att de själva inte kan köra med rak kommunikation till sina kunder från första början.//MVH

nikgusta
2003-11-14, 22:51
hmm...de säljer ju fortfarande boxen på Etronicz bl.a.Är inte så juridiskt påläst, men det låter orimligt att de kan sälja en box som inte funkar när det byter system. Man borde ju kunna åberopa nån konsumentköplag eller liknande. :roll:

Ska prova ett av de nya korten i min box nästa vecka (ska låna ett!) 8)

Är det nån som har Humax 5100 c som det funkar för med nytt kort? :?:

Annars får vi kontakta den Norrländske bitske pit-bull terriern Sverker Olofsson i PLUS! :twisted:

tvniklas
2003-11-17, 09:30
Nu har jag ringt och pratat med com hem och de säger att det inte ska vara några problem med Humaxen förutom att det kan va problem med ppv sport o film som ligger på kanal platser över 300,vad nu det ska vara för problem kan man undra när kanalsökningen med en Humax inte lägger de i den ordningen.
Tyvärr har inte jag heller fått det nya kortet o kan testa "på riktigt",men en liten vägvisning i djungeln av com hems kundtjänst...

Kan också passa på att säga de tar nu som en julspecial bara tar 495:- för deras egna box (Sagem) inkl 2 års garanti med mjukvaru uppdateringar...

Hoppas jag inte låter som en säljare från com hem... :-)

Johan
2003-11-17, 10:58
Vad binder man sig på när man köper boxen för 495 då?

tvniklas
2003-11-17, 11:04
Man binder sig i ett år för de så kallade 8 favoriterna a´129kr i månaden

Mr.F
2003-11-17, 20:26
...om den boxen,tycker jag!!//MVH :?

joad
2003-11-18, 18:06
Nu har jag pratat med ComHem... Om min CA-Modul 4.81
Och dom började med att säga att dom inte har support för andra boxar en dom som dom säljer, med jag sa att "det skiter jag i för mitt nya kort fungerar inte".... och då vaknade den lilla (jag tror och hon var liten) tanten i andra ändan av telefonen och gick och frågade... Och kom tillbaks med svaret att den nya systemet kräver en CA modul för Conax.

Ja vad gör man då - jo man testar med en conax modul!
Men det funkar INTE för mig med en Conax, det vore bra om någon annan kan testa med en Conax modul så det inte är jag som har strulat till det

Lycka till

GreenGoblin99
2003-11-18, 19:36
joad-->
läste på en annan sida då var det en som hade en via 4.83 modul och för honom fungerade det nya kortet.
man kan väl inte byta till conax när datan mellan boxen och kortet är via?
min erfarenhet är, tro aldrig på en tjej/tant i supporten.

joad
2003-11-19, 18:16
Nu har jag testat med en v4.83 utan att det fungerar!

Fan vad trött jag blir :wall:

Är det någon som ej har en "Orginal" ComHem box där det nya kortet fungera?

/joad

Bozze
2003-11-19, 18:23
Hej!
Så här stog det om modulen som funkade:

Har provat med det nya ComHem kortet det funkar i min humax 5100 Med
CA-Modul 4.83 p/n:904101 rev 1.0

mvh
Bozze

Carina
2003-11-20, 13:15
Hur får man fram dom uppgifterna här ovan som du nämner?Mvh/Carina

Bozze
2003-11-20, 15:32
Det ska stå på modulen, om inte p/n: stämmer så såg jag att "keycard.dk" har den modellen hemma nu , men jag har inte provat den utan den här infon har jag hittat på ett annat forum, jag har en CA-Modul 4.83 p/n:903457 rev 1.0 och den funkar ej ;-( men jag ska kolla om det är nån jag känner som har den nya så ska jag låna och testa ;-)
mvh
Bozze

joad
2003-11-20, 16:11
Hmm...
Hur kan det vara så att en CAM med 4.83 men inte den andra?

För info:
( P/N : 901273 ) V 477 Rev. 1.0 Ver. 1.0
( P/N : 901273 ) V 478 Rev. 1.1 Ver. 1.0
( P/N : 902513 ) V 481 Rev. 1.0 Ver. 1.0
( P/N : 902532 ) V 481 Rev. 1.0 SCA: 001
( P/N : 903182 ) Viasat Sweden on Nokia 9321S
( P/N : 903457 ) V 483

Men sen kan man ju uppgradera/nedgrade så man kan nog alldrig säkert veta vilken version det är utan att man har CA-modulen i ”Boxen” och kollar vilken version det är.

PS är det någon som testat en "Magic module" eller liknade?

@bozze hör av dig när du har testat.

