handdator

Visa fullständig version : Vad hackas?



CyBorg
2003-12-05, 11:19
Halloj...

Nu sluta vist de gamla korten att fungera, och de nya behöver knäckas. Jag har försökt jaga info om vad som händer på knäckningssidan. Har dock en liten fundering och undrar om jag är ensam med den.

Så vitt jag kan förstå, så går alla knäckningsförsök ut på att knäcka själva algorittmen för kodningen, men...

...är det någon som gett sig på den inbyggda tvåveckorsvisningen?

Jag menar, eftersom denna frivisning inte börjar föränn du börjar använda kortet, och den fungerar även när man använder boxen enbart för mottagning, (modemet urkopplat).

Vore det då inte en bra idé att få denna "dagräknare" eller vad det nu är för något att inte fungera som den skall?

Tänkte att skyddet på denna "räknare" kanske är mindre sofistikerat...

...men vad vet jag, min arma lekman...

...nån som har några tankar på ämnet?

/CyBorg

MB300TE
2003-12-05, 20:40
Halloj...

Nu sluta vist de gamla korten att fungera, och de nya behöver knäckas. Jag har försökt jaga info om vad som händer på knäckningssidan. Har dock en liten fundering och undrar om jag är ensam med den.

Så vitt jag kan förstå, så går alla knäckningsförsök ut på att knäcka själva algorittmen för kodningen, men...

...är det någon som gett sig på den inbyggda tvåveckorsvisningen?

Jag menar, eftersom denna frivisning inte börjar föränn du börjar använda kortet, och den fungerar även när man använder boxen enbart för mottagning, (modemet urkopplat).

Vore det då inte en bra idé att få denna "dagräknare" eller vad det nu är för något att inte fungera som den skall?

Tänkte att skyddet på denna "räknare" kanske är mindre sofistikerat...

...men vad vet jag, min arma lekman...

...nån som har några tankar på ämnet?

/CyBorg


Låter juh intressant, men sköts de inte manuellt att de slår av de där me frivisningar? eller går de per automatik?

Punx
2003-12-06, 04:36
Kanske funkar att "loopa" korten så det går tillbaka 2 veckor efter 2 veckor.. :roll:
ungefär som den gamla c64
10 goto 20
20 goto 10
eller hur det var :tyst:

Jonas740
2003-12-06, 08:22
Det funkar inte riktigt så juh, Krypteringen kan vi juh redan, men det går inte läsa ut nycklarna från korten, de e tydligen de som e de stora problemet.....

Eller har någon lyckats läsa ut dem kanske ??

Vi måste skapa nån annan hemlig plats där vi kan vara som e lösenordsskyddad så vi inte blir störda av "banditer".....

Är dock bra sugen på att ringa comhem och säga, -Hörre ni, det tog mig 3 timmar att knäcka de nya, ge mig nåt svårare !

De kanske blir lite skakis då, detta byte av system kostar juh säkerligen en väldig massa för comhem.....

/Jonas

FlowDown
2003-12-06, 16:22
Nja, den räknare dom du pratar om är med största sannolikhet också skyddad av krypteringen (RSA). Datumet skickas med i informationen som kortet får. När du stoppar in kortet så avkodar kortet datuminformationen. Detta datum lagras i kortet. Därefter är det OK att titta i två veckor.