/joad

janbro
2003-11-20, 17:03
Som det verkar nu så fungerar inte det nya kortet i humax. Om det stämmer så, kan ju comhem glömma att köra igång det nya systemet. eftersom dom kan inte göra ett system som bara fungerar med deras box.
Det är bara att klagga hos konsumetverket för dom som har en humax. Så kan dom inte slå på det nya systemet..:-) Jag har en Humax5100c fick mitt nya kort i dag det funkar perfekt men jag vet inte om det beror på att jag har en black cam och veriasionen i boxen är 1,37 även mitt pirat kort funkar

niel
2004-01-08, 10:40
Ja där blev man som novis tydligen blåst av nettosat.nu. De lurade på mig en begad Humax CI5100C i.. november nångång, med en red cam Viaccessmodul, exakt den kombination som INTE verkar fungera med de nya korten...

GreenGoblin99
2004-01-08, 15:16
den fungerar visste. du behöver bara uppdatera den...det är gratis. att göra

xjan
2004-01-10, 13:34
hur gör man det då?
Jag har också precis samma kombination (Humax 5100C-mottagare och Viaccess Cam 4.83).
Var finns ny firmware ?

GreenGoblin99
2004-01-11, 18:13
om du ska updatera själv gratis, så måste du ha en parabol. annars kan man skicka modulen till ett företag som fixar det för 50kr ink frakt. Får tyvärr inte skriva vad företaget heter.

Johan
2004-01-11, 20:15
Varför skulle du inte få skriva det?

bandite
2004-01-11, 21:57
kan man inte updatera modulen med via en PC-Card plats i exempelvis en laptop?

GreenGoblin99
2004-01-12, 11:13
ok..då skriver jag namnet på företaget... www.nettosat.nu

janbro
2004-01-12, 14:19
du kan updatera de på Hotbird vid Satifaction Channel till vers. 4.84

Babar
2004-02-03, 09:24
Är det någon som har ett vettigt svar ännu angående Humax och de nya korten från Com Hem?
Jag ringde dom och fick ett något underligt svar att det inte skall fungera men de hade hört att några ändock hade fått Humaxboxen att funger.
Följer man detta forum blir man nästan lika förvirrad men jag har iallafall inte fått min box att funka.
Data:
Viaccess v 4.83
P/N: 903457 Rev 1.0
Loaderversion 1.27

Jag vore mycket tacksam om någon kunde reda ut träsket en gång för alla.

speedzone
2004-02-03, 09:44
Det fungerar utmärkt att använda Humaxboxen hos comhem.
Du behöver dock uppdatera ca-modulen.
Detta kan du göra how www.nettosat.nu . Kostar 50 spänn eller nåt liknande.
Jag har uppdaterat min modul där och boxen fungerar nu utmärkt med comhems orginalkort

Babar
2004-02-10, 11:07
Hej igen!
Jag har uppdaterat min CA-modul till version 4.84 men det funkar fortfarande inte i min Humax. Vad som händer är att modulen initieras om och om igen och så långt kommer jag. Måste dekodern oxå uppdateras eller?

trizze
2004-02-10, 13:34
Com Hem har ändrat lite i sina utsändningar 4/12-03, detta har medfört att vissa ägare
av Humax/Macab 5100-C drabbats av problem.
För att det i dessa fall ska fungera igen måste man uppdatera modulen.
(gäller modul 903457 och 904101, EJ 903665 den ska fungera ändå)
Har du tillgång till någon som har en parabol riktad mot Hotbird går det att
uppdatera via den.
Leta reda på kanal 12092 Horisontal symb.27500 fec ¾, starta sedan om
mottagaren och modulen uppdateras, tar ca 15 minuter,OBS inget kort i modulen
när den uppgraderas !
Har du ej tillgång till Hotbird kan vi uppgradera den åt dig.
Är det inom garantitiden på mottagaren så gör vi det utan kostnad, har garantin
gått ut eller mottagren är köpt från annat håll debiterar vi 50:-/st. inkl. returporto
om 50:- bifogas, annars tillkommer postförskott 40:-
Bifoga kopia på kvitto/faktura och emballera den väl.
OBS, skicka endast modulen, ej hela mottagaren.

Babar
2004-02-10, 14:11
Funkar ju inte trots uppgradering!!

Stajgon
2004-02-10, 17:13
va har du för mjukvara i boxen?

Hos mig funkar det......fick mitt kort idag.

Babar
2004-02-11, 06:58
Har väl inte riktig koll men från "Mottagarens status" i boxen kan man utläsa detta:

H/W version OAK 1.1
S/W version HQCI Finnish -1
version av driftsenhet HQCI TEST
S/W senaste uppgradering 3 JULY 2002
Loaderversioin L1.27
(system id 0018.0000)

tvniklas
2004-02-11, 07:43
Gå med i den här gruppen http://uk.groups.yahoo.com/group/CI-5100c

Jag tror att det är HCI10303 som är den senaste mjukvaran..

Stajgon
2004-02-11, 09:40
Jag har 1.05.03 24 Juli 2003 :)